HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Audion
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/05/01 :  07:07:54  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Nån som handlat därifrån senaste tiden, och hur gick det?

http://www.audion.co.uk/index.html

MvH

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2008/05/01 :  08:32:18  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Nä, det är att gå över ån efter vatten. Erik bor ju här och har allt hemma hos sig. Ring eller pmá honom.

Micke



When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/05/01 :  11:10:48  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Har redan pratat med honom och fick ett nej, gick ur produktion för 6år sedan så det skulle inte gå att få tag i men Audion säljer det jag söker, därav frågan.

Daniel
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/05/01 :  12:15:12  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Det finns en stor mängd av produkter på Audions hemsida. Ett flertal av dessa är av olika skäl inte aktuella för den svenska marknaden.
En del är dessutom utgångna men tillverkas trots detta på order med en viss leveranstid.

I det här fallet kan det vara av intresse att veta vilken apparat det gäller.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/05/01 :  12:27:59  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Edison 60
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/05/01 :  12:39:26  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Edison 60 är sedan en lång tid utgången. Om man läser Audions hemsida korrekt framgår det att nya byggsatser är under utveckling när dessa kan beräknas vara klara är svårt att svara på idag. Dock kommer priset för ett Edison 60 kit att hamna på c:a 12.000:- här i Sverige. Jag är mycket tvivlande på att det gör byggsatsen prismässigt attraktiv. Meningen med en byggsats är att om man gör arbetet själv, erhålla en produkt till ett lägre pris. Jag skulle råda dig till att leta efter en Edison 60 på begagnatmarknaden

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/05/01 :  12:53:10  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Fick svaretpre mail i onsdags att Edison 60 finns tillgänglig och att det skulle kosta mig 72,14 GBP i frakt + 459 GBP för Edison 60 STD.

Du tänker kanske på Edison Triod som dom skriver ska kosta 899 GBP?
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/05/01 :  14:31:15  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Gratulerar! De har tydligen lyckats gräva fram en kit från någon gömma. Det är annars komplett omöjligt i dagens läga att framställa en Edison 60 byggsats för detta belopp. Naturligtvis är det möjligt om delarna tas från ett land med mindre gott rykte i fjärran östern, men då blir naturligvis kvaliteten lidande.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/05/01 :  15:07:12  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Du är verkligen optimisternas man du Erik.

Aja, har nu lyckats övertala till affär så det blir en begagnad Edison 60 som du ( Erik ) pillat med!

Kan den duga då mån tro, den låter riktigt bra iaf

Edited by - Daniel_S on 2008/05/01 15:08:13
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/05/01 :  15:51:18  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jag är realist, försöker vara i alla fall. Jag har språkat med Gramne på Audion och han har ett fåtal kits kvar. Jag trodde de var slutsålda för flera år sedan! Att du fick tag på en beggad tycker jag är den enklaste lösningen, om den behöver ses över kan du höra av dig.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2008/05/01 15:52:11
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/05/01 :  17:31:12  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Det låter trevligt Erik, TACK!

Vi får hoppas att jag inte behöver belasta dig med denna pjäs på ett tag dock, vad jag förstår har du gjort det mesta i uppgraderingsväg med den här lådan.

Men som du sa vore det fantastisk trevligt att kunna konsultera dig om ett problem uppstod. Ska försöka läsa på allt jag bara orkar om rör nu så jag kan förstå mig på din skapelse.



Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/05/01 :  17:41:08  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Föresten, när du säger ses över!? Finns det saker som bör uppgraderas och ses över som blir dåligt med tidens tand förutom rören??

Kanske ska lämmna den till dig innan jag börjar poppa, det har ju faktiskt varit kortis i ett av EL 34:orna. Dock är konding o motstånd bytt. Kontrollpunkter uppmätta och ok värden, plus provlyssning.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/05/02 :  18:36:37  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Angående Edison 60 har jag nu lite mer kött på benen. Audion int. har av vissa skäl inte lagt ner mycken möda på att sälja sitt lager av Edison 60 byggsatser. Därför har jag nöjet att meddela att ett antal byggsatser finns att köpa från Audion i Frankrike. Mina egna byggsatser tog dock slut för länge sedan.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000