HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bilder på nya högtalarna
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2008/04/29 :  12:26:35  Show Profile Send Mindless a Private Message
Var och hämtade dem redan i fredags men det har inte blivit att ta några bilder.

Vad blev det då?



Ett par Focal JM.Lab Chorus 836V, väldigt trevliga tycker jag.



Bortse gärna från den taskiga väggen och placerigen av TV:n (TV placeringen är högst temporär).

Högtalarna är för närvarande placerade i brorsans rum i väntan på att möblera om vardagsrummet på nedrevåningen, detta främst på grund av mitt rums utformning.

Hur låter det då? Inte illa. Jämför man med B&W 602S3 stativarna brorsan haft tidigare så är det en väldig skillnad. Bättre separation mellan instrument, mer tryck i undre registren (utan att vara överdrivet) samt klockrena vokaler. B&W:arna har fläckvis låtit skrikiga med viss musik (kan ju ha att göra med elektroniken, HK:n är lite loudness-aktig tycker jag) men med dessa har jag inte lyckats hitta något jag inte gillar.

De kan spela väldigt lågt och ändå låta bra, en egenskap jag verkligen uppskattar (hatar skyhöga volymer) men de kan fortfarande spela väldigt högt, och kanske framförallt, väldigt STORT.

Värt 20 000kr i butik? Känns som det.

Kommer väl att presentera en mer ingående recension av högtalarna framöver när brorsan får sina Klipsch högtalare för att jämföra med.

Nästa inköp blir nog en Pathos Classic One och lite kablar. Pathosen lät oerhört fint tillsammans med högtalarna (jämfört med några jag provade från Xindak och Primare).

Någon som har förslag på kablar dock? Har ju möjlighet att ta hem och prova diverse från HiFi butiken i Luleå, främst då Supra och Audioquest kablar. Funderade på lite Nordost kablar själv (är ju så förbannat snygga) men vet inte om det är vettigt att lägga ut en total summa på 5-10 000kr på ett par kablar man aldrig hört?

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2008/04/29 :  23:22:58  Show Profile Send tian a Private Message
Har lyssnat på dom där, dom lät faktiskt riktig trevligt
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/04/29 :  23:36:15  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Har lyssnat på dom där, dom lät faktiskt riktig trevligt

Instämmer.Första Focal som gjort det i mina öron

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2008/04/30 :  10:03:22  Show Profile Send tian a Private Message
Har för mig att dom hade ett väldigt öppet och fint ljud med rätt bra med resurser i dom lägre oktaverna.

Dom hade ett ljud som jag uppskattade, och det har jag inte gjort av någon av dom mindre Focal.

Tror faktiskt att du gjorde ett bra köp där, Grattis !!!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/04/30 :  12:02:37  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ja, denna relativt nya serie ska ju skilja sig en del från de gamla Focal/JMLab, mer bas & fylligare ljud bland annat. Har ju fått fin kritik också. Grattis!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2008/04/30 :  14:26:55  Show Profile Send Mindless a Private Message
quote:
Har för mig att dom hade ett väldigt öppet och fint ljud med rätt bra med resurser i dom lägre oktaverna.


Mycket riktigt.

quote:
Ja, denna relativt nya serie ska ju skilja sig en del från de gamla Focal/JMLab, mer bas & fylligare ljud bland annat. Har ju fått fin kritik också. Grattis!


Man tackar.

Har själv inga tidigare erfarenheter med Focal/JMLab:s högtalare men 836:orna låter betydligt fylligare (i samtliga register) än lillebror 826.
Go to Top of Page

diffen
Member of Nerikes Audiofiler

622 Posts

Posted - 2008/05/01 :  06:58:36  Show Profile Send diffen a Private Message
Har aldrig hört dessa men de är väldigt snygga... Förstärkeriet känner jag mycket väl igen, har en HK-970 själv och är mycket nöjd

Men det är helgerån att ha plattteven stå på förstärkaren,,,ajabaja

Man blir svart om munnen om man ljuger eller suger på ett avgasrör

Edited by - diffen on 2008/05/01 07:02:00
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000