HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Nytt högtalarprojekt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2008/05/22 :  18:42:50  Show Profile Send Nicks a Private Message
Hej gott folk.

Jag har lite funderingar på ett nytt projekt.

Dessa delar har jag redan.

2st Diskant HiVi RT1 II. http://www.partsexpress.com/pe/showdetl.cfm?&Partnumber=297-401

8st Tangband 4 tummare http://www.partsexpress.com/pe/showdetl.cfm?&Partnumber=264-817

Såhär hade jag tänkt mig ungefär...

Sluten låda ca 10 liter. MTM i toppen med 2st TB o en Diskant.
Passiv delning i diskanten i form av en konding. Delning vid ca 4000Hz. TB 4tum delas inte alls uppåt. För att behandla peaken så används eq.

Basreflex ca 20liter. 2xTB 4 tum. Delas 100hz och avstämd till 50hz.

Så... MTM sluten. WW basreflex. Separata lådor. Delas aktivt vid 100Hz.

Sen finns det även 4st SLS tolvor som vill vara med längst nere... Men dessa ligger som ett separat projekt egentligen.

för att justera rubb o stubb när det är klart så finnes en Ultra Curve Pro 8024 för att jämna till frekvensgången.

Tyck till nu gentlemen. Här finns massvis med inbunden kunskap som bara längtar efter att komma ut ju.

Niclas

Hihi. :)

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/05/22 :  18:50:33  Show Profile Send jonasz a Private Message
Varför inte dela fyrtummarna uppåt?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2008/05/22 :  19:01:38  Show Profile Send Nicks a Private Message
Jonasz: Bara en ide jag tagit från fullrangegänget på diyaudio.

Kanske ändring nr 1. Aktiv delning Diskant/mellan.

Tackar

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/05/22 :  19:23:25  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Om elementet rullar av av sig själv går det bra, annars inte, då blir det problem med att två olika element spelar samma frekvenser.

Skulle dina basar falla vid 4000 och uppåt hade det funkat
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2008/05/22 :  23:40:15  Show Profile Send Nicks a Private Message
Andra tankar någon?

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/05/23 :  07:40:33  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
En undran, varför inte tillverka något som spela längre ner i register ??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/05/23 :  09:22:47  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det känns lite bekant,,, har länge funderat på ett sånt här bygge (eller liknande)
http://www.system-audio.com/Inline/_en-GB/Content/Data/Billeder/Produkter/SA%20ranger/SA%20ranger%20construction%20UK

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2008/05/23 :  09:27:05  Show Profile Send mjon a Private Message
Varför inte bygga ihop alla TB4 i en låda och göra 2-vägare eller 2,5-vägare av dem och sedan dela dem direkt mot SLS-tolvorna vid kanske 100 hz? Tror det blir klart enklare filtermässigt. Känns lite lurigt att börja dela TBarna mellan varandra vid 100 hz när det finns SLS att använda i den regionen.

Så hade nog jag gjort. Ett par höga smala MMTMM (2 eller 2,5-vägs) hade suttit fint...
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2008/05/23 :  14:03:34  Show Profile Send Nicks a Private Message
Zalve: Se där! Du hittad min grundide direkt Fast jag vill ha separata lådor o aktiv delning.

Johan B. 2 anledningar. Jag har elementen redan... snålhet alltså o den andra är att fyrtummarna har fs på 65 Hz. Tror inte de gillar mycket lägre avstämning. Dessutom är väl 50Hz inte så illa.

Mjon: Jag har varit inne på din tanke innan. Det finns ett liknande bygge på forumet redan med samma tangbandare. Toksnyggt o otroligt seriöst bygge. Min tanke är flexibilitet. MTM toppen går ner till ca 100Hz tror det var -3dB. WW delen är tänkt att fylla ut botten till ca 50hz och agera stativ.
Det största skälet till att inte bygga ihop allt i ett är att jag känner mig själv... Ska vara nöjd om jag får ihop Topparna med någorlunda finish innan jag är inne på nästa proj...

Niclas

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000