HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Nybörjarfrågor om kondingar ...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/04/26 :  18:45:04  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Senaste tiden har jag DIY:at lite och förstår inte riktigt varför man väljer vissa typer av kondingar till vissa delar av konstruktionerna ... Jag vet av erfarenhet att olika kondingar på utgången spelar stor roll, men varför använder man t.ex. elektrolyter i nätdelen och en PIO eller polypropylen på utgången ... Är det bara en fråga om kostnad?

Min fråga är egentligen, om kostnad inte var en faktor att räkna med, skulle man då välja den konding man bäst gillar rakt igenom? Eller är det så att olika kondingar har egenskaper som andra saknar och därför passar bättre i t.ex. en nätdel, på en utgång, som avkoppling o.s.v.?

Johan

Edited by - Jolojl on 2008/04/26 19:27:04

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/04/26 :  20:04:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Elektrolyter har högre kapacitans för en viss fysisk storlek och passar därför bättre i en nätdel om man inte har obegränsat utrymme. PIO eller polypropylen är ljudmässigt bättre rent allmänt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/04/26 :  20:24:39  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Tack Bernt!

Om jag förstår dig rätt skulle du alltså välja PIO/polypropylen (eller ngt annat du gillar) framför elektrolyter i t.ex. nätdelen om varken pris eller utrymme var av betydelse?

Johan

Edited by - Jolojl on 2008/04/26 20:25:38
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/04/26 :  21:01:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/04/26 :  21:09:57  Show Profile Send Lovan a Private Message
Med tanke på hur stora mängder PIO/plastkondingar du behöver för att komma upp i användbara kapacitancer till ett slutsteg så undrar jag om inte resistansen av all kabel kommer göra den sämre...

Att hitta kondingar över 10uF är oftast väldigt svårt och dyrt om man inte vill ha elektrolyter. Inget för F4-or
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/04/26 :  21:13:39  Show Profile Send f95toli a Private Message
Fast det är väl tämligen hypotetiskt?
I en nätdel vill man ju som sagt var ha mycket kapacitans och det är inte praktiskt möjligt med enbart propylen. Visserligen skulle man kunna löda ihop ett par hundra kondensatorer, men bara serieresistansen skulle göra det till en väldigt dålig lösning. Dessutom skulle det kosta några tusen kr.

Olika typer av kondensatorer är bra på olika saker, till och med jag (som inte är speciellt duktig på elektronik) använder 3-4 olika sorter i mina egna konstruktioner (nätdel, avkoppling till ex. op-ampar, avkoppling till digitala kretsar osv).

Rent allmänt är de bästa kondensatorerna de med luftgap, de används i en del precisionsmätningar på jobbet. De är dock inte speciellt praktiska, en 10 nF kondenstor är ungefär lika stor som ett bilbatteri och väger åtskilliga kg.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/04/26 :  23:01:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
I ett rörslutsteg är en nätdel med PIO eller folie i nätdelen inget orimligt. Det beror ju helt på hur man löser uppgiften.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/04/27 :  00:58:53  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Tack för svar! Jag förstår mer nu än tidigare.

Johan
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2008/04/29 :  08:45:12  Show Profile  Visit peranders's Homepage
http://www.analog.com/library/analogDialogue/archives/39-05/Web_Ch5_final_PtB_F.pdf sidan 104 och där omkring har du något att läsa.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2008/04/29 08:46:54
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/04/29 :  23:47:10  Show Profile Send Jolojl a Private Message
quote:
http://www.analog.com/library/analogDialogue/archives/39-05/Web_Ch5_final_PtB_F.pdf sidan 104 och där omkring har du något att läsa.


Tack peranders! De var en jättebra sammanfattning, också för motstånd.

Johan
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000