HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Några funderingar/tankar om RC-länkar/konjugatlänk
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tomas J
fd _T_

1550 Posts

Posted - 2008/05/04 :  21:45:37  Show Profile Send Tomas J a Private Message
Jag har funderingar på att kompletera mina fyrflätade högtalarkablar med sk. RC-länkar/Konjugatlänkar och har därför lite frågor ang. dessa.

(För det första, är RC-länk och konjugatlänk samma sak?)

Jag har snokat omkring lite på internet och fått lite olika svar ang. värdet på komponentern.

I de flesta fallen så verkar folk överens om att standardvärdet för motstånden ska vara på ca: 100ohm

Och det exakta värdet är att man tar ett motstånd som har samma värde som kabelns egen resistans. (?)

Däremot hittar jag inget om hur man kommer fram till kondensatorns värde, jag har läst på flera olika ställen att ett värde på 0,1uf fungerar som standard värde, men varför, och hur räknar man ut det?

Sen en sissta fråga, vad jag förstår så skall länken placeras i högtalar änden på kabeln, men jag har också läst att man kan sätta en länk i båda ändarna.
villket av alternativen är bäst, och om i så fall det är fel med en länk i förstärkaränden, varför?

Vad är era tankar om ovanstående?
Hoppas mina frågor inte är för röriga :)

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000