HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 PartsExpress Gruppköp! (Avslutat)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/05/18 :  22:21:22  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message
Eftersom jag inte kan administrera föregående tråd, så startas en ny tråd, som kommer ta upp alla saker som kommer på vägen nu när vi startat. Jag tänkte på en sak: Jag föredrar nog e-mail framför PM. Jag får dem snabbare, och om jag skulle vara borta, så finns det ingen gräns på max 50 meddelanden.

Varmt välkomna med alla beställningar!

Mvh
Andy

PS. Jag postar reglerna, plus beställningsformuläret här nedan.

Är stationerad i Uppsala.

Edited by - Andy on 2008/06/03 00:41:35

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/05/18 :  22:27:43  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message
Känn er fria att komma med synpunkter på följande regler:
1) Betalningen delas upp på två delar. Först betalar man för varan (priset i dollar * 6 kr), sedan när allt är klart, betalar man för frakten över Atlanten, tull, ev moms och frakt i Sverige, plus ev. emballage/expediering.
2) Deadline blir 31 maj.
3) Vid beställningen e-mailar man mig kontaktuppgifter. (Nästa post innehåller en mall. Klipp och klistra!) Jag skickar då tillbaka betalningsuppgifter och en kort beskrivning av ordern via e-mail. Beställningen är bindande, med ett undantag: De som inte PM:at mig och betalat in pengar innan deadline, blir tyvärr utanför gruppköpet.
4) Frakten över Atlanten kommer att delas via vikt av varor (exkl emballage). Så om du har beställt ett IC-chip, ska du inte betala lika mycket som om du beställt en vara som väger 2 kg.
5) Jag befinner mig i Uppsala. De som vill får gärna hämta här. Jag kanske kan komma förbi Stockholm någon gång för att leverera också. Resten får avgöra om vi ska skicka via Bussgods eller Posten. Den slutliga betalningen ska finnas på mitt konto innan jag skickar iväg.
6) Alla beställningar går direkt till mig via PM/e-mail, så vi inte får en LÅÅÅÅÅÅÅNG tråd. Då kan jag eller andra skriva viktig information i tråden utan att den kommer bort i alla beställningar. MEN du får gärna skriva i granntråden PartsExpress Fynd om du har något av allmänt intresse som du hittat, tex extra bra erbjudande, eller något som är svårt att få tag på på närmare håll, som kan inspirera andra att vilja beställa.
7) Jag åtar mig att följa er beställning till punkt och pricka. Jag frånsäger mig dock ansvar när det gäller felaktiga artikel-nummer. Skriv därför noggrannt upp artikel-numret så det inte blir några missar! När jag beställer, klipper och klistrar jag de uppgifter jag fått från dig! (Men jag inkluderar en kort beskrivning i min oderbekräftelse.)

Fattas något? Är 31:a maj en lämplig deadline? Jag hoppas att det inte ska bli några problem om dessa riktlinjer följs - att jag skriver dem är för att jag inte ska ha en hamster oplockad med någon här när allt är klart Det är inte kul om det skulle bli bråk om pengar, inte sant?

Mvh
Andy

PS. För er som ev inte ännu kunnat bli medlemmar (jag vet själv hur svårt det var att komma in) så är min e-mail: info(at)andreasosteopatklinik.se (Ersätt (at) med @ - vill inte att den korrekta adressen ska ligga i offentligheten pga risken för spam)

Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/05/18 :  22:31:31  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message
När du vill beställa, klipp ut nedanstående, och klistra in i ett e-mail:
Namn:
Adress:
Postnr/ort:
Telefon:
Mobil:
E-mail:

Artikelnummer:
Antal:
Pris ($):

Artikelnummer:
Antal:
Pris ($):

Artikelnummer:
Antal:
Pris ($):

Artikelnummer:
Antal:
Pris ($):

Artikelnummer:
Antal:
Pris ($):

Artikelnummer:
Antal:
Pris ($):

Artikelnummer:
Antal:
Pris ($):

Artikelnummer:
Antal:
Pris ($):

Edited by - Andy on 2008/05/18 22:31:56
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/05/19 :  01:26:30  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message
Angående kringkostnader:
Jag har kollat UPS och PartsExpress, och de tar ungefär 40 kr/lb (450 gr) i frakt (Obs! Emballage måste räknas med i frakt!). Sedan lägger PartsExpress på en expeditionsavgift på hela $0.99 också. Jag har också kontaktat dem med frågan om vi kan få pris utan moms. Det vore ju helt ok.

Jag återkommer när jag hört av mig till Tullverket, och fått svar från PartsExpress. (Jag vet att antingen elektriska komponenter eller högtalarelement inte ger någon tull. Har för mig att det var det förstnämnda...) Om vi betalar med PayPal, så får vi lägga på en kostnad på 4% där också.

Så om vi har TUR, kan det kosta summan + frakt + 4%, och inget mer Jag ville att ni skulle vara informerade om hur det fortskrider, så ni kan få en uppfattning om vad det kommer att kosta.

Mvh
Andy

Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/05/19 :  17:06:18  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message
Uppdatering Tullverket:

Motstånd, kondensatorer etc: 0% tull
Högtalare: 4,5% tull
Kontaktdon: 2,7% tull
Testutrustning, audio: 2,8% tull

Om du själv vill söka vilken tulltaxa din artikel kommer att ge, kan du söka på https://tid.tullverket.se/taric/TAG_Search.aspx. Där får du skriva i ett sökbegrepp, begränsa sökningen till tulltaxan, trycka på lämplig länk, gå ner i listan och hitta lämplig artikel, skriva i land (kod: US) och sedan kommer det fram. Jag säger bara: EU, byråkrati

MEN, vi kanske kan fråga PartsExpress att de bara skriver elektriska komponenter rakt av.

Go to Top of Page

jaste
Member

106 Posts

Posted - 2008/05/19 :  19:07:13  Show Profile Send jaste a Private Message
Angående frakten, borde inte priset per viktenhet sjunka ju mer vi köper, det är väll lite tanken med gruppköp? Kommer priset per lb sjunka under 40 kr om vi beställer över en viss mängd eller är det priset som gäller?
Go to Top of Page

Sanny_X
Member

181 Posts

Posted - 2008/05/19 :  19:43:36  Show Profile Send Sanny_X a Private Message
Vad vinner man på det här?

Blir det någon rabatt och i så fall hur mycket?
Go to Top of Page

jaste
Member

106 Posts

Posted - 2008/05/19 :  20:25:47  Show Profile Send jaste a Private Message
Jo det var väll lite det jag fiskade efter... Men å andra sidan har jag inte kollat priset för kreti och pleti, kanske är 40 spänn/lb billigare än vanligt.
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/05/19 :  20:27:38  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message
Själva grejen med gruppköpet är att den totala frakten går ner - pga emballage. Om du ska ha ett paket för att skicka bara en liten grej, får du betala relativt mycket för den. Nu delar vi alla på frakten för själva paketet, och därför går summan ner.

Dessutom är minsta order-värde $50, dvs ca 300 kr. Nu kan du beställa en RCA-kontakt för 5 kr, utan att behöva tänka på minsta ordervärde.

Men det som är mest intressant är kanske något som du inte kan få tag på här i Sverige. Dessutom är mycket av varorna billigare än i Sverige. (Här krävs kanske lite erfarenhet, så man vet vad som är billigare... Ett exempel är elektriska komponenter)

En del grejer går också ner i pris om man beställer tex mer än 10 st av det. Om det finns intresse, kan jag posta vilka som ni kan få rabatt på om ni beställer kanske några fler. Vi får se.

Det som vore mest intressant är om vi skulle få utan moms för att vi är många. Jag har tyvärr inte fått något svar än på det. Men det vore jättebra!!!

Däremot får vi inte rabatt på frakten, vad jag vet. Men jag har inte fått något definitivt besked pga att jag inte vet hur mycket det kommer bli än.

Edited by - Andy on 2008/05/19 20:57:38
Go to Top of Page

megalomaniac
Member

130 Posts

Posted - 2008/05/19 :  21:55:24  Show Profile Send megalomaniac a Private Message
Härligt att se att det går framåt.
Jag sitter och kollar för fullt, men det är lite svårt att räkna på eventuella rabatter när man har en viss budget, i sådana fall får det bli komplettering till ordern om man råkar få lite "extra" över, så att säga.

Jag tänkte på det, att snack om slopad moms och annan "märkning" av paket etc. kanske borde döljas ifall att det är en öppen del av forumet, jag menar - "dom" sitter ju verkligen och spenderar en del tid på att suga både blod, märg och ben ur vartenda litet möjligt tillfälle. Dom där... ni vet, gamarna...

Får mig även att tänka på den onde sheriffen av Nottingham i den tecknad versionen av Robin Hood - han som tar lillpojkens fördelsedagspeng ni vet, den som hela byn har skrapat ihop - "tack ska du haaaa..."

Good enough, är bra nog...
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/05/19 :  21:55:42  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message
Dåliga nyheter! När jag ringde PartsExpress, var de som stora frågetecken: Vad är VAT Sedan ringde jag ett företag som sysslar med moms, och de berättade att de inte har moms i USA

Man lär sig nåt varje dag... Ni får väl räkna upp det hela, då, med 25%.

Mvh
Andy

Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/05/19 :  23:07:15  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message
Reglerna för moms är så här: Moms ska betalas i ETT land, där köparen finns. Om du tex köper från Norge, och det står 100 Nkr inkl moms, ska du betala 80 Nkr i Norge och motsvarande ca 20 Nkr i moms i Sverige vid införandet. Om någon säljer inom Norge, får han nämligen betala 20 Nkr till staten. Men i det här fallet, eftersom kunden befinner sig i Sverige, behöver han inte betala ett öre moms. I varje fall blir alltså handlarens förtjänst 80 Nkr. Om säljaren tar ut 100 Nkr iaf, så får han alltså behålla hela summan, och boostar alltså sin vinst med 25%. Oärligt, men ändå.

Det är därför inget hysch hysch, för att inte utsugarna ska höra Men i USA (som styrs av Republikaner) finns alltså inte detta system.

PS. Reglerna är annorlunda inom EU - det är därför jag tog exemplet med Norge. Inom EU betalas moms i säljarlandet oavsett. Förutom om du är företagare, då du har rätt att köpa utan moms, men då krävs speciell redovisning i bokföringen. Sade vi något om byråkrati förut?!?

Edited by - Andy on 2008/05/19 23:11:54
Go to Top of Page

jaste
Member

106 Posts

Posted - 2008/05/20 :  08:56:48  Show Profile Send jaste a Private Message
Så summa sumarum ska man kasta på 25% på priset man räknar ut?
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2008/05/20 :  09:59:19  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
givetvis har de moms i USA. Heter Sales tax oftast, ligger på mellan 0 och 7-8% beroende på delstat.

VAT = Value Added Tax är ett brittiskt uttryck.
Köper man från USA får man betala svensk moms på frakten , värdet samt tullavgifter.

Dvs:
grejen kostar 100 spänn.
Frakten 25 SEK
Tull 3% , 3 kr.
Momsen blir då på 128 SEK, dvs 32 SEK.
Sedan tillkommer en avgift, ca 100 SEK för att betala in momsen.

Egentligen skall Partsexpress dra bort sales tax från det de säljer utanför USA, men det innebär en hel del jobb för dem..

Är det en större order, säg 2-3000 US$ hade jag försökt få dem att ge priset utan Sales tax ändå. Men då får man kontakta ngn av deras säljare och inte beställa via deras webshop.

Jag skall se om det är något som är intressant att köpa :)

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

megalomaniac
Member

130 Posts

Posted - 2008/05/20 :  14:55:41  Show Profile Send megalomaniac a Private Message
Ja, det blir en hel del för "ingeting" o man säger så, riktigt synd det för annars hade det nog blivit en rätt mycket mer handel med utlandet (kanske det som är meningen, mest troligt).
Jag har VÄLDIGT svårt att se det rimliga i att de som säljer i USA ska få sin (rimliga) del, och sedan att man ska behöva betala X antal andra (svenska) instanser med ytterligare häften av summan för - ingenting!

Jag menar, betalar vi inte skatt på det vi tjänar, det är väl det som blir över vi sedan köper grejjor för? - i USA eller vart det nu är.

Vi får inte glömma svenska frakten heller, den är både seg och svindyr, relativt sett.

Men visst betalar man momsen när grejjorna är i land va? - självmant osv?

Får bli lite mindre tunga grejjer för mig, diskanter, och så lite "elektronik" - tunga element etc. som jag suktar efter, får köpas till helt andra summor från eU

Good enough, är bra nog...

Edited by - megalomaniac on 2008/05/20 14:57:02
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2008/05/21 :  14:08:11  Show Profile Send dwain a Private Message
Jag är ju lite sugen på att beställa 2 5tums basar åså en 15tums bas. Men va fasen frakten kommer gå på lika mkt som basarna och moms tillsammans. Så det verkar ju knappast lönt att beställa därifrån eller?

Jag har bara snabbt räknat ihop utifrån den vikten som stog på respektive produkt och får då det tillsammans till 28,9 lbs och det ggr 40 blir ju inget roligt
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/05/21 :  14:54:12  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message
Jag är lika besviken som du dwain! Jag gjorde en test check-out, och då gick frakten för 29 lbs på 1000 kr! Det är ju inte lika mycket som jag sade tidigare, men fortfarande ALLDELES på TOK för mycket. Tyvärr verkar det som att det bara lönar sig att köpa mindre saker.

Jag ska kolla med andra firmor, om det är bättre där. Men jag förmodar att så länge de levererar med UPS, så är det inte så stor skillnad.

Vi får se när vi börjar närma oss deadline hur mycket det blir. Jag håller er informerade! Jag kan kanske tänka mig att anordna ett annat gruppköp i framtiden också om det är intressant. Eller kanske att man meddelar varandra när man är i startgroparna att beställa, så att andra kan hänga på?

Mvh
Andy

Edited by - Andy on 2008/05/21 14:55:03
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2008/05/21 :  15:01:02  Show Profile Send dwain a Private Message
jao jag har nu bestämt mig för att skippa 5 tums basarna å bara nöja mig med 15 tummaren det blir billigast så. Och som du säger vi kan se i framtiden vad där finns för möjligheter till att göra andra gruppköp och då billigare kanske
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/05/23 :  20:09:43  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Letar efter tonarmskablage på Partsexpress, tanken slog mig, det finns inte i sortimentet kanske???, eller.....

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2008/05/23 :  20:32:14  Show Profile Send pix a Private Message
Jag hoppar nog denna gången
Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/05/23 :  20:34:31  Show Profile Send jonasz a Private Message
Hoppar också, med tanke på fraktkostnaden...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/05/23 :  21:07:02  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message
Jag förstår att ni vill hoppa av. Det känns ju lite meningslöst! Men fraktkostnaden kommer inte att bli mindre ju längre ni väntar om man säger så. Om man får tag på en bra produkt, så kvittar det väl hur mycket man betalar i frakt? Skillnaden är ju bara att man får SE det mindre priset i USA. I svenska butiker får ni betala för massor med frakt också, men ni ser den aldrig, utan ni ser bara ett högt pris... Ja, ja. Bara en tanke.

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2008/05/23 :  21:54:55  Show Profile Send pix a Private Message
Sorry Andy, för mig handlar det inte om frakten. Jag hadde tänkt köpa något till kommande DIY projekt men jag bara inte lyckats reda ut vad jag vill bygga
Så jag tyckar att det är bättre att ge dig/er besked i tid.
Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/05/23 :  23:28:06  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message
Tack pix!

Kommentaren var inte egentligen riktad till dig, utan mer generellt en kommentar över hur man också kan tänka när det gäller gruppköpet. Vi tar de order som kommer!

Mvh
Andy

Go to Top of Page

Heffaklumpen
Member

71 Posts

Posted - 2008/05/25 :  14:08:15  Show Profile Send Heffaklumpen a Private Message
Det finns inte möjlighet till surface mail från PartsExpress vid större kvantiteter?
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/05/28 :  13:18:40  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message
Hej!

Nu börjar det dra ihop sig. Jag tänkte inte beställa förrän på måndag, eftersom jag ville prata med en säljare i telefon, men alla ni som tänkt (och talat om) att beställa - nu är tiden!!!

Mvh
Andy

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000