HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Peerless XLS i dipolsub?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2008/05/11 :  22:34:37  Show Profile Send AndersP a Private Message
quote:
Det ideala elementet för W-dipol har fs ca 30-35 och Qts ca 0.5.

Scorpion: Tycker du inte att det är märkligt att en sån farbror som Linkwitz använder element som ligger så långt från idealet?

MatsT: Jag har ingen egen erfarenhet av veckade bafflar. På vilket sätt ger dom problem och vid vilken frekvens ungefär?

Har länge tänkt " modda " Orion lite genom att dubblera antalet basar och ska dom rymmas inom samma/likvärdiga yttermått måste man vecka bafflarna. Då går dom in precis. Delningen är LR 24 dB @ 120 Hz. Målet är mindre konutslag vid samma utnivå och inom samma yttermått eller hur man ska uttrycka det.
Först tänkte jag sätta en till basbaffel ovanpå Orion, men Linkwitz tyckte nånstans att man bör tillgodoräkna sig förstärkningen man får från golvet och placera extrabaffeln vid sidan av Orion och det vill jag inte.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/05/12 :  07:27:55  Show Profile Send MatsT a Private Message
Veckade bafflar ger problem med en kvartsvågsresonans och var den hamnar beror på djupet i "lådan". Även om den notchas bort med filter kommer den att förstärka distortionsprodukter och annat från lägre frekvenser. Man kan göra veckningen med lite vinklar istället för räta linjer för att få ned Q-värdet på resonansen en del och även stoppa i dämpningsmaterial så med lite pyssel kan det nog bli bra. Jag skall göra ett försök själv med en väldigt billig variant när jag får tid. Om man är ute efter maximalt välljud är det enkla baffellösningar med rejäla element som har bäst förutsättningar tror jag.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/05/12 :  08:24:27  Show Profile Send OcA a Private Message
Ok, veckad baffel åker pga att jag måste dela relativt högt upp i frekvens. Måste dela iaf vid lägst 65hz, helst ännu högre. Vad föreslår ni då? Tappade horn kanske? Men det blir ju mer en möbel...

Väldigt bra input så långt! Tack!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2008/05/12 :  09:29:33  Show Profile Send scorpion a Private Message
AndersP,

Först, simuleringen. Den stämmer säkert väldigt bra. Jag lägger upp en bild som förklarar mer hur frekvensgången uppkommer. Den påverkas av element, baffel, placering på baffel golvnära, delningsfilter osv. Simuleringen är gjord i Martin J Kings MatchCad modeller som definitivt är de bästa tillgängliga och som uppdateras med jämna mellanrum. Det senaste året har MJK utvecklat OB-sidan avsevärt. På sin webb har också Martin King två väldigt instruktiva OB-artiklar: http://www.quarter-wave.com/OBs/OB_Theory.html , som verkligen är värda att studeras. Min Eminence Alpha simulering är en utveckling av hans studie av U- och H-bafflar.

Gällande Augien så satt den mitt på baffeln, med centrum 25 cm över golv. Det klargjorde jag aldrig i förra inlägget. Nu till den förklarande bilden:

Farbror och farbror (Linkwitz), han är väl i min ålder eller förmodligen något yngre. Det finns två skolor. Låg Qts och equalizing eller högre Qts och jämnare frekvensgång. Linkwitz och även John Kreskowsky, http://www.musicanddesign.com/Entry.html tillhör låg Qts-skolan. "Tightare" och "fastare" bas ska vara resultatet. Martin King använder själv Eminence Alpha15 tillsammans med Lowther PM2A. Hans simuleringar tyder inte på att hög-Qts-elementet Alpha15 skulle ha sämre transientsvar än element med lägre Qts. Från början använde han två låg Qts Dayton 15" (inte IB-varianten) men bytte dem mot två Alpha15. Denna OB drivs aktivt. MJK's simuleringar kring U- och H-bafflar har gjort att jag skaffade Alpha-elementen för att själv prova samtidigt som baffelstorlekarna blir väldigt hanterbara.

Det element som jag använder i min 'Allemans-OB' (skall snart kunna presentera en byggtråd för den färdiga varianten) har ett Qts på 0.7 och presterar väldigt fin bas ned till ca 45 Hz i denna passiva design. Fs för elementet ligger litet högt vid just 44 Hz. På DIY-träffen i Göteborg kom inte lågbasen till sin rätt men den som lyssnade ordentligt kunde nog konstatera att det övre basområdet spelades både fast och mycket distinkt.

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2008/05/12 09:49:28
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/05/12 :  09:45:56  Show Profile Send MatsT a Private Message
Intressanta kurvor på den här sidan:
http://www.musicanddesign.com/roomgain2A.html

Notera hur dipolen i alla lägen (utom hörnplacering?) ger den jämnaste frekvensgången.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/05/12 :  10:13:09  Show Profile Send MatsT a Private Message
Man skall akta sig för att vara alltför kategorisk! Jag skrev tidigare att SPL ökar med veckad baffel och om man tittar i artikeln nedan så stämmer det för lägre frekvenser men man tappar lite grann högre upp antagligen för att luftmassan ökar så pass markant.
http://www.quarter-wave.com/OBs/U_and_H_Frames.pdf

Det jag skrev tidigare var därmed inte helt sant.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/05/12 :  11:57:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:

Farbror och farbror (Linkwitz), han är väl i min ålder eller förmodligen något yngre.

Han är 72-73 år enligt Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Siegfried_Linkwitz

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2008/05/12 11:57:34
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2008/05/12 :  14:19:17  Show Profile Send scorpion a Private Message
Han är lite äldre än jag, född 35 ser jag !
Tidningsomslaget på webben verkar vara från 1990, det förklarar en del.

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/05/12 :  14:55:42  Show Profile Send OcA a Private Message
Någon nämnde att bygga in basarna i väggen...

Jag bygger ny kåk nu i sommar och undrar helt sonika hur man går till väga med en sådan installation? Funkar det att bygga i en innervägg, eller är det yttervägg som gäller?

Vore kul med lite olika alternativ och att bygga in i väggen är ju vettigt eftersom basarna "försvinner" då...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2008/05/13 :  22:44:06  Show Profile Send scorpion a Private Message
Visst ska du tänka på Oändlig Baffel i samband med husbygge. Vind, grund eller stor garderob etc är lämplig oändlighet. Det finns en tråd redan här (lite längre ned på sidan): 'Kul läsning om IB'.
Länken till det illustra sällskapet "Cult of the Infinitely Baffled" är denna: http://ibsubwoofers.proboards51.com/index.cgi .

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/05/14 :  09:02:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Den installationen jag nämnde har en hobbyverkstad som "låda". Det finns också sandpåfyllningshål i väggen.
Linden sade att ju mer sand han fick in i väggen desto bättre. Gäller ju bara att väggen håller.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2008/05/14 :  22:38:51  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Jag håller också på med ett nybygge

Edited by - DahlbergAudio on 2008/05/14 23:21:14
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/05/16 :  10:41:58  Show Profile Send OcA a Private Message
Oki dok!

Hur sandfyller man en vägg?! Och framförallt, hur ska sanden ligga? Löst? I en påse?

Sambon var väl inte helt med på noterna när jag berättade om detta... Går det att använda väggen som en sluten låda? Inget vidare snyggt att ha fyra magneter stickande ut i sovrummet...

Borde la funka att smälla upp en MDF skiva istället för gipsen kan man tycka? Sedan kan man ju köra dubbel tjocklek inåt, så att säga... Finns det inte risk att hela jäkla väggen börjar sjunga med? Hur ska man regla?

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/05/16 :  15:16:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Finns det inte risk att hela jäkla väggen börjar sjunga med?
Det är liksom det fenomenet som föranledde sandfyllnaden. Praktiska råd har jag inga.

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2008/05/16 15:16:47
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2008/05/16 :  15:35:56  Show Profile Send Sundström a Private Message
Om jag skulle bygga, så skulle jag inte bygga in elementet i väggen. Jag skulle göra hål i väggen men ha elementet fastskruvat på en fristående tung spånskiva (med snygg trä faner). Sen tänker jag mej ett dämpande material av något slag mellan väggen och spånskivan.

Fast jag har redan byggt två W-dipoler och det frestar att göra hål i väggen för deras bakåtgående luftkanal....

Edit: Tog bort (eller heter det M)

Edited by - Sundström on 2008/05/17 07:32:13
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/05/16 :  16:10:23  Show Profile Send OcA a Private Message
Sundström-> Låter som en väldigt elegant lösning faktiskt!

Kanske en vettig gummilist mellan skiva och vägg? Tänker mig nåt i stil med gummilisterna man har runt dörren på bilen... Kanske skulle kunna funka?

Allt är tillåtet så länge ljudet är bra!

Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2008/05/16 :  16:21:34  Show Profile Send scorpion a Private Message
Sundström, och bakåt då ? IB eller bara en vägglösning som jag inte tror blir optimal.

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2008/05/16 16:22:03
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/05/16 :  16:46:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag var och lyssnade lite snabbt på det väggmonterade systemet i förrgår, synd att jag inte tog kort. Det får jag ta och göra nästa gång, det är ett ruggigt system.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2008/05/16 :  19:34:16  Show Profile Send scorpion a Private Message
Titta närmare på vind-lösningar som finns i "Cult of" forumet. Mängder av olika projekt. När amerikanarna talar om 'manifold'- lösningar så är det inte annat än Linkwitz' W-subbar som spelar in mot rummet och ut mot oändligheten !

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2008/05/16 19:39:45
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2008/05/17 :  07:29:18  Show Profile Send Sundström a Private Message
Erling: Menar du att lösningen med en fristående skiva mot ett hål i väggen inte är optimal. Men med en tung skiva så borde det väl gå? Eller menar du att det behövs flera element än ett?
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2008/05/17 :  13:59:43  Show Profile Send scorpion a Private Message
Sundström,

Min fråga var bara riktad mot, om du tänkte dig väggmellanrummet som låda eller om du ville öppna ut mot ytterligare utrymme. Jag har inget alls emot din föreslagna baffellösning.

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2008/05/17 :  17:59:44  Show Profile Send Sundström a Private Message
Ja, helt tätt mellan skivan och väggen (med elementets magnet instucken i hålet). Med ett dämpande mellanmaterial.

(Måste nog testa det med...ska bara göra det och det och det först.)
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/05/21 :  18:56:47  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message
Hej alla glada dipol-intressenter!

Jag räknade på vad det skulle kosta att köpa en 15" Dayton-subb som diskuterades tidigare (vet inte om det var precis samma, men i varje fall) från PartsExpress.

Här är en länk till den: http://www.partsexpress.com/pe/pshowdetl.cfm?Partnumber=295-190&FTR=295-190&CFID=4328809&CFTOKEN=95021706

Ni ser att den är nedsatt $60 jämfört med listpriset Sånt gillar vi! (Rabatten blir i runda slängar 450 kr för dig i Sverige.)

Om ni är med på gruppköpet blir den slutliga (preliminära) summan 2100. Medräknat i den summan är Bussgods i Sverige (160 kr). Men när man köper ett så stort paket, så kanske det lönar sig att beställa ensam? Vad som tillkommer är BussGods i Sverige, men med gruppköpet behöver vi förhoppningsvis inte betala lika mycket till posten i avgift för att de tar ut tull. Fraktkostnaden kan också bli mindre över Atlanten, eftersom jag delar frakten på vikten för produkterna. Det kan bli hugget som stucket i slutändan. Och så står ju jag för allt arbete också - definitivt en fördel!

Jag tänkte att det passade bra in i diskussionen Leta gärna om ni kan hitta den för billigare priser!!!

Mvh
Andy

Är stationerad i Uppsala.

Edited by - Andy on 2008/05/21 19:16:59
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/05/21 :  19:00:20  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message
Förlåt, såg nu att det var Dayton IB, inte Dayton DVC som diskuterades. Den kanske inte finns på PartsExpress?

Är stationerad i Uppsala.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/05/21 :  19:19:13  Show Profile Send MatsT a Private Message
Det är väl rent av så att Dayton IB bara finns på Parts Express.

http://www.partsexpress.com/pe/showdetl.cfm?&Partnumber=295-455
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.35 sekunder. Snitz Forums 2000