HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Service rörförstärkare Göteborg?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ThinMan
Member

215 Posts

Posted - 2008/04/16 :  12:12:02  Show Profile Send ThinMan a Private Message
Någon som är duktig på rörförstärkare i Göteborg? Har precis kommit över en fin SET-stärkare, Opera Consonance Reference 5.5 som vid uppkoppling genast tackade mig med ett rökmolnKan inte se några uppenbart brända komponenter eller att rören skulle vara trasiga på något sätt.


Deppigt när man *äntligen* skulle få höra det mytomspunna SET-ljudet...

Känner en klart distinkt rökdoft ur de två första socklarna där två 300B-rör skall sitta. Dåliga rör? Om det är det, kan man spekulera kring vilka negativa effekter det möjligtvis kan ha haft på de övriga komponenterna i stärkaren?

*Ser nu att tre av 300B-rören inte glöder samt som det verkar även ett av förstegsrören*

Bop til you drop

Edited by - ThinMan on 2008/04/16 17:47:10

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2008/04/16 :  12:47:31  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Hej,
Om jag inte tar fel så säljer Akilles Audio Opera här i Gbg. Han kan säkert hjälpa dig.
Han finns här på forumet åxå ;-)

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2008/04/16 :  15:35:54  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
DVD Huset i Sthlm är sedan ett år tillbaks nya distributörer för Opera Audio i Sverige. Dom står för all service, reparation och även gamla garantiåtaganden.

http://www.dvdhuset.com/index.php

Kan i sammanhanget tillägga att Akkelis Audio slutar med Opera Audio. Orsaken är att den nya distributören inte visat något intresse av att försöka samarbeta kring Opera Audios rörprodukter.
Däremot har den nya distributören på ett bra sätt tagit hand om serviceärenden.


mvh

StefanB

www.akkelisaudio.com

Edited by - Akkelis Audio on 2008/04/16 16:49:56
Go to Top of Page

ThinMan
Member

215 Posts

Posted - 2008/04/16 :  15:51:55  Show Profile Send ThinMan a Private Message
Okej. Kanske AV-Teknik i Frölunda är bra på detta? Någon som servat rörförstärkare hos dem?

Bop til you drop
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/04/16 :  21:41:13  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

Hej ThinMan!

En killer jag varmt kan rekommendra är:

Gerhard Schubert.
Havrevägen
2145 68 NORSBORG
Mobil tel: 070-7307980

Om Du lägger "stärkaren" väl embalerad och skickar den
med "BussGods" så är inte transporten några problem. Be Bussgodset sätta på "Atktas" etiketter.

Jag har skickat min "ögonsten" en Thorens 125:a till honom (från Kalmar). Allt funkade kanonfint.

Gratis var det inte, men killen är ett "proffs".



vänligen
Gubben i Kalmar


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/04/16 21:43:05
Go to Top of Page

ThinMan
Member

215 Posts

Posted - 2008/04/16 :  22:47:12  Show Profile Send ThinMan a Private Message
Hej Kalmargubbe, tack för tipset Ska dock höra med lokala förmågor först innan jag skickar 30 kilo apparatur fram och tillbaka.

Bop til you drop
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2008/04/20 :  09:34:16  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Prata med Niclas på Musik utan gränser.
Har har reparerat otroligt många rörförstärkare.
031-139343

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

ThinMan
Member

215 Posts

Posted - 2008/04/20 :  21:41:57  Show Profile Send ThinMan a Private Message
Ja, vad säger man. Nu fungerar allt som det ska. Jag hade alltså lyckats med konststycket att sätta i rören på fel sätt, förorsakat ett stort rökmoln och därmed, trodde jag, kortslutit och pajat hela förstärkaren Men icke, så fort jag efter lite tvekan vågade vända och vrida rören så lyste glöden vackert och spelade som de skulle. Och jag förstår nu varför det finns en skara anhängare till just 300B. Denna stärkare slår alla transistorvarianter jag ägt tidigare med lätthet, och på alla parametrar inklusive bas. Musiken flödar med en så naturlig lyster och klang, och kan faktiskt spela alla sorters musik. Behöver dock byta högtalare, så hornträsket väntar antagligen på mig också. Jag är grymt imponerad, och kommer nog aldrig att äga ett transistorsteg igen. Ja, kanske en klassisk Nelson Pass konstruktion då.

Bop til you drop
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/05/01 :  18:40:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Rörförstärkare tål väldigt mycket (elektrisk) misshandel, ännu ett exempel här.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000