Author |
Topic |
Marina Jansson
Member
2328 Posts |
Posted - 2008/10/24 : 08:24:53
|
Jag ska visa Bernt det här som ett exempel på god ordning i sin låda!
|
Waf, Waf!
|
|
|
mr.olle.norell
Member
443 Posts |
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/10/24 : 13:34:56
|
Man blir glad av att se Mr norell:s och pix byggen.
Men jag vill "dra en lans" för soundbrigade.
Första bygget som grabbarna på labbet gjorde, brukade vi kalla "komponent-röra". Tanken är att kortaste vägen till en verifierad funktion. Det brukar se ut som soundbrigade:s bygge.
Men sen i ett mer "skarpt" läge, tex prototyp, blev det kretskort och anslutnings plintar mm. Det var bara Z märkningen som saknades.
Vänligen Gubben i Kalmar
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
mr.olle.norell
Member
443 Posts |
Posted - 2008/10/24 : 14:53:54
|
Jag bara retas lite med soundbrigade Det är ju till stor del han som har lärt mig bygga!
|
Olle Norell |
|
|
mr.olle.norell
Member
443 Posts |
Posted - 2008/10/24 : 23:40:48
|
Hittade schema på nätdel till Aikidon i en pdf som John Broskie skrivit.
quote: it yields a lot of performance for little money
Den tar vi! Första C får bli mycket liten eller ingen alls beroende på slutgiltiga spänningen...
Jag fattar inte vad dioden som sitter över drosseln gör? |
Olle Norell |
|
|
mr.olle.norell
Member
443 Posts |
Posted - 2008/10/26 : 00:00:52
|
På utgången sitter 0.47µF för att blockera DC. Nu undrar jag: Vad är det för kondingar som gäller?
Jag har haft vanliga billiga förut:
Har sett att vissa kör dessa:
65-475-82 Kondensator 470nF 5% 400VDC MKP 400 V dc 0.47 µF 0.0005 @ 1 kHz 23,00kr utan måns
De är MKP. Är det bra? Funkar detta i mitt försteg, eller ska jag tänka om?
Jag vill alltså ha en konding som förvränger ljudet så lite som möjligt! Ingen ormolja
Är det en vettig konding så glider jag ner till ELFA på måndag och köper två.
ps. Jag har frågat samma på faktiskt, men jag tänkte kolla här med, för rörintresset är större här |
Olle Norell |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2008/10/26 : 08:40:17
|
På utgången sitter 0.47µF för att blockera DC. Nu undrar jag: Vad är det för kondingar som gäller? Jag kör polyprop (no-name) eller polystyrene. Beror på storlek (fysisk) och pris.
De är MKP. Är det bra? Funkar detta i mitt försteg, eller ska jag tänka om? De funkar väl bra. Fast har du byggt klart, varför riva?? MKP (polyprop) är som regel bra kondingar. Välj gärna RIFA eller annan stor tillverkare som har lång erfarenhet av kondensatorproduktion. Det finns inget som säger att "Golden Label Audio Quality-kondensatorn" är bättre alls. Det kan mycket väl vara en standrkondensator med blå krymplast vilket fördyrar kondingen 300%. Alltså titta på standardkomponenter i första hand. Mitt råd.
|
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2008/10/26 : 09:16:48
|
Olle Bolle-mannne: Inga överord.
Det som är så himla trevligt är att det finns en skara som jobbar idogt med att ta fram fina grejjer; Lta, Olle.Bolle, Jazzskägg och maal, för att nämna några. Vi borde alla, avsett hur erfarna vi än är, lära oss av dessa "hjältar" för vilka gäller: "om man gör rätt, blir det rätt" och "om det ser bra ut, är det bra".
Olle, tycker du ska satsa på ett mångkanalprojekt härnäst: aktivt delningsfilter med rör och slutsteg med två PP-steg och två SE-steg till bas och diskant. |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2008/10/26 : 09:37:14
|
Olle, MKP står för "metaliserad pollypropylen" Googla lite så hittar du en lista på vad de olika betäckningarna är för typ av kondensator. Jag håller med SB, köp inga svindyra "guld-kondingar". Denna komponent påverkar ljudet en hel del, men standard komponenter (typ RIFA) är inte sämre än "high-end caps" och det är ett bra ställe där man kan "tweaka" ljudet efter sin egen smak.
Varianter som brukar användas: MKP metaliserad pollypropylen KP folie pollypropylen PS Pollystyrene PIO Papper i olja PTFE Teflon
De två senare har tidigare varit svindyra och svåra att få tag på, men som du säkert vet så har ryssarna börjat tömma sina militär-lager, så du hittar en hel del på Ebay. En bra "ryss" är K40-9 vilket är en "PIO-kondensator" som många gillar (även jag ) En bra PTFE heter "K72-x"
Många lägger ut 1000´tals kronor på utgångkonding, men tänk på att även andra kondensatorer sitter i signal-vägen, även om det vid första anblicken inte verkar så. Signalen passerar t.ex även E-lytarna i nätdelen . Ett tips här är "pollypropylene i olja" eller sk "motorkondensatorer" som brukar sitta på elmotorer el. likn. Det är sådana som är de stora "burkarna" som sitter intill rören på mitt ongen-RIAA
Jag testade en hel del typer på utgången i mitt RIAA. Och den som jag gillade bäst (med marginal ) var ett par GE pio-kondensatorer från 60-talet. men de fick inte plats i lådan så det blev ett par K40-9. Men det var min smak, och jag tror säkert att någon annan föredragit något annat.
/Pix
Ps, dina röda Wima är i alla fall ingen kattastof. Behåll dem tills allt funkar, testa och gämför sedan. Jag har 0,47uF/400 K40-9 som jag kan ta med till Uppsala om du vill prova.
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
mr.olle.norell
Member
443 Posts |
Posted - 2008/10/26 : 12:41:18
|
Fast har du byggt klart, varför riva?? Jag har inte lödit dit utgångskondensatorn än
Det blir inga flerkanalsprojekt härnäst Det blir en gay-clone, och sen en förstärkare med tre LM3886 i parallel per kanal. Korten som Bullit ordnade med! Sen kanske jag ska bygga en gitarrförstärkare med rör till syrran någon gång
Den röda kondnesatorn har jag bara en kvar av. De köptes på conrad för 13kr styck och har visst gått åt till annat än försteget Har bara den på bilden kvar.
Elfa har faktiskt små rifakondingar för 13kr ser jag nu. Den runda "audiofilkondingen" kostar en tia mer, den tar vi!
Snubber säger att runda kondensatorer har en liten fördel (de är ickedeformerade), men det kräver att alla andra precesser när man tillverkade kondingen gjordes rätt.
Man kanske skulle testa någon ryss någon gång, men jag köper dessa nu imorgon.
Det börjar bli bråttom till uppsala |
Olle Norell |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2008/10/26 : 13:00:39
|
quote: r säger att runda kondensatorer har en liten fördel (de är ickedeformerade), men det kräver att alla andra precesser när man tillverkade kondingen gjordes rätt.
En tillplattad och icke sintrad konding har ju alla förutsättningar att ge uddatonsdistortion. Välj du en rund MKP! |
|
|
mr.olle.norell
Member
443 Posts |
Posted - 2008/10/28 : 11:59:21
|
Nätdelen funkar
Jag körde några effektmotstånd på 4700 ohm som last. Det är ganska nära rörens resistans. Jag landade på 217V! Det är rätt nära 220V som i schemat
Om ni undrar varför jag har 470µF i ett försteg så är det för att jag hittade 14 st i skrotad kraftelektronik, så den var ju gratis
|
Olle Norell |
|
|
maal
Member
801 Posts |
Posted - 2008/10/28 : 22:14:34
|
quote: Om ni undrar varför jag har 470µF i ett försteg så är det för att jag hittade 14 st i skrotad kraftelektronik, så den var ju gratis
Helt rätt Olle. Gratis är bäst . Jag har en knippe gula kondingar 0.47 uF/400v i mitt förråd. Du kan få 2st av mig om du vill jämföra ljudkaraktären. Jag kan ta med dom till Uppsala om du ska dit. |
DIY och rör. |
|
|
maal
Member
801 Posts |
Posted - 2008/10/28 : 22:33:33
|
Är det här schemat du jobbar med?
|
DIY och rör. |
|
|
lta
Member
72 Posts |
Posted - 2008/10/28 : 22:38:35
|
quote: Det som är så himla trevligt är att det finns en skara som jobbar idogt med att ta fram fina grejjer; Lta, Olle.Bolle, Jazzskägg och maal, för att nämna några. Vi borde alla, avsett hur erfarna vi än är, lära oss av dessa "hjältar" för vilka gäller: "om man gör rätt, blir det rätt" och "om det ser bra ut, är det bra".
|
|
|
mr.olle.norell
Member
443 Posts |
Posted - 2008/10/28 : 22:55:24
|
Maal: Javisst, rätt schema! Jag får återkomma om kondingarna! Just nu letar jag brumkällor |
Olle Norell |
|
|
mr.olle.norell
Member
443 Posts |
Posted - 2008/10/28 : 23:26:28
|
Nu har jag fått ljud i den, fast den brummar en del... Så jag låste jordpotentialen för glöden, så minskade brummet lite. Men än brummar det
Jag ska börja felsöka imorgon. |
Olle Norell |
|
|
mr.olle.norell
Member
443 Posts |
Posted - 2008/10/29 : 00:00:31
|
reVintage skrev tidigare:
quote: Glöm inte heller att lägga upp glöden(gärna DC) på sisådär 80V potential.
Jag tror att detta är något att satsa på Så jag testade det jag hade till hands: ett 55ohms motstånd. Det är mittuttag på glöden på trafon! Två 3,15V som jag kör i serie för 6,3V. Jag satte 55ohm mellan mittuttag och jord, och brummet minskade! Fast det är störande fortfarande...
Nu ska jag tänka ut ett sätt att lägga potentialen på 80V som reVintage säger så kanske den blir ännu tystare Kanske en spänningsdelare mellan B+ och jord, med mittuttaget mellan måstånden |
Olle Norell |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/10/29 : 00:41:57
|
Helt rätt, lägg en spänningsdelare med en tapp vid 70-80V som drar sisådär 1mA. Lägg glödens mittuttag dit samt ev. en filmkondensator ner till jord. Du skulle kanske också likrikta glöden. För att inte spänningsfallet ska bli för stort behöver du Schottky-dioder samt en stor kondensator. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
mr.olle.norell
Member
443 Posts |
Posted - 2008/10/29 : 01:05:06
|
Snabba svar, tack! Med 70-80V menar du då att man ska lyfta glöden 70-80V högre än jord? Skulle ju kunna vara någon annan spänning man relaterar till, men jag antar att det är jord
Jag ska nog köra DC-glöd om det inte hjälper tillräckligt! Hittade stora kondingar i min låda
|
Olle Norell |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/10/29 : 01:12:49
|
Självklart, relativt jord. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
mr.olle.norell
Member
443 Posts |
Posted - 2008/10/29 : 01:19:10
|
Tack! Då ska jag fixa två motstånd |
Olle Norell |
|
|
lta
Member
72 Posts |
Posted - 2008/10/29 : 01:24:01
|
Den skulle kanske brumma mindre om du la jordskenan enligt figur 2 och inte som figur 1...? Varför? Tja, säg det. Men det verkar vara bättre. Till nästa bygge kanske.
|
Edited by - lta on 2008/10/29 01:26:17 |
|
|
mr.olle.norell
Member
443 Posts |
Posted - 2008/10/29 : 01:38:04
|
Menar du att det hade varit bättre att ha en bus för båda kanalerna, istället för separata? Här är en bild på min jordning:
|
Olle Norell |
|
|
lta
Member
72 Posts |
Posted - 2008/10/29 : 07:13:58
|
Min ringa erfarenhet säger det. |
|
|
Topic |
|