HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lyngdorf Room Perfect
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2008/04/10 :  14:07:54  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Hej

funderar lite på lygndorf Room perfect i första hand RP-1

konstigt nog har den inte digitala in/utgångar, vilket borde vart det mest optimala på en sådan här produkt

men men

vad har ni för erfarenheter av room perfect och syynerhet av denna apparatur?


Hur mkt färgar/maskerar den själva originalljudet mans toppar in ( det som ej påverkas av roomperfect specifikt)

och hur upplever ni "effekten" av room perfect

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s


Edited by - Twilighter on 2008/04/27 16:17:42

Double A
Member

2095 Posts

Posted - 2008/04/27 :  22:00:52  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message
Hej Twilighter!

Jag ska på special Lyngdorf demo hos Hi-Fi klubben i växjö nu på tisdag (29/4) så jag hoppas kunna ha lite svar eller ialla fall tankar om deras produkter och Room perfect.

AA

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2008/04/28 :  07:31:55  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Låter jättebra, jag väntar med spänning :)

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

Double A
Member

2095 Posts

Posted - 2008/05/01 :  00:24:47  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message
Då har man varit på "Digitalt väckelse möte"
Nej så farligt va det väll inte. Det var en mycket trevlig och bra demo där dom förklarade lite om Lyngdorf "tänket" och så spelades det musik också.
Kvällens setup bestod av:
Förstärkare TDAI 2200
Slutsteg (till basarna) SDA 2175
Cd CD 1
Högtalare DP-1
Bashögtalare BW-1
Alltså bara Lyngdorf produkter!

Hur lät det då?
Aldeles förträfligt i mina öron

Hi-Fi klubben Växjö:s lyssningsrum är inte det roligaste, typ betong källare! Väggen bakom högtalarna är helt karl, väggen bakom lyssnaren helt karl, höger sidovägg, första halvan helt karl, sista biten hänger ett draperi framför en glasdörr. Vänster sidovägg består av lite hyllor och draperi.
Om man knäpper med fingrarna eller klappar händer så hörs ett tydligt metaliskt eko (fladdereko). Men det var inget man tänkte på när man lyssnade på musik (om det hade med Room Perfect att göra ska jag låta va osagt).

I Lyngdorf:s värld skall högtalarna stå "mot bak vägg" för att minska tidsförskutningen från reflexerna i bakväggen, de bas-problem som uppstår vid en sådan plasering verkar Room Perfect kunna kompensera bort rätt bra, basen lät tight, och musikalisk.

Tyvärr fick vi inte höra med och utan R-P just för att högtalarna låter kass vid vägg plasering utan aktiv kompensation. Vi diskuterade detta en del och dom menade på att om man skulle testa med ett par "vanliga" högtalare och ställde dom mot bakvägg (som är idealet för Room Perfect) så skulle dom låta helkass utan R-P. Skulle man däremot ställa dom som man brukar göra (ca 1meter ut i rummet) skulle inte R-P kunna jobba optimalt.

Min slutsatts av detta är att: Reflekterat ljud från bakväggar mm kan man inte digitalt kompensera bort! Därimot verkar det som man kan göra mycket åt basproblemen från högtalarna vid vägg placering. Om man kan kompensera bort sitt lyssningsrums basproblem också får man nog testa sig fram till från fall till fall.

Om själva Room Perfect delen "färgar" ljudet kan jag i nuläget således inte svara på, men vi som satt och lyssnade verkade alla rätt positivt överaskade!

Jag kommer nog på mer att säga om denna pryl, så på återhörande

AA

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2008/05/01 :  13:01:41  Show Profile Send wallraff a Private Message
Var också på demon i Växjö och kan inte mer än hålla med. Med tanke på rummet så lät det riktigt bra!


Ju längre bort man kom från anläggningen desto bättre tycker jag att det lät. Provade faktiskt att sätta mig i soffan precis vid bakväggen, lät inte så tokigt. Men någon meter ut från bakväggen lät det som bäst.

Hade verkligen varit intressant att testa denna apparat hemma!

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

Double A
Member

2095 Posts

Posted - 2008/05/01 :  15:04:33  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message
Ett par saker som jag tycker är rätt fräcka med TDAI 2200:an är att man kan ställa delningen på det inbyggda delningsfiltret ända upp till 4000Hz! Alltså, om man inte ska ha separata basmoduler och dina huvudhögtalare är 2-vägare så kan du skippa det interna (högtalarens) delningsfilter och köra helt aktivt.

En annan smart sak är att vid Room Perfect uppmätningen så "kollar" R-P hur långt ned i basen högtalarna kan leverera stabil frekvensgång, så man kan få sina tex. stativare att gå djupare än med en "vanlig" förstärkare. Me like!!!

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000