HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Att integrera en sub efteråt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/04/12 :  08:31:16  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Jag sitter här och surfar lite och ser att det diskuteras subar.

Jag har grejat väldigt lite med subar men det jag gjort(både hemma hos mig och deltagit hemma hos kompisar) pekar på att det är riktigt besvärligt att integrera en sub i högtalarsystemet om inte subben och högtalarsystemet är gjorda för integration från början.

Att få det att spela hyffsat är enkelt, men hyffsat är ju inte det vi strävar efter här.

Så, vad finns det tips, hur går man tillväga och var har Ni lyckats riktigt väl?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/04/12 :  08:37:58  Show Profile Send Zombie a Private Message
Att ha två är ett stort framsteg...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/04/12 :  08:38:17  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Dela topparna också, annars tycker jag det blir svårt.

Om man inte har en fjärr, så var minst två, en som rattar och en som lyssnar.

Använda två subbar.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/04/12 :  08:57:13  Show Profile Send huzze a Private Message
Inte ha för hög volym på dem.
Det ska knappt märkas när de kopplas på, men saknas när de stängs av.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/04/12 :  09:05:40  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
God Morgon allihop!

Du har samma erfarenheter som jag Petter.

Vi gjorde ett försök att göra en sub till HFLS1 för några år sedan. Grundkriteriet var att vi skulle göra det på enklaste vis nämligen bara föra till en submodul under vardera högtalaren. DVS ingen aktiv delning eller "åverkan/ombyggnation" på HFLS1'orna.

Det gick inte alls.

HFLS1 var inte byggd för basmodul från början och rullar av lååååååångsamt med den avstämningen vi gjort. Det gick inte att få en submodul att ansluta till HFLS1 utan aktiv delning och då föll hela projektet.

Så, min erfarenhet är att om inte fronthögtalarna och basmodulerna matchas i konstruktionsstadiet är det mer tur än skicklighet om de passar ihop utan elektronisk delning av både frontar och submodul.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2008/04/12 :  09:29:56  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Min erfarenhet är att det räcker inte med ett enkelt elektroniskt delningsfilter. Dom låter precis som förstärkre olika beroende på kvalité. Sen bör man ha tillgång till en parametrisk eq för att verkligen kunna gömma subben i ljudbilden om man skall integrera 2 olika produkter. Fast med ett bra filter och mätningar går det utmärkt. Att lyssna sig fram är omöjligt då justeringsmöjligheterna är så många.

mvh/Harry

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2008/04/12 :  09:43:57  Show Profile Send Eref a Private Message
Känner mig skyldig för att ha förordat subbar här på forumet.

quote:
men hyffsat är ju inte det vi strävar efter här


Diskussionerna hamnar nog ibland i lite olika "divisioner". Jag misstänker att mitt subbande snarast handlar om "hyffsat". Jag har en sub (har provat flera med mindre gott resultat) som inte är gjord för integration för just mitt system.
Men jag tycker att denna integrerar i mitt system på ett sätt som jag gillar.
Själv upplever jag dock kanske de lägsta bastonerna som mindre kritiska för mitt lyssnande än många andra.
Håller f.ö. med Huzze, mycket låg volym men ändå så att det märks när man stänger av.

Mina högtalare, LS3 5a, har ett eget diskussionsforum där subbkomplement har varit återkommande debattämne genom åren. Det verkar aldrig ha blivit något som alla godkänt trots att speciella basmoduler har tillverkats och all världens subbar har testats ihop med dem.
(En gång i tiden salufördes de faktiskt i Sverige i paket med den då ganska nya AudioPro Acebass subben.)



Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/04/12 :  09:46:48  Show Profile Send tkr a Private Message

Integrering av subber i eksisterende anlegg er en øvelse for masochister.
mvh

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/04/12 :  10:06:24  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Med ett system som är uppbyggd från tillverkaren med stativare/sub o elektroniskt filter så kan jag säga följande.

Placeringen är A och O för att få suben samspelt med rummet. Går den sedan riktigt djupt så kan man få problem mest överallt.
Det leder oss till filtret som i mina ögon är den viktigaste delen!!!

Exempel:

Jag ändrade stativarnas placering in/ut från sidovägg och bakvägg, med fel placering så blev integreringen med suben helkass !!
Stativarna fick förmycket Booom i ljudet nära vägg men ska helst placeras så.
Lite rattande på tonkontrollen på filtret o vips

Samma med subben som åkte runt i hela vardagsrummet, jag hade lyckats att fåtill riktigt bra ljud nästan varsomhelst pga filtrets justeringar.


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2008/04/12 :  12:56:28  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Johan,
håller med dig i allt.
Har likadana erfarenheter samt att man behöver 2 subbar.

mvh/Harry

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/04/12 :  13:28:44  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Intressant fråga!

Sättet att bygga stereo på är lockande, tycker jag, men det är ju rätt många parametrar man ändrar på iom att inkludera subb(/ar). Några exempel:
* Rummet belastas av mer energi djupare i frekvens - potentiellt tydligare rumsproblem såväl akustiskt som att vitrinskåpet börjar sjunga med i orgelmusiken
* Integrationen mellan huvudhögtalare och basar
-- Fasmässigt (akustiskt)
-- Tonalt (men här ligger förhoppningsvis en av styrkorna - att kunna påverka tonaliteten)
-- Avlastning uppåt och nedåt - görs genom delning både HP och LP
-- Olika förstärkare driver olika områden - om man inte har ekonomin/turen att köra samma modell till toppar som botten
* Placeringsmässigt blir det fler parametrar att hålla reda på och dessutom fler parametrar att ta hänsyn till i samma ekvation.
* Med en hel del mera...

Det du skriver enligt följande:
quote:
HFLS1 var inte byggd för basmodul från början och rullar av lååååååångsamt med den avstämningen vi gjort.
...jag vet inte om detta är att se som ett riktigt problem, förutsatt man delar av HFLS-1 med HP. Ta en diskant eller rent av ett mellanregister. Dessa rullar av nedåt med ca 2'a ordningens branthet och med stor sannorlikhet rullar HFLS-1 av brantare i sig - men kanske hjälper rummet till att skjuta ner -3dB en bit.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/04/12 :  17:27:53  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

@eref:
quote:
Känner mig skyldig för att ha förordat subbar här på forumet.
Här finns ingen skyldig till något. Jag drog igång min läsare och hittade en massa råd som inte riktigt stämde med mina egna erfarenheter av HiFi. Jag ville lyfta frågan för att se om jag missat något. Hitintills verkar jag inte ha gjort det.

@tkr: Vissa är lagda åt det hållet så...

@Engel...
Visst, med ett HP lösar man HFLS1-avrullningen också. Men det var inte en sådan lösning vi ville ha.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/04/13 :  11:14:55  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
@Engel...
Visst, med ett HP lösar man HFLS1-avrullningen också. Men det var inte en sådan lösning vi ville ha.

Det var väl inte det enda jag skrev?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/04/13 :  11:49:48  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Pär, du vet hur avrullningen ser ut; du var ju med och konstruerade den.

I praktiken blir det du skrev att vi skulle HP-filtrera HFLS1 eftersom vi inte ville ändra på den kraftiga underavstämning vi gjort. Missförstår jag dig


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2008/04/13 :  12:09:07  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Så det är så svårt att integrera en sub. Hm, men å andra sidan är jag nog lite mer "loudness"-inriktad än många av er så det kanske blir mumma här hemma med en sub till sonus'arna.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2008/04/13 :  12:23:13  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Alltså, jag känner inte igen mig i att det skall vara svårt. Hos mig tog det 10 minuter och en efterjustering på nivån och sedan var det klart.
Min uppfattning är nog att svårigheten ligger - som vanligt - i akustiken dvs att man har för lång efterklangstid i basen och då blir det vsårt oavsett vilken typ/fabrikat/ märke man har.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/04/13 :  15:41:52  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Att integrera en sub är ju klart olika beroende på rum och utrusting. SOm Mickey skriver, så har ju rummet en VISS betydelse.

EN sub med de vanliga inställningarna är lite svårare att få till en bra övergång.
Dock är det betydligt lättare att ställa in en sub som har med avancerade funktioner.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/04/14 :  09:22:56  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Just rumsakustiken är en av de punkter som inte på nått sätt är kopplat till just HP/LP filtrering.

Allt jag skriver utgår inte från Delo!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2008/04/14 :  17:32:35  Show Profile Send Larsen a Private Message
Blir kanske mycket o.t med mer om HFLS-1. Jag har förut testat med att addera 1 baslåda till dessa och med enbart LP-delning. Gick inte alls, som skrivits tidigare. Nu har jag precis byggt 2 slutna baslådor till dom och det integrerar väldigt bra med varandra (trots att min inställning före var att de inte skulle göra det och jag är helt allergisk mot sådant). Jag delar elektroniskt både LP och HP och har möjlighet att korrigera kurvan lite i basen. Förutom basområdet blev HFLS-1 märkbart bättre i register över basen när de avlastades. Lyckat! Har inte så mycket mer djupbas (vilket inte var syftet), men betydligt mer kraft och "tajt" bas nu samtidigt som HFLS-1 spelar bättre. Jag använde en skiva med frekvenser och mina öron för att justera nivåer i basen. Att mäta skulle nog underlätta än mer. Det är lätt att sätta en för hög nivå på basen. Allt är mina subjektiva omdömen och jag har nog ett ganska tacksamt rum för detta.

Mycket babbel, men slutsats för mig och i mitt fall är:
elektronisk delning, både LP och HP (just nu mellan 80-90 hz)
2st baslådor
avkall på den djupaste basen gjorde det enklare få till i rummet
möjlighet att korrigera frekvenskurvan

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2008/04/14 17:36:51
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000