Author |
Topic |
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2008/04/11 : 23:50:47
|
Jag kommer aldrig ha råd att köpa NÅGOT som det står KRELL på - även om det hade sålts till samma pris som i USA..
Å jag har knappt råd med whisky heller... |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
Edited by - ohmega on 2008/04/11 23:52:39 |
|
|
IcedEarth
Member
498 Posts |
Posted - 2008/04/12 : 00:05:19
|
Kollar på en prislista från 2006-09-01 som audionord har skrivit, då är listpriset på en Krell FBI 215 000:- och priset är räknat på en dollar kurs på 7.95, dollarn som jag ser den nu är 5,97(www.di.se). Tar man 5.97/7,95= får man 0,75, det är en förändring på 25%. 0,75 X 215 000:- är 161 250:-.
Så jag skulle säga att den skulle kosta 161 250:- i dag. Men jag tror ju knappast att Audionord har satt den på 5.97 då dollarn rör sig så mycke. Ringer du och frågar Audionord så tror jag du hamnar en bit under 185 000:-....det är vad jag tror. Men inte 90 000:-, det är ju bara att fet glömma.
//rillo |
|
|
jonash
Member
299 Posts |
Posted - 2008/04/12 : 08:01:35
|
Men om man nu tycker att det är så billigt i USA, så KÖP DET DÄRIFRÅN DÅ! Jag förstår inte problemet.
/Jonas |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2008/04/12 : 09:07:05
|
Jag har sagt det i en tidigare tråd. Jeans? Big Mac & co? (svårt att importera, men ändå)
Tomas.S: KSV (Kostnad Sålda Varor) ger TB1 (Täckningsbidrag 1). Det är mer intressant med TB2 eller rena nettoresultatet. För de har väl lagerkostnad? Personal? Lokaler? Bilar?
Snoddas: quote: Håller med dig men det finns ett sätt att tjäna mer pengar! Det är företagsekonomi på nybörjarnivå. Man kan helt enkelt sänka priset, tro det eller ej !
Håller inte med dig där. Det finns många som går i den fällan. Hur mycket måste inte omsättningen öka för att kompensera 10% rabatt?
|
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2008/04/12 : 09:13:46
|
Googlade lite: http://ejnar.se/3747/globe/deltape.html
quote: Exempel 2
Svens Ica sänker priset på falukorv med 20%. TG före prissänkningen var 22%. Med hur många procent måste omsättningen öka för att bidraget från falukorvsförsäljningen inte ska minska?
Lösning:
steg 1: Räkna ut nya TG först. (ivk = rk/st = konstant = 0,78p). Nya priset blir 0,80p kr.
Ny marginal i kronor: 0,22p - 0,20p = 0,02p = TB/st Nya TG = 0,02p/0,8p = 2,5%
steg 2: Räkna ut gamla resp. nya bidraget. Sätt sen dessa lika i en ekvation.
Gamla bidraget: 0,22 I (I = omsättningen i kr = pq)
Nya bidraget: 0,025 #402; I (kr), där #402; = omsättningsökningsfaktorn.
Ekv.: 0,025 #402; I = 0,22 I #402; = 8,8 Således erfordras en omsättningsökning med inte mindre än 780%
|
Edited by - huzze on 2008/04/12 09:15:27 |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2008/04/12 : 18:10:22
|
quote: Ni måste inse att folk skall leva på detta, ingen jobbar gratis. Ni vill ha en rabatt i den svenska butiken, för att ni är en trogen kund , Ni kanske vill byta in något, och givetvis få bra betalt. Samtidigt skall butiken "stå på tå" och ge hög service, t.ex. låna ut ett slutsteg när ditt är på service.
Ger alla butiker rabatter och hög service med hemlån när ens slutsteg är på Service? Känner inte igen detta i Stockholm i alla fall, men jag,kompisar och bekanta har då inte handlat Krell grejer fär "180" lappar, men det kanske krävs dessa nivåer för att få rabatt och alltid hög service. Och jag har varit en trogen kund, men rabatter har det varit mycket sparsamt med... Ps. Och enda gången som jag har hört tala om hemlån vid reperation var när en kompis slutsteg var på lagning i nästan två månader och då fick han erbjudande om hemlån efter ca:1 månad och detta har bla. gjort att jag har handlat i denna butiken några gånger då jag vill gynna sådana handlare. quote: Jakten på lågt pris i detta land är helt absurd.
Herregud... Säger som Snoddas, alla skiter inte pengar som du verkat tro.
|
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Leif Eriksson
Member
700 Posts |
Posted - 2008/04/12 : 19:17:04
|
Det är inte fågan om att "skita pengar", men det är väl inte konstigt att de som jobbar i HiFi butiker, vill ha en vettig ersättning för det arbete dom lägger ned, lika väl som du och jag, eller du kanske tycker att dom skall "idka välgörenhet". Jag kan inte uttala mig om stockholmsbutikerna, (förutom en), men jag har haft en CD på lån en dryg månad från en butik i göteborgsområdet, i samband med fel på min egen, och del var inte i 180 kkr klassen, snarare 10 kkr. Jag känner ingen, inklusive mig själv, som har betalat listpris för en HiFi pryl, utan det brukar gå att få en rabatt på x antal %. Det är till och med inte ovanligt att det går att få rabatt på SIBA, det har jag egen erfarenhet av. Jag har alltid lånat hem plylar och provat innan köp, utan motkrav från butik om öppet köp etc. Jag köpte vinylspelare (beg), och en ny tonarm av Veteran HiFi i Stockholm, med inbyte av en annan vinylspelare, jag fick ett pris som var helt OK för min del. Den levererades hem till mig i Göteborg personligen av Mirre, det kallar jag service, och jag värdesätter detta. Jag har även fått en hel del "gratis" hjälp, hemlån av PU och Protratctor mm. utan motkrav. Jag tycker att sådan service är värd en del och kan tänka mig att betala lite mer för detta.
Det stora problemet tror jag är, att med impoterade prylar så får man många gånger ett extra led, (distributören) som kostar en slant, jag är het övertygad om att detta led kommer att försvinna på sikt och tas över av butiker, som sköter distribution, det ser vi redan för många fabrikat. Det blir då samma personal som driver butiken och som sköter distributionen, vilket innebär, en lön en lokal mm, istället för 2, och det ger lägre kostnader och förhoppningsvis även lägre priser. |
"the bitterness of low quality, remains long after, the sweetness, of low price" //Leif |
Edited by - Leif Eriksson on 2008/04/12 19:24:13 |
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2008/04/15 : 01:03:00
|
Distributörer/grossister känns verkligen 1900-tal... Jag menar, vad har exempelvis Tech-Data (heter de så?) och Ingram Micro för existensberättigande? HP Sverige säljer till dessa som sedan säljer till exempelvis Dustin... Känns verkligen stenålders.
Snacka om att det bara är en tidsfråga innnan dessa är borta.. |
|
|
fripps
Member
652 Posts |
Posted - 2008/04/15 : 09:32:07
|
Distributörer är enligt min mening definitivt inte uråldrigt. Vårt köpbeteende går mot att vi vill kunna köpa allt på samma ställe. En distributör kan addera stordriftsfördelar som producenten har svårt att fixa. Även affärerna vill ha så få leverantörer som möjligt, om en elektronikaffär kan köpa en stor del av datorsortimentet hos samma distributör så är dom ytterst glada. Trot eller ej men i många fall så blir detta billigare för konsumenten om marknaden hanteras av en lokal distributör än om producenten av produkten själv skulle sätta upp en organisation för marknadsbearbetning och logistik i varje land.
MVH
|
Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50
Medlem i ASO |
|
|
Mats h
Member
561 Posts |
Posted - 2008/04/15 : 12:31:59
|
Fakta om "Rabatteffekt": Om man har en marginal på 20% ex. moms och ger en rabatt på 10% så måste man öka försäljningen med 100% för samma marginal. Vid 35% marginal ex.moms och man ger en rabatt på 10% så behöver man öka försäljningen med 40% för att få samma marginal |
Rega P9/Linn Majik CD/Musical Fidelity M3 Nu-Vista/Respons Grand |
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2008/04/15 : 14:57:28
|
Fast jag tror inte på det riktigt.. Det du säger var sant för 10 år sedan men med dagens teknik såsom inköpsportaler/plattformar så försvinner argumentet "one-stop-shop" helt. Och stordriftsvinsten i sammanhanget kan omöjligen bli högre än den besparing som görs genom att ta bort 33% av leverantörskedjan.
Ang marknadsföring så sköts ju den av producenten själv, exempelvis HP Sverige. Av de stora finns de flesta representerade här och jag vet inte något fall där någon av de stora distributörerna som jag nämnde tidigare ansvarar för marknadsföringen. |
Edited by - jos on 2008/04/15 15:01:15 |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2008/04/15 : 16:05:17
|
Nej, men när det gäller den lilla marknad som vi nu pratar om, Hifi...så sköter distributörerna all marknadsförning, reklam i tidningar, mässor, tester lagerhållning etc...
Att göra allt detta kostar pengar, och många av de distributörer vi har här i landet har inte en omsättning på 30 milj..långt ifrån !!
/M |
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2008/04/15 : 18:09:30
|
Jo ok.. Men min poäng är att jag tror att det är en tidsfråga innan det gäller HiFi också. |
|
|
Its-a-Deal
Starting Member
46 Posts |
Posted - 2008/04/15 : 18:27:48
|
En tanke: I stället för att snegla till höger och till vänster för att avundsjukt kolla in och räkna på om någon annan tjänar pengar - och så klaga på det - så följ filosofin i det land i väster med vilket svenska priser jämförs; bedriv själv någon verksamhet, tjäna pengar och så kommer marknadskrafterna att lösa alla dessa frågor själv!
Ingen blir glad av dessa oroliga ögon som hela tiden spanar efter verkliga eller inbillade orättvisor. Vi blir glada av varma leenden, vänner som berättar en massa positiva saker. Den energin behöver vi för att stå ut med en hel massa elände som ändå omger oss. |
Spela ALDRIG MP3 - inte ens för dina värsta ovänner!! Elnätet är alltid fel - batteri och likström är bättre! Äger IT's-a-Deal AB |
|
|
Topic |
|
|
|