HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Underhålla sina högtalare... (Infinity Ren 90)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fix
Member

294 Posts

Posted - 2008/02/01 :  22:49:34  Show Profile Send Fix a Private Message
Jag har ett par Infinity Ren 90 som jag undrar om jag kan få lite tips på hur man underhåller dessa.

Ska man stryka på något på gummit på högtalarna ?

Behöver men vårda kabinettet med någon olja eller liknande ?


Andra tips ?

Mvh,
Patrik

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2008/02/02 :  00:47:05  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Jag vet inte precis hur dina kabinett ser ut, men är det av olackat trä, mår dom bra av vanlig matolja.
Jag tvivlar på att gummit behöver underhållas (vilket gummi, föresten?).

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/02/02 :  03:20:19  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
kantupphängningen ska underhållas. Det fanns en artikel om det i High Fidelity för många år sen.
På apoteket köpte de något, var det glycerol eller något sådant? De tog burkar med "torr" gummiupphängning och fick upphängningen att må klart bättre. Kommer dock inte helt ihåg vad det var, men det återfuktade gummit så att säga.

Någon med bättre minne än jag?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Nygga
Member

303 Posts

Posted - 2008/02/03 :  03:25:05  Show Profile Send Nygga a Private Message
Glycerol är bra på det mesta med gummi.

Mvh Nygga

Systemet: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39740
Go to Top of Page

HeRmAN
Starting Member

4 Posts

Posted - 2008/05/02 :  17:49:54  Show Profile Send HeRmAN a Private Message
Hej

Sökte och hittade denna tråden som borde vara lämplig för min fråga.

Jag har ett par Infinity högtalare från 1987 typ.
Eftersom ytskiktet är ek så gissar jag att det är lämpligt att olja in dessa.
Jag provade lite på ena foten och på ett ställe för att se att träet inte mörknade då hötalarna redan är mörkare än mina andra ljusare ekmöbler.

Vad tror ni om att använda Lundbergs träölja, den är rekommenderad av Beijerbygg till golvlister i ek så jag tänkte köra den på mina Infinity och lite möbler om ingen tror att den är olämplig för högtalarna. Det är ju enklats att fråga efter era erfarenheter innan man gjort det.

Länk till oljan
http://www.lundbergs.com/bankskivor/skarbrador___184.aspx?prodId=184&startId=0

/HeRmAN
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2008/05/02 :  19:10:56  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Hej Herman och välkommen till forumet.
Min snickare rekommenderade vanlig matolja för mina högtalare (varit ek och valnöt). Varför betala mer än nödvändigt? Eftersom det var en möbelsnickare med rikskänt renomé, har jag litat på honom. Jag har kabinett som är 20 år gamla och trät ser friskt ut.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2008/05/02 :  21:01:36  Show Profile Send Egill a Private Message
Högviskös isoparaffin var det som rekommenderades allra mest till gummiupphängingarna, men det är inte så lätt att få tag på. Jag har använt det och penslade på det med en tunn pensel i ett par omgångar tills det blev mättat.

Vituð ér enn, eða hvað?
Go to Top of Page

HeRmAN
Starting Member

4 Posts

Posted - 2008/05/02 :  21:03:26  Show Profile Send HeRmAN a Private Message
Hej miaber
Tack för svaret och välkomnandet

Jag tolkar svaret som att Lundbergs oljan är OK och att det finns billigare alternativ som t.ex. matolja

Med tanke på att matolja kan härskna tror jag själv att valet för mig då blir Lundbergsoljan för varför snåla på några futtiga kronor när högtalarna + bord + hyllor mm kostar betydlig mer och skall sanning fram så är det inte ett par Infinity jag har utan 3par. 1par Kappa 7 och 2par Kappa 6

7orna får agera frontar och 1par 6or som bakkanaler, 1par står och bara väntar i garaget... kantupphängningarna har gett upp men jag fick med nya i köpet och jag har sett att det finns forum för att få hjälp/tips med den biten också. När det är fixat för vi se om en Kappa 6 får jobb som center och den andre får sitta på bänken.

/HeRmAN
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000