HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur försäkra anläggningen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/04/30 :  12:05:46  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Tänkte att detta kunde vara av allmänintresse och postar här.

Vi har länsförsäkringar till allt. De har varit tillmötesgående och det blir betydande rabatter med allt sammlat under ett paraply. När min fru frågade (hon sköter ALLT pappersarbete i hemmet eftersom jag hatar det) angående min anläggning så blev svaret att ifall man ska "sakförsäkra" så dyra saker blir det väldigt väldigt dyrt och rådet blev att höja lösöret på hemförsäkringen motsvarande anläggningens totalkostnad. Detta blev en höjd premie på rimliga 2000kr/år. Det täcker stöld och brand, men maximalt 80 000kr/komponent. Jag har 4 komponenter som överstiger detta varav två markant.

Finns andra alternativ? Hur gör ni?

edit:syftningsfel

Artphotography

Edited by - Burmäster on 2008/04/30 12:09:33

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/04/30 :  12:21:45  Show Profile Send huzze a Private Message
Jag hade tidigare Trygg-Hansa och fackförbundsavtal.
De gav "fritt lösöre" (upp till 1,5 miljoner).
På min fråga om apparater och CD-samling så skulle det vara "grönt".

Tyvärr lär man väl få en värdeminskning mot sig om något skulle hända (det blir inte fullvärdesförsäkrat alltså) så egen försäkring som du nämner är väl alternativet. Det är ju så man får göra med konst.

Har nyligen blivit sambo så jag har ingen hemförsäkring nu utan det går på sambons, så jag har något att se över där.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/04/30 :  13:47:59  Show Profile Send OcA a Private Message
www.atava.se har nån elprylsförsäkring. Kostar typ 250 spänn om året, men jag har ingen aning om vad den täcker och för hur mycket. Kolla iaf!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2008/04/30 :  14:00:10  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Var försiktiga med Länsförsäkringar, om jag inte fått fel information så går ex.vis vinylskivor som samlingsobjekt eller vad det nu var och har max ersättning på 5000:-. Gissar att andra liksom jag har en vinylsamling som är värd bra mycket mer än så.
På samma sätt bör man nog egentligen fotografera och på något sätt skaffa bevismaterial för vad man har, annars riskerar man nog få schablon-ersättning för normal utrustning, både vad gäller storlek på skivsamling, högtalare, sladdar och elektronik. Inte många på försäkringsbolag som skulle gå med på att betala ersättning för en 100.000:- anläggning utan att vilja se att du faktiskt ägt något sådant, eller att storleken på skivsamlingen faktiskt är så stor som jag sett en del kort på här på forumet. Det är inte normala förhållanden ur gemene mans ögon ;)

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/04/30 :  14:06:18  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jag har både fotograferat och lämnat samtliga serienummer på hårdvaran. Dock ej på mjukvaran.

Artphotography
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/04/30 :  15:45:09  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Hmmm, med DIY-pryttlar så kan man nog se sig i stjärnorna efter ersättning. Inte ens värt att höja lösöret...tror jag.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/04/30 :  21:56:35  Show Profile Send huzze a Private Message
Försäkringsbolag
Go to Top of Page

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2008/04/30 :  23:32:13  Show Profile Send garmen a Private Message
det är klurigt det där. ifall man mot förmodan skulle få något stulet, så har jag fått för mig att vissa vill att man skall ha säkerhetsklassade dörrar och liknande. som allt annat så har tydligen dörrar någon sorts klassifikation. låter ju helt vansinnigt. men man skall nog höra sig för en extra gång.

det är ju inga billiga saker vi har som intresse.

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2008/05/01 :  00:07:24  Show Profile Send Nicks a Private Message
Fantastiskt viktig fråga som belyses!!!

Johan B hade ju en riktigt jävlig strid med sitt försäkringsbolag när det kom en klantig entreprenör in i hans hem. Skaderegleraren hade INTE en susning om vad HiFi och dess ekonomiska värden innebar... Helt ärligt... titta under fördomstråden här på forumet... vi är ett konstigt folk som få förstår eller tror att det är möjligt att vi gör...

Ger samma råd som andra givit. Dokumentera och prata med Era bolag. Själv går jag under snikbudget.... så inga problem för mig.

Hihi. :)
Go to Top of Page

bfjohansson
Member

199 Posts

Posted - 2008/05/02 :  13:32:45  Show Profile Send bfjohansson a Private Message
Precis, försäkringsbolag har ingen koll. Jag kommer ihåg när jag anmälde min gamla wadia 6a till försäkringsbolaget efter att en kamrat haft sönder den under en fest. När de frågade vad den kostade svarade jag sanningsenligt 56000 varpå hon på försäkringsbolaget sade, "oj oj, fem till sex tusen, det var dyrt!". Vad svarar man då?
Idag har jag TH och de försäkrar ju ett lösöre per automatik på en miljon och när jag frågat angående stereon svarar de att dokumentation är viktigt, så jag har ju fotat allt. Ska tydligen räcka.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/05/02 :  13:36:44  Show Profile Send huzze a Private Message
Glöm inte att även fota kvitton.
Brinner det så försvinner ju de också.
Bilderna lägger ni naturligtvis på en internetserver.
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2008/05/02 :  14:46:32  Show Profile Send brewitz a Private Message
quote:
Bilderna lägger ni naturligtvis på en internetserver


Bilderna lägger man naturligtvis i bankfack, hos föräldrar, syskon etc. Att lita på att någonting på Internet ska finnas kvar i ett givet ögonblick kan vara farligt.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/05/02 :  15:50:51  Show Profile Send huzze a Private Message
Har du rätt i
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000