HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fördomar om HiFi
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2008/04/29 :  01:05:57  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Fördom: Hade du haft råd att köpa dina egna kablar av den dyraste sorten?

Sanning: Jag svarar som Christian von Koenigsegg när han fick samma fråga om sina bilar i en intervju: Nej!

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2008/04/29 :  02:24:30  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
quote:

Fördom: Hade du haft råd att köpa dina egna kablar av den dyraste sorten?

Sanning: Jag svarar som Christian von Koenigsegg när han fick samma fråga om sina bilar i en intervju: Nej!



Att jämnföra en extrem teknik skapelse som en königgsegg med en "sladd" är ju lite pinsamt!!

Men ok jag förstår ska man köpa allt guld som behövs för att "snurra ihop en kabel" så blir det också dyrt.

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2008/04/29 :  05:09:57  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
http://www.youtube.com/watch?v=iZZhxW5ym68

Se denna lilla sak från youtube ha koll på "kvacksalvaren" som ska sälja mirakel medlet i flaskan han i vit kostym som lovar guld och gröna skogar

Det finns ju många som han i "vit kostym" i hifi branchen.

Sen är det ju bara att njuta av resten gammal western från 1976

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco

Edited by - magnus1967 on 2008/04/29 06:07:05
Go to Top of Page

diffen
Member of Nerikes Audiofiler

622 Posts

Posted - 2008/04/29 :  07:26:02  Show Profile Send diffen a Private Message
Rolig tråd, känner igen de flesta kommentarer....

-Kan du inte sätta på loudness o vrida på basen lite så man får höra..(?)

Man blir svart om munnen om man ljuger eller suger på ett avgasrör
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2008/04/29 :  08:18:42  Show Profile Send jos a Private Message
Men å andra sidan är en båt för 150k oftast mer uppskattad av flickvän/övriga familjemedlemmar än en stereoanläggning för samma peng. Tror de flesta flickvänner/fruar/barn tycker det är roligare att åka ut med båten/bilen (eller husvagnen om man är lagd åt det hållet) etc än att sitta hemma i soffan och lyssna igenom hur halva skivsamlingen låter med nya kabeln...
Så jämförelsen med andra hobbies är ju inte helt rättvis...

Sen håller jag med Pac. Får alltid frågan; "Men du har ju benkoll, är det bra ljud om jag köper den där minianläggningen och de där högtalarna?" Beroende på vilken vän det är blir det ju olika svar men allt som oftast "ja det blir nog jättebra, - kommer nog bli toppen för dig". Vissa nöjer sig men med andra blir det tack vare kanske ett ärligare svar från början nåt i stil med:

"Men vadå? tycker Du att det låter bra?",
"Ehh... nej."
"Men va faan... vad ska jag köpa då?"
"Tjaa.. den här kanske?"
"Men är du dum eller? tror du jag lägger så mycket pengar på en stereo?"
"Ehhh... nej."
Go to Top of Page

BluesBoy
Member

160 Posts

Posted - 2008/04/29 :  08:46:58  Show Profile Send BluesBoy a Private Message
Underbar tråd! Jag känner igen en hel del saker.
Den enda i bekantskapskretsensom uppskattar bra ljud (förutom min far som också har ett visst hi-fi-intresse) är min gammla farmor (80+). Hon tyckte att det "lät fint" nät jag spelade Bob Dylan. Jag hade dock inte hjärta att tala om för henne hur mycket jag lagt ut på min anläggning.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/04/29 :  09:17:13  Show Profile Send svanbo a Private Message
"Va, slutsteg på 150 watt?? Varför ska du spela så högt??"

CarlssonH: Hade varit intressant att veta vem denne hifi-handlare var, du kanske inte vill namnge denne men jag gissar på en av bröderna på Engelbrektsgatan jag har själv blivit utskälld där nämligen, men njöt i fulla drag av det
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/04/29 :  10:28:32  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag skulle snarare tro att det är en annan hifi handlare i Göteborg som faktiskt finns kvar.Han har försökt att sälja saker till mig men pg a det sätt som han behandlat mig som kund under åren så har det inte blivit av att han fått sålt något. Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2008/05/02 11:10:32
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2008/04/29 :  11:55:58  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
quote:
CarlssonH: Hade varit intressant att veta vem denne hifi-handlare var, du kanske inte vill namnge denne men jag gissar på en av bröderna på Engelbrektsgatan jag har själv blivit utskälld där nämligen, men njöt i fulla drag av det


Reglerna förbjuder ju oss att "kasta skit" på både personer och företag, vilket iofs är bra, men jag säger centrala GBG och Engelska produkter.
Vet faktiskt inte om han finns kvar, har inte brytt mig om att kolla.
Kan vara wiskyman's handlare?

Lite OT:
Bröderna på Engelbrektsgatan? menar du Radiolagret? Där har jag alltid blivit schysst behandlad

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2008/04/29 :  12:25:20  Show Profile Send keso77 a Private Message
Min bror mäter alltid ljud i watt. Min systers man skrattade när han hörde att jag köpt en vinylspelare tills jag utsatte honom för blindtest och han gissade fel varje gång. Spelade några skivor jag hade både på vinyl och cd. Numera har han börjat upprusta. Vem vet, kanske landar det en vinylsvarv hemma hos honom också så småningom.

Min personliga favorit är nog släkt/"vänner" som bara hör av sig när de behöver hjälp med något.

-Hej, hur är det, det var så länge sedan. Förresten, jag har problem med xxxxx <- Tv,Stereo,Dator, något annat som går på el.

De förutsätter alltid att man kan allt om allting, manualerna har man välsorterade i bokstavsordning i huvudet. Det har gått så lång att jag inte ens svarar när jag känner igen en del nummer från släkt för att man vet hur samtalet kommer att utspela sig.

Har någon något bra förslag på hur man blir av med detta fenomen?


Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/04/29 :  12:29:59  Show Profile Send svanbo a Private Message
quote:
Bröderna på Engelbrektsgatan? menar du Radiolagret? Där har jag alltid blivit schysst behandlad


Japp det var de jag menade, eftersom de numera stängt kanske man kan prata fritt om dem Jo schysst behandlad kanske, men de hade VÄLDIGT bestämda åsikter om saker och ting, och om man inte höll med eller var skeptisk så fick man veta hut... utskälld kanske är fel ord, uppläxad snarare. Jag upplevde det inte som otrevlig (eller nja, nästan faktiskt) utan mest som berikande

quote:
men jag säger centrala GBG och Engelska produkter


OK, stampa takten var det ja där har i alla fall jag blivit VÄLDIGT bra bemött så personen i fråga har säkert slutat.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2008/04/29 :  12:37:02  Show Profile Send svejk a Private Message
En fortsättning på den påstridiga handlaren.
Min vän som kände sig andligt våldtagen vid sina besök tog hämnd. En storvinst på Lotto hade gått till stan. Min vän gick dit påstod att Lottovinsten var hans, sade att en ny anläggning skulle inköpas. De skulle vara dyyyyrt. Handlaren gick i spinn, pekade ut sina dyraste grejer. För billigt sa kompisen. Han slet fram brochyrer på dyrare grejer. För billigt sa kompisen jag får gå till den andra affären och höra om han har något riktigt dyyyyrt. Den påstridige handlaren följde efter ut på gatan med nya brochyrer i nävarna och skrek Det här är det dyraste du kan få tag på, skall jag beställa?


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/04/29 :  13:21:03  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
quote:
Den dummaste fördomen måste ju ändå vara att audiofiler lyssnar på speciell musik, typ kyrklockor eller glas som krossas


Hur dumt som helst, alla vet ju att vi älskar frekvenssvep och rosa brus! typ Bink Audio...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2008/04/29 :  13:21:46  Show Profile Send ohmega a Private Message
keso77

Min personliga favorit är nog släkt/"vänner" som bara hör av sig när de behöver hjälp med något.

-Hej, hur är det, det var så länge sedan. Förresten, jag har problem med xxxxx <- Tv,Stereo,Dator, något annat som går på el.

De förutsätter alltid att man kan allt om allting, manualerna har man välsorterade i bokstavsordning i huvudet. Det har gått så lång att jag inte ens svarar när jag känner igen en del nummer från släkt för att man vet hur samtalet kommer att utspela sig.

Har någon något bra förslag på hur man blir av med detta fenomen?

--------------------------------------------------------------------
Tss......glöm de#180;..det där är ju lika olösligt som hur man skalll bygga fungerande evighetsmaskiner, "Vilket var först - hönan eller ägget" eller dyligt

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/04/29 :  13:23:47  Show Profile Send huzze a Private Message
En annan favoritskiva är ju den för kanalkoll.
Left - Right, Left - Right
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/04/29 :  13:24:58  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
De förutsätter alltid att man kan allt om allting, manualerna har man välsorterade i bokstavsordning i huvudet. Det har gått så lång att jag inte ens svarar när jag känner igen en del nummer från släkt för att man vet hur samtalet kommer att utspela sig.
Har någon något bra förslag på hur man blir av med detta fenomen?

Man kan svara att man inte har tid för det är så osäkert hur lång tid det tar att fixa.

Ps. Blanda sedan inte ihop fritid = har tid, för man behöver sin fritid också!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2008/04/29 :  13:29:02  Show Profile Send Mey a Private Message
Jag känner mycket väl igen det fenomen som flera ovan, bla. keso77 besriver när släktingar och bekanta ringer om support, eller som i mitt fall mailar när det inte är något som fungerar eller att dom inte klarar av att handskas med prylarna.
Idag köper folk saker som dom egentligen inte behöver, utan har mest för sakens skull men dom orkar inte alltid sätta sig in i hur saker och ting funkar. Det är ju bekvämt att ha massa kul saker, men skönt att slippa lära sig hur dom funkar.

Själv har jag löst problemet till stor del genom att inte umgås med dom personerna eftersom att dom själva inte inser hur det är att ständigt vara jagad av folk som vill ha hjälp gratis. Det är roligare att ägna sin tid åt sig själv och sina egna prylar, än att ägna en hel kväll åt en gammal sur dator och få en fika som betalning
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/04/29 :  13:39:10  Show Profile Send huzze a Private Message
Jag hatar att gräva.
Kan jag ringa nån polare och säga att jag inte vet hur man gör
Go to Top of Page

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2008/04/29 :  16:10:24  Show Profile Send keso77 a Private Message
quote:
Jag hatar att gräva.
Kan jag ringa nån polare och säga att jag inte vet hur man gör


Oh! Den är fin också. Den versionen har jag också fått.
"-Jag hatar när min dator strular, orkar inte med sådant"
"-Kan du komma och fixa den?"

Ja det är ju klart, jag älskar ju datorer som strular.


Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2008/04/29 :  17:30:31  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Skitkul tråd!

Fast det där med flickvän är nog olika, min flickvän (snart hustru) betraktar numera det som var min stereoanläggning som vår stereoanläggning och blir mer och mer intresserad varje dag. När vi träffades hade hon ett minisystem från Sony, nu kan hon knappt lyssna på bilradion utan att tycka att det låter platt och torftigt.

Angående båt kontra stereo kan jag bara ta följande liknelse, förrförra året renoverade firman jag jobbade på två stora motorer till en yacht i Malmö. Sedan dess (vintern 2006) har båten gått 50timmar vilket ägaren tycker är otroligt mycket. För en motorn av denna storleken kommer första servicen normalt efter ca 750h... Jämför med hur mycket tid stereon används. Vi spelar i princip varje dag minst 2-3h året om! Nyttan/h blir snabbt stor hos en musikanläggning!

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/04/29 :  18:25:29  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
min flickvän (snart hustru) betraktar numera det som var min stereoanläggning som vår stereoanläggning och blir mer och mer intresserad varje dag. När vi träffades hade hon ett minisystem från Sony, nu kan hon knappt lyssna på bilradion utan att tycka att det låter platt och torftigt.


Bara till att gratulera! Min sambo "hör ingen skillnad" oavsett vad jag köper...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/04/29 :  18:50:40  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
...och min tjej gillar 600-liters bakladdade fostexhorn
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2008/04/29 :  18:55:38  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Lite OT kanske, apropå mmx_2 inlägg ovan:
Man "använder" ofta båten rätt mycket utan att motorn är igång, även om det är en motorbåt. För att sola, bada, gå iland på nån ö eller hamn etc. Tror jag läst nånstans att 30-40 h/säsong är "normalt" på en motorbåt, själv har jag kört 165 h på de två senaste säsongerna.
Men jag håller med i sak, jag använder stereon betydligt fler timmar än båten per år.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2008/04/29 :  19:18:50  Show Profile Send millenniumking a Private Message
När jag råkade nämna för en kollega på jobbet att jag köpt ny vinylspelare nyligen blev svaret:

"... jasså det finns att köpa såna än?"

Varefter han började prata om sin gamla Thorens med SME arm som han stoppade upp på vinden för 30 år sedan...

Det värsta är ändå min bättre hälft:

"... jag hör då ingen skillnad!"

Edited by - millenniumking on 2008/04/29 19:19:34
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2008/05/02 :  11:59:37  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Skitkul tråd detta.

Har många gånger,efter att spelat relativt högt för polare,ställt frågan "Gissa hur många watt mitt slutsteg har"...

Gissningarna har alltid varit på mellan 150-500w.

....jag trycker ut 70w,förresten.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000