HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bok om rör och olika klasser...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/04/30 :  07:56:08  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Varför ska jag ställa en massa frågor när jag kan läsa mig till kunskap ( kommer nog ställa frågor ändå ), men vilken bok tycker ni är bäst när det gäller rör. Den bör behandla de flesta vanliga rör, kopplingar och klasser.

Då ett kit ska inhandlas vill jag veta precis vad det är för nått jag monterar och hur den komponenten är tänkt att agera ihop med resterande.

MvH

Daniel

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/04/30 :  08:02:32  Show Profile Send MatsT a Private Message
Den här rekommenderar jag:
http://www.svalander.se/bocker/building_valveamps.htm
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/04/30 :  08:05:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
http://www.tubecad.com/2006/09/blog0078.htm

Siten http://www.tubecad.com är obligatorisk läsning tycker jag.
Kolla runt där, där finns hur mycket som helst.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/05/01 :  22:43:49  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Vill bara klargöra lite snabbt: Den kompletterande boken "Valve amplifiers" tar upp mer om och visar exempel på olika kopplingar. De är nog ett bra komplement, men jag har hittills bara köpt "Building valve amps". Building behandlar just byggandet, verktyg, lådkonstruktion, ledningsdragning och sånt.
Valve amplifiers:[url]http://www.bokus.com/b/9780750656948.html?pt=search_result[url]
OBS! Se till att du får den senaste upplagan av Valve Amplifiers om du tänker komplettera med den. Den i länken är från 2003, kanske finns ännu senare upplaga. Bokus är luriga, de lägger nämligen även ut den äldre upplagan från 1999 för i princip samma pris. Köp inte den om du har beställt "Building valve amps", den gamla upplagan innehåller nämligen delar av texten i "Building valve amps"! 1999 hade Jones ännu inte proppat in så mycket info att han vart tvungen att dela upp det i två böcker.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/05/02 :  08:42:23  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Tusen tack..
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2008/05/02 :  21:12:35  Show Profile Send pix a Private Message
Jag tycker att morgan Jones "Valve amplifiers" är det absolut bästa jag sett/läst (har snart läst sönder min )
Har du mycket fritid, och ett brett bredband så skulle jag rekomendrera RHD4 (radio designers handbook nr4) det är 1600 sidor kanonläsning. (De kunde de dä grabbarna)
Den, och andra gamla legendariska böcker kan du ladda ner från Pete Millets hemsida.
Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2008/05/02 :  21:28:08  Show Profile Send pix a Private Message
Om du söker "rör-läsning" (kanske inte så mycket utbildning, men inspiration och ideer) kan jag rekommendera Sound practices (SP). En (Okorrupt!!) legendarisk audio tidning med inriktning på Rör, horn och vinyl.
Tyvärr höll det inte ekonomiskt mer än några år (gavs ut under 90-talet), men Joe Roberts (utgivare) har samlat alla utgivna ex som PDF-filer på en CD skiva.
Kostar ett par hundringar vilket är åtminstånde en nolla för billigt
/Pix


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2008/05/02 21:56:59
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000