HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Posta paket från Usa till sig själv ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2008/04/09 :  22:34:44  Show Profile Send garmen a Private Message
Jag skall snart iväg till Nyc och san fransico under våren. det kommer bli galet mycket handlat. är inte så supersugen på att släpa med mig allt på flyget och runt halva usa. finns det möjlighet att posta det till sig själv och slippa massa tull och annat dumma avgifter vi har här i sverige ?

//Garmen

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/04/09 :  22:43:34  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Tull o moms bör du räkna med att du får betala

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2008/04/09 :  22:45:58  Show Profile Send garmen a Private Message
säg inte så, det var ju inget bra svar ;)

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"

skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2008/04/09 :  23:03:47  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Har för mig att tullen struntar i paket som har ett deklarerat värde på max $20.00

Om du vill så kan du ju göra en liten "Fuling":
Ange värde $0.00 och märk paketet som en "Gift", har du tur så slinker det igenom tullen - har du otur så fattar dom misstanke och öppnar. Då kan det kosta...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2008/04/09 :  23:24:16  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message
Usch då!

Hade tänkt mig att göra samma sak. Fler tips om hur man slipper släpa med sig allt på flyget!!!

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2008/04/09 :  23:28:32  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Så enkelt är det inte att man bara sätter "Gift"
På invoicen ska värdet skrivas upp, sätter man rätt värde o prylen kostar en del då är det skitsamma om det står Gift. Gränsen är väl 500 :- för gåva ?

Sätter man lägre värde o paketet försvinner, ja då står man där!

Är det elektronik det handlar om ??

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2008/04/10 :  00:02:37  Show Profile Send Snoddas a Private Message

quote:
Så enkelt är det inte att man bara sätter "Gift"

Också min erfarenhet. Man kan även märka paketet med "Spareparts" eller "Sample" men är värdet över 500Sek så skall det betalas diverse avgifter.

Du kan få igenom paketen i tullen men det handlar mest om att ha flyt! Ju större paket, ju mindre risk att det går igenom tullen. Har fått igenom kablar och annat smått från USA utan att betala men dock inte 15kilos paket från Kina. Då har ändå värdet varit större på kablarna än stärkaren från Kina

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/04/10 :  07:48:33  Show Profile Send Vox a Private Message
"Det är tufft att betala skatt"

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/04/10 :  09:00:11  Show Profile Send jonasz a Private Message
Tror man kunde skriva "Personal belongings" eller nåt i den stilen. Det rekommenderade amerikanska postverket min fru att göra när hon skickade prylar till mig och det har gått bra hittills...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2008/04/10 :  10:57:16  Show Profile Send lindvall a Private Message
Grejorna ska väl helst vara använda "over there" också har jag för mig, om det gäller "personal belongings"? Hörde om nån som glömt att slå sina nya golfklubbor i ett par tovor innan han tog hem dem och fick vackert betala tull. Men som sagt, det är väl mest solidariskt att betala den där rackarns tullen! :-)
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2008/04/10 :  12:02:23  Show Profile Send matsj a Private Message
Tänk på att om paketet försvinner så får ni bara ersättning för summan som ni har deklarerat för.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

manticore_mantra
Starting Member

37 Posts

Posted - 2008/04/10 :  18:27:49  Show Profile Send manticore_mantra a Private Message
Läste idag i Aftonbladet om en kille som köpt en klocka (dyr iof) i USA och vart stoppad i tullen i Amsterdam trots att han hade den på armen och inte i orginalkartongen eller liknande. Fick betal a 50% av värdet för han deklarerat att han inte hade något med sig...
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/04/10 :  20:06:04  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Äh garmen, att planera för att mygla och smita från tull och moms är inte ens off-topic. Det är olagligt.
Det är inte OK att använda HiFiForum på det här viset.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Fisherking
Member

351 Posts

Posted - 2008/04/10 :  20:51:27  Show Profile Send Fisherking a Private Message
Dessutom stoppar de paket ibland även om värdet är skrivet som under $20 och du får visa kvitto på prylen innan de släpper den vidare. Råkade själv ut för detta förra veckan men det faktiska värdet var runt $20 så jag slapp ändå betala moms+tull.
Go to Top of Page

Eddie

624 Posts

Posted - 2008/04/10 :  21:50:58  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message
Varför stänger du inte tråden då Pac?

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2008/04/10 :  23:17:25  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Ämnet har varit uppe flera ggr o svaret är det samma som innan !
Håller med Eddie - Lås !

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2008/04/10 :  23:40:27  Show Profile Send garmen a Private Message
då ber jag om ursäkt, det fanns faktist inte ens i tanken om att det var olagligt. klumpigt formulerat även. tråkigt dock att det skall va moms och tull på saknar jag köper någon annanstans, som jag redan betalt för.

men det är en annan diskution

stäng tråden

Edited by - garmen on 2008/04/10 23:42:56
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2008/04/11 :  00:22:08  Show Profile Send forken a Private Message
quote:
tråkigt dock att det skall va moms och tull på saknar jag köper någon annanstans, som jag redan betalt för.

Förstår inte var som är tråkigt med det. Så funkar världen, samma sak gäller för alla länder. Vill du slippa moms/tull så handla i EU.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/04/11 :  15:52:52  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej Forumkompisar!

quote:

Varför stänger du inte tråden då Pac?

Därför att det inte är produktivt. Det är mycket bättre att snacka om problemen än att spärra in dem. Då kan flera lära sig av ett och samma misstag och vi slipper upprepa dem.

Att snubbla är mänskligt. Det behövs inga ursäkter för ett litet snubbelsteg. Kolla vilken bra dialog vi fick igång.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2008/04/11 :  16:07:23  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Så här funkar det:

Skicka gåvor från utanför EU till Sverige - tull och moms på allt över 500 spänn:
http://www.tullverket.se/sokordao/g/gavafranettlandutanforeu.4.4ab1598c11632f3ba9280005731.html

Att köpa varor på semester - tull och moms på allt över 1700 spänn:
http://www.tullverket.se/sokordao/k/kopavarorpadinresafranettlandutanforeu.4.30cfbac4117bfb36546800095.html

Alltså får du handla skatte-, moms- och tullfritt för 286 dollars - det är inte illa

Mvh Mikael

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2008/04/11 :  20:43:57  Show Profile Send garmen a Private Message
lysande länkar. då slipper man stå där med skägget i brevlådan och se ut som ett fån. det är ju faktist ens egen skyldighet att kika upp sådant. som tur är har man trevliga forummedlemmar som underlättar sådant för mig :P

//Garmen

Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2008/04/11 :  21:03:02  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Att maila Tullen är även det busenkelt.
jag hade ett helt gäng med frågor för ett par år sedan ang import av ormar - fick enkla svar på 2 dagar
:o)

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Eddie

624 Posts

Posted - 2008/04/11 :  22:12:41  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message
Bra!

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

maal
Member

803 Posts

Posted - 2008/04/14 :  00:20:05  Show Profile Send maal a Private Message
Jag beställde ett par utgångstrafos från USA för några månader sen. Jag åkte på tull och moms, men tjänade på affären ändå mot att köpa dom här hemma i Sverige. Jag tycker att man ska räkna med tull och övriga avgifter när man beställer. Om man sen får hem prylarna utan att ha åkt på några avgifter, ja då får man väl se det som en ren bonus .
Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2008/09/19 :  16:16:29  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
Lyfter tråden lite.

Hur funkar det med flyttgods? Min styvsyster bor i USA nu och kommer hem nästa höst.

Tänkte kanske ett par Martin Logan Summit kunde flytta med hem igen
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2008/09/22 :  10:45:38  Show Profile Send poppen a Private Message
Min fru fick sina gamla kläder från Japan utan att vi behövde betala tull. hade vi behövt göra det hadde vi löst ut dem.
Men varför vill du undvika tull ? Ska du köpa kläder där . Ta med dig lite kläder och inhandla där det är förmodligen mer lönsamt än köpa cd skivoer. då de är mycket billigare.
Skivor kan du köpa via amazon.com får du betala moms ok då.

tror inte tullen kräver dig på ersättning för smutsiga Hanes kalsonger som kostar 1/ 4 del där men är tok dyra här.
etc. Köp skor ! Johnson murphy kostar 1/ 3 där mot vad de kos´tar här.

Betala tull för begagnade skor som du har på dig i planet tror jag knappast på de är ju begagnade.

Men skicka skivorna med post deklarera värdet.
Får dui betala tull är väl det inte hela världen. Du hatr ändå fått den billigare än du köpt dem på någon svensk affär.

Edited by - poppen on 2008/09/22 10:49:55
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000