HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tror ni på detta?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2002/12/19 :  11:24:28  Show Profile Send bliss a Private Message
Gör en ny tråd ang högtalarstativ.

Tack för alla tips. Förutom dessa tips har jag pratat med leif på mårten design. Detta tillsammans med en hel del surfande på nätet har gjort att jag nu kommer att låta gjuta ett par stativ i aluminium. Tanken är att stativen ska bli så stabila att det ska motsvara ett förhöjt golv, så att det bli samma sak som att använda golvhögtalare, fast ännu bättre. Stativen kommer att vara formade som rektangulära timglas, 55 cm höga. Midjan kommer att vara ca 5x3,5cm (bort med vibrationer här!) och ca 24x19 i varje ände. Två plattor kommer sedan att skruvas i varje ände av "timglaset" och bilda botten och topp. Dessa plattor kan göras i olika storlek, men mina kommer att ha exakt monkarnas dimensioner(33x24). Stativen blir helt ihåliga och möjliga att fylla med sand. En o-ring (packning) i gummi kommer att läggas i botten för att förhindra ev sandläckage. Sandfyllda kommer stativen att väga ca 15-20kg, stativen enbart 5-8kg (beror lite på godstjocklek). Färgen blir svart eller borstad aluminium. Bra va?!

Min fråga till er nu blir...är det fler än jag som skulle vilja ha ett par likadana stativ? De kommer att kosta mellan 1500-2000:- beroende på godstjocklek, modellsnickare, arbete, hur många de gjuter mm mm. Skulle folk vara intresserade av ett par stativ som dessa?

Oh by the way, which one's Pink?

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2002/12/19 :  15:21:28  Show Profile Send Sudden a Private Message
quote:
Originally posted by bliss
"så att det bli samma sak som att använda golvhögtalare, fast ännu bättre."


Jag trodde att det var det stora kabinettet som gjorde att golvhögtalare fick den där "mera basen", dom har helt enkelt lite låda att spela i. Rätta mig om jag har fel.
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2002/12/19 :  15:40:57  Show Profile Send bliss a Private Message
Hej sudden! Det blir bättre om du quotar en hel mening. Den förlorar sitt sammanhang annars, men det är möjligt att jag varit otydlig eller också försöker du att vara rolig.

Vad jag menar är att man ska kunna använda, dvs placera sina stativhögtalare som om de var golvhögtalare. Detta innebär att man måste ha ett stativ som funkar som ett golv, vilket kräver viss stabilitet. Det kräver också att ytan man placerar högtalaren på inte ska vara mindre än högtalaren (vilket de ofta är idag). Det underlättar ju om man vill dämpa mellan högtalare och stativ och inte mellan golv och stativ (som på stativen av idag)Men det är kanse en myt att man ska dämpa mellan stativ och högtalare. Inte vet jag. De stativ jag ska tillverka baseras på det jag läser här och på andra ställen samt de personer jag pratar med.

Tack för synpunkten iaf!//bliss

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2002/12/19 :  15:46:06  Show Profile Send joakim99 a Private Message
Varför kommer vibrationerna minska för att du har en smal midja?

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2002/12/19 :  16:24:07  Show Profile Send bliss a Private Message
Ingen aning egentligen. Av samma anledning som man använder spikes kanske, men att det skulle bli svårt att få stativet att stå på en nålspets. Tänker kanske som sanden i ett timglas, som förhindrar all sand att rinna igenom på en gång,. I detta fall att det skulle finnas mindre material att vibrera igenom både från golv och högtalare. Tack för din synpunkt!

Jag öppnade tråden för att jag ville veta vad alla tyckte. Såg (kanske lite naivt) möjligheten att göra något som inte fanns idag och med er hjälp ta fram det bästa stativet som gjorts. Ni verkar ju ha så många bra synpunkter i alla andra frågor, så jag tyckte att det var värt att presentera mitt förslag. Får jag inga synpunkter så kommer jag att göra stativen ändå. Gjuteriet kommer nog att ha tillverkat några prototyper kring februari-mars 2003. Skickar över nån bild då kanske.//bliss

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/12/19 :  18:39:17  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag tror inte att midjan påverkar ljudet. Men det ser nog häftigt ut.
Och det räknas också.
Om du vill ha ett stabilt underlag så är nog midjan snarare en nackdel,
men med en så gedigen konstruktion som du tänkt dig så har det nog ingen
praktisk betydelse.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/12/19 :  18:44:02  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Spikes används förresten för att få en så stabil koppling till underlaget som möjligt
med en så stor kraft per ytenhet som möjligt.
Självklart är det då en förutsättning att man bara använder tre stycken, med fyra kan stativet stå och vingla.
Men med din timglaskonsruktion så hänger ju delarna ihop i ett stycke, och då har den utformningen ingen funktion.
Rätta mig om jag har fel.
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2002/12/19 :  18:55:51  Show Profile Send bliss a Private Message
Värdefull info...tack för det! Det verkar som de flesta inte kan så mycket om högtalarstativ här. Kanske inte så många som har stativhögtalare eller så har den delen av anläggningen inte så stor betydelse. När jag tittar på säljare/fabrikanter ser det annorlunda ut, men det beror väl på att de vill sälja. Och mina stativ kommer ju inte ha nåt "känt" namn tryckt på sig. Det spelar säkert också in. Jag är fortfarande tacksam för fler tips om det optimala stativet.//bliss

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2002/12/19 :  21:23:10  Show Profile Send Gus a Private Message
quote:
Originally posted by bliss
Jag är fortfarande tacksam för fler tips om det optimala stativet.//bliss



Optimalt var det ja,jag känner en person som hackade sig igenom bottenplattan på sitt hus för att komma ner till urberget som huset var byggt på.Berget fick sedan bilda fundament till en st.stereobänk samt två st.stativ,gjutna i betong.Jag påpekade att seismografer står på urberg men som han sa,hemma hos mig har det aldrig varit jordbävning
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/12/20 :  08:07:02  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Magnetiska material lär inte heller vara optimalt.
Kan påverka delningsfiltret.
Jag gjorde därför högtalarstativ i trä med mässingskruvar.
Fast vete fasingen om jag hörde någon skillnad.
Men utifrån detta så lär aluminium vara kanon.
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2002/12/20 :  08:25:53  Show Profile Send joakim99 a Private Message
bliss, har du kollat något på vilka egenfrekvenser du får för konstruktionen? Det vore ju trist om du exciterar de stora aluminiumfälten från midjan och uppåt (resp midjan och neråt).

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2002/12/20 :  09:28:29  Show Profile Send bliss a Private Message
Jag är ju ny här på forumet och blir jätteglad för era tips!

Björn-Ola: Visst är aluminium en bra tanke eftersom det inte är magnetiskt. Trä är ju också ett bra alternativ som du säger, men för min del blir det nog aluminium iaf. Är det ide att fixa nån form av spikes på stativen tror du?

Joakim99: Har inte kollat på egenfrekvensen. Jag är dålig på matte o fysik o teknologi. Materialdatan för aluminium är väl E=7,3x10 upphöjt i 10 N/m2 och p=2800kg/m3. Sen vet jag inte om det lönar sig att göra den beräkningen då stativet ska vara sandfyllt vid användning + högtalarens vikt samt att högtalarens ska användas med dämpfötter hade jag tänkt. Men som sagt så är detta inte min starkaste sida. (jag är forskare inom samhällsvetenskap tyvärr)Om du vill får du gärna hjälpa mig med beräkningen. Maila gärna så kan du få exakta mått.

MVH bliss

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2002/12/20 :  09:32:32  Show Profile Send bliss a Private Message
Hepp...först nu inser jag att jag borde ha lagt den här tråden under DIY. Sorry allihopa//bliss

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/12/20 :  09:42:08  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Spikes (3 st) är nog nödvändigt för att få stabilitet.
Har man parkett får man lägga något under spikarna.
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2002/12/20 :  11:20:51  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Hej

Om dina golv klarar vikten så borde en trälåda med samma "fotavtryck" som dina högtalare vara en bra lösning, tyngden plus friktionen mellan alla sandkornen gör att den inte vibrerar så mycket eller länge. En annan fördel är att du kan bygga en billig prototyp för att testa innan du bygger något snyggt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000