HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ny CD drive har äntrat hemmet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/05/02 :  17:04:51  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
En ny CD drive, ersätter min gamla Pioneer PD91 som transport.

Vad blev det då? Jo, fransk kinesiskt blev det, advance acoustic mcd 403.

En drive, alltså ingen dac i den, bara digitalt ut, som väger modiga 10 kg ungefär. Den klingar som en kyrkklocka när du knackar på locket så lite dämpning ska väl i så småningom.

Kvaliteten på spelaren, alltså "känslan" är lite billig, men spelaren kostar bara 5k så det är väl att förväntas. Jämfört med pd91 är den klart billig.

Den tar lång tid på sig för att ladda en skiva, över 10 sekunder, och runt 5-6 sekunder för att öppna och ta ur en skiva. Väldigt irriterande minst sagt.

För att spola framåt är det inte bara att trycka på en knapp, du har tre lägen i fart framåt, bara det snabbaste är något att ha för audio, det är ju en dvd drive i, så det blir mycket tryckande när man ska spola. Sen så "skorrar" den med två skivor jag har testat hittills, på första låten, Jeff Buckleys Grace bland annat.

Så, inget vidare kvalitetsintryck men hur låter den då?
Tja, jag kör en digitalsignal in i en Behringer DEQ2496, kompenserar basen, sen Electrocompaniet DAC, EC försteg, EC slutsteg och kef reference 2~2 högtalare, och hade tidigare en rca till xlr adapter, pd91 har inte aes/ebu ut, och behringern har inte rca in.

Det är så stor skillnad att den där "konverteringen" mellan xlr och rca som Behringer säger är ok, inte är så ok. Visst det fungerar men vilken skillnad. Nu har jag lånat ut min optiska kabel så jag kan inte jämföra på ett mer vettigt sätt.

Nu är det som en filt är borta framför högtalarna, men ändå är ljudet mindre "hårt". Jag plockar det här i ett blindtest lätt som en plätt, det är därför jag gissar att den där konverteringen spökar, så här stor skillnad ska det inte vara.

Så, knepigt handhavande, inte så bra utförande, men den låter bra, i brist på att jämföra med något annat.

Sontec stod för en demo apparat som jag fick köplåna hem och lyssna på innan köp, bra service totalt.

Det är inte lätt att hitta en rimligt prissatt drive i dagens läge.
Den enda andra med aes/ebu ut är väl den där pro maskinen, 1U enhet, inte så mycket plats att stoppa i ny klocka och annat. I den här finns det massor av plats. Perfekt.

Så, nu har jag en fransk-tysk-norsk-norsk-norsk-engelsk kedja om jag hoppar över kablar och räknar "designland" så att säga.

Nu skulle jag gärna mäta jittret ut, jag har ett 100 MHz oscilloskop, går det att mäta med det?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000