Author |
Topic |
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2008/05/08 : 21:28:40
|
quote: Nu börjar det bli lite irriterat här har jag förstått, och fler med mig.
Varför det ?
Så blir det ibland....
Vi fortsätter med sakdebatten i morgon, ska upp tidigt i morgon. |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2008/05/08 : 21:42:17
|
quote: Jag vill ha en vetenskaplig presentation på kabelns tekniska specifikationer. Å det skulle vara en motivering till dess pris, vilket skulle bevisas.
De resurser som lagts ned i framtagningen av denna kabel samt kabelns prestanda är väl de grunder som konstruktören prissätter efter. Konstruktion/kabeluppbyggnad/material etc är ju naturligtvis en fråga för konstruktören. Ungefär det Johan B och tkr också nämner. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
Edited by - Goldfinger on 2008/05/08 21:45:53 |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma
1098 Posts |
Posted - 2008/05/08 : 21:53:36
|
Ålraijt.
Jag viker mig. Efter urmattningsprincipen.
Jag vill bara klargöra en och annan sak.
Mina inlägg och mina åsikter är mina egna.
Sladd och HiFiconsult har inget annat att göra med detta, än att de distrubierar produkten i sig,vilket inte skall tas som ett påhopp på varken den ena eller andra enskilda medarbetaren.
Heder skall ges till Sladd eftesom han inte ha gett sig in i denna ankdam/soppa.
PG skall ha en box på mulen eftersom han är en bra karl.
Jag kommer att dö nyfiken.
I morgon skall jag dammsuga. Såvida jag inte träffar Paris Hilton. |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2008/05/08 : 22:06:18
|
quote: PG skall ha en box på mulen eftersom han är en bra karl.
Tack .
Min stora näsa får jag leva med .
|
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2008/05/08 : 22:13:46
|
quote: Mina inlägg och mina åsikter är mina egna.
Låter rimligt! quote: Heder skall ges till Sladd eftesom han inte ha gett sig in i denna ankdam/soppa.
Dvs vi andra som försökt svara på dina frågor har visat prov på låg moral? |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma
1098 Posts |
Posted - 2008/05/08 : 22:21:44
|
Goldfinger.
Ja, självklart. Ni är låga och illasinnade och ontmenande kräk som inte annat har att göra än att fördärva min tillvaro.
Vad trodde du?
|
|
|
|
tkr
Member
551 Posts |
Posted - 2008/05/08 : 22:29:22
|
Hehe, Har du snakket med min eksfrue? mvh |
Musica, dona vobis pacem |
Edited by - tkr on 2008/05/08 22:31:03 |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma
1098 Posts |
Posted - 2008/05/08 : 22:40:21
|
tkr Faktum är att jag ringde henne förra veckan.
Nä för fanken pojkar, nu får det vara bra. Vi har krigat anständigt och jämt.
Som hyggliga karlar så tar vi näven i hand och en skål på det.
Puss på frugan också.
ps/ hur dumt det än kan låta så har jag faktiskt annat för mig, än att bjäffsa i en aller annan tråd på forum i internetvärlden. Nu är det en dam som pockar på uppmärksamhet, och doftar gott dessutom./ds |
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
|
short_cuts
Member
560 Posts |
Posted - 2008/05/09 : 07:18:53
|
quote: Om man har råd att köpa en kabel för 300 000 är det snarare fel på resursfördelningen i samhället än något annat...
Suck o sen dubbelsuck... |
People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable. P. J. O'Rourke |
|
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2008/05/09 : 09:17:10
|
quote: High Fidelity testar i nya numret en uppsättning Transparent Reference MM högtalarkabel samt en Reference MM XLR signalkabel. Priset är 240 000:- respektive 135 000:- och vi har på annat ställe på forumet kunnat läsa om både våra intryck samt andras tvivel.
Saxat ur texten:
"tillsammans presterade kablarna så att det kändes som om alla andra kablar vi provat förr varit från BR" (leksaksfirman)
"Redan vid första anslaget gick ett "ouff" genom lyssningspanelen, det var som om en vägg rivits bort i lyssningsrummet"
"floskler som att en platta följde den andra är vanliga. låt mig uttrycka det på ett något annorlunda vis: jag vet inte vart tiden tog vägen. De första 3 dagarna bara försvann med musik spelandes platta efter platta för man bara måste höra hur den låter och hur den egentligen skall låta. Där fanns mycket att upptäcka. Nästan varje gång en platta lades på fick den spela till slut"
Det är ju faktiskt lite märkliga formuleringar, eller hur?
När man läser det som saxats så kan man nästan tro att anläggningar som fått samma lovord tidigare inte är så bra egentligen?, dvs de blir bara så här bra med dessa kablar och är egentligen inte lika bra som de var innan, för vem har inte läst samma superlativ om olika högtalare, förstärkare, mm mm tidigare?
Huruvida dessa kablar är "prisvärda" eller inte, det går jag inte in på mer än att jag säger att för min egen del så är de definitivt inte värda pengarna, detta för att jag INTE har dessa pengar.
Sedan är det ju bra att HiFi-Consult själva önskar att prislappen var lite mildare, men de har ju mer prisvärda kablar från samma tillverkare som t.o.m en fattig knegare/familjeförsörjare som jag själv har råd med |
A balanced diet is a cookie in each hand. |
|
|
Dan Brickman
Member
1179 Posts |
Posted - 2008/05/09 : 09:17:58
|
Bedrägeri eller inte?
Starkt ord det där med bedrägeri. Kanske tom grund för stämning?
Nåväl. Varken företaget som tillverkar eller distrubitörer runt om i världen har blivit stämda vad jag vet i alla fall och inga andra kabeltillverkare i dyrsegmentet heller så då kanske vi kan lägga bedrägeri åt sidan eller??
Sedan detta om prisvärdhet. Jag tjänar tyvärr inte tillräckligt (ännu) för att snegla på kabelpar för 200kkr. Hade jag däremot gjort det och haft en anläggning där jag var sas färdig med elektronik, högtalare och akustik så hade jag satt igång med "fin-tuning" dvs testa dyrare kablar, apparatunderlag, högtalarunderlag, strömförsörning/renare mm. Det är inte helt omöjligt att ett par Transparenskablar hade varit en av lösningarna. Det ÄR välbyggda grejer det där och hade jag hört någon som helst skillnad till det bättre hade det ju varit en god investering för mig.
När detta var gjort och jag var nöjd så kanske tom tester på shakti, jordätare, hifimöss, beltgrejer varit en kul ide även om jag i dagsläget är väldigt skeptiskt till dylika tingestar
Vad jag vill säga är att när man är så färdig man kan i övrigt med rum, elektronik, högtalare, kablar, racks, underlägg mm så varför inte testa lite om man har det intresset?. Själv hade jag naturligtvis gärna sett vetenskapliga bevis om sådana fanns men annars hade jag nog fått lita på mina sinnen.
Fast jag är nog ett dubbelpucko när jag tänker efter
|
"My mistress eyes is nothing like the sun |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2008/05/09 : 09:46:47
|
quote: Om man har råd att köpa en kabel för 300 000 är det snarare fel på resursfördelningen i samhället än något annat...
Oavsett suckar och dubbelsuckar så håller jag med om detta... |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2008/05/09 : 09:57:17
|
Och om det gäller något annat så som bil, högtalare, lägenhet osv osv |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2008/05/09 : 09:59:02
|
Det är ju annorlunda, kablar kan inte jämställas med boende. Möjligen med onödigt dyra bilar etc. Men denna diskussion är väl OT så jag lägger ner den här, man har ju olika åsikter om detta som om allt annat. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
om.s
Avstängt på egen begäran
383 Posts |
Posted - 2008/05/09 : 10:02:38
|
@PGJ...
"Fan vad jag blir trött på alla antinissar, folk ska väl få kunna uttrycka sina åsikter, UTAN att bli anklagade för en massa skit" .
Enig i dette, det forsurer klimaet og gjør det til tider utrivelig å vistas på visse forum (har ikke dette forum i tankene her)...
mvh |
"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"... |
Edited by - om.s on 2008/05/09 10:10:57 |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2008/05/09 : 10:32:48
|
Matte
Pengar som pengar, det är själva poängen. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2008/05/09 : 11:01:53
|
Priset för kablarna är helt orimligt om man bara tittar på dom som en isolerad företelse. Men köparen av dylika kablar kanske bara njuter av att veta att han har skandinaviens dyraste kablar, till i övrigt skandinaviens dyraste anläggning ihop med skandinaviens dyraste skivsamling. Har han inte det så har han suboptimerat. Ett par kablar kan aldrig rädda en dålig anläggning. Sen finns det inom alla områden olika möjligheter och resurser. En del åker egna jumbojet medans andra har knappt råd med cykelsemester. Så prisvärdheten tycker jag ligger i den egna betraktarens ögon. Själv finner jag dom ointressanta men det är en helt annan sak. Däremot så kan det ju vara intressant att jämföra hur kablarna låter jämfört med resten ifrån samma firma. Har kablarna medvetet ett eget "ljud" ? Jag tycker kablar skall ha så lite påverkan som möjligt på signalen och vill absolut inte att dom skall vara någon slags tonkontroll.
mvh/Harry |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2008/05/09 : 11:48:16
|
Harry-up: Jag instämmer till fullo med dina åsikter.
En kabels huvudsaklige uppgift torde vara att transportera en signal från en punkt till en annan utan att kabeln påverkar signalens karaktär på något sätt. Om den gör det tillföres något som ej ingår i musiken. |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2008/05/09 : 12:00:07
|
200 000 svenska kr i en sedelbunt ser likadan ut oavestt om den överlämnas till en hifi-handlare som betalning för en kabel eller till en bilhandlare.
Bara en tanke i debatten om resursfördelning när Matte med flera klyver hårstrå lite väl mycket!!
Är det mindre "resursslöseri" att köpa eller äga ett hus för 3 miljoner (när det finns hus i glesbyggd för 300 000 kr eller att käka Oxfilé varje helg med murkelsås när andra på vår jord knappt har råd med en tallrik ris i veckan??
Blir ju nästan förbannad när man läser dessa hårklyverier och ser detta "hyckleri".
URfånig diskussion!! Särskilt när den uppkommer i en kabeldebatt
Vi kan väl lägga ner hela det västerländska samhället helt och hållet och införa gammal hederlig kommunism då?
|
----------------------- Tabula Rasa! |
Edited by - Mahler on 2008/05/09 12:02:27 |
|
|
U1
Member
3319 Posts |
Posted - 2008/05/09 : 12:14:33
|
Mahler/Matte76 med flera, ingen politik tack! |
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2008/05/09 : 12:25:13
|
Precis U1 DET som var min poäng i mitt första och enda inlägg i denna tråd i denna "politiska" debatt!!
quote: URfånig diskussion!! Särskilt när den uppkommer i en kabeldebatt
Jag röstar för en återgång till topic alltså! |
----------------------- Tabula Rasa! |
|
|
Dan Brickman
Member
1179 Posts |
Posted - 2008/05/09 : 12:36:34
|
quote: En kabels huvudsaklige uppgift torde vara att transportera en signal från en punkt till en annan utan att kabeln påverkar signalens karaktär på något sätt. Om den gör det tillföres något som ej ingår i musiken.
Visst Erik Andersson du har nog helt rätt men om jag tycker mig tydligt höra att kabel A gör detta jobb bättre än kabel B då? |
"My mistress eyes is nothing like the sun |
|
|
Jonasihm
Member
385 Posts |
Posted - 2008/05/09 : 13:15:04
|
Håller med Mahler
då blir det ju kommunism,om alla skall ha lika mycket, då kan ju Sverige bli som Cuba där inte ens vanligt folk har tillgång till internet. Vilken drivkraft för entreprenörer mfl om allt de tjänar skall försvinna till övriga som inte bidrar till utvecklingen i samhället. Med fler miljonärer i Sverige hade fler folk haft råd med 300.000kr kablarSnälla Rausing och Kamprad flytta tillbakas till Sverige och sätt sprätt på pengarna här istället.
hoppar av denna tråd som skall handla om kablar och inget annat |
NAD C315BEE - NAD C515BEE - Boston Acoustics A40 |
Edited by - Jonasihm on 2008/05/09 13:26:47 |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2008/05/09 : 13:31:03
|
quote: quote:En kabels huvudsaklige uppgift torde vara att transportera en signal från en punkt till en annan utan att kabeln påverkar signalens karaktär på något sätt. Om den gör det tillföres något som ej ingår i musiken.
Visst Erik Andersson du har nog helt rätt men om jag tycker mig tydligt höra att kabel A gör detta jobb bättre än kabel B då?
Självklart får du tycka vad du vill. A bättre än B, båda lika bra, b bättre än C. Men vad är bättre? Bättre för dig jämt, eller bättre i din anläggning eller bättre för att kabeln inte påverkar eller förskönar? Om du har vass diskant i anläggningen kan du mycket väl tycka att en lätt avrundad kabel låter bäst, men det kommer den ju inte göra i en anläggning som redan har ordning på diskanten. Min åsikt är att fel skall man åtgärda där dom uppkommer och i minsta möjliga mån försöka åtgärda med att använda kablar som tonkontroller. Kablar skall helst inte höras, då gör dom sitt jobb. Och dom skall inte byta skepnad mellan olika anläggningar. Om en kabel passar i en anläggning men inte i nästa så skall det inte behöva bero på kabeln om man använder "vettiga" kablar.
mvh/Harry
Som svarade fast det var till Erik |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
Topic |
|