HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bedrageri eller inte!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 22

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2008/05/13 :  10:12:04  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Hifi Consult skrev:
quote:
Ja, det är väl nyckeln till hela gåtan. Att våga vara en människa med egna ögon, egna beslut, egen glädje och att ha modet att ta beslut...

Vackra ord, poetiska, förföriska. Jag håller helt med. En självständig människa ska kunna stå för sina sinnesintryck även om dessa skulle säga att kabel a låter lika bra som kabel A eller t.o.m. att kabel a låter bättre ("bor minst oljud i" eller påverkar signalen minst) än kabel A. Jag håller med om att det kan krävas mod för detta. Motsvarande gäller förstås i båda riktningar, dvs om den modiga individen upptäcker att A låter bättre än a.

quote:
... institutet för ordning, normalljud, godkännande av kostnadsnivå försöker ta kraft och initiativ ifrån en.

De onda. The dark side of the Hifi universe
quote:
man kan å andra sidan göra som Transparent själva råder: Jämför inte med andra produkter, det leder bara till skillnadslyssning, dvs man vet inte alls vad man lyssnar på.

Är det en nackdel att inte veta vilket man lyssnar på när man jämför? Man skall givetvis lyssna öppet med.
quote:
Jämför med verkligheten. Det är enda möjliga referenspunkten
Alla kablar degraderar signalen..

Yapp! Men som du själv säger degraderar alla kablar signalen. Då kan jag tycka att jag vill välja den som har minst av den varan.

Edit: en citations klammer föll bort

Edited by - Dimitri on 2008/05/13 10:14:04
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/05/13 :  10:51:34  Show Profile Send linnar a Private Message
Intressant läsning!
Kul att man numera håller nivån anständig från "båda lägren" kul
också att det finns en gråskala mellan lägren.

Jag tycker inte det är fel att sälja dyra prylar. Inte ens om det
är kablar för en halv mille.
Jag tycker inte man skall ondgöra sig över Hifi Consult för att dom
tar in och säljer dem. Tycker t.o.m att det är strongt av Hifi Consult
som vågar.

Däremot tycker jag att man skall hålla dialogen uppe ständigt kring
fenomenet "ormolje"-prylar. Men då måste man först definiera vad som
är "ormolja".
För min del handlar det om produkter som vissa hävdar gör en "enorm"
skillnad samtidigt som en del ser ut som mindre vetande frågetecken.

Ett bra exempel är detta med högtalarkaplar eller nätkablar. En del
påstår att man får en ordentlig skillnad medan andra inte kan höra någon
skillnad alls. När antal personer i båda "lägren" blir väldigt många
och det i båda "lägren" finns kända experter mm då börjar vi närma oss
epitetet "ormolja".

Utan att tycka det ena eller det andra om ormolje-produkter så uppstår
de stora problemen kring frågan när dessa prylar börjar uppnå fantasipriser.

Jag läser här ovan om att bilar kan ju vara dyra varför kan inte en kabel vara
det. Gämförelsen haltar ordentligt! För det första så upplever så gott som alla
att man förflyttar sig när man trycker på gasen. Därom finns inga tveksamheter.
När man lysnar på musik genom olika kablar kommer en majoritet upp till nära
100% svära på att dom inte hör någon skillnad. I den andra ändan finns en extremt
liten minioritet som säger sig höra skillnader. Det är i detta perspektiv som
priset på en dyrkabel blir intressant som fenomen och då talar jag om kablar för
runt 1000kr/m. När man sedan börjar prata om kablar för 50.000kr/m ställs fenomenet
på sin spets.

Mängder av frågor och funderingar strömmar fram när man ser dyrkablar i allmänhet
och svindyrkablar i synnerhet.

Frågor jag ställer mig är:

1. Vad är rätt ljud?
= Egentligen vet endast var och en vad rätt är. Men skall man försöka sig på
en nyanserad bild av rätt ljud så handlar det, när det gäller kablar, hur mycket
kabeln förfränger ljudet från förstärkaren (resten lämnar vi därhän).
Då har vi faktiskt en referens att gämföra med och det är inga kablar alls. Inga
kablar kan inte heller tillföra någon förvrängning. Alltså bör man gämföra med
en högtalare där förstärkaren är kopplad direkt till terminalen. Där har vi då
referensen, dvs där har vi "rätt ljud".

2. Hur stor skillnad kan det bli mellan referensen här ovan och om man i stället
kopplar in en vanlig lampsladd på ca 3m?
= Rent personligt kan det bli hur stora sklinnader som helst. Vetenskapligt blir
dock skillnaden obetydlig. För att omsätta det i mer gripbara termer kan man säga
att skillnaden blir lika stor som skillnaden blir om man lägger en kudde på golvet
i rummet bredvid lyssningsrummet och stänger dörren. Dvs skillnaden blir ofattbar
liten.

3. Om skillnaden blir så ofattbar liten mellan den odiskutabla referensen och en vanlig
lampslad, hur blir då skillnaden mellan en vanlig lampsladd och en kabel för 10.000kr?
= Tja, är kabeln så bra som det sägs så borde den klara av att återge musiken som om
det inte fanns någon kabel alls, dvs som referensen där man kopplar slutsteget direkt
till högtalarterminalen.

4. Om man nu kopplar in en kabel för en halv mille, hur mycket bättre blir ljudet då?
= Enligt punkt 3 så borde det inte kunna bli bättre. Alltså är denna kabel helt onödig.
med andra ord, det är bortkastade pengar.

Det finns faktiskt ett sätt som förmedlar ljudet till högtalaren ännu bättre än referensen
och det är om man kopplar slutsteget direkt till elementets terminal. Då slipper man
flaskhalsen inne i högtalaren som interna kablar och deningsfiltret.

Ett avabcerat delningsfilter kan bestå av upp till 100m koppartråd. man kan fråga sig vad
skillanden blir om man före dessa 100m vanlig tråd kopplar in en 3m lång kabel för flera hundra
tusen kronor. Efter att signalen passerat genom högtalarkabeln helt obemärkt kommer den att
passera genom de 100m tråd i delningsfiltret. Det som tråden i delningsfiltret tillför
signalen kommer att helt och totalt dränka "tystheten" genom dyrkabeln.

Jag kan räkna upp mängder av andra exempel men det får räcka så här.

Min personliga åsikt är att man överhuvudtaget inte kan höra någon som helst skillnad
mellan en bra lampkabel och en kabel för några hundra tusen.

Sedan finns det naturligtvis kablar med någon form av filter inbyggda.
Det dessa kablar kan göra kan man göra i förstärkaren och brukar inte
skapa någon större merkostnad. Om man genom kabeln dämpar alla signaler
under 5khz och att detta medför en merkostnad på 50.000kr så är det ju
mycket billigare att ändra på tonkontrollerna eller köpa till enkrets
som gör detta.

Sedan tycker jag att man skall sluta att kritisera blindtester!
Kritiserar man detta med motivationen att en blindtest inte är rättvis
är målet att förhindra en opartisk bedömning av sina produkter. En sådan
mmanöver skapar mer misstro än motsattsen och då speciellt om det är
tillverkare/säljare som kritiserar blindtester.

EDIT:
Jag har stafat fel här och där.
De som hittar staf-felen får behålla dem...

Edited by - linnar on 2008/05/13 10:58:29
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/05/13 :  12:25:53  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Dimitri:
Är det en nackdel att inte veta vilket man lyssnar på när man jämför? Man skall givetvis lyssna öppet med.

Nja, deras tanke här var att hålla naturlig musik som referens, det som man går tillbaka till hela tiden. Annars lyssnar man på produktskillnader och har inte pejling (vet inte vad man lyssnar på) var man står i förhållande till det naturliga ljudet.

Linnar:

Tack för suport. Alla har vi en ormoljegräns men linjen kan ju dras på olika ställen. Jag hävdar bestämt och enträget att blindtest är en nitlott för alla inblandade. Någon rädsla ligger inte bakom utan bara egen erfarenhet. Det hjälper inte kunden att fatta rätt beslut utan används mest som ett verktyg för allt skojeri som råder i världen och en önskan om att få till en "sanning" eller en "standard" (därav mitt raljerande med institutioner eller kommissionen för accepterat tyckande)

Somliga av oss är ju sådana att när det pratas eldigt om nödvändighet av kommunism är jag genast där och tycker att socialdemokrati är en ganska bra rörelse egentligen. När något annat gäng snackar om att alla skatter skall bort och var och en får klara sig själv hävdar jag såklart att vi behöver den goda staten och att svensk normal borgerlighet är bra grejer. (hoppas att detta inte tolkas som politik, det är alltså bara exempel)

Samma sak gäller när ett gäng talar sig varma för björkvedsspikes, saltdosor, blyhagelmöss, shaktistenar och mirakelvätskor... då blir jag lite seg och omedgörlig och mest bara tyst. För mig är det oviktiga saker men jag skulle aldrig komma på tanken att dra någon till skampålen eller säga: FY! skall du tjäna pengar på sånt här? alternativ: Nu blev du bra LURAD!

Åt andra hållet upplever jag en än mer ytterlig hållning som på allvar hänvisar till vad som kan påvisas i det ena eller andra testet på vetenskaplig grund. det leder direkt ganska nära intitutionerna och kommisionen för accepterat tyckande/beteende/vad som är tillåtet att säga eller sälja. Det stör mig mer, det låser in, förminskar, reducerar och vill "hjälpa" de som då inte inser sitt eget bästa.

Jag avstår från att kommentera uppställningen över logik, tyckande, tro och raljerande över kuddar i rummet bredvid, liksom idén att inget kan bli bättre eftersom det ändå är så dåligt på ett annat ställe.

Slutligen är det märkligt att en test kan skapa så mycket ramaskri. Antingen är kabeln för dyr. Eller för dålig. Eller kablar gör ju ingen skillnad alls och då är det extra dumt allting. Eller så är de för positiva alltid. Eller så var de för positiva just den här gången.

Det är kort sagt trångsynt, gnälligt, bakåtsträvande, reducerande, kom inte här och stick upp...

Det är som att driva ett forum. Det finns garanterat INGET sätt att göra det på rätt sätt.

Sa jag att de avstod från att kalla kablarna "prisvärda"

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2008/05/13 :  13:04:21  Show Profile Send linnar a Private Message

Hi Fi Consult:

Självklart kan man använda blindtester till att uppnå ett önskat resultat.
Där tar du en poäng!
Men vad jag menar är att man kan sitta hemma och försöka sig på blindtest
på egen hand för att jämföra grejer mot varandra. Tanken med blindtest är
att skala bort andra sinnesintryck som syn bla. Sedan är det upp till var och
en om man vill syssla med självbedrägeri och rdan från början bestämma vad
som är bäst.
Blindtester ute på marknaden måste vara väldigt rigorösa där man verkligen
för fram uppgifter som visar att det är rätt gjort. I sådana fall tror jag
att det är ett mycket bra verktyg för att mäta grejor mot varandra.
De subjektiva värdena får man sedan själv fylla i.
Ett sådant bilndtest skall alltså bara visa den krassa verkligheten inget annat.

"Samma sak gäller när ett gäng talar sig varma för björkvedsspikes, saltdosor, blyhagelmöss, shaktistenar och mirakelvätskor... då blir jag lite seg och omedgörlig och mest bara tyst. För mig är det oviktiga saker men jag skulle aldrig komma på tanken att dra någon till skampålen eller säga: FY! skall du tjäna pengar på sånt här? alternativ: Nu blev du bra LURAD!"
- Det hedrar dig!

"Åt andra hållet upplever jag en än mer ytterlig hållning som på allvar hänvisar till vad som kan påvisas i det ena eller andra testet på vetenskaplig grund. det leder direkt ganska nära intitutionerna och kommisionen för accepterat tyckande/beteende/vad som är tillåtet att säga eller sälja. Det stör mig mer, det låser in, förminskar, reducerar och vill "hjälpa" de som då inte inser sitt eget bästa."
- På s'ätt och vis håller jag med dig. Men det är faktiskt nyttigt att det finns en utpekad röd
tråd som visar faktiska mät-/test- resultet. Jag har förstått att du gärna slår ett slag för
de subjektiva värdena. De subjetiva värdena behöver inte utesluta mätninga och tester.

"Jag avstår från att kommentera uppställningen över logik, tyckande, tro och raljerande över kuddar i rummet bredvid, liksom idén att inget kan bli bättre eftersom det ändå är så dåligt på ett annat ställe."
- det jag skriver om kudde i rummet bredvid är bara ett sätt att åskådligöra hur små skillnader
vi pratar om egentligen. Stereopressen har ju förstört den vetskap som tidigare fanns genom
att beskriva en skillnad melllan ex.vis två dyrkablar som om man helt bytte miljö och anläggning.
Så stor skillnad är det inte. Det vet vi numera genom att frågan tvistas så mycket.

"Slutligen är det märkligt att en test kan skapa så mycket ramaskri. Antingen är kabeln för dyr. Eller för dålig. Eller kablar gör ju ingen skillnad alls och då är det extra dumt allting. Eller så är de för positiva alltid. Eller så var de för positiva just den här gången.
Det är kort sagt trångsynt, gnälligt, bakåtsträvande, reducerande, kom inte här och stick upp... "
- Tja, det är klart att det blir liv i luckan när ett test visar något som andra inte
upplever av samma produkt. För övrigt vet jag inte vad för test du menar.

"Sa jag att de avstod från att kalla kablarna "prisvärda" "
- He,he...

Handen på hjärtat, är det inte så att dessa extremt dyra kablar egentligen är till för
att lyfta övriga produkter i sortimentet ett snäpp?
Rent tekniskt kan det inte finnas något i kabelväg som motiverar sådana priser. Vad jag menar
är att skillanden mellan en kabel för 30.000 och en för 500.000 är så små att ett mänskligt
öra knappast kan höra någon skillnad. prsonligen så tror jag inte samma öra kan höra någon
skllnad på en lampsladd och en för 30.000 heller. Sedan måste man fråga sig vilken skillnad
av denna extrem lilla skillnad som är deb rätta. Det kanske trots allt är lampsladden som
ger det exaktaste ljudet!?

Det jag skriver här ovan syftar absolut inte till att ta bort de subtila/subjektiva värdena
som många sätter så stort värde på.

Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/05/13 :  14:50:24  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Trevliga inlägg här just nu, nu upplever jag det som givande och intressant att läsa tråden igen.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/05/13 :  15:48:35  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Linnar: Om man tror att det är oerhört små eller förmodligen ohörbara skillnader så är är dina inlägg fullt förståeliga.

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/05/13 :  17:54:41  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Blind test rouls, och sanningen gör ont.

10 poäng till linnar.

Daniel
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/05/13 :  18:20:08  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Måste tacka för de trevliga inläggen och det goda klimatet i den här tråden , heder åt er ärade deltagare.

Personligen har jag lite svårt för blindtester, trots allt så inbegriper de subjektiv inverkan av hörselorganen, finns det blindmätningar föresten?

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2008/05/13 :  18:51:05  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Måste hålla med om att det är bra nivå på inläggen

Men som acebowler (och jag själv tidigare) påpekar så är det ganska tragikomiskt att läsa recensioner där "väggar tas bort" osv osv när de testar nya produkter.
Framförallt när man sedan ser MasterChief's inlägg med bild på testanläggningen, skulle inte tro att det sitter en vägg (bildligt talat) mellan högisarna och lyssnarna om man spelar med "hyfsade" kablar där inte

Skillnad i ljud mellan kablar tror jag benhårt på, men då främst signalkablarna, men som jag sagt tidigare så är dessa dyringar inget för mig och personligen har jag svårt att tänka mig att en anläggning, vilken som helst, skulle kunna låta 200 KKR bättre med dessa kablar.

Fast, OM jag haft råd... Tja, man vet aldrig

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/05/13 :  19:16:26  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:
Men som acebowler (och jag själv tidigare) påpekar så är det ganska tragikomiskt att läsa recensioner där "väggar tas bort" osv osv när de testar nya produkter.

På något sätt måste recensenternas intryck uttryckas, kan hålla med om att det i bland brukas ord som ser lite väl konstiga ut i sammanhanget.

Men oftast är det vuxna människor som läser recensionerna, och kan sortera i ordbajseriet, ursäkta uttrycket , det går inte bara att välja grejor genom att läsa en hifi-tidning, kvittar vilken, finns bara ett sätt............ lyssna själv, hos handlare, kompisar och ovännner om det behövs..

Tro på dig själv, din egna uppfattning är det som gäller för dig, bry dig inte så mycket om vad andra säger, men det är aldrig fel att ta del av andras erfarenheter, vilket inte betyder att det är en sanning .

Ursäkta OT.

Är numera säljare av

Är lagliga grejor.......

Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2008/05/13 :  20:12:12  Show Profile Send linnar a Private Message

Jag tror att den springande punkten i hur det låter är referenser.
Har man en referens så har man också något att mäta grejerna mot.

Många pratar om att den eller den kabeln är bäst. Hur vet man det?
Det som är bäst måste ju vara den som låter mest rätt och inte bäst,
eller?
Hur vet vi att en gigamega-kabel låter mer rätt än en lampsladd?
Det kanske är så att det trots allt är lampsladden som låter rätt!
Om detta skulle bli resultatet av omfattande mätninga/lyssninga osv
då skulle en mångmiljonindustri vara i fara. Man kan nog tänka sig
att denna industri på ett eller annat sätt skulle göra allt och lite
till för att rädda inkomsterna. Resultatet skulle troligtvis bli att
dessa mätningar och blindtester misstänkligjordes och smulades sönder
i hög takt.

Detta med referenser gäller för övrigt allt som bygger på mänskliga
subtila omdömmen. Man måste helt enkelt ha en ledstång att hålla i
när man väljer anläggning eller delar till den för att inte riskera
att spåra ur och hamna ute i träsket. Dvs man har valt en anläggning
på andra premiser än hifiljud. Hifiljud och bra ljud är inte samma
sak. Hifiljud är exakt eller nära exakt ljud. Bra ljud är något helt
annat.

Sensmoral:
Skaffa en referens!

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/05/13 :  20:56:04  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
linnar, problemet är kanske att fastställa referensen, jag förmodar att den är beroende av vem det berör, och då blir referensen inte absolut, dvs. Vad är då referensen i fråga?

Är numera säljare av

Är lagliga grejor.......

Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2008/05/13 :  21:09:52  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Jag är inte så säker på att en riktigt kostsam anläggning låter precis som verkligheten. Och definitivt gör inte alla anläggningar det. Jag har aldrig hört en anläggning som om man blundar tror att man är på La Scala eller att man är i konserthuset och lyssnar på Blue Öyster Cult.
Den kan låta som man vill att det skall låta och som man upplever att verkligheten borde låta.
Men att den låter som verkligheten är svårt eftersom rummet spelar så stor roll att en orkester i ens vardagsrum skulle förmodligen inte heller vara som man tror verkligheten är. Så min mening är att man trots allt bör jämföra med andra produkter för att veta att man är på väg emot rätt riktning. Eller hur gör man om det med denna kabel inte låter som verkligheten? Byter man kabel eller byter man resten?

mvh/Harry

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.

Edited by - Harry_up on 2008/05/13 21:10:38
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/05/13 :  21:14:40  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
prsonligen så tror jag inte samma öra kan höra någon
skllnad på en lampsladd och en för 30.000 heller.
För att dra en parallell med en annan bransch kan detta liknas vid en person som inte har motoröra. Personen hör inte motorn spika(för den vet inte hur en spikning låter). Personen hör inte kolvslammer(för den vet inte hur det låter). Personen hör inte vevlagerknack( för den vet inte hur det låter, en del kan ställa tändningen på känn genom att lyssna på motorn, andra har inte en chans att lyckas. Det stavas ERFARENHET, det är likadant med lyssningstester, vet man inte hur skillnader kan låta då lägger man inte märke till dom heller. Om jag hade blivit satt på prov när mitt hifi-intresse hade sin början då hade jag inte hört en bråkdel av de jag hör idag, ju mera man lyssnar på olika system/kablar etc desto mera skillnader upptäcker man och dessa intryck tar man med sig och får användning av när nästa lyssningsutvärdering skall göras osv. Med tiden bygger man på sig en kunskapsbank grundad på alla lyssningsintryck man fått genom åren och sen är det mycket lättare att utvärdera när man vet vad man skall lyssna efter. Ett bra exempel är tex oinvigda kompisar som på sin höjd kan bedöma en tonal balans, tex hur basfattigt/rikt det låter.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2008/05/13 :  22:01:01  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Fin parallell Goldfinger. Jag håller med. Erfarenheten är nog viktigast eller iaf mkt viktig. Då framstår t.ex. Nelson Pass' åsikter om kablar som beaktansvärda.

www.passlabs.com/spkrcabl.htm" target="_blank">www.passlabs.com/spkrcabl.htm" target="_blank">http://cygnus.ipal.org/mirror/www.passlabs.com/spkrcabl.htm

Vh
Dimitri

Edit: konstigt, jag kan inte få länken bra
Den korrekta länken börjar med http till slutet på raden

Edited by - Dimitri on 2008/05/13 22:10:43
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2008/05/13 :  22:02:19  Show Profile Send acebowler a Private Message
G, jag tror inte att du kan dra paraleller med en bil som fått defekter. Däremot om du byter kylarvatten eller kanske tändstift olja eller dyligt.Detta förutsätter ju naturligtvis att komponenterna du bytt ut är hela. Annars blir det exempelvis som om jag byter en glapp kabel mot en hel...Brum å knäppar i en stereo borde dom flesta höra.

I detta fallet om högtalarkablartestet är det väl definitivt vana lyssnare som konstaterat att dom inte hörde skillnad, och med det en anläggning för ett par mille i svenska kronor..

mvh
S

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/05/13 :  22:29:30  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
acebowler: Jag tycker det finns vissa likheter!
quote:
I detta fallet om högtalarkablartestet är det väl definitivt vana lyssnare som konstaterat att dom inte hörde skillnad, och med det en anläggning för ett par mille i svenska kronor..
Jag kan inte uttala mig i detta specifika fall, men hur förklarar man då att somliga av oss faktiskt hör(till och med i blindtest), det kanske kan förklaras av någon skeptiker..

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2008/05/13 22:32:43
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2008/05/13 :  22:46:44  Show Profile Send acebowler a Private Message
Ok. Jag respekterar din åsikt!

Sen säger jag inte att det INTE finns människor som hör skillnader. Men det känns fortfarande som att dessa skillnader är små, på tok för små för 200KKr, eller 50000 eller 10KKr..Men för all del vill man lägga ut dessa pengar så ok för mig.
När jag dock tycker att diskussionen lutar snett är när professionella människor (exempelvis mitt tidigare inlägg om recentioner) målar upp ett färgglatt landskap i det annars gråa, trista. Man får tänka på, tror jag, att det är många läsare och kunder som lätt påverkas av faktorer som gör att man satsar på fel saker i det stora hela. Tex. Kabel för 50000 istället för att ha bra högtalare och förstärkare, även att lyssningsrummet är någorlunda schysst. Vi musik och välljudsintresserade är väl i grund och botten intresserade av samma sak!? Välljudet! Kanske även för bästa kostnaden?

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2008/05/13 :  22:50:02  Show Profile Send acebowler a Private Message
Dimitri, är inte det en pdf?

Prova att byta ut html mot pdf....

S

EDIT...NEEEJ....

http://www.passlabs.com/pdf/articles/spkrcabl.pdf

GM 70SE Nu kör vi!!

Edited by - acebowler on 2008/05/13 22:51:48
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/05/13 :  23:00:22  Show Profile Send Daniel_S a Private Message

Min mening är att man psykiskt hör skillnad fast där är igentligen ingen, ända förklaringen jag har. Har som sagt åkt dit måbga gånger på blindtest. Men jag får väl hoppas att jag hör bättre ju äldre jag blir så jag också kan skillja på kablar

Daniel
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2008/05/13 :  23:01:38  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Det är ett htm dokument. "Felet" är att mitt i adressen fins "www", och då splittas adressen så här, forumets mjukvara vill inte ha www mitt i url-en. Det hjälper inte att ha adressen som ett citat eller som kod. Det blir samma sak.

Men den korrekta adressen kan kopieras från "http" till slutet på raden. Sedan är det bara att klistra in i adressfönstret.
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2008/05/13 :  23:08:52  Show Profile Send acebowler a Private Message
Dimitri. Ok

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2008/05/13 :  23:18:49  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Men va f...

Om en kabel gör att man hör rummet bakom instrumenten och nästan alla andra gör att det blir ett sammelsurium, varför skulle man tveka om att det är den enda kabeln som återger rummet RÄTT? Om man spelar Gabriels "Lay Your Hands On Me" och man plötsligt blir varse att det är TVÅ trumset som spelar och inte ett oidentifierbart gytter av pukor, varför skulle man tveka om att det är den kabel som uppenbarar detta som återger RÄTT?

Lyssnar ni alls på musik ni som är så väldigt tveksamma?

Vad som är rätt är ofta fullständigt uppenbart.

Bästa inlägget hittills är Godfingers som talar om ERFARENHET, av hur samma inspelning låter på dussintals system. Man skapar sig en rik erfarenhetsgrund att stå på och "dessa intryck tar man med sig och får användning av när nästa lyssningsutvärdering skall göras osv. Med tiden ... är det mycket lättare att utvärdera när man vet vad man skall lyssna efter." Right so!

Ni anhängare av vad ni tror är "vetenskaplig metodik" tycks snarast lida av en outvecklad förmåga att lyssna kritiskt. Ni behöver nog nån som pekar ut relevanta aspekter av musiken så att ni kan fokusera på rätt saker. Visst, man hör inte alltid skillnader när man jämför apparater eller kablar men andra gånger hör man STORA skillnader och det är tveklöst ofta då så att den ena är bättre än den andra. Den som ALDRIG hör en sådan skillnad mellan kablar exempelvis har missat något i sin approach till lyssningen IMHO.

Ja, jag vet, det är ett påhopp, det är generaliserande, alltihop, men jag blir bara trött...dags att lägga sig kanske...

Sov gott!

Stefaeri
Go to Top of Page

kurt
Member

219 Posts

Posted - 2008/05/14 :  00:46:47  Show Profile Send kurt a Private Message
Men:
200000 för en sladd, är det rimligt?
Två ledare i koppar med lite isolering.
Någon gång måste man ställa frågan: är det rimligt?
För om det är rimligt när blir det orimligt då?
vid 2000000 eller 20000000?

Kurt
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2008/05/14 :  07:38:17  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Men hörrni:

Om någon gör ett lyssningstest och försöker gå så vetenskapligt till väga som möjligt och provar olika metoder och sedan redovisar ett resultat utefter vad metoden kom fram till så är det väl ok. Det som inte är ok är när denne någon påstår att resultatet är en oomtvistad sanning. Då kommer det ilskna repliker som brev på posten.

Samma sak om jag utvärderar låt oss säga en kabel och jämför den med en helt annan kabel i ett annat prissegment. Försöker jag bara tala om hur jag upplever skillnader så är det ingen som hoppar på mig men om jag påstår att det jag hör är den absoluta sanningen då kommer likaledes "det andra gänget" med krav på bevis mm.

Varför inte bara helt sonika och med ödmjuk ton redovisa sina upplevelser och inte hävda någon sanning (jag har själv felat där) så blir nog diskussionsklimatet helt annorlunda

Återigen: I mitt nuvarande system skulle en kabel för 200kkr vara overkill av stora mått (antagligen) men om jag nu fick möjlighet att kunna strunta i vad plånboken säger så är det inte helt omöjligt att jag efter att ha lyssnat ordentligt hade köpt ett par riktigt dyra kablar. Naturligtvis efter att ha försökt matcha ihop ett riktigt välljudande system innan tillsammans med en trevlig handlare .
Det hade varit mycket troligt att jag köpt allt av samma handlare. Elektronik, högtalare och kablar/tillbehör. Även råd och hjälp med rumsakustik naturligtvis. Sådana handlare finns, inte på någon Hong-Kong baserad websajt kanske men irl. En del lånar tom ut fina grejer utan problem. Har ni aldrig varit hos en sådan handlare kan jag rekommendera att ni provar !!

Pass upp bara: Det kan ju bli ganska dyrt

Edit: stavfel

"My mistress eyes is nothing like the sun

Edited by - Dan Brickman on 2008/05/14 07:39:40
Go to Top of Page
Page: of 22 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000