Author |
Topic |
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/05/27 : 15:17:12
|
quote: Bernt! har inte en av Jormas tåtar en mindre tråd bredvid den större?
Du tänker nog på högtalarkablar, biwirade. Det blir ju dubbelt upp då. Tillverkar just ett par såna till Korea. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Sundström
Member
745 Posts |
Posted - 2008/05/27 : 15:34:35
|
Det är kanske hifi-tidningarnas (egentligen marknadens) fel igen. Om den där superdyra kabeln är så bra som den nu sägs vara, så borde den med lätthet vara konkurrenskraftig i 20 år. Men något säger mej att redan nästa år finns det en ännu bättre kabel i hifitidningarna.
Med 20 års avräkning så skulle kabeln inte behöva kosta 200 000:-. Fast i vårt samhälle försvinner den där superkabeln som fanns för tio år sedan bort från hyllorna. Antagligen för att det blir mer förtjänst för handlarna att sälja de nya dyrare kablarna. (trots utvecklingen poppar det upp trådar om haksläpp vid provlyssning av 60- och 70-tals hifi....)
Själv blir jag sabla förbannad på att det aldrig går att få tag på samma träningsskor när det är dags att köpa nya. Hela tiden plastigare och dyrare...
Edit: men jag gillar min digitalkamera Finns förresten 80- och 90-talets superkablar kvar i affärerna? Står de sig mot dagens kablar? (Jag minns att vissa var tjocka, modet växlar)
|
Edited by - Sundström on 2008/05/27 16:36:30 |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2008/05/27 : 16:39:33
|
Jag kan inte låta bli att citera mig själv
quote: Jag tror man måste ta på sig lite andra glasögon när man tittar på den här frågan. Min uppfattning är att det inte alls behöver handla om ljud utan om upplevelsen när man köper produkten på samma sätt som vissa köper haute couture kläder fast de kan köpa samma byxa på Dressman för en hundradel av priset. Haute couture köper man för man vill vara ensam om att äga den och känna sig exklusiv. De som vill det är beredda att betala och har den möjligheten att kunna göra det. Dom är inte lurade att göra det, de gör ett eget val och de flesta förstår nog ganska bra varför de gör det. Inget fel på det i mina ögon även om inte jag skulle göra det även om jag kunde.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Gemeni
Member
1162 Posts |
Posted - 2008/05/27 : 16:57:19
|
Bra talat "Micke Y". Så länge man inte säljer något som utger sig (tex kopior) för att vara något annat, så tycker inte jag att det är bedrägeri. Tycker att det är upp till köparen att välja vad man skall köpa och till vilket pris Hur mycket dyra kablar påverkar ljudet är det bara den som köper den som kan avgöra i det konkrete fallet.
|
Musik låter bäst på vinyl och i stereo
|
|
|
Sundström
Member
745 Posts |
Posted - 2008/05/27 : 16:58:37
|
Micke Y: Visst får det säljas och köpas dyrakablar. Men hur kan hifi-tidningar agera som dam-mode-tidningar. Borde de inte förlora i anseende? Vem vinner på att allt gammalt bra försvinner, inte vi som vill ha bra ljud till rimligt pris. Och inte miljön. Och inte Jorma som måste jaga nästa års mode-nyck (jo, om han lyckas). |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/05/27 : 17:03:46
|
quote: Och inte Jorma som måste jaga nästa års mode-nyck (jo, om han lyckas).
Så funkar det faktiskt inte. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2008/05/27 : 17:33:08
|
Den som förlorar i anseende torde väl vara den som pratar om Haute Couture. För en hundradel av priset kan man alltså köpa samma prestanda så och ett blindtest däremellan så avslöjas ju erfarenheten på rådgivningen.
Sundström: Det finns kabelföretag som sätter värde på begagnade kablar och ger ägarna 70% tillbaka när de byter in den, oavsett ålder och skick.
mvh
|
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
Bland
Member
672 Posts |
Posted - 2008/05/27 : 17:53:19
|
Sundström skrev; "Men hur kan hifi-tidningar agera som dam-mode-tidningar. Borde de inte förlora i anseende? Vem vinner på att allt gammalt bra försvinner, inte vi som vill ha bra ljud till rimligt pris. Och inte miljön. Och inte Jorma som måste jaga nästa års mode-nyck"
Hifi-tidningar, mode-tidningar, smink, eller vad du vill. Skillnaden är inte så stor allt går att sälja som unika produkter gjorda för dig. Jag citerar mig själv;
"Häromdagen var jag och klippte mig, ett vanligt ställe på kungsholmen i stockholm, och får syn på ett schampoo som liknar en champagne flaska. Jag går fram och tittar lite och får syn på priset; 1185kr. Enligt frisören, som jag känner, är detta schampo helt fantastisk. Schampot innehåller tryffelolja, champagne mm, och man behöver så lite så flaskan räcker länge. Säkerligen ett mycket bra schampo och upplevelsen är säkert helt fantastisk. Men är det rimligt att betala dessa pengar för den upplevelsen?"
Det kommer säkert en MK2 modell för detta schampo nästa år - det går alltid att göra något bättre |
|
|
kurt
Member
219 Posts |
Posted - 2008/05/27 : 18:48:04
|
Jag följer rådande mode Jag citerar mig själv:
"300 000 för en kabel är inte bedrägeri. Det är ju så dumt att alla måste förstå det. 20 000 är nog mer bedrägeri för det är en summa som fler kan ta sig råd med och det är lättare att riktigt lura av folk."
Kurt
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/05/27 : 19:00:04
|
Tråd i repris, alla citerar sig själv! |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Bland
Member
672 Posts |
Posted - 2008/05/27 : 19:04:33
|
Det är kanske tid och inse att många/tråden går på tomgång! :-) |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2008/05/27 : 20:09:08
|
Och framförallt, rätta till felstavningen i topic. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
acebowler
Member
1178 Posts |
Posted - 2008/05/27 : 20:52:43
|
"Häromdagen var jag och klippte mig, ett vanligt ställe på kungsholmen i stockholm, och får syn på ett schampoo som liknar en champagne flaska. Jag går fram och tittar lite och får syn på priset; 1185kr. Enligt frisören, som jag känner, är detta schampo helt fantastisk. Schampot innehåller tryffelolja, champagne mm, och man behöver så lite så flaskan räcker länge. Säkerligen ett mycket bra schampo och upplevelsen är säkert helt fantastisk. Men är det rimligt att betala dessa pengar för den upplevelsen?"
En intressant iaktagelse! Det verkar väldigt ofta blandas in exclusiva material och annat i fördyrade produkter... såsom detta schampoo. Varför i hela friden behöver man champange i ett schampoo!?!?!? Mycket av hifiprodukter ligger på samma anda, speciella träslag som naturligtvis knappt går att få tag på.....speciella metaller..stenar...titan... varför måste exclusiva material låta och verka bättre i dessa sammanhang? Specialtvinnat...platt... semirunda.... sprayer i konstiga flaskor.. Tror inte att elektronerna bryr sig faktiskt..
S |
GM 70SE Nu kör vi!!
|
|
|
Sundström
Member
745 Posts |
Posted - 2008/05/27 : 21:12:54
|
Vad tråkiga ni är. Innebörden i min ovanstående text är att en kabel för 200 tusen bör vara bra. Den bör var konkurrensmässig i många år. Det är ingen som sagt så i denna tråd innan. (Och vart tog 1994 års vinnarkabel vägen, är den konkurrensmässig?) |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2008/05/27 : 21:34:07
|
quote: (Och vart tog 1994 års vinnarkabel vägen, är den konkurrensmässig?)
Frågan är delikat Sundström och det skulle vara ruskigt intressant med en high-end mässa àla -80 tal, jag garanterar att man skulle bli förvånad över hur lite som hänt på vissa fronter... |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2008/05/27 : 21:52:24
|
quote: Bedrageri eller inte!?
Det var frågeställningen som jag uppfattat det.
En kabel för 200-300 KSEK en fråga snarare för sin egen idiolog än för forumet tycker jag. Själv har jag min egen idiologi om kablar.
Den dömer inte ut,varken den ena eller andra idiologin. Jag tycker att "kabeltrådar" är provokativa och inte tillför något i sak.( massor av mothugg väntas nu ).
Men som rubriken : NEJ BEDRÄGERI ÄR DET INTE, snarare en fråga om omdöme.
MVH Lech |
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
Edited by - Lech on 2008/05/27 22:15:34 |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2008/05/27 : 22:24:34
|
Bernt:
quote:
Bernt! har inte en av Jormas tåtar en mindre tråd bredvid
den större? Du tänker nog på högtalarkablar, biwirade. Det blir ju dubbelt upp då. Tillverkar just ett par såna till Korea.
Jg kollade upp saken och det stämmer. Det var bisnurrade kablar.
|
Edited by - linnar on 2008/05/27 22:25:50 |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2008/05/27 : 22:41:01
|
Lech:
"Jag tycker att "kabeltrådar" är provokativa och inte tillför något i sak."
Kabeltrådar behöver inte alls vara provokativa och dom kan tillföra massor. Jag tycker de båda sidorna börja tåla varandra mer och mer och på så vis berikar det ämnet och vår hobby ännu mer.
Bedrägeri kan vara två saker, dels det som lagen kallar bedrägeri och dels det man själv tycker är bedrägeri.
Lagen säger i princip att om uppsåtet är att lura någon så är det bedrägeri (=kortversionen). Jag tror inte att uppsåtet är att lura någon. Jag tror alldeles bestämt att kabelmakaren exakt vet vad han vill få ut av produkten, ungefär som en konstnär.
Jag däremot förtår mig inte på den formen av konst därför tycker jag att det är bedräglit att sälja skräpet för så enormt mycket pengar. Eller med andra ord, om jag hade "gått på" försäljares argument för att köpa en så dyr kabel hade jag med all sannolikhet tyckt att jag blivit lurad. Men frågan är hypotetisk då jag redan vet svaret och därför inte heller tillåter någon att övertala mig.
Det kanske är så att vi slentrianmässigt börjat på en ny runda i debatten. Tycker jag börjar känna igen mina egna ord...
Jag sätter stopp här!
|
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2008/05/27 : 23:11:51
|
Jag ser fram emot att få läsa en sådan.
quote: Kabeltrådar behöver inte alls vara provokativa och dom kan tillföra massor.
Uppfatta mig rätt ,jag har ärligt skrivet/talat aldrig läst en sådan.
MVH Lech |
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
|
|
kurt
Member
219 Posts |
Posted - 2008/05/28 : 01:33:42
|
För 200000kr kan jag se Tift Merritt 1000 ggr. Det är mer transparens en vad de flesta kabelnissar någonsin varit i närheten av.
Kurt |
|
|
om.s
Avstängt på egen begäran
383 Posts |
Posted - 2008/05/28 : 02:06:20
|
quote: För 200000kr kan jag se Tift Merritt 1000 ggr. Det är mer transparens en vad de flesta kabelnissar någonsin varit i närheten av.
Kurt
1000 ggr? da skulle jeg betalt de 199800,- som er igjen på kabelen for å sluppet de resterende 999 gangene. Forövrig en meget sökt påstand om andre "kabelnissers" erfaring, undrer hva slags "nisse" det er som sier slikt ....
mvh |
"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"... |
Edited by - om.s on 2008/05/28 11:50:25 |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2008/05/28 : 07:13:52
|
Kurt: Tift Merrit blir ännu bättre med bra kablage i stället för sämre (fast jag fattade inte vad det var som kostade pengar och inte heller varför det skulle bli transparent eller mer transparent än vad några kabelnissar upplevt?)
Gammalt djungelordspråk: att blir arg eller upprörd innebär inte i sig att man har det minsta rätt i sak.
Fast det såg ju ut som en pekpinne så fäst inget avseende vid det!
mvh
|
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
fripps
Member
652 Posts |
Posted - 2008/05/28 : 10:26:10
|
Linnar skriver:
"Bedrägeri kan vara två saker, dels det som lagen kallar bedrägeri och dels det man själv tycker är bedrägeri."
Håller absolut inte med i detta. Skapar man en tråd gällande om det är bedrägeri att sälja en kabel för 200 000 SEK (med anledning av en nyhetstråd kring en Transparent kabel för denna summa), då är ju det underförstådda "Sysslar Transparent med bedrägeri när man säljer en kabel för 200 000 SEK". Skall vi tycka saker om detta så måste vi hålla oss till lagens tolkning av bedrägeri, i annat fall så sysslar vi själva med förtal (enligt lagens mening).
I denna tråd har det på ett antal ställen definierats vad som är bedrägeri enligt lagens mening. Enligt detta är det solklart att det inte är bedrägeri. Jag kan däremot tycka att det är dyrt och att jag själv inte skulle köpa den men då är det en fråga om mina personliga värderingar, detta måste skiljas åt.
//Fredrik
|
Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50
Medlem i ASO |
Edited by - fripps on 2008/05/28 10:43:05 |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2008/05/28 : 12:57:57
|
fripps:
" Skall vi tycka saker om detta så måste vi hålla oss till lagens tolkning av bedrägeri, i annat fall så sysslar vi själva med förtal (enligt lagens mening)."
Håller absolut inte med i detta.
Jag tycker inte det är bedrägeri enligt lagen att sälja så dyra kablar. det har jag nämnt i flera inlägg. Men det betyder inte att jag avsäger mig rätten att tycka som jag vill.
|
|
|
fripps
Member
652 Posts |
Posted - 2008/05/28 : 13:09:00
|
Linnar:
Du skriver exakt
"Bedrägeri kan vara två saker, dels det som lagen kallar bedrägeri och dels det man själv tycker är bedrägeri."
Att du får tycka som du vill är en helt annan femma, det får du (och alla andra) gärna göra. Men då är det frågan om en personlig åsikt om huruvida man tror att något funkar eller om det är för dyrt osv. Detta är värderingar som varje person har. Vi kan däremot inte sätta upp personliga definitioner av vad som är bedrägeri eller inte och sen utifrån dessa gå ut i publika media och uttala sig om bedrägeri baserat på sin egen definition. Det finns bara en definition som håller och det är den juridiska definitionen av bedrägeri.
//Fredrik |
Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50
Medlem i ASO |
|
|
Topic |
|