Author |
Topic |
dwain
Member
1240 Posts |
Posted - 2008/05/21 : 22:45:50
|
Jaha då var jag ute på uppgraderingsstigen igen. Har som det är nu 2 st basmoduler med tangbands 8tums basar i. Funkar finfint till musik och hemmabio men ger mig inte det dära extrema trycket jag vill ha. Så fick jag för mig att bygga med lite större element en stor baslåda. Så några ideer? Den ska klara av att spela högt med bra tryck även nere i bottnen den ska med andra ord klara av att mublera om lite granna. Storlek på bas? ja max 15tum gärna 15 tum om möjligt i en halv okej låda med andra ord inte extremt stort. Jag har en st zachry D-250 som ska stå för drivningen är det ett element med dubbla talspolar har jag ett studiosteg på 2x200w till mitt förfogande. Max pris för basen runt 2000kr helst billigare om det går :)
Så ös på med ideer och gärna lådor till ideerna både nytt eller om någon har något skojigt beggat liggandes :)
Basen ska helst finnas att få tag på i sverige
Och jag vet nu att en del förespråkar horn. Men då jag inte har så mkt plats för det så får det vänta tills jag skaffat eget |
|
AndersP
Member
1563 Posts |
Posted - 2008/05/21 : 23:18:51
|
Mitt råd: bygg minst 2 basmoduler. Det är väldigt svårt att integrera bara en basmodul. Glöm inte alternativet att bygga fler likadana moduler som du redan har om dom är små och lättplacerade. Vad jag förstår ligger TB bra till i pris/kvalitet också. Är det något som du inte gillar med dom basar du har nu, ljudtrycket undantaget? |
Linkwitz Orion Center: Ino Audio piM Surround: 6 x Ino Audio a2 |
|
|
dwain
Member
1240 Posts |
Posted - 2008/05/21 : 23:36:58
|
nja dom basarna jag har är jag väldigt nöjd med grymt pris prestanda. Men det hade varit kul att pröva något annat. Tanken är inte att få fram en highend bas utan något man kan spela högt med. Och det ska framförallt ge massor med tryck i hemmabion. Jag kanske ska nämna att jag är 20 fyller 21. Pappa har sagt att jag tydligen är i nån ålder där det bara ska mullra mkt. Så det behöver inte vara något som har med verkligheten att göra ingen korrekt bas utan bara en rolig disco-bas som klarar av att spela djypt. Tangband basarna kör jag endast till hifin så tanken är som sagt att få något lite häftigare när det gäller ljudtryck |
Edited by - dwain on 2008/05/21 23:38:27 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2008/05/22 : 08:40:43
|
Jovisst, bastryck är skoj. Jag funderar dock lite på dina variabler....stort element, mycket bastryck, inte så stor låda, inte så mycket effekt att tillgå,( I bassammanhang) max 2000 spänn. Jag förstår din fråga men det känns inte så lätt.... Man kan inte trolla fram bastryck bara med elementstorlek, det måste komma från nånstans, antingen stor volym/låda eller många watt. Har du kollat Petters tappade horn, t.ex. med 8 tum eller så, de behöver inte bli såå bastanta? |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
dwain
Member
1240 Posts |
Posted - 2008/05/22 : 10:00:44
|
När jag menar inte vrålstort så menar jag max en låda på kanske 200liter eller så helst mindre. Förra baslådan jag hade var på 120liter och det funkade att placera även om den var stor. Och isåfall får lådan bygga på höjden mer än bredden så den får formen av en vanligt högtalare. Den ske helst också gå att få in genom dörröppningen.
Drivningen jag har nu är högts preliminär och kommer att bytas ut. Jag håller på och letar drivning som funkar bättre så det kommer att finnas inom snart framtid.
Jag kollade lite på det hornet med 8tums basen. Nu kommer jag ju köpa 4 st sådana aluminium 8or så det hade varit perfekt egentligen men jag är lite skeptisk till om det kommer leverera det ljudtryck jag söker utan att bottna? |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2008/05/22 : 10:13:59
|
Bottna...hur högt ska du spela egentligen
4 st 8:or i TH levererar mer än du någonsin kunde tro från så futtiga element...och med helt annan dynamik än en basreflex eller slutet
Törs lova att du med lätthet spelar ut en dubbel 12"-bas med 4 st 8" tappade horn. |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2008/05/22 : 10:15:12
|
Det som sätter begränsningarna är ofta konens stabilitet och med alu-kon ska det inte vara några problem. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
|
dwain
Member
1240 Posts |
Posted - 2008/05/22 : 10:28:16
|
Nu var tanken inte att använda allt 8or till detta projekt då jag ska bygga mig en golvare med 2 av 8orna
Men det lämnar 2 8or över.
Den översta basen där engelholm verkar riktigt nice. Var tror man att den kan behöva för låda om man ska ha bas ner till säg 25hz? Jag har en st 3 bands ställbar eq i mitt försteg så att bosta lite om det behövs är inga problem |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2008/05/22 : 10:44:26
|
25 hz kommer du nog inte att nå med denna bas, inte med något vidare tryck. Ett Fs på bara 42 Hz så är du lite djupbasbegränsad. Qts är så lågt att sluten låda inte är något alternativ.
Alternativet är istället lägre känslighet men djupare bas, eller större låda, eller större element... Bara att söka vidare bland elementen (men PA element brukar som regel inte bry sig om det djupaste).
Högtalarelement/baslådor har ett antal konflikterande egenskaper: * djupbas * känslighet * storlek (element) * storlek (låda) * pris (Jag skrev nån tråd om det för länge sedan, finns även lite i EA tycker om som går att ladda ner från min hemsida.)
Ett baselement presterar som bäst när det sitter i en låda där luftvolymen och portavstämningen är i harmoni med högtalarelementparametrarna!
Kör elementen ovan i nått bra bassimuelringsprogram och se vilken volym du får och vart -3dB hamnar. Du bör inte gå långt ifrån detta - då blir harmonin lidande och prestandan sjunker. Men lite större låda och något lägre portavstämningen bör kunna funka hyfsat.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2008/05/22 : 11:28:31
|
Det kommer räcka gott med två 8" med.
Är det punch, dynamik och spelglädje du önskar skulle jag starkt rekomendera TH framför basreflex. Ingen basreflex jag hört hittills slår ett TH vad gäller "stampa takten förmågan". B&C-elementen ovan passar dessutom i TH, så det är bara att bygga när du flyttar till större
Eftersom du redan har SEASelementen skulle jag läga ner 500:- på två testlådor. Är du nöjd, spackla och måla, annars, prova andra element och lådkonstruktioner.
Du kan tillgodoräkna dig ca 1,5 till 2 ggr elementarean i en TH jfr basreflex, så 2 st 8" kommer räcka gott,
Ska kolla vidare på simuleringen när jag kommer hem.
Var önskar du undre gränsfrekvens?
Att den börjar falla vid 30 Hz brukar vara rätt lagom. Då låter det fullrange samtidigt som hornet får högre vekningsgrad än om det avstäms lägre. |
|
|
Sundström
Member
745 Posts |
Posted - 2008/05/22 : 11:35:47
|
Jag byggde två w-dipoler. Använde 4 sådana element (1040:-):
Edit, rätt länk, tack Bernt: http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=287
Jag har sett fler här på forumet som använt sig av dessa. De viker av vid 36 hz hos mej (något eq:ad). De börjar höras vid 30. Ren, dynamisk bas men inte ett omskakande muller.
|
Edited by - Sundström on 2008/05/22 12:44:51 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/05/22 : 11:55:51
|
Sundström, har du verkligen länkat rätt? Det är 15-tummare för 1755 kr/st i länken. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
dwain
Member
1240 Posts |
Posted - 2008/05/22 : 12:09:24
|
Min tanke var att endast köra en låda. Detta är som sagt inget finspel där kör jag tangbanden utan detta är endast för att mangla på därav önskar jag att använda endast en. Skulle det bli grymt lyckat så kan jag bygga en till i framtiden. Men just nu börjar jag med 1.
Nu har jag ingen erfarenhet av djupbas. Jag kör mina tangband och inbillar mig att dom spelar på bra ner till 24hz när jag kör frekvenssvep så hörs det bra i alla fall. Men samtidigt så kör jag ofta så att tangbandarna ligger på gränsen när jag bara party spelar. Så vad jag vill ha för undre gränsfrekvens har jag ingen aning om. Men runt 30-25hz verkar vara trevligt. Dock ska jag förvana Jag har inte så högt till tak. Jag har mätt och det är endast 2 meter till tak i mitt rum. Så gärna något som inte blir allt för högt
Sen är mina snickar-kunskaper dåliga. En vanligt fyrkantig låda är inget problem men avancerade saker kommer inte bli något bra om jag gör det
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1788
Vad tros om den basen? Kan det ge ett bra ljudtryck och vad ska det vara för låda tros? |
|
|
educk
Member
316 Posts |
Posted - 2008/05/22 : 14:47:31
|
kan två sådana hära vara bra. isobariskt kopplade. så får man ju ner lådvolymen. kanske ställa dem på varandra så lådan bygger mest på höjden
http://www.hifikit.se/index.php?id=1157 |
Ljudrättsaktivist arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2008/05/22 : 14:50:23
|
Lite högt Qts för att funka torrt och bra i basreflex.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
educk
Member
316 Posts |
Posted - 2008/05/22 : 15:02:12
|
förlåt att man lånar tråden lite. inom inom vilket område ska qts ligga för basreflex EA? är själv också lite intresserad av just isobariskt. |
Ljudrättsaktivist arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2008/05/22 : 15:14:57
|
Din fråga kräver egentligen ett väldigt stort och uttömmande svar för att vara sant på riktigt... Allt hänger ihop i en högtalare och man kan inte bara titta på Qts vilket gör generella svar lika med dåliga svar. Med det sagt...
Ofast (!) funkar Qts mellan ca 0.2 och 0.4 bra tillsammans med basreflexlådor...men som sagt - här finns kombinationer som gör mitt uttalande osant. Fs, Vas med mera påverkar också.
För att förstå bör man läsa på om T&S parametrarna och grotta ner sig i hur rekommenderade lådor egentligen beräknas. Finnas massor med lektyr i området!
|
|
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
|
educk
Member
316 Posts |
Posted - 2008/05/22 : 15:19:45
|
jo visst är de sant EA. tycker man läser hur mycket som helst men man sitter ändå där i klaveret. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2008/05/22 : 15:30:31
|
Magils: jo den är rätt intressant! Verkar dock vara lite halvklart med detta element. Ibland sägs det vara tillgängligt för försäljning. Nu hittar jag det inte på tymphanis hemsida.
educk: Då gäller bara att läsa igen och igen tills man förstår! Slutsatsen brukar bli att hur man än vrider och vänder på sig så får man för- och nackdelar på ena eller andra hållet. Eller "konsekvenser" som inte är så värdeladdat ord.
|
|
|
|
dwain
Member
1240 Posts |
Posted - 2008/05/22 : 15:33:04
|
hm annars var priset bra. Ingen som har något tilltyckande om perless basen och ide om låda? Jag å polaren skissar just nu på ett klass d steg på ca 600w rms 8ohm så effekt till drivning kommer att finnas till hösten
|
|
|
dwain
Member
1240 Posts |
Posted - 2008/05/22 : 16:07:13
|
gjorde en simmulering i winisd snabbt eller den gjorde en åt mig jag bara valde baselement åså skötte den resten själv och med en låda på 97 liter ca och resolution 15 och en avstämmning på 22hz så spelade den -3db vid 30hz och klarar av att ge ett ljudtryck på 113db vid 20hz Kan det stämma eller bör man inte lite på programets simmulering? |
|
|
dwain
Member
1240 Posts |
Posted - 2008/05/22 : 19:33:04
|
Har gått å mätt lite nu på rummet. Lådan får lov att vara max 55 bred 55 djup och ungefär 100 hög. Men det blir väll 300liter så det är väll en bra max-volym?
Nu ska jag bara ha tipps på ett bra 15 tums element till en låda som är under 300 liter och som spelar djypt ca 25hz
Även tipps på sajter inom sverige man kan beställa basar från förutom ljudia och hifikit vore trevligt |
|
|
Topic |
|