HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 200µF kondensator
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lundahl
Member

98 Posts

Posted - 2008/04/21 :  22:23:28  Show Profile Send Lundahl a Private Message
Sitter och simulerar delningsfilter till en trevægare. Skall dela basen vid ca 160Hz, 3.e ordningens delning. Har bara gjort tvåvægare innan och då blir ju komponentværdena lite mer timida så PP kondensatorer ær inga problem i dessa skapelser. Men nu nær jag nærmar mig 200-300µF på några kondensatorer blir ju PP kondensatorer lite dyra.
Undrar om ni har några bra tips på prisværda alternativ? Antar att det blir elektrolyter men vilka ær bæst?

PS. Har anvænt jærnkærna på en spole som ær på 10mH men på de andra 3 och 4mH blev det luftlindat. Ær det en bra avvægning tror ni?

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2008/04/21 :  23:46:43  Show Profile Send Fuling a Private Message
Motorkondingar. Brukar vara polypropylen/metallfilm i olja om jag minns rätt, finns upp till ett par hundra uF och kan köpas billigt som surplus.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Lundahl
Member

98 Posts

Posted - 2008/04/29 :  20:56:21  Show Profile Send Lundahl a Private Message
motorkondingar? var køper man sådana t ex?
låter spænnande.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/04/29 :  21:23:31  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Rekomenderar starkt inte att dela basarna passivr vid 160 Hz. Du kommer lägga till en stor serieresistans i och med spolen. Även Impedansen kommer vara mycket påtaglig långt ner i frekvens.

Så mitt råd är i all välmening dela aktivt eller dela över 300 Hz.
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2008/04/29 :  22:34:30  Show Profile Send classe a Private Message
eller om du måste, så kan du blanda elyt o polyprop och få till det
bra på så vis.

18 ska de va.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000