HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bedrageri eller inte!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 22

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/05/08 :  08:31:50  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Det finns gott om folk som tjänar mer än 200kSEK/månad i Sverige. Inom finans, industri mfl. branscher är 200k inga ovanligheter.

Ok, det visste jag inte. Jag vet att tex de bäst betalda i lag som Malmö FF och Malmö Redhawks tjänar runt 100k/månad och de flesta chefer tjänar mindre än detta. Men särskilt många som tjänar över 200k tror jag inte det är, men du kanske har en lista? Undrar hur många av dessa som är hifi-intresserade och vill köpa så dyra kablar...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/05/08 :  09:01:20  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Malmö FF och Malmö Redhawks

Nu är det så att det finns ett välbetalt näringsliv utanför s.k. lag i Malmö.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/05/08 :  09:10:15  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Nu är det så att det finns ett välbetalt näringsliv utanför s.k. lag i Malmö.

Jaså, det visste jag inte

Tjänar man 200k/månad är man överbetald oavsett vad man arbetar med, IMO.

- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/05/08 :  10:08:52  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Har följt denna tråd med intresse, då jag tycker det är kul att se hur olika vi prioriterar en så "basal" komponent i ett system som en högtalarkabel. *hukar mig*

Jag har läst information om den nämnda kabeln, men hittar ingen förklaring till:

- Filtret på kabeln skall bl.a. agera RFI-filter - ändå sitter det mitt på kabeln?

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2008/05/08 :  10:12:24  Show Profile Send U1 a Private Message
Matte76: Visst finns det en mängd människor som tjänar mer än 200K/månaden. Varför skulle man vara överbetald för det? Jantelag?

Vill minnas en siffra på att ca 5000 i sverige har en årslön som överstiger 1 miljon, av dessa är där säkert en del som klarar 200k i månaden.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/05/08 :  10:15:01  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
ändå sitter det mitt på kabeln?

De kablar jag haft från Transparent, dock ej i den aktuella prisklasssen, har inte haft filtret mitt på kabeln utan placerade ca 50 cm från högtalaranslutningskontakterna.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/05/08 :  11:34:50  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Visst finns det en mängd människor som tjänar mer än 200K/månaden. Varför skulle man vara överbetald för det? Jantelag?

U1: Är det verkligen så många som ni säger? Hur vet ni det? Jante, nej knappast, men ska man tjäna så mkt pengar ska man vara förtjänt av det och jag har svårt att se vad man skulle arbeta med då.

Så fort något rörande lön ifrågasätts i detta land påstås det att man skulle vara avundsjuk. En lätt förklaring antar jag, men för den skull inte alltid korrekt.

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/05/08 :  11:42:44  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag tycker ämnet drar iväg o nu är vi inne på samhällsekonomi

Var o en gör som dom vill !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/05/08 :  12:19:39  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Vox: -Ok, låter lite vettigare!

Jag syftade på denna bild:

Fast det kan ju i.o.f.s. vara tänkt som en kompromiss mellan att hindra RFI att nå högtalare resp. förstärkare!?

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2008/05/08 :  12:56:26  Show Profile Send JonasY a Private Message
Många rika har en låg månadslön. Känns lite olönt att betala 80%+ i skatt.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2008/05/08 :  13:29:17  Show Profile Send Ayn a Private Message
Vad gäller både löner och dessa kablar är det tillgång och efterfrågan som gäller. Ska man "ligga på topp" av den ena eller andra anledningen får man betala för det.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

BluesBoy
Member

160 Posts

Posted - 2008/05/08 :  14:01:50  Show Profile Send BluesBoy a Private Message
Att folk köper dyra saker "bara för att" är ju knappast någo nytt. Det förekommer inom alla områden. Jag tror faktiskt att det är vanligare inom konsumentelektronik än inom andra branscher.
Ett exempel var en kille nere i STHLM som sålde en skilfing-bänk (vilken jag och min far köpte). Han hade köpt en riktig High End stereo. I samtalet vid avhämtningen framkom det att han nu sålde grejorna för att han tröttnat och att det inte längre var "det som gällde".
Skilfingbänken var det billigaste i hans anläggning, väl att märka...
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2008/05/08 :  14:59:31  Show Profile Send Andrén a Private Message
En åsikt för mig som fysiker och materialstudent, är att när man kommer till alla dessa analogier mot andra områden så finns det tydliga mätbara parametrar. I kabelsammanhang har mängden välljud sällan stor koppling mot mätdata, om man bortser från extremfallen. Dvs felaktigt kostruerade produkter.

Så om man då säljer en produkt som du knappt kan mäta upp skillnader på sinsemellanutan bara lyssna sig till så får väl marknaden avgöra vad den kan säljas för. Det måste få bli var individs val.

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2008/05/08 :  17:10:12  Show Profile Send adi6606 a Private Message
Juste! Det handlar sällan om mätbara skillnader. Om man nu inte utvecklar mätinstrument och mätmetoder för att kunna få fram skillnader som är mätbara. Men är dessa skillnader hörbara!? Jag kan inbilla mig att ibland det blir hörbart skillnad när jag byter kablar. Men, i ett litet kvasivetenskapligt test gjord hemma hos mig visade sig att jag egentligen inte kan höra några skillnaden Då måste detta handla om ngt annat, åtminstone i mitt fall. Psykologiska effekter!? Ja, det är möjligt men då börjar vi närma oss bedrageri begrepet, tycker jag. Att med påståendena om esoteriska materialer, forskningsinsatser, kabels utseende med mera påverka psyket hos en potentiell köpare till så milda grad att han blir övertygad om att skillnaderna finns och är värda att satsa X-summa pengar, är det bedrageri? Det är legitimt fråga då i vissa sammanhang, vården till exempel med Placebo effekter anses sådant vara skadligt och är förbjudet.

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2008/05/08 :  17:11:10  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Nja, de mer eller mindre nationalekonomiska aspekterna vill jag inte alls lägga mig i eftersom det knappast har med ämnet i sig att göra.
Dessutom förstår jag mig inte på ekonomi i den aspekten.

Här är ett uttalande till jag inte begriper.

quote:
Känns verkligen som jag vill lägga ner mig och försöka förklara för dig, din lille lurifax med dina insmickrande inlägg...

Lurifax var ju gulligt, men såvitt jag förstår har jag väl inte skrivit något som helst insmickrande inlägg?

Tvärtom, jag ställer mig ohyggligt kritisk till detta krämande och krängande av kablage, som i de flesta fall, inte går att motivera varken pris/prestandamässigt eller rationellt.
Och inte alls med någon som helst vetenskaplig grund.

Då brukar det istället bli "folk får väl göra vad de vill med sina pengar".

Jo, det tycker jag också, faktum är att jag starkt förespråkar det, men bara för att man har pengar måste man inte köpa skitdyra grejor, utan något som helst värde, ok visst, ett marginellt sådant, än annat att det är dyrt.

Såvida man inte är Paris Hilton.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2008/05/08 :  17:24:01  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Lurifax var ju gulligt, men såvitt jag förstår har jag väl inte skrivit något som helst insmickrande inlägg?

Tvärtom, jag ställer mig ohyggligt kritisk till detta krämande och krängande av kablage, som i de flesta fall, inte går att motivera varken pris/prestandamässigt eller rationellt.
Och inte alls med någon som helst vetenskaplig grund.

Suck o stön...
Nej det var inget insmickrande inlägg, och ja du är ohyggligt kritisk på förhand..
Av detta borde du kanske ha förstått att jag var liiite ironisk när jag skrev mitt inlägg. Finns ju ingen poäng för mig att göra dig till lags med din ingångsattityd.

See you.

.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2008/05/08 :  17:32:01  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Ironi funkar inte så bra på ett internettforum, annars gillar jag det.

Nå, vad är det då som jag inte förstår med dessa kablar?
Nä, det är ingen ironi, det är en fråga.

Hittils har jag inte fått ett enda svar, motivering eller förklaring, på vad det är som är så bra, att man skall slanta upp drygt tvåhundratusen sek för att par kablar.

Förresten, brukade inte de som kränger kablar nu förtiden, syssla med beg. bilhandel förut?

Nä, det är heller inte ironi, det är sarkasm.

www.musikhemma.se

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/05/08 :  18:20:06  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Hehe, en människa som tjänar en miljon i månaden vill jag knappast kalla för idiot, utan smart, vad han gör med pengarna skiter jag i .......

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/05/08 :  18:30:38  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:
Ironi funkar inte så bra på ett internettforum, annars gillar jag det.

Nå, vad är det då som jag inte förstår med dessa kablar?
Nä, det är ingen ironi, det är en fråga.

Hittils har jag inte fått ett enda svar, motivering eller förklaring, på vad det är som är så bra, att man skall slanta upp drygt tvåhundratusen sek för att par kablar.

Förresten, brukade inte de som kränger kablar nu förtiden, syssla med beg. bilhandel förut?

Nä, det är heller inte ironi, det är sarkasm.

Jag vet inte vad du är ute efter akktustakki, men dina argument ser lite konstiga ut, bara för att du inte förstår vad dessa kablar kan tillföra andras anläggningar, så innebär det knappast de som köpt och betalat dessa kablar ska känna sig lurade, det avgör de själv.

Förstår inta varför att en del människor måste sätta sig över andra och "bestämma" att de blivit lurade för att de köpt eller gjort ett eget val, medvetet eller ej.....

Människor kan väl själv få avgöra om de blivit blåsta....

Är numera säljare av

Är lagliga grejor.......

Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2008/05/08 :  18:37:08  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
JA, som sagt, vad folk och fä gör med sina pengar skiter jag också i.
Högaktligen, och till fullo.

Nå, igen då.

Tvåhundratusen sek för ett par kablar.

Väntar fortfarande och med spänning, dock i avtagande, på en åtminstone rimlig förklaring.

OBS, inte på varför någon skulle få för sig att köpa grejorna, där får jag se mig slagen av enfald och fåfänga, utan snarare varför de är så fantastiska att de kostar som de gör.

Och om det nu stämmer, har inte kollat, så finns det tydligen kablar från samma tillverkare som kostar det dubbla.

Mmmmm...

Vad heter det då?
Superduperbästastesomfinnsöverhuvudtaget?

www.musikhemma.se

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/05/08 :  18:40:37  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
akkustakki, är det Du eller de som köper dylika kablar som ska bli tillfredsställda?

Är numera säljare av

Är lagliga grejor.......

Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/05/08 :  18:47:54  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

Högtalarkabel för 300.000:- kronor!

Bra PR-grej.

Precis som Beatles långa lugg och högklackade boots.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2008/05/08 :  18:50:24  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
PG, jag väntar på en vettig förklaring till varför dessa kablar skall kosta 200k.

Om det argumentet ser konstigt ut så är det ju trist.
Känns inte som om jag kan bli tydligare.

Sen om folk vill tillfredställa sig själva med att köpa dem, visst.

www.musikhemma.se

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/05/08 :  19:11:18  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:
PG, jag väntar på en vettig förklaring till varför dessa kablar skall kosta 200k.

Den enkla förklaringen är: Det dinns någon som vill betala 200KKr, svårare är det inte, vilka bevekelsegrunder köparen har bryr jag mig inte över, vad som gör att just den kabeln kostar 200 kkr, bryr jag mig inte över heller.

Varför?

Det finns de som finner tillfredsställelse att betala 200 kkr för en kabel, och tycker att det är värt det.

Och vad de hör och inte hör är deras sak , inte min, och framförallt inte din.

Acceptera att inte alla har samma utgångspunkt, det gör jag, gör inte du det så får du väl ha din åsikt, men idiotförklara ingen för deras ställningstagande.

Är numera säljare av

Är lagliga grejor.......

Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2008/05/08 :  19:29:12  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
PG
Ja, att du inte bryr dig har jag redan förstått.
Och att du tycker att jag skall skall sluta bry mig har jag också förstått.
Det är inget svar alls. Ett så kallat ickesvar.

Du har givit en anledning, möjligtvis, till att de finns de som köper grejorna. Det vet jag redan.
Där är vi överens, jag skiter också i om det finns folk som vill spendera sina pengar som de vill.

Det är inget svar och än mindre en förklaring på varför denna kabel är så fantastisk att man skall betala tvåhundratusen kronor.

Finns det någon som har lust att besvara min fråga?

edit: Jag pratar om tekniska bevekelsegrunder och inte om något svammel om vad folk gör med sina pengar.

För övrigt så tycker jag också att det skall vara mer Jill.
Å inte bara på TV.

www.musikhemma.se

Edited by - akktustakki on 2008/05/08 19:32:33
Go to Top of Page
Page: of 22 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000