Author |
Topic |
Daniel_S
Semester på egen begäran
308 Posts |
Posted - 2008/05/11 : 11:45:24
|
Inget bra argument, men det är vad jag tycker.
Bröt mitt löffte och hamnade i kabel snack igen
ursch... |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2008/05/11 : 12:54:44
|
Finns faktiskt leverantörer som jordade sina korgar. Finns på gamla Tannoy och nån annan som jag glömt. Fast det är ju ett sidospår i diskussionen.
mvh/harry |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2008/05/11 : 16:49:48
|
quote: Så länge du håller samma kvalitet på högt kabel som i förstärkeriet så är du hemma vad beträffar tillverkarens mål med ljudet
Så kan man inte resonera, kablaget i en förstärkare är ju i så mycket kortare längder, detta möjliggör användandet av en mindre kabelarea, skulle du använda dessa kablar i 2-3meters längder kan jag lova dig att det skulle låta skit! |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
Daniel_S
Semester på egen begäran
308 Posts |
Posted - 2008/05/11 : 18:08:17
|
Hur mycket skulle spänninsfallet bli på 2 meter då om det är det du syfftar på????????
Och förklara skit är du snäll! |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2008/05/11 : 19:04:37
|
quote: Hur mycket skulle spänninsfallet bli på 2 meter då om det är det du syfftar på????????
Det har jag av naturliga skäl inga uppgifter på, det beror ju på vilka kablar man jämför. Skit = Dålig reproducering, i detta fallet en kraftig förvrängning av ursprungssignalen från förstärkaren. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2008/05/11 : 21:29:53
|
quote: Hur mycket skulle spänninsfallet bli på 2 meter då om det är det du syfftar på????????
Valutronic har på sin sida en förklaring vad gäller förluster vid olika tjocklekar på högtalarkabeln: http://www.valutronic.se/tillb.html
Skrolla ner ett par rader tills ni kommer till: Högtalarkablar i proffskvalitet Där står hur de räknar och sedan kommer en lista på deras kablar av bättre kvalisort.
Sedan hur detta upplevs vid lyssning är upp till var och en av er.
|
A balanced diet is a cookie in each hand. |
|
|
Dan Brickman
Member
1179 Posts |
Posted - 2008/05/12 : 07:10:04
|
quote: Vad jag menade är att om du säger att du tycker att A är bättre än B så är det inget bevis för att det verkligen är så för mig. Ens eget tyckande kan man aldrig ta ifrån nån så det går inte att diskutera. Men säger du att A är bättre än B så måste du ju kunna härleda det till något mer än att du tycker det.
Jag håller helt med dig. Det är en milsvid skillnad att säga att jag upplever att.. än så här är det.
Själv har jag blivit allt mer skeptiskt till allehanda tweaks med åren. Mest för att jag oftast inte kan höra den minsta skillnad. Å andra sidan kanske inte kablar är tweaks då dom ju verkligen behövs för att det överhuvudtaget skall låta . I min nuvarande anläggning så har jag provat ett par Nordost Red Dawn och ett par Audioquest Mont Blanc (jag har en kompis som arbetar i hifibutik och kan ibland få låna hem lite grejer) och det var för mig helt omöjligt att avgöra om dessa kablar var bättre än mina Xindak eller Supra. Jag lyssnade både öppet och blint men resultatet var detsamma. Fast jag tror i alla fall att det skulle ha gått att höra skillnad på dessa kablar i en betydligt bättre anläggning än min. |
"My mistress eyes is nothing like the sun |
Edited by - Dan Brickman on 2008/05/12 11:28:41 |
|
|
Daniel_S
Semester på egen begäran
308 Posts |
Posted - 2008/05/12 : 09:28:47
|
Dan: Upplever precis det du säger också, har åkt dit i blindtest så många gånger att det är bara att skratta åt dessa kablar och priser. Därimot spelar syket en stor roll och man inbillar sig väldigt ofta saker.
Kör för närvarande med biltemas högt kabel = oskärmad och hör ingen skillnad på dessa o HT Pro 9 Plus kabel.
Daniel
|
|
|
Dan Brickman
Member
1179 Posts |
Posted - 2008/05/12 : 11:40:52
|
Daniel: Jag vill poängtera att jag har svårt att höra skillnader öppet också. Precis lika svårt. I alla fall hemma hos mig, i min anläggning och rum.
Skulle jag däremot ha ett så nära perfekt rum jag överhuvudtaget kunde och jag hade en hifianläggning i flermiljonersklassen så kanske det inte alls skulle kännas tokigt med ett par högtalarkablar för 200kkr. Skulle jag tycka mig höra skillnad så varför inte??
Jag tror inte att dom som har köpt dessa kablar känner sig lurade i alla fall. Själv har jag aldrig känt mig lurad av ett hifiköp även om jag nu i efterhand kanske skulle handlat annorlunda. Det har heller aldrig varit handlarens fel utan mitt egna beslut rätt igenom.
Detta verkar vara en "ongoingsaga" där olika ståndpunkter aldrig når fram till varandra. Kanske är det så att vi faktiskt har olika hobbies helt enkelt. En del vill ha svar och ser vetenskapligt på musikåtergivning och andra kör mer med magkänsla och eget tyckande. Inget av ovanstående är fel för var och en men det är kanske när den ena eller andra sidan hela tiden vill få rätt som det så lätt kan bli fel
Jag tror mig förstå båda sidor även om jag kanske är mer av en magkänslegubbe . Fast liite skeptisk ibland förstås. |
"My mistress eyes is nothing like the sun |
|
|
acebowler
Member
1178 Posts |
Posted - 2008/05/12 : 20:21:57
|
En intressant fråga angående kablar (tycker jag i alla fall) är: Kablage som anses ge (inom citiation) bättre ljud, drar dessa ifrån eller adderar dessa rent signalmässigt signal från källan till mottagaren? Ungefär som delningsfilter beter sig i en passiv krets... (vissa interferenser mellan komponenterna orsakar peakar i frekvensgången och vissa orsakar dippar). Många anser sig upplevea ett klarare ljud och kanske mera svärta etc. i vissa inspelningar vid byte av kablage, intressant i detta fall är hur likt orginalinspelningen detta nu låter om man nu strävar efter ett så orginallikt ljud som möjligt?
Någon klok man skrev på ett forum förrut. Vad är rätt och vad är fel? Och av det som är rätt, vad av detta är mest rätt?
Frågan är ordet.
|
GM 70SE Nu kör vi!!
|
|
|
Daniel_S
Semester på egen begäran
308 Posts |
Posted - 2008/05/12 : 21:15:27
|
Igentligen värdelöst att speckulera i detta eftersom det i grund o botten är olika tycken o åsikter.
Som jag tidigare sagt så är det ända rätta:
Om en anläggning ihop med rummet kan återskapa det ljud som dom ansvariga/musiker för inspelningen hörde på plats tex om Eric Bibb kom o lyssnade på någons anläggning o sa: Men, det här låter precis som det gjorde när vi lirade och så här vill vi att det ska låta så har man väl då nått fram till riktig HiFi eller om man vill kalla det High End. Hur stora är nu oddsen för detta
Sen tycker vissa att xxxx kabeln får saxofonen att låta verkligare på en viss platta. Ok, men hur lät den när den spelades in???? Har vi då färgat ljudet till att återge just det vi vill ha?
Tror Eric Bibb skulle tycka att det låter väldigt bra hos många av oss men inte ens nära hur det lät när han var hos Opus 3 o gjorde sin grej.
Go natt på er...
Daniel
Edit: Stavfel |
Edited by - Daniel_S on 2008/05/12 21:16:57 |
|
|
MasterChief
Member
259 Posts |
Posted - 2008/05/12 : 22:28:48
|
Jag har inget emot att folk bränner pengar på saker de gillar. Däremot tycker jag kabeltillverkarna varit ovanligt passiva. Om de nu är så fantastisk bra så vore en frontalattack mot skeptikerna vara på sin plats?
Det finns en mycket intressant tråd från AVS Forum. Där har en mycket sympatisk herre gått med på ett blindtest där hans egna anläggning användes. Vi pratar "flermiljonklassen" och ett lyssningsrum som måste kostat över miljonen. Hans Transparent Opus MM testas mot ett par vanliga Monster. Hela testet och debatten (där ägaren delger sina åsikter) finns här:
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=941184 |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
acebowler
Member
1178 Posts |
Posted - 2008/05/12 : 23:05:15
|
Varför? |
GM 70SE Nu kör vi!!
|
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2008/05/12 : 23:27:37
|
Det är möjligt att denna Transparent kabel låter jättefint, det är inte det som är problemet. Problemet är att den kostar som en ny bil. Det är löjeväckande att en kabel kostar så mycket. Tycker vi kan sätta punkt för denna disskution. |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2008/05/12 : 23:58:19
|
Jag har haft den åsikten i många år och förklarat den massor av gånger. Men i korthet så är det för att den fungerar så extremt dåligt. Blindtest kan vara OK på det sätt Transparent själva använder dem. Långa lyssningar blint och under perioder av månader med personalen som utvärderare. Vi ger våra kunder rådet när de testar kablar - oavsett prisklass - att stoppa i kablarna, spela i flera dagar och sluta med att koppla tillbaka de gamla igen. Då kommer det bästa facit. Allt har en prislapp och inte alltid tycker kunden att skillnaden är värd pengarna. Helt OK i vår värld. Tacksamt nog gillar många vad de hör och behåller dem.
I kablar bor inget välljud. En dyr kabel kan aldrig göra en anläggning bättre än vad den presterar. Sämre kablar kan dock försämra ljudet i alla anläggningar.
I kablar bor alltså bara oljud. Men olika mycket oljud beroende på kvalitet. Priset är en helt annan historia men visst, de har hållt på att bl a blindtesta i 4 år för att ta fram MM2. Någonstans måste pengarna tillbaka.
mvh
edit: Nu blir det 6-åring med bruten arm för hela slanten, ger mig inte in i någon lång diskussiuon men ville jämka bilden en smula av tro på kopparkvalitet, spänningsfall (!) eller att önskat resultat skulle vara en påverkan (!) på signalen eller annat. Vem är bäst på att plocka bort oljud och lämna musiken kvar - det är frågan. Transparent har sin idé klar och andra tillverkare med lika kostsamma produkter har sina varianter.
. |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
Edited by - Hi Fi Consult on 2008/05/13 00:02:21 |
|
|
hjort
Member
754 Posts |
Posted - 2008/05/13 : 00:04:38
|
Varför är det så att så fort man byter och provar grejor öppet så påstås det finnas alla möjliga ljudliga skillnader?
Men vid blindtest blir det oftast sparsamma kommentarer?
"if we are talking about cables though, where nothing else has changed in the equation, then i am willing to lay money that differences will be minuscule at best for the test gear. mainly because i do not believe that cables can change the sound in the audible band." |
|
|
Dimitri
Member
1050 Posts |
Posted - 2008/05/13 : 01:12:45
|
Visst kan det finnas hörbara skillnader mellan kablar. Fast i testet ovan kunde ev skillnader inte upptäckas. Men ponera att man nu i det ovanlänkade blindtestet eller i en annan välgenomförd test helt klart skulle kunna höra skillnad mellan kablarna. Vad sen? Vilken är bättre/sämre? Sämre = i vilken kabel "bor det mest oljud" för att citera HC. För att om en skillnad hörs så MÅSTE minst en av dessa kablar degradera signalen. |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2008/05/13 : 07:02:42
|
Ja, det är väl nyckeln till hela gåtan. Att våga vara en människa med egna ögon, egna beslut, egen glädje och att ha modet att ta beslut trots att institutet för ordning, normalljud, godkännande av kostnadsnivå försöker ta kraft och initiativ ifrån en.
man kan å andra sidan göra som Transparent själva råder: Jämför inte med andra produkter, det leder bara till skillnadslyssning, dvs man vet inte alls vad man lyssnar på. Jämför med verkligheten. Det är enda möjliga referenspunkten.
Alla kablar degraderar signalen.
mvh |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
om.s
Avstängt på egen begäran
383 Posts |
Posted - 2008/05/13 : 07:29:15
|
Jeg er glad jeg er ett menneske med mange sanser åpne jeg, også når jeg lytter til musikk ....
mvh |
"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"... |
|
|
acebowler
Member
1178 Posts |
Posted - 2008/05/13 : 08:26:29
|
Med all respekt, så förstår jag inte varför man kan använda ett blindtest. OK, vissa påstår att man på så sätt blir (inom citiation) ledd in i ett tycke under press, men det gäller minst lika väl om man har vetskap om att sladdbitarna som man precis kopplat in kostar 200KKr också. Det man hör det hör man, så är det bara.. Jag vet inte om jag är ute och cyklar, men är inte vårat minne uppbyggt så att man kommer ihåg detaljer i en lyssning mellan 10-30minuter? Rätta mig om jag har fel .I sådant fall så faller ju långtidslyssningen då man redan ställt in hjärnan för ett förutfattat beslut.
Det som är märkligt, tycker jag, är att när den proffesionella panelen!? sätter i kablage för bedömning så kan man ex. läsa detta:
"tillsammans presterade kablarna så att det kändes som om alla andra kablar vi provat förr varit från BR" (leksaksfirman)
"Redan vid första anslaget gick ett "ouff" genom lyssningspanelen, det var som om en vägg rivits bort i lyssningsrummet"
Men väl goda lyssnare klarar inte genom sina test att utgöra om det är kabel från BR eller ej? Det är sådanahär skrivelser som tar udden av profesionaliteten ur denna branch anser jag. Jag är en i grunden väldigt Hi-Fi intresserad snubbe som inte har något emot att få bättre ljud ur min anläggning vill jag påstå.Vad gällande kablar så har jag vettigt kablage, inte för att jag vet om det är dåligt eller bra, men jag anser att det är seriöst nog.
Jag betvivlar inte alls den materialkvalite#180;som dessa dyra kablar betingar, eller den robusta konstruktionen eller att kabeln faktiskt är riktigt snygg! Sedan förstår jag också delvis varför den betingar ett högt pris men ändå inte så skyhögt som den är satt. Ett exempel borde vara en känd svensk Rörförstärkartillverkare, som setat(hmm heter det så?) dag ut och dag in i sin verkstad och lött, bytt och lyssnat sig fram till en bra produkt. Dessa förstärkare borde då betinga ett pris på minst 300KKr eftersom materialet i dessa är betydligt dyrare..? Men det gör dom inte.... var går paralellen...?
Som sagt inga påhopp utan endast seriösa frågor och diskussion...
|
GM 70SE Nu kör vi!!
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2008/05/13 : 08:41:24
|
Jag hänger upp mig på att det ska användas så starka ord, överdrivet på något sätt.
quote: Redan vid första anslaget gick ett "ouff" genom lyssningspanelen, det var som om en vägg rivits bort i lyssningsrummet
Fast om nu kablen kan göra ovanstående då är det ju köpvarning så det visslar om det !!
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
rovis
Member
274 Posts |
Posted - 2008/05/13 : 08:50:57
|
Det lustiga är att de referensanläggningarna som hifi-skribenterna, är av så miserabel kvalitet att de bara duger till att spela en enstaka skiva då och då, eftersom de vid i princip varje test upplever att "lyssningströttheten är som bortblåst, vi bara spelade skiva efter skiva". |
|
|
MasterChief
Member
259 Posts |
Posted - 2008/05/13 : 08:54:04
|
Som tillägg till min länk ovan kommer här systemet som användes under blindtestet:
http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?vaslt&1036349020
Jag tycker sladd har en del poänger och i slutändan är det givetvis upp till kunden. Personligen går jag igång på all dyr HiFi. Men samtidigt uppskattar jag reflektion och en sund skepticism som krydda.
aceblower har en bra poäng om branchen. Hade jag varit chefredaktör för en av Skandinaviens största tidskrifter och i artikel efter artikel hänfört berättat om hur bra olika tweaks är skulle jag nog inte ha några problem med blindtest utfört av oberoende person. Annars skulle ju min trovärdighet hamna på samma nivå som New Age magasinen. Inte en kul position för en seriös journalist.
|
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2008/05/13 : 09:58:57
|
Sundström:
Flera mätningar och tester visar att den största (och enda) skillnaden man kan hör på olika kablar är om man särar på ledarna. Det mest exakta ljudet fås fram om ledarna ligger så nära varandra som möjligt. Man behöver dock inte överdriva detta. Det duger gott med samma närhet som en vanlig lampsladd. Ytterligare närmare ger inget ytterligare bättre resultat.
EDIT: uuups, det fanns fler sidor. Såg inte det!
|
Edited by - linnar on 2008/05/13 10:00:31 |
|
|
Topic |
|