Author |
Topic |
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2008/04/25 : 20:47:15
|
Jag ska kolla när jag kommer hem om det går at få till snyggare, men det där elementet var svårt.
Rent spontant skulle jag tro att den grop i frekvensgången inte kommer påverka ljudet anorlunda än just frekvensgången. Skillnaden på ett tappat horn och bandpasslåda är att här spelar elementet direkt i horngången och i en bandpasslåda måste man först byga upp ett tryck i kammaren som sedan får resonera med porten. Därför kanske det kan låta slappt. Detta är bara spekulationer, jag har inte byggt så själv än. Jag skulle dock rekomendera ett annat element. Audes och Seas-elemenen är mycket intresanta, Audeselementet verkar passa något bättre dock och för 675 pix är det ett kap |
|
|
classe
Member
1625 Posts |
Posted - 2008/04/25 : 22:01:29
|
prova denna då vifa m30wo 12" Typ: Bas Membranstorlek: 12 Tum Membrantyp: Coatat papper Impedans : 8 Ohm Frekvensomfång : 21-1000 Hz Effekt: 150 W Känslighet: 93 dB/SPL Resonansfrekvens: 21 Hz Vas: 400 L Qts: 0.23 Rek. delningsfrek: -------- Yttermått (mm): Ø 308 Monthål (mm): Ø 278.5 Vikt: 2.95 kg
|
18 ska de va.
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2008/04/25 : 22:17:48
|
Jag vill bara klämma in att man vill inte ha hörnbitar/reflektorer i horngången. Tvärtom, man vill gärna dämpa ut de högfrekventa peakarna så mycket som möjligt. Fler böjar och inga reflektorer är melodin. Om man dessutom kan bygga hornet så att avastånd mellan ytor motsvarar 1/2 våglängd av peakarna så får man ytterligare dämpning av dem. Kan ge lite huvudbry vid designfasen, men våran goda Tom Danley har lyckats väl. (DTS20)
Mvh Johannes. |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2008/04/25 : 23:00:40
|
Jag har mätt upp en Gamma 12 tummare och om jag inte minns fel så låg Bl-faktorn en bra bit över 12.
Det talas mycket om dämpmaterial i en pipa. I huvudsak är det så att om högsta frekvensen som skall användas i pipan är längre än pipans längsta mått behövs inget dämpmterial. Det var teorin. I vekligheten kommer man ofta att behöva dämpa lite här och där med tunna skivor av dämpmaterial. I verkligheten kan nämligen ljudvågor som är kortare än de längsta måtten att smita in i lådan och ge upphov till stående vågor mm.
Circlomanen har helt rätt gällande hörnbitar. Låga ljudvågor låter sig inte reflexa mot små träbitar. Varje böj fungerar utan dessa hörnbitar som ett lågpassfilter och fltrerar bort de höga tonerna som kan finnas i pipan eller smita in av annan anledning.
|
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2008/04/25 : 23:26:55
|
Man kanske helt enkelt kan ha kilar av mineralull istället för hörnbitar i trä... då har man lixom både bra strömmning vid rejäla ljudtryck samtidigt som de inte reflekterar högre frekvenser utan faktiskt absorberar istället?
/esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2008/04/26 : 00:37:22
|
esl: Exakt! |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2008/04/26 : 01:23:55
|
quote: Jag vill bara klämma in att man vill inte ha hörnbitar/reflektorer i horngången. Tvärtom, man vill gärna dämpa ut de högfrekventa peakarna så mycket som möjligt. Fler böjar och inga reflektorer är melodin. Om man dessutom kan bygga hornet så att avastånd mellan ytor motsvarar 1/2 våglängd av peakarna så får man ytterligare dämpning av dem. Kan ge lite huvudbry vid designfasen, men våran goda Tom Danley har lyckats väl. (DTS20)
Så det där med hörbitar, är det först vid mellan-bas eller mellanregisterhorn det blir aktuellt med utformningen och placering av dessa? Det har betydelse för vissa horn, och det gäller tydligen att sätta dem rätt i korrekt storlek för bästa effekt.
Vad gäller fler böjar, är det verkligen korrekt för tappat horn? Jag är inte ute efter att "fälla" någon, om nu någon skulle tro det, jag kan ingenting i princip ännu, jag har dock hört andra uppgifter. Just 180-graders böjar skall inte vara så optimala, så man bör minimera antalet av dessa böjar. |
J. Ullberg |
|
|
Wing Zero
400.000-klubben
1097 Posts |
Posted - 2008/04/26 : 07:34:42
|
Hur hade Beyma 12B-100R funkat i ett tappat horn? Det är en studio 12a som jag har haft innan i BR lådor och dom har spelat respektabelt redan där så dom borde ha rätt så hög potenial i ett tappat horn med. Här e värdena. Program Power: 300 Watt Nom power: 150 watt Sensitivity: 93dB BL factor: 17.2 X-damage: 28mm X-max (linjär): 3mm Fs: 29 Hz DC: 6.6 Ohm Qms: 6.49 Qes: 0.31 Qts: 0.30 Le: 1.3 mH Vas: 154 Liter Moving Mass: 77 gr.
Det ser ut att kunna funka rätt bra. Testa att simulera :)
http://profesional.beyma.com/ENGLISH/detalle.php?id=61 |
Musik är livet |
Edited by - Wing Zero on 2008/04/26 07:35:45 |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2008/04/26 : 08:18:44
|
Circlomanen, när du byggt dina horn har du enligt simuleringarna haft en kraftig peak alderles över arbetsområdet (någonstans mellan 80 Hz och 100 Hz om jag inte missminner mig). En 100 Hz-peak skulle motsvara att lådan bör ha minst ett mått på 172 cm. Denna resonans förstår jag om du vill dämpa bort akustiskt och det är helt rätt. Jag försöker designa hornen så att de inte ska få sådant frekvensförlopp utan det över avstämningsfrekvensen ska dämpas bort akustiskt genom sammarbete mellan fram och baksidan av elementet. Vi provade på mässan att dela mitt tappade horn, beräknad på denna princip, vid 80 Hz och enbart låta basen passera delningsfiltret och det kom bara bas ut, inga resonansbetonade övertoner (150-190 Hz med max på 170 Hz) i mitt horn alls. Här borde filtrets branthet också spela in. Ju högre desto bättre...
Det bästa som jag ser det är att ha en rak pipa, det är svårt, för den blir lång och man behöver två element, så det näst bästa är ett veck. Ju fler veck som adderas adderar, desto längre från simuleringen kommer verkligheten att bli. Är simuleringen däremot vågig kan vecken hjälpa till att jämna till frekvensgången eftersom pipans längd inte blir lika väldefinierad, men då tappar man samtidigt i verkningsgrad.
Jag ska erkänna att mitt tapade horn inte hade hörn i toppen. Det lät bra ändå. Däremot, om jag bygger fler par kommer jag ha hörn för att efterlika den raka pipa jag simulerat så mycket som möjligt. Bra idé med dämpskiva i hörnen esl! Det ska jag lägga på minnet, eller i pipan...
Vad gäller dämpningens vara eller icke vara anser jag att man ska prova sig fram. I mina TL-lådor hemma har jag ganska mycket dämpmaterial, för annars låter det burk. Jag förlorade lite i verkningsgrad, men vann mycket i ljudkvalité. I det tappade horn jag byggde lät det bra på en gång utan burkljud och därför valde jag att undvika dämpmaterial. Kan ju dock prova sen för skojs skull. Kanske blir det annorlunda för dessa horn som utvidgar sig jfr mitt som hade konstant tvärsnittsarea. Det måste helt enkelt lyssnas fram.
Buggsson, om man simulerat ett horn (inte ett tappat...) med vågig frekvensgång kan det vara fördelaktigt att undvika hörnen för att jämna ut frekvensförloppet. Har man däremot simulerat fram en snygg och fin frekvensgång ska man försöka efterlikna horngången ett rakt horn så mycket som möjligt. Annars bygger man ju annat än det man simulerat och famlar i blindo. Jämför här mina bakladdade horn Luvan/tomtesläden med CarlssonH:s BK202-lådor. Hans är mycket mindre och simulerar vågigare och mer resonansbetonat. De hornen har dock betydligt fler veck i sig och enligt hans lyssningsintryck låter det mycket bra ändå. Skulle man bygga hans horn rakt tror jag det är stor risk att det kommer låta tratt och bonkigt. I mellanregisterhorn (över ca 100 Hz) bör man undvika böjjar över huvud taget. |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2008/04/26 : 08:43:54
|
Vifaelementet fungerar, men inte optimalt. Låg Bl gör till exempel att konutslaget blir hela 30 % mer än för Wing_Zeros motsvarande Beyma, som verkar passa som handen i handsken. Dessutom kräver Vifan en stor halsarea vilket kan hämma dynamiken. Med 50 extra liter vinner du 1 dB, men det viktigare är nog att då utvidgar sig pipan vilket borgar för mer dynamiskt ljud. Den svarta kurvan har konstant tvärsnitt på 550 cm2 och hela lådan blir ca 180 cm hög. Den grå utvidgar sig från 520 till 800 cm2 och blir 190 cm hög.
Vifan
Är det intressant kan du få mer data och mått.
Beyma
2 meter hög, expanderar från 290 till 900 cm2 borgar för bra dynamik. Du kan lira 122 dB över hela bandpasset innan elementet tar skada Skulle starkt rekomendera dig att bygga detta horn.
Yttermått skulle bli endast 40*43 cm i tvärsnitt och 2 meter högt. Är det intressant kan du få mer data och mått.
Daytonelementet som tidigare simulerats går att få något snyggare, men det är mariginellt. Dessutom kommer elementet svänga lika mycket som Audes 8" för samma ljudtryck, så jag skulle inte rekomendera att bygga ett tappat horn med det elementet. |
Edited by - PetterPersson on 2008/04/26 09:48:45 |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2008/04/26 : 09:31:35
|
Tom Danley förespråkar dessutom mycket starka magneter och tunga koner.
http://www.danleysoundlabs.com/pdf/danley_tapped.pdf
Mina erfarenheter visar att stark magnet är bra, om den inte är för stark. Då blir antingen hornet väldigt stort eller frekvensgången resonansbetonad för elementet "sätter fart på pipan" mycket kraftfullare än för ett element med "lagom" stark magnet.
Jag väljer hellre att undvika denna resonansbetonade frekvensgången i designstadiet av hornet snarare än att ha ett för starkt element och sendan strypa resonanserna under lådans konstruktion.
Hög massa har jag alltid varit emot. Dynamikbegränsande i min mening. Tom förespråkar att elementet ska slå över cm och det är sällan aktuellt för hifilyssning. Dessutom mattas upphängningen ut fortare. Jag är rätt säker på att Tom har optimerat sina TH för PA och biografbruk, där kraftiga lågfrekventa toner kan förekomma och då behövs det där sista i Xmax. Vi är väl mer intresserade av välljud och på det sätt/ljudkaraktären ett tappat horn spelar med snarare än dB-race...
Ni må tycka att jag har bestämda åsikter, så skjut mig, jag försöker motivera varför jag har vissa åsikter och sätt att designa och tills någon förklarat och motiverat varför jag har "fel" tror jag på mig själv |
Edited by - PetterPersson on 2008/04/26 09:40:14 |
|
|
dmr
Member
222 Posts |
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2008/04/26 : 10:47:43
|
Ha HA...oj oj oj...här kommer du kunna spela
400 liter, 2 meter hög, 59*52 cm i fyrkant yttermått. Vill du ha fler mått, så hör av dig antingen i tråden eller via pm.
Exemplarisk frekvensgång. Bygge rekomenderas.
|
|
|
dmr
Member
222 Posts |
Posted - 2008/04/26 : 10:58:27
|
I'm there, dude Kan man vika denna en gång till så höjden hamnar på 1m? Jag försökte simulera detta i hornresp men fick bara "skit" ut. Kan du slänga upp en bild på inmatningsformuläret också, pleeze
Mv. David
|
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2008/04/26 : 11:04:38
|
Härligt!
Det kommer säkert gå bra att vika den en gång till. Folk har ju lyckats med det förut. Betydligt mer pyssel att få ihop det med måtten bara, men det ska gå.
|
|
|
Wing Zero
400.000-klubben
1097 Posts |
Posted - 2008/04/26 : 11:26:27
|
Mer data och mått vill jag gärna ha. Detta är väldigt intressant. |
Musik är livet |
|
|
dmr
Member
222 Posts |
Posted - 2008/04/26 : 11:38:16
|
Bara så att jag har fattat rätt innan ritbordet börjar glöda; elementet ska sitta med sitt centrum på det avstånd där S2 & S3 inträffar
/David |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2008/04/26 : 11:48:59
|
Korrekt. Alltså 46 cm från slutet och 46 cm från början av hornet ska centrum sitta i ditt fall. |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2008/04/26 : 12:05:30
|
Wing_Zero
Tolkas som
S1 = Arean i början av hornet (Throat Area) S2 = Arean där baksidan av elementet ska sitta. Con = Koniskt utvidgande segment i cm, här 51,4 cm mellan hornets början (Throat) och centrum på elementets baksida.
S3 = Arean där framsidan av elementet ska sitta. Con = Koniskt utvidgande segment i cm, här 297,2 cm mellan centrum på baksidan av elementet och centrum på framsidan av elementet.
S4 = Arean där hornet tar slut, här 900 cm2. Con = Koniskt utvidgande segment i cm, här 51,4 cm mellan framsidan av elementet och hornets slut (Mouth).
Där hornet vänder blir således arean:
A (halvvägs) = (S1 + S4) / 2
I detta fall:
A halvvägs = (290 + 900 ) / 2 = 595 cm2
Undvik ostagade ytor längre än 20 cm från varandra då 22 mm material används. Gärna ner på 15-17 cm från ostagade ytor. Stagen sätts längs en tänkt linje i hornet så här
Taget från Volvotreter.de
Era horn kommer dock inte ha den sista knixen, då de istället dämpar ut den 90-100 Hz resonans som annars bildas. Följande är också taget från volvotreter.de
Det är 90-Hz-resonansen som är elak.
Innan någon kommenterar om elementet ska sitta med fronten närmast öppningen eller början på hornet vill jag kommentera att vi (Jag, Bernt Jansson och Preben) lyssnade oss till den fas som lät bäst och det lät bäst då elementet slog mot öppningen. Därför verkar det mest naturligt att sätta elementet så att det arbetar frammåt. |
Edited by - PetterPersson on 2008/04/26 12:09:57 |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6796 Posts |
Posted - 2008/04/26 : 12:49:04
|
Jag har TBW8-740c liggandes och undrar om det kan vara något att använda det som skiljer c-modellen och p åt är RATED POWER INPUT 120 W, MAXIMUM POWER INPUT 230 W för c-modellen
http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/w8-740p.htm
Jag har provat i hornresp men jag får inte till det mistänker att jag har glömt något.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2008/04/26 : 13:57:44
|
Det är en stak magnet och låg vas som ställer till det. Detta element passar i ett minihorn Endast 48 liter
Lådan skulle bli 215 cm hög, 27 cm bred och endast 15 cm djup. Alternativt dubbelvikt om man vill, då blir den ju ca 110 * 27 * 30 cm...
Som man kan läsa av input är S1 mycket liten, 30 cm2 och 48 cm2 där elementet sitter. Det ger en kompressionsfaktor på ca 4:1 vilket är högt. Om det är för högt törs jag inte säga, så det skulle vara mycket lärorikt om du kunde bygga ett horn och rapportera resultatet.
Skulle det fungera bra skulle detta kunna bli en riktig liten miniaudiophilsubb
Tack vare den höga laddningen hornet utför på elementet är konutslagen mindre än för motsvarande SEAS och AUDES 8"are, 10-20%. 12,5 mm X-max gör ju att det går att spela olidligt högt på detta för att vara 8"... |
|
|
lum
Member
85 Posts |
Posted - 2008/04/26 : 16:37:19
|
Hej
Jag har två Silver Iris Augie basar stånde här hemma. Blev självklart nyfiken om de ö.h.t. är hornvänliga. (Tvivlar dock)
Tyvärr har jag inte hittat mer än det här:
Silver Iris OB 15" Augie
Specifications:
15" low frequency augmentation driver Ideal for bass augmentation in open baffle and infinite baffle configurations Heavy cast basket Kevlar Reinforced Paper Cone Body w/mass plug Long excursion poly/cotton cloth surround Large copper shorting ring on the vented core Poly/cotton linear flat spider Knurled binding posts Cutout 13 7/8" Outside Diameter 15 1/4"
2.5" voice coil Power handling: 225 watts RMS. Impedance: 8 Ohms SPL: 88.7 dB 1w/1m Le: 0.81 Re: 5.69 Ohms
Qt: 0.92 Vas: 250.3 liters Xmax: 7.15 mm Fs: 27.0 Hz Magnet weight: 67ounces
Undrar nu om det går att använda hornresp med bara denna data? Jag är väldigt ny på det här med horn... |
Close the world. Open the nExt. |
Edited by - lum on 2008/04/26 16:42:16 |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2008/04/26 : 16:59:14
|
lum, tyvärr är de icke hornvänliga. De har en allt för klen magnet för det stora och tunga membranet.
Om du är nyfiken på det här med horn kan du börja med att bygga ett par 10"-varianter med Audeselement. Det kommer räcka mer än väl för hemmabruk och lådan blir inte lika stor som för en 15" och de är billiga också. Vill du ha hjälp med ritning, så hojta till.
För att lära dig mer om hur allt med parametrar och så hänger ihop kan jag rekomender att ladda ner hornresp. Sök här på forumet om "hornresp" så finns det mycket tips och läsvärt för att hjälpa dig att komma igång. Det är inte lätt ska du veta. Därför ger jag ett par olika färdigsimulerade varianter som folk får bygga så de slipper mecket med att simulera fram ett horn först. |
Edited by - PetterPersson on 2008/04/26 17:14:06 |
|
|
lum
Member
85 Posts |
Posted - 2008/04/26 : 17:06:05
|
Då kommer en följdfråga jag undrat över länge men glömt att ställa när de väl kom till kritan. Kan ett hörns öppning agera ett element? T.ex. när man har ett väldigt stort horn där elementet sitter långt från öppningen, tjänar man då på att ha öppningen nära rumshörn? (rumsnoder o.s.v.) |
Close the world. Open the nExt. |
Edited by - lum on 2008/04/26 17:07:55 |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2008/04/26 : 17:20:23
|
Ja, ett horn tjänar på att ha öppningen i ett hörn om hornet är designat för det. Ett fristående horn har en munarea 4 ggr större än ett hörnhorn, så ställer man det i ett hörn blir det lika fel som att ställa hörnhornet mitt på golvet.
Ett tappat horn är ett mellanting mellan pipa och horn och för de tappade hornets frekvensgång spelar det ingen roll var du ställer det. Däremot kommer du påverka rummet olika beroende på placering, men det är något man får experimentera sig fram till i det rum det ska spela i. Alla rum är individuella. |
|
|
Topic |
|