Author |
Topic |
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/05/28 : 14:54:41
|
quote: " Skall vi tycka saker om detta så måste vi hålla oss till lagens tolkning av bedrägeri, i annat fall så sysslar vi själva med förtal (enligt lagens mening)."
Håller absolut inte med i detta.
Nu är det dags att stanna upp och fundera lite linnar. Om vi börjar köra med din eller min hemmaknåpade definition av bedrägeri på ett offentligt forum(som här tex. ) så gör vi oss skyldiga till förtal. Så är det oavsett vad du tycker om det.
Förtal är inte OK på HiFiForum så fortsätter du den tanken du hade är du ute på mycket tunn is. Fredrik har rätt och här finns inget förhandlingsutrymme alls.
Fredrik har också rätt i att du får ha precis vilken åsikt du vill om det moraliska runt kablar/kabelförsäljning. Det är den moraldiskussionen som jag såg att vi hellre höll på politikforum.nu eftersom HiFiForum handlar om... ja just det, HiFi, för det heter ju så! |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
tkr
Member
551 Posts |
Posted - 2008/05/28 : 15:50:25
|
Hei - Er det noen som har lyst til å forklare en uvitende norrbagga hva "førtal" er? mvh |
Musica, dona vobis pacem |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
|
tkr
Member
551 Posts |
Posted - 2008/05/28 : 16:06:35
|
Hei, Takker! mvh |
Musica, dona vobis pacem |
|
|
Bland
Member
672 Posts |
Posted - 2008/05/28 : 17:42:45
|
"Det finns bara en definition som håller och det är den juridiska definitionen av bedrägeri."
Bara en kort kommentrar. Det som står i lagboken skall alltid tolkas av en rättslig instans. Så vad som är bedrägeri kan inte tolkas av vem som helst. Det gäller även för ordet förtal. Men, god ton mot varandra kan man alltid ha och det kan vi själva reglera med hjälp av den som sköter sidan. Det viktiga är inte alltid vad som står i lagboken utan det som inte står! För det klarar vi själva av. Slut på politik-forum.
|
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2008/05/28 : 18:47:05
|
"kurt" kan ju göra en insats och anmäla tillverkare och försäljare, enligt dig sysslar de ovanämda med just bedrägeri...
quote: Jag följer rådande mode Jag citerar mig själv:
"300 000 för en kabel är inte bedrägeri. Det är ju så dumt att alla måste förstå det. 20 000 är nog mer bedrägeri för det är en summa som fler kan ta sig råd med och det är lättare att riktigt lura av folk."
Kurt
Kurt, gör din samhälliga plikt och anmäl, så slipper vi mera dravvel... |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2008/05/28 : 18:48:39
|
Kurt, återkom gärna med domen från första instans.
PG |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2008/05/28 : 22:09:38
|
quote: Du tänker nog på högtalarkablar, biwirade. Det blir ju dubbelt upp då. Tillverkar just ett par såna till Korea.
Oj, ända till Korea. Dom blir långa dom.
mvh/Harry |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2008/05/28 : 22:17:54
|
pac:
jag skriver:
"Jag tycker inte det är bedrägeri enligt lagen att sälja så dyra kablar. det har jag nämnt i flera inlägg. Men det betyder inte att jag avsäger mig rätten att tycka som jag vill."
Jag förstår inte hur detta kan ge upphov till kritik!? Har både läst och kanske sagt värre saker än detta utan att någon reagerat. Det är kristallklart att det är lagen som gäller om någon begår bedrägeri. Men det kan knappast vara förtal om man inte håller med utan i stället försvarar den som åtalas för bedrägeri. Jag är tvärsäker på att försäljning av dyra högtalarkablar inte kan kallas för eller dömmas för bedrägeri. Men det betyder inte att man uinte får ha egen åsikt om saken. Naturligtvis skall åsikten framföras artigt och enligt forumets regler. Om de åsikterna går åt ett annat håll än vad ett ev. rättsutlåtande kan knappast vara förtal. Om jag däremot säger att Herr Någon Någonsson säljer billigt skräp för dyra pengar utan att veta att det är så då är det förtal.
Om det är detta.. "Men det betyder inte att jag avsäger mig rätten att tycka som jag vill." ..som uppfattas att jag tycker att man får förtala folk då innebär det i praktiken att man inte får ha några åsikter alls och det ställer jag inte upp på.
fripps: "Att du får tycka som du vill är en helt annan femma, det får du (och alla andra) gärna göra. Men då är det frågan om en personlig åsikt om huruvida man tror att något funkar eller om det är för dyrt osv. Detta är värderingar som varje person har. Vi kan däremot inte sätta upp personliga definitioner av vad som är bedrägeri eller inte och sen utifrån dessa gå ut i publika media och uttala sig om bedrägeri baserat på sin egen definition. Det finns bara en definition som håller och det är den juridiska definitionen av bedrägeri."
Klart att det handlar om personliga värderingar. Jag kan inte se att jag skrivit något annat, eller?
Summa sumarum: Av vad jag förstår så är den inledande frågan omöjlig då man inte kan svara på om man tycker det är bedrägeri eller inte. Väljer man att tycka att det är bedrägeri då gör man sig skyldig till förtal....
Tja, så det kan bli.
Jag har skummat igenom tråden återigen och måste säga att den är väldigt saklig och städad. Det enda som jag tycker stör tråden en liten aning är när diskusionerna far ut i OT-snack om någon formulering som inte riktigt faller alla i smaken.
Jag börjar faktiskt känna mig en aning orättvist behandlad.
|
Edited by - linnar on 2008/05/29 00:51:07 |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/05/29 : 07:42:15
|
@linnar;
quote: Fredrik har också rätt i att du får ha precis vilken åsikt du vill om det moraliska runt kablar/kabelförsäljning. Det är den moraldiskussionen som jag såg att vi hellre höll på politikforum.nu eftersom HiFiForum handlar om... ja just det, HiFi, för det heter ju så!
quote: Jag har skummat igenom tråden återigen och måste säga att den är väldigt saklig och städad. Det enda som jag tycker stör tråden en liten aning är när diskusionerna far ut i OT-snack om någon formulering som inte riktigt faller alla i smaken.
Vi är helt överens. Så låt mig avsluta OTn med att säga; När det handlar om vad som får eller inte får göras på HiFiForum.nu så står det tydligt i våra regler.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2008/05/29 : 10:05:40
|
Jag tycker alla skall läsa reglerna en gång till. Man glömmer så lätt när man är ivrig.
Om någon vill kritisera mina inlägg som kan driva tråden OT ber jag att PM'a mig istället.
Så, nu går jag in i Stanby-läge igen!
|
|
|
kurt
Member
219 Posts |
Posted - 2008/05/29 : 15:30:45
|
PG Jeppsson skrev;
" Kurt, gör din samhälliga plikt och anmäl, så slipper vi mera dravvel..."
Jag tycker inte att det är juridik vi håller på med. Ordet bedrägeri kanske är lite väl starkt och gör flera ledsna, vilket inte är meningen. Kan någon föreslå ett lite mjukare ord att diskutera kring men som ändå bibehåller meningen med tråden?
Hifi Consult skrev:
"Kurt: Tift Merrit blir ännu bättre med bra kablage i stället för sämre (fast jag fattade inte vad det var som kostade pengar och inte heller varför det skulle bli transparent eller mer transparent än vad några kabelnissar upplevt?)"
Jag skrev inlägget efter att ha sett Tift på Nalen i tisdags. Hon avslutade konserten i foajen vid en flygel som stod instoppad i ett hörn och vi åhörare fick trängas runt. Vare sig piano eller röst gick genom mik utan det var ren akustik. Gåshud är bara förnamnet.
Ikväll tror jag att hon är i Gbg. Ta chansen!
Kurt
|
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
kent_n
Member
234 Posts |
Posted - 2008/08/16 : 18:28:24
|
Med vilken rätt kan någon säga att vid ett visst pris är det dåligt, idiotiskt o.sv att köpa en dyr kabel.
Jämför vi med ex bilar är det då godkänt att köpa Skoda Felicia för ca 120-130 000 kronor, men alla som köper en Volvo för 350-450000 kronor är mindre inteligenta eller lurade eller....för att inte tala om dom sm köper en ferrari..
Låter i mina öron avensjuka så det skriker om det, och antagligen är det väl som vanligt, att dom som skriker mest är dom som vet minst, för dom har med största sannolikhet aldrig själva provat eller testat utrustningen.
Kan man inte glädjas istället om någon köpt en kabel för mycket pengar och han är nöjd ?
Bara en undran ? |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2008/08/16 : 19:02:34
|
Att bara säga att det handlar om avundsjuka är nog att göra det lite för enkelt för sig.. Ps. Är själv inte det minsta avundsjuk utan det viktigaste är att köparen blir nöjd. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2008/08/16 : 23:33:25
|
quote: Med vilken rätt kan någon säga att vid ett visst pris är det dåligt, idiotiskt o.sv att köpa en dyr kabel.
Nej inte utan att ha riktiga grunder och konkreta bevis för det. quote: Låter i mina öron avensjuka så det skriker om det, och antagligen är det väl som vanligt, att dom som skriker mest är dom som vet minst, för dom har med största sannolikhet aldrig själva provat eller testat utrustningen.
Den skaran finns också även om jag tror att just avundsjuka står för en liten del, personligen tycker jag dock inte att det är speciellt konstigt att en kabel för 300000kr ifrågasätts då man i denna branch (som ju är känt) aldrig kan vara säker på att kvalitet/prestanda följer pris. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
kent_n
Member
234 Posts |
Posted - 2008/08/17 : 10:14:51
|
Den skaran finns också även om jag tror att just avundsjuka står för en liten del, personligen tycker jag dock inte att det är speciellt konstigt att en kabel för 300000kr ifrågasätts då man i denna branch (som ju är känt) aldrig kan vara säker på att kvalitet/prestanda följer pris.
Vem skall ifrågasätta ? Personer som inte har köpt kabeln, eller personer som inte hört kabeln.
Är det inte innehavaren av kabeln som skall tycka ?
|
|
|
Marina Jansson
Member
2328 Posts |
Posted - 2008/08/17 : 10:40:35
|
Jag trodde den här tråden saligen insomnat eftersom inget nytt tillfördes i den. Den gick på tomgång ett tag. Och fortfarande har inget nytt tillförts... |
Waf, Waf!
|
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2008/08/17 : 10:45:53
|
quote: Jag trodde den här tråden saligen insomnat eftersom inget nytt tillfördes i den. Den gick på tomgång ett tag. Och fortfarande har inget nytt tillförts...
Allra minst den här typen av inlägg Marina. (I all välmening) |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
Marina Jansson
Member
2328 Posts |
Posted - 2008/08/17 : 10:59:51
|
Du har rätt, Goldfinger. |
Waf, Waf!
|
|
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2008/08/18 : 09:45:10
|
Vi har marknadsekonomi:_ DVS ifall produkten inte behäftad med externa effekter som skadar samhället låt den finnas kvar. Själv skulle jag inte skaffa den. Men om fabrikanten anser att hans produkt ska kosta det och det finns en marknad för det så låt gå. Jag skulle aldrig vilja ha en platina kabel även om den lät bra. |
|
|
Sanny_X
Member
181 Posts |
Posted - 2008/08/19 : 06:25:45
|
Varför tror ni att pris är en teknisk parameter? |
|
|
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2008/08/19 : 07:12:56
|
Sanny_X:
På sant lutherskt manér så är det väl blod, svett och tårar ngt som värderas högt. För det höga priset så är det alldeles säkert så att ngn jobbat sig jättesvettig och lidit kval för att förse marknaden med dylika hantverk. |
- Carlsson Illuminati - "Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet Admin www.Faktiskt.se |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2008/08/19 : 09:24:07
|
quote: Kom och klappa kolfibret, det bits inte!
|
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Topic |
|