HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 audiophilism.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jarfalk
Member

58 Posts

Posted - 2002/12/18 :  22:36:38  Show Profile  Visit Jarfalk's Homepage Send Jarfalk a Private Message
kan ni uppskatta musik som spelas i en mindre påkostad anläggning än den ni har själva? är det inte så att att det ni(vi?) sysslar med är som vilket beroende som helst. i början så räckte det med vilken bandare som hellst. sen så fick man en compaktstereo i julklapp av farsan, man kunde placera ut högtalarna som man ville, woooow! sen så kanske det köptes en separat förstärkare, något i stil med nadC300 och de gamla laktrissnörerna slängdes ut för 2 kvadratskabel. tiden går, biwire, biamp, rörförstärkare, monoblock, silverkablar, försteg, förförsteg, slutsteg....

är jag helt ute och cyklar? tog fram mina gamla avgudade creative "multimedia" högtalare. de var verkligen underbara när jag fick dem till min dator någongång runt sommaren -94. och de låter verkligen jätte illa nu. inte för att de blivit sämre utan för att jag har blivit mer kräsen.

för mycket perfektion och för lite poesi?

snart kommer det startas instutioner, avvänjningskliniker, där musik endast spelas genom charter-hörlurar.

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/12/18 :  22:51:53  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
För mig är det som bio och teve. Jag kan gilla att se film både på bio och på teve, man njuter på olika sätt. Även om bio har möjligheten att vara bäst. Kommer det en bra låt på radion eller jobbet eller någon annan stans så gillar jag den där med. En bra låt vid rätt tid på en dålig anläggning klår det mesta. Om man behövde höra den just då.

McDonalds kan vara gott om man är riktigt hungrig, även om få skulle säga att de har den bästa maten alla kategorier.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

aaight
Member

208 Posts

Posted - 2002/12/18 :  22:59:19  Show Profile Send aaight a Private Message
jag kan inte säga att jag njuter av musik som spelas genom en microstereo, men mindre påkostad anläggnuing? självklart! det finns ju så många apparater som återger musik på ett helskönt sätt
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/12/18 :  23:50:08  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Hatoil är inne på rätt spår. En bra låt är en bra låt, även på min sunkiga bilradio! Eric Clapton spelar underbart även på en "lågpris-stratta", typ. Jag tror min hjärna ställer in sig på vad den kan förvänta sig, den vet att det låter sämre i bilen, halvbra vid datorn osv. Tur för mig .
Om man lider når man hör en bra låt på en anläggning som är sämre än den man har själv i vardagsrummet, får man nog söka hjälp!?

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2002/12/19 :  00:13:51  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hello...!!
Hemma blir jag nog lite av en pedant med mitt eget system....prioriterar musiken men vill ändå att mitt system ska vara på topp.
På topp menar jag att befintlig utrustning presterar optimalt....det innebär att då och då gå igenom systemet och göra alla de småsaker som jag tror att de flesta av er känner till.....efterdra högt-elementen,rekonditionera kontaktdon mm mm.

Fast ändå..satt på altanen för ngr år sen med en öl och lyssnade på John Fogertys live-konsert....bara kanonbra,snacka om musikupplevelse.
Och det via en vanlig transistorradio.....så du ser,alla dessa pengar jag kunnat spara..... :-))))))

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Henrik
Member

54 Posts

Posted - 2002/12/19 :  10:14:06  Show Profile Send Henrik a Private Message
Beror lite på vad som spelas. Jag tycker att viss musik bärs upp helt av skickliga musiker, där man facineras av de små subtila detaljerna i musiken, musikernas skicklighet instrumentens klang, vokalistens rösthantering etc. Sådan musik har jag svårt att lyssna på i bilen, eftersom så mycket av kvaliteterna går förlorad. Sedan finns det ju mycket musik där musik som inte är så "känslig för miljö" om man säger så.


Henrik

This message is the official oppinion of the voices in my head.
Go to Top of Page

JaLa
Member

92 Posts

Posted - 2002/12/19 :  11:01:24  Show Profile  Visit JaLa's Homepage Send JaLa a Private Message
Bra musik funkar alltid på en dålig anläggning. Men däremot så funkar det inte alltid på en bra anläggning. Jag har skivor som jag hellre lyssnar på i bilen, för där blir inte en dålig inspelning lika framträdande.

/Janne
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2002/12/19 :  11:08:30  Show Profile Send Björn N a Private Message
Haha när jag var i england hade jag en pytteliten CD limpa att lyssna på musik på, lät väl inte så bra...
Men en av mina tjejer (kompis) tyckte att den hade väldigt bra bas(!?)

Allting är ju relativt..

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Michael Dupé
Member

154 Posts

Posted - 2002/12/19 :  12:40:02  Show Profile Send Michael Dupé a Private Message
quote:
Originally posted by Hatoil

För mig är det som bio och teve. Jag kan gilla att se film både på bio och på teve, man njuter på olika sätt. Även om bio har möjligheten att vara bäst. Kommer det en bra låt på radion eller jobbet eller någon annan stans så gillar jag den där med. En bra låt vid rätt tid på en dålig anläggning klår det mesta. Om man behövde höra den just då.

McDonalds kan vara gott om man är riktigt hungrig, även om få skulle säga att de har den bästa maten alla kategorier.



Vackert formulerat, instämmer till hundra procent!
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2002/12/19 :  12:59:43  Show Profile Send Zombie a Private Message
"satt på altanen för ngr år sen med en öl och lyssnade på John Fogertys live-konsert"

trodde vi hade lämnat drogdiskussionerna bakom oss

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/12/19 :  13:11:41  Show Profile Send ekman a Private Message
men snälla...
Go to Top of Page

Viktor
Member

210 Posts

Posted - 2002/12/19 :  13:13:30  Show Profile Send Viktor a Private Message
Instämmer med att en bra låt alltid är en bra låt även i en lågprisanläggning, men det finns naturligtvis en nedre gräns också t.ex. inbyggda högtalare i datorer, det som kommer ur dessa klassar jag inte som musik oavsett hur bra låten är.
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/12/19 :  13:41:25  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Jag stampar takten till bra musik från vilken anläggning som helst..=) Dock så vill jag att min egna anläggning här hemma skall låta bra... jag är tom för kritisk mot min egna anläggning...


Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/12/19 :  14:38:40  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det var först när jag började lyssna på klassisk musik som
ljudkvalitet började få en större betydelse för mig.
Deep Purple lät bra genom en skorrig plasthögtalare i locket
på farsans resegrammofon vill jag minnas.
Å andra sidan hade jag då inget att jämföra med.
Men roligt var det.
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2002/12/19 :  18:38:24  Show Profile Send peder47 a Private Message

Håller med dig *ekman*...... men snälla...om *zombies* kommentar.

Ber dig läsa min tråd ...*Vet inte....ang tester mm...vad skriver jag....??*...handlar bla om att söka fel.

I övrigt ingen kommentar,bara förvåning.

Peder.

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/12/19 :  19:37:43  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Jag har en Nordmende TV, bättre ljud i en TV
får man leta efter! Snacka om inspelade högtalare
också för den delen... Den är väl 15 år gammal!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2002/12/19 :  23:33:08  Show Profile Send HPW a Private Message
quote:
kan ni uppskatta musik som spelas i en mindre påkostad anläggning än den ni har själva

Det beror på.

När man åker buss eller ngt annat kommunalt medium då duger MP3 (då bakgrunds bullret är högt).

När man går promenader duger lilla Sony portbla radion, klassiskt pop/ Rock och radio teater ... .

Sitter man framför datorn, när man diskar, pysslar i köket så blir det berg-sprängaren.

Vill man njuta av musik blir det anläggningen i vardagsrummet

Det är i första hand musiken som gäller men upplevelsen kan förstärkas av att anläggningen låter bra men då måste även inspelningen vara mycket bra.

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2002/12/20 :  10:28:37  Show Profile Send svejk a Private Message
Jag har en Nordmende TV, bättre ljud i en TV
får man leta efter! Snacka om inspelade högtalare
också för den delen... Den är väl 15 år gammal!

Är det JBL, Måste vara JBL i dumburken.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2002/12/20 :  10:56:09  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Jag håller med Henrik angående miljön... Bach's cembalo/pianokonserter fungerar alldeles utmärkt i vardagsrummet men däremot INTE i bilen/på bussen/tåget... Andra-satserna dränks av bruset, och dynamiken i de andra satserna gör att vissa partier faller bort. Däremot kan jag avnjuta Bach på en microanläggning (det är inte särskilt svårt) och nåt som funkar i bilen...? Dream Theater...

Vanligen och vänligen
/Georg

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/12/20 :  11:20:47  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Om man lider når man hör en bra låt på en anläggning som är sämre än den man har själv i vardagsrummet, får man nog söka hjälp!?"

Ajdå Jag lider lite lätt i bilen när jag hör en bra låt och får lust att höja volymen till enorma nivåer. Det klipper. Är faktiskt direkt smärtsamt för örat.

Hatoil, liknelsen med McDonalds var jäkligt bra!

Slutligen håller jag med jojje om att väldigt dynamisk musik inte funkar i bilen eller andra bullriga miljöer. Ganska självklart, egentligen. Signal/brus-avståndet krymper ju en hel del om man räknar in omgivningsbruset. Det här är för övrigt något som jag tror man ofta förbiser i hemmet. Skillnaden mellan t.ex. en extremt bra cd-spelare och en mindre bra är nog ofta mindre än skillnaden mellan exempelvis tvåglas- och treglasfönster, åtminstone i stadsmiljö.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000