Author |
Topic |
Dan Brickman
Member
1179 Posts |
Posted - 2008/05/09 : 13:43:35
|
Tack för att jag får tycka vad jag vill, det gäller ju oss allihop får jag hoppas
Min "point" är bara att min erfarenhet är att olika kablar kan vara olika duktiga på att transportera signalen oförstörd från elektroniken till högtalarna. Jag har vid något tillfälle blivit helt överumplad av vilken skillnad det kan vara även om jag oftast inte kan höra någon skillnad alls mellan kablar.
Det jag inte riktigt köper är den tvärsäkerhet som finns hos en del att det inte existerar skillnader alls mellan olika typer av kablar. Självklart har jag inte hört denna Transparenskabel och kan inte utala mig om den.
Å andra sidan tycks det mig som om jag med ålderns rätt hör mindre och mindre skillnad på kablar och elektronik. Antingen blir min hörsel sämre (troligt) eller så blir elektronik (dvd, cd, förstärkare) bättre och bättre (också troligt) hela tiden.
|
"My mistress eyes is nothing like the sun |
|
|
U1
Member
3319 Posts |
|
McGyver
Member
1737 Posts |
Posted - 2008/05/09 : 14:45:35
|
Jag tycker att var människa har rätt att göra vad han/hon vill med sina pengar! Har man 200" att lägga på en bit koppar och tycker att det är värt det #8211; Fine, gör då det. Vad jag kan reagera på är hur dessa produkter ibland marknadsförs! ( pratar inte om den aktuella kabeln utan rent generellt) Man utlovar ibland egenskaper som ej går att mäta, utan hänvisar till subjektiva lyssningstester. Här tror jag HiFi-branchen skiljer sig markant mot de exempel som tidigare har nämnts. Vem köper ett hus i glesbyggd för 3 miljoner när grannvillan, som är väldigt lik och har samma tomtstorlek och antal kvadratmeter boyta går för 300"? Det finns säkert ett par stycken som skulle göra detta och risken finns att de även har en högtalarkabel för 200" i sitt HiFi-system! Jag undrar däremot : -Vad skulle det kosta att hyra en professor med nödvändiga teoretiska kunskaper och be honom göra en optimal kabel till just mitt system!? Gör han det billigare, så är det bara att gratulera kabeltillverkaren för en lyckad marknadsföring!
/R
|
The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action. - A. Kindsvater |
Edited by - McGyver on 2008/05/09 14:46:29 |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2008/05/09 : 14:51:56
|
quote: Reply Mätningar av högtalarkablar för er som inte tror på skillnader mellan olika kablar!
Fast det är en helt annan sak. Klart att det finns skillnad på kablar under vissa betingelser. Men i en väldimensionerad anläggning skall man inte behöva ha kablarna som tonkontroll. Däremot om dom impedans eller störskyddsmässigt eller av någon annan anledning fungerar bra så ger det naturliga förklaringar. Det är dom onaturliga förklaringarna och reaktionerna där folk utnämner en kabel som generellt bra, då den kanske är bra för dom eftersom den maskerar fel i deras anläggning. Man måste alltid undersöka anledningen om man uttalar sig generellt enligt min mening.
mvh/Harry |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
kurt
Member
219 Posts |
Posted - 2008/05/09 : 16:58:05
|
Kan någon berätta hur den anläggning ser ut, välj precis hur ni vill, där man vill göra en förbättring för säg 200'kr och där den optimala användningen av dessa 200' är att byta kablar?
Kurt |
Edited by - kurt on 2008/05/09 16:58:43 |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2008/05/09 : 17:23:38
|
quote: någon berätta hur den anläggning ser ut, välj precis hur ni vill, där man vill göra en förbättring för säg 200'kr och där den optimala användningen av dessa 200' är att byta kablar?
En sådan anläggning finns förmodligen inte. Men om man har riktigt bra cd-spelare, förstärkare, högtalare och akustik men de enklaste möjliga kablar så är ju en uppgradering av kablaget nog den bästa uppgraderingen. Men inte för 200k, för de pengarna får man säkert bättre ljud genom att byta ut en annan del i anläggningen mot en bättre eller genom att satsa på akustiken ytterligare. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Leif Eriksson
Member
700 Posts |
Posted - 2008/05/09 : 18:04:09
|
Jag brukar inte bry mig om den här typen av trådar, men jag kan inte låta bli att förundras över hur många som uppenbarligen provat dessa kablar, att döma av alla tvärsäkra uttalanden, typ "inte prisvärda", mm. Sladd måste svettas ymnigt eftar att ha demat/lånat ut till så många. Lite ödmjukhet inför vår hobby efterlyses. Jag skulle själv aldrig ens tänka tanken att lägga 200´+ på ett par högtalar kablar, jag skulle givetvis köpa en Vinylsvarv, Arm och Pu istället, (OBS, Ironi!) Bara för att jag själv inte kan tänka mig en kabel i den prisklassen, så tycker jag inte att det är riktgt att "kasta skit", på de som säljer och köper dessa kablar, var och en "är salig i sin tro", och låt dom vara det. Hade jag varit den som vann 134 Msek på Lotto, så Kanske jag lagt 3-4 Msek på en liten uppgradering, och då kanske jag hade övervägt kablaget ifråga. Jag tycker att de som absolut känner att dom måste, köra en "von oben", attitiyd mot andra kan söka sig någon annanstans, det finns faktiskt andra forum, där det passar bättre. Jag är med på detta forum för att det finns oerhört mycket att lära av många kunniga personer, vilket jag själv erfarit, och jag bidrar gärna med det jag kan ge. Trådar som den här för inte saken framåt, det skapar bara osämja.
"My two cents" |
"the bitterness of low quality, remains long after, the sweetness, of low price" //Leif |
Edited by - Leif Eriksson on 2008/05/09 22:20:27 |
|
|
acebowler
Member
1178 Posts |
Posted - 2008/05/09 : 22:33:01
|
Ibland är det intressant att läsa om kablar och diskussioner av dito faktiskt. Själv känner jag att detta med kablar är att skjuta myggor med bazooka. Om man tittar på dagens musikproduktion och disskuterar vad som är rätt och fel i ljud så ställer i alla fall jag mig ett flertal stora frågor. Vad är bra ljud? Pratar vi om naturligheten? Pratar vi om klassen på det utförande bandet i studion? Pratar vi om teknikern eller tekniken i kontrollrummet? Av dagens (och gårdagens) hyffsat moderna populärmusik (och även annan musik) så är det mig veterligen inte mycket av musiken som passerat mikrofon och kabel(som absolut inte är av någon speciell sort) utan processeringar i form av gatear, kompressorer, reverb, equalizers, mm mm.. Sedan gör teknikern sitt, i ett bättre eller sämre kontrollrum och lägger sina intryck i produktionen. Med andra ord så låter inte trummor som dom låter i den torra studion. Inte heller gitarren låter som den gör i verkligheten och så vidare. Börjar man sedan fråga sig om hela klabbet är inspelat SAMTIDIGT också så rör det till det ännu mer i huvudet.Ofta kanske man lägger en trumgrund att börja med som sedan gitarristen gör pålägg till och sen blåsarna, bassisten, sångaren, percussion mm mm mm. .Vad vill man komma till för punkt? Visst kan man säkert uppgradera sin aläggning hemma med bättre kabel (inom citiation). Frågan är vad man hör och inte, själv har jag inget större utbyte av att höra!? skillnader på 0,5dB i frekvensgång på vissa frekvenser.I själva verket så vet jag att JAG inte hör någon skillnad alls... men det är ju jag det... 32 år och väldigt bra hörsel enligt test.Och även om jag skulle höra väldigt mindre skillnader så skulle jag inte lägga tusentals kronor (hundratusentals!?)på annat kablage... Jag säger absolut inte att andra skall tycka som mig, men kanske ställa sig samma frågor i det stora hela.
Sen för att vara lite on topic i detta fall, så skulle jag också gärna vilja veta vad alla pengar ligger i dessa kablar för 1-200KKr och mer? Forskning kan inte vara ett argument då kabelpriset för framforskat kablage i de proffessionella brancherna inte är i närheten av dessa priser...
Bara lite tankar från mig i all positivitet och undran. |
GM 70SE Nu kör vi!!
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2008/05/10 : 00:14:38
|
Postade visst i fel tråd |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
Edited by - FBK on 2008/05/10 00:15:58 |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2008/05/10 : 10:09:50
|
quote: Visst kan man säkert uppgradera sin aläggning hemma med bättre kabel (inom citiation). Frågan är vad man hör och inte, själv har jag inget större utbyte av att höra!? skillnader på 0,5dB i frekvensgång på vissa frekvenser.I själva verket så vet jag att JAG inte hör någon skillnad alls... men det är ju jag det... 32 år och väldigt bra hörsel enligt test.Och även om jag skulle höra väldigt mindre skillnader så skulle jag inte lägga tusentals kronor (hundratusentals!?)på annat kablage... Jag säger absolut inte att andra skall tycka som mig, men kanske ställa sig samma frågor i det stora hela.
Nu handlar ju skillnader mellan kablar om mera än just frekvensgångs skillnader, här pratar vi även om distorsionsnivåer, upplösning/följsamhet etc, jag har lite svårt att förstå de som avfärdar kablar som icke viktiga delar då de är aktiva delar i systemen och egentligen lika viktiga som elektroniken runt om. Att en del inte påstår sig höra skillnader kan jag ha förståelse för, det är ju dels en konst i sig att veta vad man skall lyssna efter samt dra de rätta slutsatserna av vad man hör, en annan avgörande faktor är hur systemet ser ut, sitter man tex med ett par mindre nogräknade högtalare som har taskig upplösning blir ju så klart förändringar i resten av kedjan inte alls hörbara på samma sätt som om högtalarna vore högupplösta.(I have been there myself!) Jag tror i alla fall att de som sysslat med denna hobby under en längre tid och är seriöst intresserade är ganska överens om att kablar är viktiga prylar. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2008/05/10 : 11:23:26
|
Bra inlägg Goldfinger. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
acebowler
Member
1178 Posts |
Posted - 2008/05/10 : 11:51:27
|
FBK: Jag? knappast... Goldfinger: Jag hänger med i din uppfattning om ljud och folk. Jag håller med om att man skall ha vettiga saker i hela kedjan, själv satsar jag också på kablage av grov och bra kvalite, kanske inte för att det gör större skillnad utanför att jag vil ha det snyggt och robust.
Däremot så hör jag inte skillnad på en kopparkabel och en annan i jämförelse. Eftersom jag är intresserad av bra ljud så har jag inget motstånd till förändring i min anläggning skall påpekas! Vad tycker du att man skall lyssna efter?
Jag tror i alla fall att om branchen för kablage i alla former skall vara seriös så kan man inte debitera 10-500KKr för en kabelstump. Detta förefaller helt orimligt.
|
GM 70SE Nu kör vi!!
|
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2008/05/10 : 15:00:04
|
quote: Vad tycker du att man skall lyssna efter?
Jag brukar först och främst lyssna in mig på en viss låt och göra mig bekant med alla aktörer/instrument i den, jag tycker det är enklare om man håller sig till ett låtval med akustiska instrument eftersom jag bättre vet hur de låter i verkligheten, när jag sedan jämför då utrönar jag saker som var jag bäst hör instruments efterklang, kan vara särskilt stora skillnader på pianon tex, vidare lyssnar jag på hur de olika instrumentens klangkropp upplevs, vilken kabel ligger närmast den fysiska tyngd instrumentet har i verkligheten. Kabelns förmåga att plocka fram rumsinformation är en annan viktig egenskap, kan tex den ena kabeln bättre plocka fram information längre bak i ljudbilden som instrument/aktörer som står längre bort från mick, vilken kabel håller bäst ordning i ljudbilden (fokus på instrument) och hur levande och luftigt instrumentet/sångaren upplevs, det är lätt hänt att i början bli imponerad av kablar som färgar ljudet, det kan handla om en alltför framhävd bas eller ett överfokuserat översta register etc som gör att allting låter väldigt fylligt,glittrigt och lättlyssnat, lyssnar man emellertid mera ingående blir de flesta varse om hur mycket information man går miste om via en sådan kabel. Utan en korrekt klangbalans kan man aldrig uppnå realism i ljudbilden utan det brukar låta just "ljudanläggning" istället för "live". |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
kurt
Member
219 Posts |
Posted - 2008/05/10 : 16:38:34
|
Goldfinger Kan du inte anta utmaningen då. Beskriv systemet där bästa uppgradering för 200' kr är uppgradering av kablarna.
Det voe också intresant att höra hur kundsystemet med 200' kablarna ser ut för övrigt. Vad är det för källa, stärkare etc?
Nyfikne Kurt |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/05/10 : 16:51:16
|
Är det ingen som hänger på teorin att detta men 200tkr kablar bara är ett PR-jippo. |
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
crion
Member
503 Posts |
Posted - 2008/05/10 : 17:01:43
|
När man läser det här känns det oerhört skönt att veta att iaf. en tillverkare går över till standard RJ45 CAT5 kabel som högtalarkabel. Jag vet inte om ni sett bilder från Bristol, men Meridian demonstrerade sin senaste CD spelare kopplad till sin aktiva högtalare med CAT5 kabel.
Jag anser att vi har ett problem med den analoga kedjan. Detta gör att många ormolje samt seriösa aktörer gör försök att komma tillrätta med "problemet".
Vi kan lösa detta här och nu med dagens teknik, det har Meridian visat som är ett ingenjörs/forsknings drivet företag. Men hifi branschen i stort är inte redo för detta. Analoga anläggningar har sett likadana ut i många tiotals år och få har lyckats lösa problemen som beror på en gammal arkitektur.
http://uk.cinenow.com/videos/1435-meridian-808-signature-reference-cd-player-dsp7200-speakers-sound-vision-bristol-show-2008
|
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2008/05/10 : 17:22:44
|
Kablar är en ytterst passiv komponent i kedjan! Varför är det bra att höra skillnad på kablar? Hur vet ni att det är kablarna som ni hör skillnad på i en kombination? Om man byter kablar så lastar man förstärkarna olika och kommer förstås då få ett annat ljud ifrån kombinationen. Men tillskriv inte kablarna dessa ljudmässiga egenskaper ensamma då man hör dom i kombination med resten. Mig veterligen finns det inte kablar som låter likadant i alla anläggningar. Om man testar en annan kabel med samma elektriska egenskaper tror ni då att ni kommer höra andra saker? Men Bernt kanske kan svara på om dom inbördes skillnaderna mellan Jormas olika kablar består oavsett val av förstärkare och högtalare. Nu menar inte bra kontra dåliga utan typ; Rörförstärkare med låg dämpfaktor och trafo Rörförstärkare med OTL Transistor med låg motkoppling Transistor med högre motkoppling Elektrostat Basreflex Tröga slutna lådor Lättdrivna horn etc. etc.
mvh/Harry |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2008/05/10 : 17:33:04
|
Dan: " Tack för att jag får tycka vad jag vill, det gäller ju oss allihop får jag hoppas "
Ja, jo ok då. :-)
Vad jag menade är att om du säger att du tycker att A är bättre än B så är det inget bevis för att det verkligen är så för mig. Ens eget tyckande kan man aldrig ta ifrån nån så det går inte att diskutera. Men säger du att A är bättre än B så måste du ju kunna härleda det till något mer än att du tycker det.
mvh/Harry
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2008/05/10 : 18:33:54
|
quote: FBK: Jag? knappast...
Nej acebowler, jag råkade posta ett post i denna tråden som skulle vara i fynd på annonsmarknader tråden och så kan det bli när man är trött och inte läser ordentligt |
|
|
Daniel_S
Semester på egen begäran
308 Posts |
Posted - 2008/05/10 : 22:29:41
|
Signalen ut från kretskort till en klen vet inte vad kabel som går till högtalarterminalen som är stor o robust som ett kärnkraftverk. Ända sättet att försämmra ljudet efter kärnkraftverket måste väl va att ha ännu sämre kabel till högtalaren, eller!?
Antennkabel rockar hårt för nån hundring, den är ju skärmad också
Daniel |
Edited by - Daniel_S on 2008/05/10 22:30:18 |
|
|
acebowler
Member
1178 Posts |
Posted - 2008/05/10 : 22:32:57
|
FBK: Jag läste ditt inlägg igen och förstod att så var fallet.. |
GM 70SE Nu kör vi!!
|
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2008/05/10 : 23:25:32
|
Daniel, fattar inte ditt inlägg.
Menar du att tunnt är dåligt? Har du tittat på diametern på tråden i talspolen? Dvs, dimensioner kan man ju anse med hjälp av ögonen att det är kraftiga eller för klena, men det är omöjligt att göra den bedömningen om det inte är fråga om ytterligheter.
mvh/Harry |
|
|
Daniel_S
Semester på egen begäran
308 Posts |
Posted - 2008/05/11 : 07:21:12
|
Ja, ut från kretskortet. Vad är kretskortet gjort av för superduper ultra nice ledare!? Och trådarna från kretskortet till terminalerna....
Så länge du håller samma kvalitet på högt kabel som i förstärkeriet så är du hemma vad beträffar tillverkarens mål med ljudet, du kan ju gardera dig med att ha en bra skärm på kabeln. Hur bra skärm har du på din förstärkare när det gäller tåtarna till hötgt terminalerna från kretskortet, ingen alls va!? Finns en anledning....
Meningarna går isär gällande detta
|
|
|
McGyver
Member
1737 Posts |
Posted - 2008/05/11 : 09:48:23
|
quote: Hur bra skärm har du på din förstärkare när det gäller tåtarna till hötgt terminalerna från kretskortet, ingen alls va!? Finns en anledning....
Anledningen är att dessa "tåtar" finns inuti din förstärkarlåda - som oftast är av metall - där har du skärmningen!
/R |
The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action. - A. Kindsvater |
|
|
TNT
Member
204 Posts |
Posted - 2008/05/11 : 10:00:10
|
haha |
Jag postar, alltså finns jag |
|
|
Topic |