HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Olle bygger ett Aikido-försteg!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/10/08 :  11:23:26  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Hehe! Jo precis! Det skulle var kul att få den färdig tills uppsala. En månad kvar...

Olle Norell

Edited by - mr.olle.norell on 2008/10/08 11:23:46
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2008/10/08 :  11:59:25  Show Profile Send pix a Private Message
quote:
Lindningen för anodspänning ger 262V, och det blir lite högt. Jag ska ha 220V

Olle, Om du har ett C-X-X-X filter efter likriktingen får du 1.4xVin
Men om du sätter en drossel: L-X-X-X så får du 0.9xVin
Det finns STORA fördelar med den senare, då bör trafon ligga ganska mycket högre än den slutliga HT-spänningen
Jag tycker alltid att problemet är det motsatta, att trafospänningen inte räcker till.

Jag brukar nyttja ovanst, för att få rätt spänning ut.
Genom att välja storlek på kondingen först, kan du variera filtret från ett rent C-filter till ett rent L-filter. Du kan altså ställa HT-spänningen mellan 0,9xV (L-filter) till 1,4xV(C-filter) beroende på värdet på denna första konding
Din 262V traf skulle altså kunna ge 236-369V (minus spänningstapp i filter samt likrikting)

Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/10/08 :  13:00:04  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Tjena pix!

Jag har faktiskt en "drossel"! Minns du att jag byggde om en utgångstrafo till drossel med din hjälp?
Långt ner i denna tråd: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=68164&SearchTerms=drosslar
Du gissade att den kunde hantera någonstanks kring 72mA



Jag ställde frågan på diyaudio.com hur mycket ström min aikido kommer dra, och vi tittade lite i dpf:en som John Broskie har skrivit.
Försteget kommer dra max 50mA och då har jag räknat högt!
Max är ju 72mA så jag klarar mig

Tandbergtrafon går bort! Den var paj upptäckte jag. Lindningen har brunnit någonstans i primären.

Jag har: Den svarta trafon på bilden ovan. Det är en Tandberg trafo som ger 285V obelastad (mätte med multimetern)
Den har ägen mittuttag, och en lindning för glödström, 6,3V max 6A

Sen har jag även 220/240V trafon som jag visade några poster innan...

Du skulle alltså byggt ett en nätdel med L först, för 0,9x spänningen.
285 kanske sjunker till 275 belastad. (gissning)
275*0,9= 247 och jag är ganska nära mitt mål på 220V b+

Ska jag köra med den svarta trafon som ger 285V olastad och en krets med L först?

Olle Norell
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/10/08 :  14:30:43  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Idag har jag gjort en plåt för att skilja nätdel och signaldel.


Olle Norell
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2008/10/08 :  18:54:46  Show Profile Send pix a Private Message
quote:
Du skulle alltså byggt ett en nätdel med L först, för 0,9x spänningen.
285 kanske sjunker till 275 belastad. (gissning)
275*0,9= 247 och jag är ganska nära mitt mål på 220V b+


Du kommer även att tappa (U=RxI):
ca 2V eller ca 20 volt beroende på om du har grus-, eller glas-likriktare
ca 10V över "drosseln" (jag gissar att denna är på ca 150 Ohm)

Sen tappar du ytterligare spänning om du tänkt att göra fler sektioner på filtret.
Jag tappar ca 160V i mitt RIAA steg från trafo till anod på ingångsröret(se schema nedan) det är ett likritarrör (C)- L - C - L - C - R - C filter.

(C)-et i början är för att jag fick lägre spänning ut från filtret än vad jag tänkt mig så en liten 0,5uF kondensator först lyfte spänningen ca 40V. Jag hade helre undvikit denna kondensator och kört med ett rent L-filter men hellre detta än fel arbetspunkt på röret.

En "trend" är annars något som kallas "low everything" dvs att man inte skall ha stora kondensatorer samt använda drosslar med mycket låg DC resistans
Jag skall låta vara osagt om detta är bra eller dåligt, men kondensatorer kan vara ett gissel, även i nätfiltret

Linjesteget jag håller på med nu är ett (C) - L - C - CCS - VR-rör
0,5uF - 15H - 6uF (pio) - CCS(70mA) - OB3+OC3
Så det finns många möjligheter
Fast jag skall erkänna att jag har problem med rippel i detta skatbo

/Pix






"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/10/08 :  20:21:48  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Det blir likriktare av grus så då tappar jag bara ca 2V
Då gör vi så! Det är bra, för då kan jag använda den svarta trafon som även ger glödspänning

Siktar på att montera trafon imorgon! Tack för hjälpen!

Olle Norell

Edited by - mr.olle.norell on 2008/10/08 20:22:35
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/10/09 :  00:48:51  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Nu är trafon och drosseln monterade, och jag ska sova!


Godnatt!

Olle Norell
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/10/11 :  01:28:44  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Det glöder!

Ska börja löda allt annat snart

Olle Norell
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/10/11 :  16:38:07  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Pix skrev såhär i min tråd om drosseln:
quote:
När det gäller drosslar i nätdelen får man tänka på att drosseln agerar bara drossel först när det passerat några mA (induktansen har ett fönster med en min resp. max ström). Så man kan få en "överspänning" vid uppstart innan rören lastar filtret.
Mitt Phonosteg (LCLC(RC)-filter) är uppe i 320V under 5-10 sek vid uppstart för att sedan gå ner till 260V.
Om detta är ett problem kan man lösa det genom att lasta drosseln med några mA konternueligt så att drosseln alltid ser en last som ligger över denna "kritiska-induktans".
Eller så startar man glöden i rören först, så de leder när +HT spänningen slås på.

Detta gäller bara när du har drosseln först i filtret (L.... filter)

Jag har installerat två vippor. Jag ska starta glöden först, och sen anodspänningen, för att det är lite snällare mot rören... Och för att det är så roligt med vippor

Var placerar jag vippan för anodspänning smartast?
1: Trafo --> vippa --> LC-nätdelen --> förstärkaren
2: Trafo --> LC-nätdelen --> vippa --> förstärkaren

ps. Det blir likriktare av grus

Olle Norell
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/10/17 :  00:17:42  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Jag har dragit en slinga 2,5 mm2 enkardelig kabel som jord. Och en blå för anodspänning.
Sen har jag monterat lite motstånd...



Någon som har svar på mitt förra inlägg? Pix?

Olle Norell
Go to Top of Page

maal
Member

801 Posts

Posted - 2008/10/17 :  00:56:39  Show Profile Send maal a Private Message
Det ser ut som att du har lagt jorden till chassiet. Det kan skapa brum. Försök att lägga den till jord på ingångskontakterna istället.
Se till att du isolerar kontakterna från chassiet.

Här är lite läsvärt:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=2095&postdays=0&postorder=asc&start=30





DIY och rör.
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/10/17 :  13:01:01  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Det här med jordning är ju mycket omdiskuterat
Såhär skrev fuling på faktiskt:
quote:
Hmm, ok.
Du vet att chassiet bara ska jordas på ett (1) ställe?
Det är väldigt viktigt!
Är ingångskontakterna isolerade från chassiet till exempel?

Jag har jordat chassit på ett ställe! Rätt!

Mina ingångskontakter har ingen kontakt med chassit. Kontakternas jordar, jordar jag med en kort sladd ner till min fina jordlina

Visst har jag gjort rätt, eller?

Sen finns det femtioelva andra sätt att jorda på... Finns ju en del debatt...

Olle Norell
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2008/10/17 :  15:21:16  Show Profile Send pix a Private Message
Olle, du gillar ju switchar..
Sätt en switch så du kan köra direkt till jord, alternativt via ett 10 Ohms motstånd till jord.
Att lyfta signaljord via ett motstånd på detta sätt kallas "ground-lift" och switchen är perfekt att kunna lyssna sig till minst "noise" i högtalaren
Alternativet till 10 ohms motståndet är två motriktade dioder.
Kallas "ying-yang dioder" och är i princip samma sak.
Annars har du helt rätt, jordkopplingen skall enbart ske i en punkt (sk. stjärnjord).
Min erfarenhet är annars att man måste testa olika jordningsalternativ.
Inget verkar vara rätt.

quote:
Var placerar jag vippan för anodspänning smartast?
1: Trafo --> vippa --> LC-nätdelen --> förstärkaren
2: Trafo --> LC-nätdelen --> vippa --> förstärkaren

Jag placerar alltid switchen före trafon.

Switchar är rätt så känsliga om de placeras efter en drossel.
Drosseln bygger upp ett magnetfält, och om du slår av switchen alstrar drosseln en spännings-spik som enbart begränsas av dess DC-resistans, dvs flera ggr HT-spänningen.
Det är altså stor risk att du får en ljusbåge mellan kontakt-ytorna på switchen som kommer att förstöra denna
Jag vet inte hur mycket E-lytarna orkar dämpa denna spik..

Detta är en av fördelarna (den ända?) med glas-likriktare, den startar HT-spänningen väldigt mjukt (5-30 sek), vilket är lagom för att glöd-tråden skall vara uppe i temperatur innan HT-spänningen är uppe.

Hmmmm
Detta blir klurigt om du inte har en separat trafo för HT resp. LT-spänning, så du kan bryta före trafon.
Någon som testat att bryta HT-spänningen efter trafon?

/Pix



"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2008/10/17 15:47:32
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2008/10/17 :  15:57:08  Show Profile Send Lord a Private Message
I de fall jag kör med fördröjd högspänning så brukar reläkontaketerna hammna mellan likriktare och första konding. Eller om trafom har mittapp så bryter jag den . Det funkar fint , inga knäppar eller nå när de slår till.


En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning

Edited by - Lord on 2008/10/17 15:59:50
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/10/17 :  16:40:35  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Pix: Ground-lift kanske man skulle ha Då lägger man alltså 10ohm mellan ingångskontakterna och jordslingan, och en vippa som kopplar rakt förbi så man kan välja?

Visst är det bäst med vippa före trafon, men som du skriver :Jag har glöd och anodspänning i samma trafo.

Lord: Kul att höra att det går bra att bryta efter trafon! Jag har faktiskt mittapp! Man kanske skulle sätta en vippa där!

Olle Norell
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2008/10/17 :  17:50:49  Show Profile Send pix a Private Message
Tjena
quote:
Pix: Ground-lift kanske man skulle ha Då lägger man alltså 10ohm mellan ingångskontakterna och jordslingan, och en vippa som kopplar rakt förbi så man kan välja?


Chassit skall vara kopplat till skyddsjord. Dvs grön-gul ledare från nätet. Detta är en säkerhetsgrej och har inget med ljudet att göra.

Sen har du signaljord.
Du måste låsa jord-potentialen för signalen på något sätt relativt chassijord, för att chassit skall fungera som en skärm.
Så, antingen direkt eller via en resistor (som lyfter signaljord någon volt rel. chassijord)

Det enklaste är ju att göra denna sammankoppling sist. Då kan du mäta att signaljord och chassijord är separerade, varefter du kopplar samman dessa i en punkt eller via en resistor. Du vet då säkert att det inte finns mer än en punkt dessa sitter samman.

Teorin är att genom att signaljord lyfts någon volt förhindrar att "skräp" från chassijord blandar sig i signaljord.

Exakt var denna kopplingspunkt skall göras vet jag inte.
Det som maal säger låter ju vettigt (vid ingångskontakterna)

Edit: Jag kikade i Mirand tråden nedan. Där är "S1" groundlift switchen. "R2" & "C11" groundliften (C11 tog bort en del "poff" när man slog om switchen)

Edit:
quote:
Jag har faktiskt mittapp! Man kanske skulle sätta en vippa där!
Eller så sätter du en rör-diod där, då får du mjukstart

/Pix




"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2008/10/17 18:40:58
Go to Top of Page

maal
Member

801 Posts

Posted - 2008/10/17 :  20:14:14  Show Profile Send maal a Private Message
Tack för kalasbra info . Det är många som föreslår att man ska ha ingångskontakterna som jordpunkt. Jag är ju långt ifrån kunnig på det här med rör. Att jorda på ett optimalt sätt för att undvika brum verkar vara en hel vetenskap. I mina bägge projekt har jag använt mig av en jordskena som går till ingångskontakterna.
Olle; Dela gärna med dig av dina erfarenheter om du testar något av det som har föreslagits . Lycka till .

DIY och rör.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/10/18 :  08:54:19  Show Profile Send reVintage a Private Message
Mors Olle!

Bus-barjordning som du börjat med fungerar klockrent men du bör ändra lite. Din kommer inte att fungera bra.

Ha separata plusmatningar till varje kanal från den gemensamma nätdelens drossel.

Börja med två bus-bars, en till varje kanal.

Lägg alla ingångsrörets jordar inklusive glättningskondensator till en gemensam första punkt på bus-baren, ingångskontakten isolerad från chassi.

Lägg sedan nästa stegs jordar på en gemensam punkt som nästa anslutning på busbaren, även här med glättningskondensatorn för detta steg, osv. osv.

De två "bus-bararna" slutar vid utgångskontakterna som vid dessa chassijordas tillsammans i en punkt. Denna punkt får också utgöra den gemensamma nätdelens jordpunkt.

Det finns fler varianter men denna tror jag skulle fungera bäst i ditt projekt.

Glöm inte heller att lägga upp glöden(gärna DC) på sisådär 80V potential.


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/10/18 09:03:47
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/10/18 :  09:30:27  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jordningsmetoden som reVintage beskriver tycker jag är bra och jag brukar kalla den trädjord, man drar ihop jordgrenar till en stam som sedan jordas. En ren stjärnjord fungerar ganska bra men det finns en liten risk för att jordströmmarna letar sig fram på ett sätt så att ett steg påverkar ett annat eller att jordström från nätdelen söker sig in i signaljord.

En mycket bra beskrivning av jordning finns här om du missat det:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=57302

Edited by - MatsT on 2008/10/18 09:31:37
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/10/18 :  17:58:01  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Tack för bra tips hörni!
Nu fick jag lite att fundera på! Jag ska nog bygga om till bus-jordning som revintage föreslår!

Olle Norell
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/10/22 :  17:49:21  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Nu har jag haft lite tid att tänka efter.
Jag har läst Lenn Arts tråd om jordning. Den var skitbra! Hur kunde jag ha missat den, den var ju sticky
Det reVintage föreslår är ju typ samma som jag förstår det

Trippeljordsystem verkar vara bra! Jag kör på det!

Såhär gjorde jag: Det är 2,5mm2 enkardelig kabel jag använder.
Från nätdelen kommer två blåa med B+. En per kanal som reVintage tipsar om.
Det kommer även strömförsörjningsjord.
Sen har jag var sin jordbuss för höger och vänster kanal.



Alla jordarna går sedan ihop till min centrala jordbuss som även är ansluten i chassit.


Överblick:


Jag tror det blev bra! Hoppas att jag fattade rätt

Olle Norell
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/10/23 :  17:59:48  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Ser väldigt prydligt och snyggt ut (om jordningen har jag ingen åsikt ...)!

Johan
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2008/10/23 :  18:14:59  Show Profile Send pix a Private Message
Tjusigt Olle !
Rent och snyggt, lätt att komma åt och överskåda
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/10/23 :  18:44:48  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Skönt att det blev godkänt Då ska jag börja löda genast!

Olle Norell
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/10/24 :  00:25:15  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Visst fasen hinner jag till uppsalaträffen


Olle Norell
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000