HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Trappa ner spänning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

h00hbt
Member

111 Posts

Posted - 2008/05/04 :  15:39:27  Show Profile Send h00hbt a Private Message
Hej alla

Söker efter lite råd kring spännings nedtrappning......
Jag har en förstärkare som är riggad för 220VAC och letar efter en enkel lösning på att sätt att trappa ner spänningen från 230VAC till 220VAC. Jag har funderat på att använda en dimmer att koppla in och mäta av vid 220VAC, kan det fungera? Sedan så ska det väl vara en dimmer som klarar av transformatorer och 500W.

Har någon isf ett förslag på dimmer som kan fungera.

Hälsningar

/B

If you don't like what you're doing, you can always pick up your needle and move to another groove.
Timothy Leary

Tomas J
fd _T_

1550 Posts

Posted - 2008/05/04 :  16:47:49  Show Profile Send Tomas J a Private Message
Varför vill du trappa ner spänningen?

Spänningen i vägguttagen höjdes för ett tag sedan till 230V ifrån 220V, och det är ingen gammal 220V-specad elektronik som tar skada utav det.

Eller missförstod jag problemet?

Har du en 220V-specad förstärkare så går det alldeles utmärkt att köra den med 230V nätspänning!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

h00hbt
Member

111 Posts

Posted - 2008/05/04 :  17:23:14  Show Profile Send h00hbt a Private Message
Hej Tomas

Det är en gammal rörförstärkare som är riggad för 220V, mina farhågor är att en höjning på 5% inte är hela världen men kanske att det skadar på de högre spänningarnai förstärkaren, eller har jag fel? det var därför jag skulle vilja driva den på 220V.

/B

If you don't like what you're doing, you can always pick up your needle and move to another groove.
Timothy Leary
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000