HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bygga baslåda med bra tryck tipps och ideer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2008/05/22 :  19:56:52  Show Profile Send Sundström a Private Message
Varför just 15 tum? 12 och 18 tum finns ju också.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2008/05/22 :  20:13:38  Show Profile Send dwain a Private Message
jao om det finns några lämpliga 18 tums basar som funkar i en låda under 300 liter så ja visst. Tror du en 12a kan ge det tryck man söker? Jag är som sagt helt grön. Hade en gång en ca 110 liters låda med en 12tums cerwin bas i och till det ett bryggat pa-steg som lämnade 2000w den basen bottnade jag kvikt utan att den var några extrema ljudtryck

Men som sagt slunga in förslag. Ska försöka beställa basen så fort som möjligt så jag kan börja bygga
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2008/05/23 :  10:34:17  Show Profile Send dwain a Private Message
Tänkte slänga upp lite simuleringar och se vad ni tror. Det enda som gör mig förbryllad är att i winisd så är parametrarna annorlunda på basen än det om står på hifikit. Men jag antar att det är för att dom parametrar som visas är efter en lätt inspelning av element?

Aja är kommer simuleringen på frekvensresponsen för 15 tumms resolution i en låda på 150 liter avstämmd till 25hz:

Detta är som jag förstått det verkningsgraden?

Peakeffekten den kommer tåla som jag förstår det

Detta är konslagen vid maxeffekt?

Air velocity vilket jag antar är hur mkt det kommer blåsa ur porten som tydligen ska sitta baktill? Jag kommer nog köra den frontriktad då baslådan får stå kloss upp till väggen

Grupplöpstid. Jag har ingen aning om vad det är

Som sagt jag är helt grön. Har byggt massor med högtalare och baslådor innan men dom har jag endast byggt på måfå vilket har resulterat i bara halvokej ljud
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2008/05/23 :  11:10:44  Show Profile Send Sundström a Private Message
Det är ju behändigt med en liten låda som går flytta runt. Simuleringen ser ju bra ut (har ingen kunskap att verifiera korrektheten). Om du skruvar fast bakstycket så kan du ju testa att ta loss bakstycket när du vill använda den som dipol och få hifi-bas . Men med qts på 0,34 så blir det kanske för lite bas med dipol.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2008/05/25 :  09:54:08  Show Profile Send dwain a Private Message
Sådär basen är nu beställd så ska jag göra den låda jag simmulerat på. Det kommer nog bli helt okej
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2008/05/26 :  20:51:26  Show Profile Send dwain a Private Message
Frågan är enligt programet ska jag placera porten bakåt. Men det ska väll inte spela någon roll om jag kör den frontriktad eller?
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2008/05/26 :  21:35:13  Show Profile Send hobbes a Private Message
Hej !
Front port används nog bara vid en bandpasslåda med 2 basreflexrör.
Vid vanlig basreflex används bara rear port och kan placeras var som helst på lådan med hänsyn till väggar och golv..
Mvh
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/05/26 :  21:42:07  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Du kan placera porten var du vill, bara avståndet till närmaste vägg
är minst ca 2-3 ggr portdiametern. Sätter du den på framsidan
behöver du aldrig bry dig om att den kommer för nära en vägg och
avstämningen ändras.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2008/06/01 :  00:21:32  Show Profile Send dwain a Private Message
Nu har jag fått basen helt sjukt stor är den och det verkligen andas kvalite.

Är det någon som har en synpunkt på den låda jag simmulerat fram nu eller är det bara att bygga?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000