HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 tips önskas: avlödning komponenter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2008/04/29 :  00:14:28  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
Sitter och försöker att löda bort lite småsignalstransistorer men det funkar inget vidare. Det jag har tillgångtill är givetvis en lödkolv och utöver det så har jag en "sug".

Dock tycker jag att det är svårt så fort det kommer till att flera ben sitter tätt och komponenterna är små. Får även problem om jag lyckas få bort komponenterna, med att lödtenn täcker hålet (små hål) vilket jag inte heller får bort på ett bra sätt, vilket gör det svårt att få nya komponenter på plats.

Alla tips tages varmt emot.

Tack på förhand

/loovet

// det blev en aleph 1.7 //

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2008/04/29 :  07:54:32  Show Profile Send pix a Private Message
Loovet,
Köp något som kallas avlödningsfläta
Det är en kopparfläta på rulle som du lägger intill tennet samtidigt som du värmer med lödpennan.
Kapilärkraften i flätan suger upp tennet.
Klipp av den bit som är tennfyld, när du går på nästa lödställe
Finns även på Biltema men är något sämre
Dock tar flätan en hel del värme från lödstället så jag rekomenderar en rel. tunn fläta och att du får suga upp tenn flera gånger
Är det ytmonterade paddar, funkar det utmärkt att dra flätan (med lödspetsen på flätan) över padden.
Detta är betydligt säkrare metod än sugen, då (åtminstånde jag ) har en förmåga att suga loss hela padden från kortet
Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2008/04/29 07:55:46
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2008/04/29 :  19:33:41  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
värt att nämna är att lödflätorna är lite utav en "färskvara" dom blir sämre med tiden, speciellt om kopparen får oxidera ordentligt :(

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2008/04/29 :  20:35:37  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
köpte avlödningsfläta på lunchen idag!

glömde den dock på jobbet

får prova i morgon.

Tack för tipsen

/loovet

// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page

Lundahl
Member

98 Posts

Posted - 2008/04/29 :  21:46:48  Show Profile Send Lundahl a Private Message
hej

om koppar oxiderar kan oxiden tas bort med ca 2% svavelsyra.

tips från kemisten
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2008/04/30 :  08:40:08  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Fluss underlättar om man skall löda bort saker. Lägg på lite innan du smälter och sug bort allt du kan. Detta brukar få envisa saker att släppa.

Hjelm
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000