HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp! Oljud i systemet!.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

NJR
Member

75 Posts

Posted - 2008/03/07 :  21:06:46  Show Profile Send NJR a Private Message
Hej!

Det har börjat knastra och knäppa i stereon, ungefär som om jag spelade dåliga vinylskivor. Samma effekt oavsett ingång på försteget. Ljudet kommer oregelbundet, ibland börjar det nästan omedelbart och ibland flera timmar efter att jag har satt på systemet. Någon som vet vad det kan bero på och vad jag kan göra åt det???

tacksam för svar!

NJR

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/03/07 :  21:10:45  Show Profile Send Zombie a Private Message
byt system

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2008/03/07 21:13:23
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/03/07 :  21:25:31  Show Profile Send tkr a Private Message
Hei
Hva slags system har du, er det rørbasert?
mvh

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/03/07 :  22:05:19  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Prov vrid mycket på alla rattar, volym, balans osv på förstärkaren.
Det kan ta bort oxid som bildats. Dra ut och sätt tillbaka alla
lösa kontakter som finns i systemet ett par gånger.

Edited by - PetterPersson on 2008/03/07 22:06:03
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/03/08 :  07:22:02  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Zombie vill gå mer grundligt till väga, medans PP har en bra och generell felsökningsteori eftersom du inte säger vad du har för apparatur. Den kan vidareutvecklas till att du stänger ned apparaturen i tur och ordning med början vid signalkällan och jobba dig ned till slutsteget. Hör efter när oljudet försvinner. Knastrar det fortfarande när bara förstärkaren/slutsteget är påslaget så är det sannolikt att det är där boven gömmer sig.

Mer info om systemet kan hjälpa.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/03/08 :  10:12:22  Show Profile Send Zombie a Private Message
som man frågar får man svar
felet kan vara allt från en trött konding, motstpnd som börjer ge medsig när det är varmt (eller något annat med värme), pottar som är smutsiga skadade, en krets kan ligga och skvätta in oljud, mekaniskt glapp...
Mer info om anläggningen skulle inte skada...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

NJR
Member

75 Posts

Posted - 2008/03/08 :  10:49:54  Show Profile Send NJR a Private Message
ok och tack. Då fyller jag på med info.

NAD 208 skutsteg
nad 114 försteg
nad 520 bee (?) cd-spelare.

Jag har inte testat att koppla loss allt, då det är endel jobb, men jag skall ge det ett försök att koppla om allt.

NJR
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/03/08 :  11:19:02  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Uppdatera när du testat de enkla förslag som lagts i tråden. Vi hjälper gärna till med mera felsökning.
Go to Top of Page

emilivarsson
Member

96 Posts

Posted - 2008/06/01 :  11:40:40  Show Profile Send emilivarsson a Private Message
Kan oxå funka att använda elektronik spray att bl¨ås i när du tagit bort alla rattar. Det brukar oxå rengöra
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2008/06/01 :  14:27:36  Show Profile Send 80-talet a Private Message
jag hade exakt detta fenomen på en NAD 317 (bla samma förstegsdel som 114) och det blev bara värre och felet låg i slutsteget. tyvärr är 208 ett slutsteg av ganska dålig byggkvalitet om än väldigt välljudande! jag har hört många som har haft exakt dessa problem med flera av NADs produkter från denna tid, de börjar bli lite till åren! jag vet att det på faktiskt.se finns en kille (Morello) som lagat otaliga av dessa steg och om man söker där finns det massor med info. sök där även om du säkert får hjälp här också!! och är det inte slutsteget det är fel på så kan du bortse från det jag skrivit

eoJeud
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000