Author |
Topic |
|
Outer heaven
Member
100 Posts |
Posted - 2008/05/29 : 07:36:46
|
Hej, detta är mitt första inlägg här, hoppas det hamnar rätt. Har efter att ha läst på en del fått upp intresset för Svanås Golden Horn-diffusor, dels för att den verkar bra, och dels för att jag gillar hur den ser ut. Min plånbok däremot är inte fullt så entusiastisk i frågan - detta, kombinerat med att jag egentligen inte har något liv har fört tankarna till möjligheten att försöka sig på att bygga en egen Golden Horn.
Problemet är dock att jag inte har tillgång till något original och därför inte har koll på några mått. att varje modul är 55 gånger 55cm vet jag, och den grundläggande konstruktionen avslöjas ju utav diverse foton, det jag undrar egentligen är om någon som har en sådan diffusor skulle kunna tänka sig att mäta bredd, djup osv på de olika facken och dela med sig?
Om någon har några övriga tips ang. materialval eller liknande så mottages dessa gärna! |
Tell me why I had to be a powerslave. |
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2008/05/29 : 20:36:25
|
Jag har gjort några sådana. Kan det vara nåt för dig? |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2008/05/29 : 21:12:09
|
I taket har jag vågat inte riktigt än. Men här är dem som jag tillverkat,reglarna är sågade till 5,10,15 och 20cm,mest för att göra det så enkelt som möjligt.
Edit:kanske skulle kunna flyttas till akustik-forumet istället? |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
Edited by - Mc Square on 2008/05/29 21:13:03 |
|
|
classe
Member
1625 Posts |
Posted - 2008/05/29 : 21:18:28
|
frigolit kanske så det blir lättare. |
18 ska de va.
|
|
|
Outer heaven
Member
100 Posts |
Posted - 2008/05/29 : 22:14:06
|
Jo, den där varianten har jag också funderat på, men det ser tungt ut som sagt. Skulle dock helst försöka bygga en så exakt kopia som möjligt av just Golden Horn, tänkte försöka med frigolit och se hur det funkar. |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2008/05/30 : 08:45:12
|
Att bygga en kopia i frigolit blir nog lite svårt, med tanke på att de fack som GH har är "ihåliga" Du får nog fixa en mall och sen gjuta.
Jag har gjort liknande byggen som Mc 2 har gjort, fast jag gjorde mina i Frigolit, Det Tog ett BRA tag att göra det. Frågan är om det är värt det. Tog ganska många timmar. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Outer heaven
Member
100 Posts |
Posted - 2008/05/30 : 09:03:10
|
Jag tänker givetvis inte bygga den helt i frigolit, utan man får ju göra själva "stommen" i någon form av tunn masonit eller liknande, och sedan använda frigoliten till att fylla ut i de facken där det inte ska vara något hålrum eller vad man ska säga. Det är ju här själva problemet ligger, hur många fack det är och hur stora de ska vara är ju inte så svårt att räkna ut, men hur det ser ut inuti är lite svårare att lista ut. För jag antar att de har olika djup? |
Edited by - Outer heaven on 2008/05/30 09:04:22 |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2008/05/30 : 11:11:58
|
Frigolit fungerar bara ner till en viss frekvens, vilken det vet jag däremot inte ! Den rosa/blåa markfrigoliten är mer kompakt än vanlig vit. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Outer heaven
Member
100 Posts |
Posted - 2008/05/30 : 11:14:48
|
Johan: Jag har hört detta tidigare, gör det någon skillnad om man t ex lägger på ett lager spackel utanpå frigoliten, eller är det att den ger vika för ljudvågen snarare än att den diffuserar dåligt pga ytan som är problemet? |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2008/05/30 : 11:49:32
|
Har några Golden Horn. Det är 576 fyrkanter på varje modul i olika höjder enligt en matematisk formel.Att köp 1 modul och gör en form är kanske möjligt men tror utan att veta, ett hästjobb. De är ju inte så dyra i plast, kolla efter begagnade är mitt råd. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
everwake
Member
268 Posts |
|
|
Topic |
|