HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Prisskillnad..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/04/11 :  08:30:57  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Forken påpekade just marginalen, vi vet inte inkøpspris eller vinstskillnader, lite vøl mycket gissande antagligen.

Har Krell sin egen argentur i USA ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2008/04/11 :  08:43:19  Show Profile Send poppen a Private Message
USA har lägre moms. Lägre lyxskatt. Dessutom måste general agnten också leva. hur många Krells säljs i Sverige varje år ?
Mrn visst skulle man kunna ha en europeisk generalagent för at pressa priserna lite grann.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/04/11 :  09:26:13  Show Profile Send huzze a Private Message
Har dragit mig för att kommentera, men anledningen till att man väljer en generalagent per land (och för all del inte en för hela Europa) är att marknaderna är lokala och att det även behöver finnas ett lokalt servicenät, med både återförsäljare och serviceverkstäder.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/04/11 :  10:29:20  Show Profile Send OcA a Private Message
Blir ju en hel del antaganden och spekulerande i denna tråd. Det jag ville påvisa är att det svenska priset förmodligen inte är åt h-e när det väl kommer till kritan.

Som någon nämnde råder helt andra skatteregler i USA än i Sverige/EU vilket gör att varor ÄR billigare därborta.

Du kan tex köpa en Corvette helt fabriksny och hemskickad till dig via containerfrakt för ca 450k sek, när den hos svensk ÅF kostar runt 7-800k... Är det också ocker eller jämför vi äpplen och päron?

Att få tag i inköpspriset för Krell i både USA och Sverige ser jag som rätt svårt... Om vi inte har det kan vi inte komma till någon slutsats, utan då kan vi sitta här och gissa oss blodiga...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2008/04/11 :  12:23:55  Show Profile Send jos a Private Message
Jag var givetvis medveten om att försvararna skulle komma springades med moms, agenter, distributörer etc..

Den kostar drygt 90 i usa och 185 här. Punkt. Jag som konsument struntar väl i hur många led det är. Är väl de som är klantiga i så fall. Det verkar finnas folk som tror att en svensk generalagent åker över till usa och köper krell i butiken..

Är det rätt skött vid import speglar priset bara skillnad i momssats mellan de två länderna och kanske lite till för frakt samt tull(som är väldigt lite) tack vare att priset från tillverkaren (om man har nån som helst vana att förhandla med leverantörer) speglar det faktum att varorna ska skeppas utomlands. Dvs man har råd att ge ett lite bättre pris till generalagent i annat land än till den nationella distributören då det inte finns någon risk att produkten säljs billigare till konsument eftersom kostnaden för frakt och tull tillkommer. Visst finns det olika policy men det här är vanligt.
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2008/04/11 :  13:19:19  Show Profile Send forken a Private Message
quote:
Den kostar drygt 90 i usa och 185 här. Punkt. Jag som konsument struntar väl i hur många led det är. Är väl de som är klantiga i så fall. Det verkar finnas folk som tror att en svensk generalagent åker över till usa och köper krell i butiken..


Väntar än på länk till 90k priset då jag själv ej kan hitta det.

Som jag skrev innan så är alla uträkningar och kommentarer ointressanta innan vi vet vad det är för siffror jos skriver ut. Är det butikspris, erbjudande eller riktpris?

quote:
Jag ser det inte på det viset, Alla tar för givet att man får minst 10% på en dyrare pryl. Den affären som gav dessa 10% utan omsvep på billigare prylar hade tjänat storkovan !


Vet du vilken marginal som gäller samt volym i de olika prisklasserna så skulle du sett att det inte är en speciellt bra ide att släppa 10% på billiga produkter. Jag gick igenom mina prislistor igår och kunde inte hitta ett enda fall där man har högre marginal på dyrare produkter. Vill gärna veta vilken produkt du tänker på.
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2008/04/11 :  13:21:03  Show Profile Send forken a Private Message
quote:
Den kostar drygt 90 i usa och 185 här.


Borde kanske vara "Den kostar drygt 90 i usa och ~185 i alla andra länder.".
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2008/04/11 :  14:01:36  Show Profile Send ohmega a Private Message
http://www.stereophile.com/integratedamps/707krell/

Såg någon annan site också. Priset var där utsatt till $16500. Knappt 100.000kr alltså. Ja...jag tycker att prisskillnaden är något större än vad den "behöver" vara. Jag har inte suttit å räknat - utan det är mer en "magkänsla".

Edit: stavning

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2008/04/11 14:21:01
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2008/04/11 :  14:09:36  Show Profile Send forken a Private Message
quote:
Priset var där utsatt till $16500. Knappt 100.000kr alltså.


Ok, $16500 är ca 100000 SEK fast då är det exkl moms. Ska vi jämnföra med det svenska riktpriset så måste detta självklart även vara exkl moms.

Så tittar vi endast på riktpriset USA -> Sverige så är de rätta siffrorna 100000:-/148000:- och inte 90000:-/185000:-. Rätt stor skillnad mot vad jos skrev och då har vi inte ens justerat för att täcka frakt och tull.


Edited by - forken on 2008/04/11 14:16:49
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2008/04/11 :  14:26:33  Show Profile Send ohmega a Private Message
Det kan vara lite förvirrande med alla skatter och avgifter. Tullas momsen eller "momsas" tullen så att säga..bara för att ta ett exempel . Hur som helst så måste man väl anta(?) att 100000kr är inte det pris som distrubitören i Europa köper varan för..INNAN all tull, moms och frakt lagts på.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2008/04/11 14:27:28
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2008/04/11 :  14:43:07  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Skulle av principskäl aldrig löpa något för 180kkr som går att köpa för 90kkr. Håll er till Svenska produkter så blir priset till er favör, tror jag
mvh dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2008/04/11 :  14:49:20  Show Profile Send forken a Private Message
quote:
Hur som helst så måste man väl anta(?) att 100000kr är inte det pris som distrubitören i Europa köper varan för..INNAN all tull, moms och frakt lagts på.


I en perfekt värld så ska exportpriserna vara så låga att importören och butikerna kan ta sin marginal utan att man går över priset i ursprungslandet. Jag gissar själv att exportpriserna på Krell inte är speciellt bra då i princip alla länder ligger på samma nivå som sverige, dock kan man inte vara helt säker då de enda som har tillgång till exportpriser är tillverkaren samt importören.
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2008/04/11 :  15:22:17  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Kan hålla med om att priserna kan kännas väl höga på high-end här om man jämför med USA. Elektronik kan vara struligt att importera med tanke på de olika voltstyrkorna. Skulle nå´t hända så kan man ju knappast heller kontakta den svenska agenturen . Tur att man åtminstone kan importera kablar, för ca halva priset , från exempelvis http://www.thecableco.com/.
Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2008/04/11 :  16:07:25  Show Profile Send fripps a Private Message
Personligen är jag väldigt glad över att det finns distributörer för alla stora märken i lilla Sverige med 9 000 000 inv. Låt dom tjäna lite pengar så att man har möjlighet att fysiskt känna på produkten och lyssna på den innan man köper den. Hifi passar inte för fönster-shoppning på nätet.

Vill folk köpa själv från utlandet och spara någon tusenlapp, fine, gör det. Fråga: Fanns denna diskussion när dollarn låg i 11 spänn och distributörer av den mesta dollarbetalda importen fick kämpa för överlevnaden? När man importerar och exporterar i utländsk valuta så tar man alltid med valutarisken som en faktor, detta gör att man ibland måste ta höjd för att inte behöve korrigera priset upp och ner varje månad. Detta innebär också att distributören ibland tappar någon procent och ibland tjänar någon procent extra.

Har rest en del i världen och min uppfattning är att elektronik generellt är föhållandevis billigt i Sverige, det är definitivt inte dyrt jämfört med majoriteten av jämförbara länder.

Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50

Medlem i ASO
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2008/04/11 :  16:25:35  Show Profile Send svejk a Private Message
Kanske lite OT Men en jämförelse med begagnat priser inom EU så ligger vi ofta lågt i Svedala. Länk på begagnat

http://www.audio-markt.de/_markt/browse.php?lang=e


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2008/04/11 :  16:26:14  Show Profile Send ohmega a Private Message
fripps: Ja det är sant att dollarn är extremt låg nu och att det accenturerar prisskillnaden ytterligare. Denna dollarkurs kan ju vara lite vansklig att använda som utgångspunkt.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2008/04/11 :  17:46:26  Show Profile Send Snoddas a Private Message
quote:
Ok, $16500 är ca 100000 SEK fast då är det exkl moms. Ska vi jämnföra med det svenska riktpriset så måste detta självklart även vara exkl moms.

Så tittar vi endast på riktpriset USA -> Sverige så är de rätta siffrorna 100000:-/148000:- och inte 90000:-/185000:-. Rätt stor skillnad mot vad jos skrev och då har vi inte ens justerat för att täcka frakt och tull.



Så kan du inte räkna!

Priset är vad stärkaren kostar ut till konsumenten. Där bör vara minst 20% påslag på det priset i lokala skatter och marginal till handlaren och annat.

Priserna borde klart sjunka med tanke på dollarkurserna men det är en annan femma.....

I Stereophilelänken nämns också priset på Krell´s 400Xi vilket ligger på 2500USD, alltså ca. 15000Sek ut till konsumenten. Den har kostat 37000Sek i Sverige men kostar nu 32800Sek (enligt Prisjakt.nu). Det finns inga fraktkostnader, skatter eller annat som motiverar en sådan prisskillnad.

quote:
Låt dom tjäna lite pengar så att man har möjlighet att fysiskt känna på produkten och lyssna på den innan man köper den. Hifi passar inte för fönster-shoppning på nätet.


Håller med dig men det finns ett sätt att tjäna mer pengar! Det är företagsekonomi på nybörjarnivå. Man kan helt enkelt sänka priset, tro det eller ej !



"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2008/04/11 :  18:10:02  Show Profile Send forken a Private Message
quote:
I Stereophilelänken nämns också priset på Krell´s 400Xi vilket ligger på 2500USD, alltså ca. 15000Sek ut till konsumenten. Den har kostat 37000Sek i Sverige men kostar nu 32800Sek (enligt Prisjakt.nu). Det finns inga fraktkostnader, skatter eller annat som motiverar en sådan prisskillnad


Priserna i Stereophile är exkl moms, priserna på prisjakt.se är inkl moms.

Jag försvarar in priserna, tycker själv de i detta fallet är för höga. Dock gillar jag inte när man jämnför priser på sätt som är missvisande. Man kan inte jämnföra ett pris exkl moms med ett som är inkl moms. Då handlar det om kritik mot den politik som drivs i sverige. Ska ni jämnföra ta med all fakta. Moms, tull samt frakt ska vara med i uträkningen annars fyller den ingen funktion. Och glöm inte att länka till priserna ni jämnför så man har möjlighet att kolla upp så allt stämmer.

Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2008/04/11 :  18:15:24  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Ámerikanska priser är ALLTID utan "sales tax". Så om prylen kostar 100 000 i butik , så kanske den Amerikanska butiken köper in den för 70 000, svensk butik antar vi får samma pris eftersom distributörsledet saknas på hemmaplan.
70 000 plus tull, (Momsen kommer senare) 5% = 74 000.
Frakt tillkommer ca: 5000 = 79 000.
Svenska distributörens påslag ca. 30% = 103 000.
Butikens påslag ca 40% 145 000.
moms tillkommer 25% 181 500.

Ni måste inse att folk skall leva på detta, ingen jobbar gratis. Ni vill ha en rabatt i den svenska butiken, för att ni är en trogen kund , Ni kanske vill byta in något, och givetvis få bra betalt.
Samtidigt skall butiken "stå på tå" och ge hög service, t.ex. låna ut ett slutsteg när ditt är på service.
Jakten på lågt pris i detta land är helt absurd.

Personligen så tror jag att distributörsledet på sikt försvinner, p.g.a. konkurrensen från internet och direktimport, denna trend går inte att stoppa. Några starka butiker tar över och driver märket i Sverige, detta ser vi redan.
Det kommer ju att leda till sänkta priser.
WYGIWYPF!!!

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2008/04/11 18:30:19
Go to Top of Page

Tomas.S
Member

96 Posts

Posted - 2008/04/11 :  20:00:00  Show Profile Send Tomas.S a Private Message
Visst är det kul och spekulera, men låt oss göra detta mer konkret.
Tog mig friheten och kika på årsredovisningen för importören.

Per 2006
Omsättning: 34 399 689 kr

Kostnad med handelsvaror 17 527 598 kr

Detta ger ett påslag på 96%
Jag vill också någon dag driva en verksamhet med nästan 100% påslag, verkar trevligt
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/04/11 :  20:40:12  Show Profile Send Vox a Private Message
Som tillverkare går det även att ha olika riktpriser på olika marknader/länder.
Jag har erfarenhet från produkter som i vissa länder kostar X för att i ett annat land fosta 2X eftersom tillverkaren anser att den marknaden klarar det högre priset.

Så skyll inte bara på "importören". Det kan även vara tillverkaren som styr priset.



"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2008/04/11 :  21:21:33  Show Profile Send esl a Private Message
Klockrent Tomas.S

Fakta gillar vi!
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2008/04/11 :  22:45:19  Show Profile Send Snoddas a Private Message
quote:
Priserna i Stereophile är exkl moms, priserna på prisjakt.se är inkl moms.


Har kollat runt lite på bla. Audiogon och där finns några beggade 400Xi till salu. Dom har, som nypris ut till kunden, angett mellan 2700-2800USD för en ny maskin. Det blir alltså maginellt dyrare än i mitt första exempel. Det handlar ju om dom stora prisskillnaderna i denna tråden.

quote:
Jakten på lågt pris i detta land är helt absurd.


Inte konstigt om Svensson jagar låga priser! Kan inte begripa varför det skulle vara absurt? Det som är absurt är att betala tex. 20000Sek för en vara som då får åka ett par mil för att hämta när man kan beställa den och få den hemkörd till dörren för 15000Sek genom att beställa den genom internet.
Men visst, skiter man pengar så kanske det inte spelar någon roll. Vi har världens näst högsta skattetryck (nyss omkörda av Danmark) så för att få ut det mesta av mina pengar så jagar jag låga priser.

Jag har köpt i princip hela min anläggning via internet och skulle genom svenska kanaler ha betalt runt 90000Sek om man räknar allt som står i mitt rack. Jag har betalt ungefär hälften av det. Detta beror på att det är bara är mitt Soundstylerack och dvd:n som är köpta i Sverige! Resten utomlands:

Stärkaren: Danmark
CD-spelaren: Tyskland
Högtalarna: Danmark
Tunern: Kina
Signalkablar: Canada och Tyskland
Högtalarkabel: USA
Strömkablar: Tyskland
Strömrening: Tyskland

quote:
Ni måste inse att folk skall leva på detta, ingen jobbar gratis.


Jag skall också kunna leva på min lön samt ha även ha råd med mina intressen. Därför handlar jag där det är billigast!!

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-

Edited by - Snoddas on 2008/04/11 22:46:48
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2008/04/11 :  23:43:32  Show Profile Send ohmega a Private Message
Problemet är ju bara: Var skall man kunna lyssna på dessa system...om ingen säljer det i landet. Köpa på internet utan att veta vad som passar....Man bör också betänka att det kostar att få hem en förstärkare från USA också - när man jämför priser.

Å andra sidan hur stora prisskillnader som helst accepterar inte de en stor del utav de presumtiva kunderna.

Jag menar 150000-160000 kr KANSKE hade känts rimligt.


Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2008/04/11 23:45:56
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/04/11 :  23:46:09  Show Profile Send Zombie a Private Message
Allt det där sköter "marknaden" om, dom som har pengar köper Krell i Sverige, lägger på en Krall och lyssnar, andra som inte har pengar skriver här och klagar i st f att lägga på en Krall och ta en visky...eller hur?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000