HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vinylspelare för 282.000 kr!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/05/22 :  20:14:57  Show Profile Send matte76 a Private Message
http://www.aftonbladet.se/pryl/ljud/article2522589.ab

undrar om den är prisvärd

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2008/05/22 :  20:59:04  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Givetvis. Men dom har billigare alternativ i sortimentet som visades upp i Munchen.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=68149&whichpage=3

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/05/22 :  21:24:32  Show Profile Send Zombie a Private Message
undras vilken kaliber det är på ammunitionen?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/05/22 :  22:21:19  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Billigt! Pickupen ingår ju!

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2008/05/22 :  22:49:19  Show Profile Send bluemindboy a Private Message
jämfört med tex Clearaudio Statement så är det ju en billig spelare. Den går väl loss på en miljon kronor.. och där är ingen PU

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/05/22 :  23:03:37  Show Profile Send matte76 a Private Message
Vansinniga priser...

- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/05/22 :  23:29:45  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Vansinniga priser...

Nää varför då? Om man vill ha en bra skivspelare så måste det få kosta mycket. Sedan så måste man ju också köpa en high end Riaa från Kjell.com

Professionell RIAA- förstärkare av högsta klass. Ger tydlig ljudbild i hela frekvensspektrat. Kopplas till datorns (eller förstärkarens) linjeingång. Ingång: 2xRCA (L+R). Utgång 2xRCA. (L+R). Ingångskänslighet: 3,4 mV/1kHz. Distorsion: 0,05%. Ingångsimpedans: 47kOhm/220pF. Utgångsimpedans: 1kOhm. Signal/ brusförhållande: 70dbA. Nominell utgångsnivå: 300 mV. Förstärkning: 40 dB. Med jordskruv som jordas till skivspelaren. Drivs med 12Vdc från medföljande nätadapter. Levereras inkl. high-end RCA- kablage.
Pris 499:-

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/05/23 :  06:57:00  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
En typisk artikel från kvällstidningarna, "nu tar vi något dyrt o udda o skriver om - bläddra bläddra ahhaa titta - kostar mååånga 100 000 kr den skriver vi ett par rader om".

Nästa artikel !!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/05/23 :  07:25:11  Show Profile Send matte76 a Private Message
gcs: Bara min åsikt i frågan...hade en cd-spelare haft samma pris hade det varit lika galet.

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/05/23 :  07:52:28  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Att en skivspelare kan kosta Multum är inget konstigt då skivspelare kräver helt annat mekaniskt finlir o det kostar !
Under utvecklingen så ska ny detaljer fräsas/svarvas o testas o alla vet vi att en skivspelare innehåller ganska många saker.
Bara ett test av 2-3 olika matrial kan ju ta flera månader att testa.
När man sen har hittat rätt mix så ska det gå att få paketet snyggt med, idag används ju sällan en låda runt allt mekaniska utan är i ett stycke.

På en Cd blir det ett annat sorts finlir som inte kostar lika mycket i spill men i tid.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2008/05/23 :  08:06:03  Show Profile Send EmilH a Private Message
En skivspelare för 200 000 är väl nästan lika udda för många som att köpa en cd-spelare för 10 000 kronor... om man frågar den helt ointresserade mannen på gatan... det går ju hitta en DVD-spelare för typ 300 kronor som spelar både CD-skivor och DVD utan några som helst problem...

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/05/23 :  09:15:59  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Bara min åsikt i frågan...hade en cd-spelare haft samma pris hade det varit lika galet.

Apropå detta så var jag på Euophonia träff i lördags där man pressenterade Boulder´s cdspelare. En stor och läcker spelare som kostar 210.000:-.

http://blog.stereophile.com/ces2008/10708bolder/
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2008/05/23 :  09:47:03  Show Profile Send forken a Private Message
quote:
gcs: Bara min åsikt i frågan...hade en cd-spelare haft samma pris hade det varit lika galet.

Tycker det är en helt sjuk inställning.

quote:
En skivspelare för 200 000 är väl nästan lika udda för många som att köpa en cd-spelare för 10 000 kronor... om man frågar den helt ointresserade mannen på gatan... det går ju hitta en DVD-spelare för typ 300 kronor som spelar både CD-skivor och DVD utan några som helst problem...

Exakt.

Edited by - forken on 2008/05/23 09:47:25
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2008/05/23 :  09:57:57  Show Profile Send Blue a Private Message
"Pick-up:en består av en tio tums Da Vinci Nobile kolfiberarm med en MG1 titaniumpatron".

Hehe... Pick-upen består av... uppenbarligen en journalist som inte har full koll på vad han snackar om.

För övrigt hade jag kunnat nöja mig med en SME 30. ; )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2008/05/23 :  10:24:55  Show Profile Send poppen a Private Message
Svensk avundsamhet ! Är Aftonbladet bra på att spela på.
Men hade jaf pengarna skulle jag nog använde dem till någoy annat.
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2008/05/23 :  13:21:12  Show Profile Send lindvall a Private Message
Jag var tvungen att kolla in lite fler prylar på aftonbladet. Dom kollar lite på ett par hörlurar från Sony;
Sony PFR-V1. <- (Länk till artikeln)

Jag gillar den minst sagt torftiga recensionsdelen i artikeln:
quote:
Hur låter det då? Jodå, riktigt bra. Men komforten kräver nog en del tillvänjning.

Det är vad vi får veta vad recensenten tycker om dem. :-)
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/05/23 :  13:26:55  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Tycker det är en helt sjuk inställning.

Jaha.

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/05/23 :  13:38:50  Show Profile Send gcs a Private Message
Det handlar om prioriteringar. Många satsar sina egna eller lånta kulor på snygga dyra bilar eller båtar. Andra sätter pengarna på status hifi s.k. high end. Var det någon som såg Skuldfällan igår på TV3, tjejen som bl.a köpte kläder för 107.000:-/år, på kredit!! Personligen så är jag inte någon av de här, utan jag vill ha ex.v bra hifi till rimliga priser. Alltså inga skivspelare för 100.000:-
Go to Top of Page

kent_n
Member

234 Posts

Posted - 2008/05/24 :  11:22:18  Show Profile Send kent_n a Private Message
Min stereo kostar lite grann. stod o pratade med en kille som hade köpt en segelbåt för 3 år sedan fär 950 000 kronor.

När han fick reda på prist på min stereo tyckte han det var vansiningt. och det får han tycka om han vill...Men ..som mansade i Lets dancs..vi började prata om utnyttjandetid...han använder båten under semestern ca: 2 veckor om vädret tillåter, jag frågade varför bara 2 veckor..jo dom vill resa oxå..samt att han är ute vissa helger under sommaren när det är väder.

Slår vi ihop användandet av 950 000 kronor är det högt räknat 1½ mån per år för en Hobby..Det var liksom ok..men jag som kan använda min hobby 365 dagar om året, är inte beroende av väder, resor, ok då blir det stående..

Visst är det konstigt att tycker man det är värt att betala 250 000 för en skivspelare så ifrågasätts det, men motsvarande av annan hobby är ok för betydligt mer pengar.

Han med segelbåten tycker det är värt varenda krona, jag tycker att min stereo oxå är värd verenda krona..

Andra tycker inte det..oki..dom har väl sin nirvana...

Finns i mina öron inget rätt eller fel..

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2008/05/24 :  11:44:41  Show Profile Send Snutten a Private Message
Kant: mycket handlar om okunskap. Har haft besökare som alla utbrustit "oj vilket ljud, vilken ståbas, låter som på riktigt, var är subwoofern? (har stativare)". När jag berättat priset för kalaset efter detta har ingen blivit upprörd.
Go to Top of Page

kent_n
Member

234 Posts

Posted - 2008/05/29 :  20:40:23  Show Profile Send kent_n a Private Message
Jag var på samma träff som GCS den 17 maj, på kvällen satt vi och diggade musik på em MBL anläggning för runt miljonen.

Lät det bra,,fattas bara annat.

Men det är väl som med min Aston Martin jag vill ha, men det är bara en dröm..Audi,n funkar oxå, fast jag är fullt övertygad om att han som nu äger en Aston har roligare..
Go to Top of Page

Tompa-T
Member

301 Posts

Posted - 2008/05/29 :  21:01:54  Show Profile Send Tompa-T a Private Message
Ja, jag säger som Kent, inget är fel i mina öron !
Som jag har varit inne på tidigare i någon tråd, så är det ett högst personligt val vad man vill göra med sina slantar, i mångt och mycket en fråga om prioritering !
Jag har också vid ett flertal tillfälle hamnat i diskussion med folk som undrar hur sjutton man kan lägga ner en massa slantar på en hifi anläggning, där dom själv i nästa sekund har berättat om, som senast, sin dyk hobby med båt, kompressor, tuber med olika blandningar för olika djup, båt trailer med jeep, dyk resor, osv osv
Det är nog som jag brukar säga, någon har ett super hus, någon en sportbil i garaget, någon gillar resor, någon en mc, någon en båt, en sommar stuga, osv
Sen så har vi då såna som jag och andra här på forumet, som gillar att lägga slantarna på hifi och musik !
Jo, det finns så klart en del som kan gör allt, men dit tillhör tyvärr inte jag, men jag är lika glad för det !
Nu vill jag inte påskina att jag inte skulle vilja vara stenrik, det skulle säkert vara kul, men när det inte är så, och man inte kan trolla, ja då är det bara att gilla läget, plocka russinen ur kakan så att säga, ta situationen som den är och göra det bästa möjliga av sin livs situation !

En högst personlig reflektion från min sida, men där har ni min åsikt i ett nötskal !!

//-- Tompa --

HIFI & Musik nörd :-)

Edited by - Tompa-T on 2008/05/29 21:04:13
Go to Top of Page

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2008/05/31 :  09:12:15  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message
Jag har samma funderingar som de flesta här, varför höjer folk på ögonbrynen för att man kanske har en anläggning värd en mindre bil när ingen säger ngt om en dyr bil? Alla har vi våra intressen och hobbys.

Jag får mer ut av min anläggning än att köpa en bil för samma pengar, men det är jag det (Gissar på att en del håller med mig)

Micke äger och driver Just Audio Magic tillsammans med Jenny !

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/05/31 :  09:52:39  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Jag har samma funderingar som de flesta här, varför höjer folk på ögonbrynen för att man kanske har en anläggning värd en mindre bil när ingen säger ngt om en dyr bil? Alla har vi våra intressen och hobbys.
Anledningen är att de som säger detta inte hör någon större skillnad mellan ett system för 20000kr eller ett för 200000kr, och det värsta är ju att det i vissa fall tom ÄR så, och inte bara upplevt. Svårare än så är det inte!

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/05/31 :  11:01:46  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Som jag har varit inne på tidigare i någon tråd, så är det ett högst personligt val vad man vill göra med sina slantar, i mångt och mycket en fråga om prioritering !
Jag har också vid ett flertal tillfälle hamnat i diskussion med folk som undrar hur sjutton man kan lägga ner en massa slantar på en hifi anläggning, där dom själv i nästa sekund har berättat om, som senast, sin dyk hobby med båt, kompressor, tuber med olika blandningar för olika djup, båt trailer med jeep, dyk resor, osv osv
Det är nog som jag brukar säga, någon har ett super hus, någon en sportbil i garaget, någon gillar resor, någon en mc, någon en båt, en sommar stuga, osv
Sen så har vi då såna som jag och andra här på forumet, som gillar att lägga slantarna på hifi och musik
Jag har personligen svårt att bara engagera mig i ett enda intresse, blir för enformigt helt enkelt, det har blivit olika bekantskapskretsar för varje enskilt intresse men ingen jag kan diskutera allt med tyvärr. Jag är samtidigt imponerad av drivkraften hos en del som outtröttliga dag ut och dag in, år efter år går in till 100% i sin hobby men jag måste ha lite bredd för att trivas i kropp och själ..

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2008/05/31 :  17:13:03  Show Profile Send rolnor a Private Message
quote:
Anledningen är att de som säger detta inte hör någon större skillnad mellan ett system för 20000kr eller ett för 200000kr, och det värsta är ju att det i vissa fall tom ÄR så, och inte bara upplevt. Svårare än så är det inte!

Ganska utmanande påstående, har haft grejjer för 20000:- som låtit bra, men ligger nu på en större investering och det hörs deffinitivt skillnad, även om jag inte har några guldöron, frågan för mej är om det hörs någon skillnad om jag går upp till 1milj från mitt nuvarande system, det vet jag inte, kanske nån annan på forumet ligger på denna nivå?

rolnor
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.68 sekunder. Snitz Forums 2000