HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Olle bygger ett Aikido-försteg!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/10/29 :  07:23:36  Show Profile Send MatsT a Private Message
Dina jordbussar verkar passera transformatorn på lite väl nära håll och utan att vara tvinnade. De viktigaste bussarna är de för signalspänningarna, när dessa är färdiga dras övriga bussar ihop med dem. Lämplig referenspunkt för alla bussarna är jorden på ingångskontakterna.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/10/29 :  08:40:02  Show Profile Send reVintage a Private Message
MatsT: Håller med, nu ligger måhända nätdelens jordslinga och inducerar brum i signalens slinga. Det är snyggt med parallella kablar men kanske "random-crossed-wiring" är att föredra?

Jag föredrar dock chassijordning vid nätdelen/utgången istf ingången. Har utvärderat båda varianterna. Med de komplexa kopplingar jag har på mina omotkopplade gitarrförstärkare, där förstärkningen är långt högre än RIAA till högtalarutgång(i fh litet chassi), fungerar detta bäst. Behöver inte ens DC-glöd för obefintligt brum(ingångsrör kaskodkopplad E88CC alt. EF86) med 15" 100dB/1W högtalare.

Olle: Gjorde av ren nyfikenhet en simulering på din krets. Du bör nog byta utgångskondensatorn till ett större värde. Om vi förutsätter att steget ska fungera ner till 10k last, vilket är fullt realistiskt, så ger det med denna -6dB vid 20Hz med ca 60 graders fasvridning. Med 47k last blir det -0,5dB med ca 20 graders fasvridning. Skulle själv välja SCR MKP 2,2u. Fasvridningen blir då 20 resp. 5 grader.

Vid 20kHz är "worstcase" fasvridningen ca 5 grader. Om du byter poten till 20kohm halveras fasvridningen vid 20kHz.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/10/29 10:01:35
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/10/29 :  13:20:23  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Nu har jag lagt glöden på 70V och stärkaren är bra mycket tystare Tack reVintage!
Helt tyst blir den nog inte för än jag har fixat DC-glöd.
Jag ska fixa DC-glöd i veckan. Hittade bra kondingar för det

Olle Norell
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/10/29 :  13:29:21  Show Profile Send reVintage a Private Message
Missa inte att vanliga kiseldioder normalt sett inte fungerar om du har 6,3V. Schottkydioder typ 1N58.. har betydligt lägre framspänningsfall och fungerar i praktiken.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/10/29 :  13:31:40  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Tack för tipset! Jag ska också se över jordningen.

Olle Norell
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/10/29 :  19:30:16  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Jordningen har jag inte fixat än, men jag har fixat nya aluminiumsidor

Före

Efter

Sen har jag fixat några finfina rattar med

Olle Norell
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2009/01/07 :  23:30:58  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Mycket har hänt sen sist! Jag tog mig i kragen förra veckan och byggde klart aikidon

Jag hade problem med brum först som ni kanske minns...
Det var bara att börja utredningen!
Så jag satte skåpet på utgången och ser en perfekt triangelvåg
Gissa om jag var förvånad!

Insignalen var alltså tyst, och jag får en triangelvåg! Mycket märkligt!

Efter en massa mätande med oscilloskopet så kom jag fram till att spänningsmatningen ifrån nätdelen var långt ifrån ren!
Vet i sjutton vad det berodde på, men jag rev bort den gamla nätdelen och gjorde en ny, helt vanlig CRCRC!

Det blev rätt så tyst! Lite hårt brum kvar!
Så jag satte en avkopplingskondensator på 1µF över det ena motståndet i späninningsdelaren som lägger upp glöden på 70V.

Då blev den knäpptyst

Så nu är förstärkaren helt brumfri! Även på hög volym med örat mot högtalaren!

Helt klar är den dock inte! Lite småfix är det ju alltid... Jag är inte helt klar över vilken anodspäninng som är optimal.
Schemat säger 220V B+, och det känns lite eftersom att ungefär halva soänningen faller över varje triod. Det blir bara 110V.
Jag ska forska lite i det där!

Ljudet: Den låter kanonbra!
Jag har spelat ihop med min röda EL84-SE förstärkare. Den har både hög ingångsimpedans och rätt hög ingångskänslighet, så ett passivt försteg skulle räcka gott, men jag körde dem tillsammans iallafall!

Jag är inte säker på om jag kan skilja på när aikidon är inkopplad, jämfört med utan!

Det kanske visar sig om jag lyssnar mer vi får se! Men det är ett tecken på att distorsionen är hyffsat låg iallfall

Edit: Stavning

Olle Norell

Edited by - mr.olle.norell on 2009/01/07 23:32:18
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2009/01/07 :  23:48:07  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Lite fler bilder!

För ventilationens skull

Olle Norell
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2009/01/08 :  08:34:48  Show Profile Send pix a Private Message
Tjusigt Olle!
quote:
Så jag satte en avkopplingskondensator på 1µF över det ena motståndet i späninningsdelaren som lägger upp glöden på 70V

Utan C är det en spänningsdelare både för AC och DC. Med C lyfter du DC potentialen medans AC potentialen ör jordad, vilket är det som man vill göra.
quote:
Efter en massa mätande med oscilloskopet så kom jag fram till att spänningsmatningen ifrån nätdelen var långt ifrån ren!
Vet i sjutton vad det berodde på, men jag rev bort den gamla nätdelen och gjorde en ny, helt vanlig CRCRC

Kan det vara så att drosseln gått i mättning?

Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2009/01/08 :  16:04:17  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Ja, du har säkert rätt i att drosseln blev mättad!
Jag minns att jag fick 217V B+ vid första uppstarten.
Sedan började jag leta brum och gjorde en hel del mätningar, och nästa gång jag mätte B+, några veckor senare låg spänningen högre, jag minns inte hur mycket, men ett antal tiotals volt var det allt!

Jag hade inte ändrat på något viktigt sedan de båda mätningarna. Hade bara hängt upp glöden på 70V, och de motstånden drar bara 0,2W tillsammans

Hursomhelst så funkar det ju bra nu

ps. Det är mycket märkligt tycker jag att jag fick triangelvåg på utgången med den gamla nätdelen!

Olle Norell
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2009/01/08 :  16:36:30  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Den gamla nätdelen kanske inehöll nån konding som var stekt?
Död av ålder?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000