Author |
Topic |
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2008/05/08 : 19:38:04
|
quote: Tvåhundratusen sek för ett par kablar.
Väntar fortfarande och med spänning, dock i avtagande, på en åtminstone rimlig förklaring.
Inte för att det intresserar mig speciellt mycket men man kan väl på goda grunder anta att det handlar till största delen om utvecklingskostnader, en sån här kabel har förmodligen flera år av forskning bakom sig och kanske tex har fått konstruerats om X antal gånger innan den uppfyller konstruktörens krav och kan släppas på marknaden, dyra/avancerade mätutrustningar kan också ha använts osv. Huruvida den färdiga produkten är prisvärd eller ej avgör ju var och en. Som sagt tycker jag det hela är ganska ointressant så länge jag inte är tvingad att köpa den... |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2008/05/08 : 19:50:50
|
Kabelmärket i fråga har ju en hemsida där borde rimligen en del information finnas eller ev ledtrådar till hur de motiverar varför de anser att man ska köpa kabeln och sitt pris...? |
Min anläggningstråd |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2008/05/08 : 19:55:29
|
quote: För övrigt så tycker jag också att det skall vara mer Jill. Å inte bara på TV
Bra!!!!
Vilka krav ställer du på en kabel?
Jag har lyssnat på anläggningar där kabelpriset överstigit kostnaden för försteget, som kostade en hel del, jag kan ju inte med den ingången kassera kablarna för att de var dyrare än försteget, det lät väldigt bra.
Enligt demo-värden berodde det den sista touchen på kablarna, vad vet jag........
Sedan att en kabel är värd 200 kkr på grund av meterialvalet, det vet jag inte, inget jag kan svara på, men som sagt, den som betalar är oftast medveten vad han betalar för.
|
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma
1098 Posts |
Posted - 2008/05/08 : 19:57:26
|
Jomensan, hemsida finns, och jag har vart där och luskat. Hemsida finns också för HiFiConsult, och den är alldeles utmärkt. Lättläst, upplysande och utan pekpinnar. Bra grejor.
Säger mig fortfarande ingenting om varför man skall betala tvåhundratusen kronor för en kabel. |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/05/08 : 20:00:16
|
quote:
Finns det någon som har lust att besvara min fråga?
edit: Jag pratar om tekniska bevekelsegrunder och inte om något svammel om vad folk gör med sina pengar.
Om det inte finns några vettiga "tekniska bevekelsegrunder" kan vi inte /bör vi inte förvänta oss att någon redovisar dom.
Skulle det verkligen finnas några kan vi vara lika säkra på att det förblir en "yrkes-hemlighet".
I min bransch köper vi konkurrent maskiner för att analysera dessa. Jag är ganska säker på att andra kabeltillverkare redan har "lyft ögonbrynen" och kommer att med glädje dementera dessa kablars värde om det alls är möjligt. Kan dom påvis att det är en "bluff" var säkra på att det kommer i dagen.
PS stalltips PR-grej DS |
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/05/08 20:02:52 |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2008/05/08 : 20:02:56
|
quote: Jomensan, hemsida finns, och jag har vart där och luskat. Hemsida finns också för HiFiConsult, och den är alldeles utmärkt. Lättläst, upplysande och utan pekpinnar. Bra grejor.
Säger mig fortfarande ingenting om varför man skall betala tvåhundratusen kronor för en kabel.
Som jag påpekat innan, för att man kan........
Vilka kriterier har Du? |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma
1098 Posts |
Posted - 2008/05/08 : 20:25:45
|
PG Tja, de kriterier jag ställer är att man kan påvisa att en kabel håller för granskning, till att börja med. Sen kan det ju vara bra med någorlunda vetenskapliga bevis. Att den är bevisat bättre och dessutom påför hörbara skillnader som motiverar ett pris som den faktiskt har.
Visst, skönheten i konsten ligger i betraktarens ögon.
Jag tycker inte att en kabel har något som helst skönhetsvärde. Den är satt att göra ett jobb, och då så lite som möjligt.
Hittintills har jag bara fått svammel till svar och dessutom ett upprepande av tidigare inlägg.
Nåväl, jag inser att det är meningslöst att fortsätta.
Nej, jag har inte svaret på varför regnbågen tar slut.
Sammanfattning.
1. Ingen kan/vill ge mig ett klart svar på frågan varför denna kabel skall kosta över tvåhundra tusen kronor. Tekniskt sett.
2.De flesta tycker att jag skall skita i vad folk gör med sina pengar. Vilket jag gör.
3. Man behöver inte vara dum i huvudet bara för att man har pengar.
4. Pipandet och gnällandet, och i det flesta fall saklig kritig är inte personligt menad. Grundad på en vetgirighet.
5. Jag kommer att dö nyfiken och frågande.
6. Jill slår Paris med hästlängder alla dagar i veckan, året runt. |
|
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2008/05/08 : 20:32:43
|
quote: PG Tja, de kriterier jag ställer är att man kan påvisa att en kabel håller för granskning, till att börja med. Sen kan det ju vara bra med någorlunda vetenskapliga bevis. Att den är bevisat bättre och dessutom påför hörbara skillnader som motiverar ett pris som den faktiskt har.
Visst, skönheten i konsten ligger i betraktarens ögon.
Jag tycker inte att en kabel har något som helst skönhetsvärde. Den är satt att göra ett jobb, och då så lite som möjligt.
Hittintills har jag bara fått svammel till svar och dessutom ett upprepande av tidigare inlägg.
Nåväl, jag inser att det är meningslöst att fortsätta.
Nej, jag har inte svaret på varför regnbågen tar slut.
Sammanfattning.
1. Ingen kan/vill ge mig ett klart svar på frågan varför denna kabel skall kosta över tvåhundra tusen kronor. Tekniskt sett.
2.De flesta tycker att jag skall skita i vad folk gör med sina pengar. Vilket jag gör.
3. Man behöver inte vara dum i huvudet bara för att man har pengar.
4. Pipandet och gnällandet, och i det flesta fall saklig kritig är inte personligt menad. Grundad på en vetgirighet.
5. Jag kommer att dö nyfiken och frågande.
6. Jill slår Paris med hästlängder alla dagar i veckan, året runt
Vilket innebär att de som inte har samma kriterier som du, är ute och cyklar?
Kablar har inget skönhetsvärde för mig heller, men jag har tyvärr inte förmågan att avgöra vad att andra upplever en kabels inverkan på en anläggning heller ....... |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
tkr
Member
551 Posts |
Posted - 2008/05/08 : 20:39:31
|
Hei, Akktustakki, Jeg må si at jeg er litt usikker på hvorfor du avkrever medlemmene på et internettforum et svar på hvorfor et sett med kabler er så dyre. Mener du at a) Hififorum .nu er ansvarlig for prising av kablene? b) Et eller annet forummedlem skal ta på seg ansvaret for å finne ut hvordan prisen oppsto? c) At det finnes en moralsk forpliktelse til å gjøre noe med prisen på kablene? Hvis svaret på spørsmålene er nei, må vel konklusjonen bli at det blir litt feil å sette seg på sin moralske høye hest og kreve et svar... mvh |
Musica, dona vobis pacem |
Edited by - tkr on 2008/05/08 20:45:12 |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma
1098 Posts |
Posted - 2008/05/08 : 20:39:46
|
Nä, PG. Nu måste du läsa igen. |
|
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2008/05/08 : 20:41:39
|
quote: Nä, PG. Nu måste du läsa igen.
Ja tack, visa vad bara........ |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/05/08 : 20:43:03
|
Ursäkta min envishet!
Har någon missat var företaget heter som lanserar kabeln? |
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2008/05/08 : 20:50:23
|
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=68328
Det gäller kablar, vilket jag inte är så insatt i , men Sladd har sin fulla rättighet att presentera sina gejor, som så alla andra....
Fan vad jag blir trött på alla antinissar, folk ska väl få kunna uttrycka sina åsikter, UTAN att bli anklagade för en massa skit . |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma
1098 Posts |
Posted - 2008/05/08 : 20:55:36
|
tkr. Nu tror jag att du har missuppfattat det jag skriver.
Jag har aldrig satt mig på några moraliska hästar, höga eller ej.
Jag kräver ingenting överhuvudtaget.
Jag vill ha ett svar från distributören för ett par kablar som jag finner överprissatta.
Jag önskar att de/ han ville ge mig ett konkret tekniskt svar på varför det finns en kabel som kostar tvåhundratusen svenska kronor. Och att det finns människor som betalar det, vet jag. Så tjata inte mer.
Att forumet skulle vara ansvarig för något annat än dess klimat har jag svårt att förstå. Än mindre om någon prispolitik. Vad är det du frågar om egentligen?
Du liksom många andra verkar sväva ut i det som känns väldigt svagt och vagt.
Egentligen satt jag mest och väntade på ett inlägg som ditt, där det ifrågasätts moral, förpliktelser och ansvar.
Hur bra är den här kabeln egentligen?
Svar på frågan verkar det vara ont om i vanlig ordning. |
|
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma
1098 Posts |
Posted - 2008/05/08 : 20:59:10
|
PG, nu skriker du om samma sak som jag har gjort i fler än ett inlägg.
Jag vill att det skall presenteras och förklaras. |
|
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2008/05/08 : 21:07:16
|
quote: Jag vill ha ett svar från distributören för ett par kablar som jag finner överprissatta.
Bara för att du tycker det, innebär det inte att kablarna är överprisatta......, jag tycker också att de är för dyra...
Men, jag sätter mig inte över den som har råd eller vill ha dessa kablar, det är den personens beslut, och som jag inte varken vill, eller kan påverka, och som får bestämma alldeles själv vad personen i fråga vill ha.
|
Är lagliga grejor.......
|
|
|
Ampalang
fd. drbob
1136 Posts |
Posted - 2008/05/08 : 21:10:29
|
quote: Hur bra är den här kabeln egentligen?
Den är näst bäst!
|
|
|
tkr
Member
551 Posts |
Posted - 2008/05/08 : 21:11:53
|
Hei, 1)Hvis du lurer på hvordan prisen oppstår, er vel distribuitør eller fabrikant den rette adressen for et spørsmål, ikke nødvendigvis Hififorum.nu
2)Jeg er hverken vag eller uklar. Derimot synes jeg at adressen for dine spørsmål er svært vag og uklar. Hvem forventer du å få et svar fra her?
3)Jeg har så absolutt ikke mast (tjatad), tvertimot har jeg hatt ett eneste innlegg til her, hvor jeg uttrykte undring over hvor mye energi og følelser man bruker på å diskutere kabler. Jeg undres fortsatt.
Når det gjelder Transparent sine kabler, har jeg hatt både Super og Ultra, men jeg har solgt dem til fordel for andre merker som både var billigere og bedre, IMO. mvh
|
Musica, dona vobis pacem |
Edited by - tkr on 2008/05/08 21:13:41 |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2008/05/08 : 21:12:16
|
aktustakki, det kanske är enklare att du presenterar hur dålig sladds kabel är? |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma
1098 Posts |
Posted - 2008/05/08 : 21:14:46
|
Jamen för ända in i h-vete.
Jag vill ha en vetenskaplig presentation på kabelns tekniska specifikationer. Å det skulle vara en motivering till dess pris, vilket skulle bevisas.
Sen att jag tycker att de som köper kabeln är dubbelpuckon står jag för. Och som det verkar, får jag leva med. Det är min åsikt. |
|
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2008/05/08 : 21:16:02
|
quote: Jag vill ha ett svar från distributören för ett par kablar som jag finner överprissatta.
Jag föreslår att du mailar eller ringer aktuell distributör om du nu absolut vill ha svar. Det som kan hända är att du:
1: Får ett svar. 2: Inte får ett svar.
Vilket resultatet än blir så har du då gjort vad du kunnat för att få svar på din fråga.
quote: Att forumet skulle vara ansvarig för något annat än dess klimat har jag svårt att förstå.
Jag vill påstå att medlemmarna har ett mycket stort ansvar för det klimat som råder på forumet. "Forumet" är inte någon diffus "annan person" som klimatet kan lastas över på, utan klimatet blir vad Du gör det till. Sedan gör vi som är med och driver forumet så gott vi kan för att hjälpa till att hålla en trevlig stämning, men finns det inga medlemmar som ställer upp på det så blir det ju inget.
quote: Hur bra är den här kabeln egentligen?
Mitt förslag, och det är det enda som kommer göra dig nöjd är att du gör egna praktiska efterforskningar istället. Jag har nämligen svårt att tro, med ledning av dina inlägg i tråden, att du skulle tro på någon som gör ett inlägg där kabeln anses vara fantastisk. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2008/05/08 : 21:19:47
|
quote: Jag vill ha en vetenskaplig presentation på kabelns tekniska specifikationer. Å det skulle vara en motivering till dess pris, vilket skulle bevisas
Det får man ju ta med Sladd/Transparent eller hur ? Motiveringen pris kontra prestanda bestämmer tillverkaren. Sen är det upp till köparen att bedömma om så är fallet. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2008/05/08 : 21:24:07
|
quote: Rackarns kul Partytråd
Vi bara föebereder............. |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma
1098 Posts |
Posted - 2008/05/08 : 21:26:03
|
Nu börjar det bli lite irriterat här har jag förstått, och fler med mig.
Varför det ? |
|
|
|
Topic |
|