HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 linn karik
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2002/12/17 :  14:55:35  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
Hej alla nere i hifiträsket

Går och funderar på en linn karik cd spelare för ca 6-7000 kr. Skulle vara kul att höra lite kommentarer om denna gedigna lilla skapelse, för nackdelar, intryck etc

är det välinvesterade pengar?

mvh
micke

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/12/17 :  15:03:45  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Det är en bra spelare hur gammal är den den finns ju i flera verisioner. första generationen tycker jag inte alls om men redan andra var ett stort lyft och mycket bra. den är bra för de pengarna men kolla gärna upp statusen på lasern men även om den skulle vara dålig så är det värt att få det fixat. Har den brilljantnätdelen? har den inte det så rekomenderas en uppgradering till brilljant. på det hela taget en mycket bra spelare som jag skulle kunna tänka mig att skaffa som CD. Släden och resten av mekaniken är mycket gedigen. musikalisk liten sak.

Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2002/12/17 :  15:18:19  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
tack hepcat för svaret, jag tror det rör sig om en andra generations med ny laser, ska ner på fabrik för att fixas till, skulle landa på lite drygt 7000 kr

vilken nätdel det är vet jag inte, vad var det du inte gillade med första versionen, vad skiljer dem åt??

h
micke
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/12/17 :  15:28:09  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Jag tyckte att den första generationen lät kallt och sterilt om man säger som så den motsvarade inte mina förväntningar på en CD för 37000:- speciellt från Linn, som den kostade då tillsammans med Numerik, Karik var ju bara transport då. den andra generationen har bättre följsamhet i musiken plus att den fungerar fristående. och som sagt har den inte brilljant så rekomenderar jag uppdatering där det gör stor skillnad men den är helt klart bra med den konventionella nätdelen men med brilljant plockar man ut en del till ur den.

Mikael




www.selleri.de
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2002/12/17 :  15:36:40  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
tackar igen, hur mycket lättare bli plånboken efter en brilliant uppgradering??

H
micke
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2002/12/17 :  15:38:27  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
den spelare som är aktuell har då inbyggd DA vad jag fattade, innebär det alltså att det är karik II då?

h
micke
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/12/17 :  15:46:43  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Minimum Karik II då och jag kommer inte ihåg hur mycket brilljant kostar men jag har hört talas om folk som har fått nätdelen utbytt mot brilljant när den varit på fabrik för service/laserbyte och fått den monterad för samma pris det har liksom ingått i servicen, är ej 100% säker på att det stämmer.

Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2002/12/17 :  16:18:54  Show Profile Send bernu a Private Message
Jag tycker att drivverket till kariken är helt fantastiskt. Precis så skall det vara!!! Jag skulle nästan kunna köpa den bara för det.
Tyvärr så tyckte jag inte alls att ljudet var något att hurra över. Jag vet inte vilken version vi testade men det var utan brilliant iallfall...

Vi jämförde med Vincent (8000:-), Copland(23000:-), Rotel(15000:-). Kommer inte ihåg modell betckningarna...

Kariken var oftast bra på akustiskt material med mycket röster. På liknande material var även copland bra men det kunde bli lite för mysigt och varmt tyckte jag. Vincent var väldigt neutral och gjorde det mesta riktigt bra, fast det vara kanske lite för neutralt. Rotel (RDD980+RDP980+Zapfilter+LCclock) lät väldigt distinkt och kraftfullt med mycket fart i musiken, dock lite för kall...

det var lite erfarenheter från mig (och kungpingvin som vi lyssnade hos...)

/Björn

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2002/12/17 :  16:36:10  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
håller med, drivverket är fantastiskt, har då inte hittat någon annan tillverkare med liknande precision i släden!!,(fast hur bra själva drivverket är vet man ju inte) verkar vara ganska olika omdömen om kariken, som oftast när det gäller linn grejer.

posta gärna fler inlägg ni som har provat denna lilla svarta låda

h
micke
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/12/17 :  16:49:01  Show Profile Send B Peter a Private Message
Karik är min favoritspelare. Jag föredrar den, i min tweakade version, framför otweakad Linn Ikemi, Sony SCD777, Musical Fidelity A3, Micromega Junior mm. Därmed inte sagt att den gör allting bättre än de nämnda spelarna. Sonyn t.ex (som kostade över 30.000 ny) har en tystare bakgrund, vilket gör att detaljer hörs bättre.

Det min Karik (Karik "5") gör är att den presenterar musiken på ett helt lysande sätt, man njuter verkligen av musiken när Kariken spelar. Om jag t.ex. byter till min Thorens skivspelare så börjar jag tänka i Hifi-termer och fokuserar på saker jag skulle vilja att de lät bättre. Med Karik (cd då förstås) händer det här väldigt sällan, det blir istället ett musiklyssnande.

Mina tweak: 1)delvis dämpning med häftmassa och blydagg inne i spelaren. 2) Nätsladd i plattsilver som tog bort mycket av det torra ljudet.

Tips: lyssna i ett tyst rum så att transporten hörs så lite som möjligt när du har en cd som spinner men med volymen avslagen, låt någon med bra högfrekvenshörsel lyssna också. Min sambo, och andra med bra hörsel över 15000 Hz, irriteras av ett högfrekvent ljud som jag själv inte hör.
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2002/12/17 :  17:06:04  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
har också upplevt ett irriterande högrekventljud några av de gånger jag lyssnat på karik, kan ju va bra att tänka på att kolla (höra) vid ev köp, hur exakt har du tweakat den, var placerar man de olika dämpmassorna i spelaren för bästa resultat.

och det är ju musik man ska lyssna på och ryckas med av musiken inte fokusera olika detaljer här och där,

h
micke
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/12/17 :  17:21:01  Show Profile Send B Peter a Private Message
quote:
Originally posted by micke76

har också upplevt ett irriterande högrekventljud några av de gånger jag lyssnat på karik, kan ju va bra att tänka på att kolla (höra) vid ev köp, hur exakt har du tweakat den, var placerar man de olika dämpmassorna i spelaren för bästa resultat.




Börja med att att klämma på en häftmassebit som täcker hela kristallen, ca 3-5 mm jämntjock. Passa samtidigt på att klämma på rejält med häftmassa på insidan vid utgången till strömuttaget, så att det inte glappar. När du sedan lyssnat på detta ett tag och "kan ljudet" så pröva detta: Karik har dubbla utgångar, sätt en signalkabel, t.ex. höger i läge för höger på den ena, och vänster i läge för vänster på den andra. Det kan (vet inte varför) ibland leda till inget ljud alls i en kanal men gör om det igen då så ska det fungera. Detta är ett bra trick som får en Karik att låta ännu bättre.
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2002/12/17 :  17:30:49  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
tackar, fattade inte riktigt det där sista med utgångarna,

hur lokaliserar man kristallen i en cd, man kan ju börja med att prova på cdn man har, har de nån speciell beteckning??

mvh
micke
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2002/12/17 :  17:34:59  Show Profile Send bernu a Private Message
Vet någon vad det är för drivverk Linn använder i kariken? Jag har testat andra linn cd och dom brukar inte vara av lika hög kvalitet.

Hur mycket kan det skilja mellan en Karik II och en Karik III (finns det IV också?) är 6000:- ungefär vad en Karik II kostar begagnad?

/Björn

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2002/12/17 :  17:49:05  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
de verkar börja där i pris ungefär.

Ikemin har också ett härligt drivverk med samma tysta gedigna
känsla

någon som vet det där hur man lokaliserar kristallen i cdn??

h
micke
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2002/12/17 :  17:53:06  Show Profile Send bernu a Private Message
Det brukar oftast vara ganska lätt att hitta klockan. Jag klipper beskrivningen som ligger på lcaudios sida

Vi starter med at åbne maskinen, ved at fjerne skruer, som holder topplade, converterprint, stik på bagpanelet, samt evt. selve bagpanelet.

Lokaliser krystallet (eller oscillator) på converterprintet. Krystallet er en ca. 10 X 15 mm. blank metaldåse, evt. med en sort gummi dåse eller tapeomvikling udenom. I visse tilfælde kan krystallet dog have andre former, såsom en ca. 3 mm.tyk metalcylinder, eller firkantet form i brun plast. I alle tilfælde har krystallet et nummer trykt på printet som starter medbogstavet X, f.eks. X401, X02 eller X1.
Krystallet bærer indskription i henhold til den aktuelle frekvens f.eks.

16,93 : 16,9344 MHz
NDK 169 : 16,9344 MHz
11.2 : 11,2896 MHz
45.15 : 45,1584 MHz

I nogle tilfælde finder du dog indskriptioner som M51 e.l. som intet har med krystallets frekvens at gøre, men det er heldigvis yderst sjældent.

I stedet for krystallet kan du også finde en oscillator, som også er en lille firkantet metaldåse, med 4 ben. Benene er placeret præcis som en (14 ben) IC, men der er altså kun fire ben, som findes i hvert hjørne. De fire ben har numrene 1, 7, 8 og 14.7 er GND, 8 er OUT, og 14 er +5V. GND og OUT kan bruges direkte af LClock XO og gør tilslutningen meget simpel.


Hoppas att du förstår bättre nu... kolla mer på http://www.lcaudio.dk/lclvejl.htm#trin1

Hör av dig om du undrar så kan jag kanske försöka förklara lite mer...

/Björn

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

Klanters
Member

112 Posts

Posted - 2002/12/17 :  17:55:28  Show Profile Send Klanters a Private Message
Den här tabellen (upplagd av Jörgen på Stereokompaniet) har ett par år på nacken så priserna som står där (ungefärligt marknadsvärde som begköp från affär) kan ha gått ner en del. Resten som står där kan dock kanske vara intressant för er (omdömena är Jörgens):

http://www.stereokompaniet.se/nyheter/karikhistory2.htm

Observera att Karik "IV" och "V" är inoficiella beteckningar. Officiellt så är III den sista versionen, men det är alltså skillnad på olika III:or, därav beteckningarna "IV" och "V".
Go to Top of Page

Klanters
Member

112 Posts

Posted - 2002/12/17 :  18:03:52  Show Profile Send Klanters a Private Message
Glömde en sak. Den som vill veta vid vilka serienummer som olika förändringar infördes, kan titta här:

http://www.daniel.silicon.nu/linn.html#karik
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2002/12/17 :  18:05:39  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
tackar så mycket, nu ska jag nog hitta kristallen,

h
micke
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2002/12/17 :  18:08:01  Show Profile Send bernu a Private Message
Kanon! vilken kunglig länk...

/Björn

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2002/12/17 :  18:32:42  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
kan det inte bli kortis eller nått anna elände om man börjar kladda med häftmassa på kristallen??

h
micke
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/12/17 :  18:59:11  Show Profile Send Hepcat a Private Message
quote:
kan det inte bli kortis eller nått anna elände om man börjar kladda med häftmassa på kristallen??


Svar nej

Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2002/12/17 :  19:47:46  Show Profile Send HPW a Private Message
På Hi Fidelity ( Karlavägen Stockholm ) kopplade man bort en sladd som går mellan spänningsväljarn på baksidan och Briliant nätdelen
( ena änden) på min Ikemi. Troligen borde detta tweak fungera med alla Briliant delar. Är ej officielt sanktionerat av Linn som en förbättring PGA typgodkännande av apparaten men enligt butiken en stor förbättring.

Jag har lite svårt att jmföra då Ikemin var inne på laser byte så jag kan inte avgöra helt om det blir bättre pga tweak eller laserbyte.Men Ikemin låter i alla fall efter laserbyte och detta tvek onekligen bättre än förrut. Är det ngn annan som provat detta eller känne till detta med bortkopplade sladden.

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/12/17 :  20:08:30  Show Profile Send brumel a Private Message
Sneak versionen av brilliant nätdelen är väl bäst och betingar ett högre pris.
Karik är bra alltifrån generation 3. Generation 1 är väl bara en transport. 2:an tror jag inte på. Numerik bör man också tänka på som uppgradering. Kostar inte många pengar idag.
Det bästa med Kariken är att den analyserar materialet utan att det blir jobbigt att lyssna. Man kan lyssna på sorgligt usla Black Sabbath inspelningar med behållning. Det låter inte bra men man kan iaf urskilja instrumenten och nästan höra vad ozzy sjunger.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/12/17 :  20:22:24  Show Profile Send brumel a Private Message
Högfrekvent brus kan jag också höra svagt innan musiken kommer igång men det är lägre än ex Marantz 6000 ose ki sig.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/12/17 :  20:38:49  Show Profile Send yalpa a Private Message
Vi jämförde nya classik K med en Karik V nere på Stereokompaniet. Kariken var inkopplad i classiken med en Linn silverkabel. Sedan jämförde vi via Kollektor och LK85. Kariken spelade något lugnare, kanske lite bättre än Classiken, men då var det Sn>15000 på den. Jag kan inte tänka mig att en utan Brilliant kan spöa Classiken, de är för gamla helt enkelt. Men en Karik III-V är nog ett bra köp.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000