HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stå på, eller stängas av?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Balder
Member

171 Posts

Posted - 2008/04/28 :  12:14:47  Show Profile Send Balder a Private Message
Tjenare!

Köpte för en tid sedan en "Lite OH" DAC begagnad. Den är moddad och går i klass A. Första ägaren som hade låtit modda den tyckte att den skulle vara på dygnet runt för bästa ljud, den blir aldrig mer än ljummen.

Vilket sliter mest på den, av på natten eller på hela tiden?

mvh/Thomas

"...none are more hopelessly enslaved, than those who falsely believe that they are free..."

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/04/28 :  12:30:23  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Stå på, defenitivt!
Varma slutsteg däremot kan man ta sig en funderare över.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2008/04/28 :  23:42:35  Show Profile Send tian a Private Message
Har mina monoblock samt försteg alltid på (24/7).

Men det är klart jag har ju ICE Power monoblock samt Nad försteg :)
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2008/04/29 :  07:56:38  Show Profile Send Wizard a Private Message
Elektronik slits mera då den slås på. Dvs transienta förlopp som måste stabilisera sig. Alltså lämna på

Wizard
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/04/29 :  08:02:14  Show Profile Send matte76 a Private Message
Stäng av, du sparar både pengar och miljön. Slå igång den en stund innan du ska lyssna eller när du kommer hem från jobbet, för ljudets skull. Stäng av den när du lägger dig på kvällen eller har lyssnat färdigt för dagen. Elräkningen blir lite mindre, och Moder Natur lite gladare...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2008/04/29 08:03:01
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/04/29 :  08:23:11  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Elektronik slits mera då den slås på. Dvs transienta förlopp som måste stabilisera sig.


Softstart ??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/04/29 :  09:11:08  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Stäng av, du sparar både pengar och miljön. Slå igång den en stund innan du ska lyssna eller när du kommer hem från jobbet, för ljudets skull. Stäng av den när du lägger dig på kvällen eller har lyssnat färdigt för dagen. Elräkningen blir lite mindre, och Moder Natur lite gladare...

Köp vattenkraftsel och ta bussen till jobbet, så kan du ha den på med gott samvete och få ett bättre ljud.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/04/29 :  09:34:17  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Köp vattenkraftsel och ta bussen till jobbet, så kan du ha den på med gott samvete och få ett bättre ljud.



Eller gör alltihop och få bättre ekonomi och bidra till en bättre miljö för oss alla!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

lusse
Member

317 Posts

Posted - 2008/04/29 :  09:53:50  Show Profile Send lusse a Private Message
Om du har direkt verkande eluppvärmning i ditt boende så blir det ingen förlust. Annars så blir det bara dyrare än om du värmer boendet med någon annan form. Jag har alltid mina förstärkare igång. Transistorer tar ca 14 dagar innan de inte låter bättre, tycker jag. Rör förstärkare tar två - tre dagar att låta bäst. Min erfarenhet är att låta de stå på alltid. I tio år har mina förstäkare varit på förutom vid några korta strömavbrott.

Direktupphettade rör till singel-end-högtalare ger fantastisk musikupplevelse.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/04/29 :  10:27:17  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Förstärkeri är annars det jag tycker går snabbast, o är det Klass A går det riktigt snabbt.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Balder
Member

171 Posts

Posted - 2008/04/29 :  19:10:53  Show Profile Send Balder a Private Message
Tack för all respons, bor i ett hus med direkt el och kommer att låta den stå på. Kanske jag skall låta Thule'n stå på också...

mvh/Thomas

"...none are more hopelessly enslaved, than those who falsely believe that they are free..."

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/04/29 :  19:43:50  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Gläd dig åt att 99% av vår el kommer från vattenkraft och kärnkraft. Ingen klimatpåverkan alls!
Annat är det med Danskarna som tillverkar el av kol. Djävla klimatförstörare!!!
Låt dom tvingas att köra med sina ice-power-förstärkare medan vi kan sitta och värma oss vid våra klass A-förstärkare.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2008/04/29 :  23:35:00  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message
Om den är klass A så kommer du att få en maffig el räkning. Det finnes ingen anledning att låta den stå och dra ström, en klass A förstärkare drar ganska mycket ström även på tomgång.

Jag slår på min Pathos cirka 30 minuter innan jag gör kritisk lyssing, sedan stänger jag av den.

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/04/30 :  07:52:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har moddat en sån DAC på det vis som beskrivs (det kanske är samma?) och tycker man elräkningen
blir "maffig" av den lilla burken ska man nog ta sig en funderare över ekonomin.

Den låter bäst när den stått på ett tag, när jag själv körde med en liknande dac så stod den alltid på.

Slutsteg tycker jag kan vara avstängda när de inte används, i varje fall rörsteg eller klass A steg.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2008/04/30 07:56:19
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/04/30 :  08:11:36  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
När jag hade Accuphase försteget med Dac så var där skillnader mellan uppvärmt o riktigt uppvärmt men inga superstora. Dom var så pass små att jag inte brydde mig. Slutstegen kom igång på 20 min då dom var i klass A

Idag är det bara rör o på tillverkarens inrådan så stänger jag ner om jag inte ska lyssna på 2-3 timmar.

Även på Cd:n stänger jag ner analogdelen som är rörbaserad men den digitala står på för jämnan. Men jag har inte gjort någa jämförelser där

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2008/04/30 08:16:35
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2008/04/30 :  08:40:22  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Vattenkraft ger väl ingen miljöpåverkan förutom att en stort antal älvar i Norrland förstörs. Men det är väl en bagatell?

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

KarlXII
Starting Member

34 Posts

Posted - 2008/04/30 :  10:21:22  Show Profile Send KarlXII a Private Message
Jag slår alltid av allting, hela riggen styrs av en Nexa fjärrströmbrytare.
De få minuter det tar att få grejerna varma står jag ut med.

Personligen - i ljuset av dagens klimatdebatt - tycker jag att det är vansinne att ha strömförbrukare igång när de inte används.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/04/30 :  13:37:13  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Vattenkraft ger väl ingen miljöpåverkan förutom att en stort antal älvar i Norrland förstörs. Men det är väl en bagatell?

Javisst, för det är ju uppe i Norrland, ju!

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2008/04/30 :  23:34:51  Show Profile Send garmen a Private Message
skaffa en timer ? så att den slår på ca 1 timme innan du kommer hem från jobbet, så kan dom värma lite. som ett par andra sa tidigare så står även min cd, monoblock på 24/7

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/05/01 :  14:54:09  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Ärligt talat, DA-omvandlare drar väldigt lite ström och är man orolig för miljön, vilket man bör vara, så finns det väldigt mycket annat man kan göra för att kompensera det man ställer till med för att man vill ha ut det sista lilla välljudet ur sin DA-omvandlare. Ställ bilen i garaget några dagar så är det kompenserat.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/05/01 :  15:09:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag blir också lite förvånad över diskussionen, om jag minns rätt så innehåller burken fyra styck TDA1543-dacar, de behöver inte ens nån kylfläns... En piss i Mississippi alltså, katten eller hunden blir varmare!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000