HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Favorit snabbmat, djupfryst, burk osv.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2008/04/09 :  13:14:41  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Vad har ni för favoriter när det gäller de frysta maträtterna som man kan köpa i affären?
Eller varför inte i burk också, för det finns ett och annat som är helt okej.
Eller i en plastförpackning, som det finns flera olika sorter av.

Kravet att tas upp här är att man bara behöver värma innehållet, och sen är det dags för en gourmetsensation.

Var inte blyg, för i princip nästan alla människor använder någon gång de här maträtterna. Fast naturligtvis finns det också dem som är starkt emot dem och skulle aldrig köpa sånt.

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/04/09 :  13:19:45  Show Profile Send huzze a Private Message
Billys och Gorbys respektive original är ju alltid en klassiker att ta till i ABSOLUTA nödfall.
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2008/04/09 :  13:23:36  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Pelles Pizza

En absolut favorit - sunkigaste skosulepizzan i frysdisken men en läckerhet! Tag en pizza, strö på lite extra fyllning (t.ex. tonfisk), ost och ketchup.

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2008/04/09 :  13:30:56  Show Profile Send Fuling a Private Message
Bullens pilsnerkorv.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/04/09 :  13:37:41  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Märkligt! Jag har precis börjat läsa denna:
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9170373159



Tipset är att göra egen mat och frysa ner portionsförpackad eller 2-portionsförpackning. Använd så råa och naturliga råvaror som möjligt, gör storkok (t.ex. på söndagen) och ladda maskinerna för 10 portioner.

quote:
Fast naturligtvis finns det också dem som är starkt emot dem och skulle aldrig köpa sånt.

Jag gör det otroligt sällan och alltid under protest. Nån gång när jag jobbat över är det ett av få tillgängliga alternativ, men skulle jag jobba över oftare skulle jag ta med egen mat.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

henrickpettersson
Member

359 Posts

Posted - 2008/04/09 :  14:07:23  Show Profile Send henrickpettersson a Private Message
Även jag har läst boken "Den hemlige kocken" mycket visste jag innan men det var en hel del nya saker jag inte visste.

Då skulle man kunna tro att jag är värsta hälsofreaket men inte då. Jag har förstås mina ryck där jag äter extremt nyttigt men sedan slår den gråa vardagen till och man orkar inte att laga något nyttigt.

Nödfall brukar vara findus pasta bolognes(stavning) en liten skvätt het chilisås och riven parmesanost, mmm. I extremare nödfall kan findus fiskgratäng med dillsås funka.

Edited by - henrickpettersson on 2008/04/09 14:08:11
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/04/09 :  14:09:22  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Tycker påsarna med frysta pastarätter är rätt ok, pasta bolognese, carbonara. Eller köttbullspytten, den funkar rätt bra. Ärtsoppa på tub fungerar i regel bra om man tillsätter lite extra vatten (är ju så jäkla grötiga annars), sedan lite extra salt, svartpeppar, timjan och mejram... och lite senap.

Annars tycker jag det är gott att köpa billig "bas-pyttipanna" typ Eldorado el dyl och sedan skiva ner kryddiga korvar som får steka med och ge smak. Verklig snabbmat och rätt gott.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2008/04/09 :  14:14:41  Show Profile Send ryst a Private Message
Brukar undvika det in i det längsta, framförallt tillagar jag det aldrig i micron
Men lasange,fiskgratäng och en och annan "stenungsbakad" pizza kan slinka ner.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/04/09 :  14:15:23  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Problemet är att det kan smaka "gott" men som regel är fruktansvärt industrialiserat och processat. Läs gärna innehållsförteckningen!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2008/04/09 :  14:24:19  Show Profile Send brewitz a Private Message
quote:
fruktansvärt industrialiserat och processat

Jag gillar industri och processer, namnam. Pizza Express (restaurangkedja i England) säljer färdiga pizzor i butik, mycket goda. På min lokala Sainbury's kan man köpa Mamma Scans köttbullar, hur bra smakar inte de efter en veckas konsumtion av chips och pints.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/04/09 :  14:26:09  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Oftast är min invändning dock mot de löjligt små portionerna... hur sjutton ska man bli mätt?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/04/09 :  14:34:31  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
hur sjutton ska man bli mätt?
Som de själva skriver, komplettera gärna med sallad och bröd. Jag brukar dock komplettera med en portion till istället.
Karins Lasagne är bland de godaste men oxå minsta portionerna.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/04/09 :  14:42:01  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jag brukar köpa pasta, som är färdig så när som på kokning!

edit: såg inte att det bara skulle värmas. ( snabbmakaroner dåra?)

Annars är jag nog i samma skrå som Engelholm....barnen fick aldrig smak för barnmat på burk, ej heller välling. Likabra det...

Jo förresten ... kroppkakor kan slinka ner ibland.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2008/04/09 14:45:49
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/04/09 :  14:57:34  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
quote:
Karins Lasagne är bland de godaste men oxå minsta portionerna.


Kantarellasagnen är nästan ännu godare!

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2008/04/09 :  15:10:11  Show Profile Send Mickeman a Private Message
quote:
På min lokala Sainbury's kan man köpa Mamma Scans köttbullar, hur bra smakar inte de efter en veckas konsumtion av chips och pints.


Hear Hear!

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2008/04/09 :  15:11:30  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Jag tycker Findus lite "finare" varianter är goda. De med typ glass ibland, eller brödbit även om just den med glass inte är favoriten.

Det blir tyvärr lite väl ofta. I brist på energi (prova daglig huevärk) och vettiga alternativ.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/04/09 :  17:06:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
En påse buffalowings eller drumsticks funkar.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2008/04/09 17:06:20
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2008/04/09 :  17:10:55  Show Profile Send mace a Private Message
Jag gillar normalt inte halv eller hel-fabrikat.

När det skall fabrikatsätas så går jag därför alla 8.2296 meter och slänger upp något av följande;

Försvarets guldburkar. Mmmmmm! Präriegryyyta
24 timmars matlåda från UK.
RCIR från Franska Försvaret.
MRE från US of A.
Försvarets torrfoder av idag (Norskt)

M




mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2008/04/09 17:11:32
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/04/09 :  17:11:04  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Jag drar till med Dafgårds Fläskarre´ med potatis och brunsås...

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2008/04/09 :  17:24:44  Show Profile Send Eref a Private Message
Räknas ärtsoppa? Det är min favorit.

Korvkaka eller isterband med lingonsylt är OK snabbmat för mig.

Kelda thaisoppa med en burk musslor i.

Lidl har ett tvåpack med mozarellapizzor som är ganska goda

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2008/04/09 :  17:30:38  Show Profile Send DIESEL a Private Message
Min favorit på burk från Felix , Österrikisk Gulaschsoppa

Mycket god

Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2008/04/09 :  17:31:29  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Dafgårds kåldolmar med potatismos är en ständigt favorit hemma hos mig *ler*
Men det finns egentligen ganska många rätt så goda maträtter att välja. Gulaschsoppa i plåtburk är också en höjdare.
Ärtsoppa på tub så klart är jättegott. Men också köttsoppa.

Jag tror att det äts en hel del sådana maträtter framför allt i barnfamiljer där båda jobbar. Det finns inte så mycket tid att laga mat.

Men kanske mest bland killar som bor ensamma och är lite bohema av sig ...

Edited by - pick-me-up on 2008/04/09 17:38:50
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2008/04/09 :  19:38:28  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Ramen's nudlar, 6-8 Mamma Scan's köttbullar och en stor näve Wok-grönsaker ur frysen.
Alltihop samtidigt i grytan när vattnet kokar.
Klart på tre minuter, grönsakerna hinner bli varma men fortfarande "aldente".

Lokala ICA-handlaren har börjat sälja färdig-gräddade ungsfläskpannkaka. 2 minuter i micron och sedan en klick smör som får smälta på dem.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Edited by - Gaffa on 2008/04/09 19:41:34
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/04/09 :  22:43:13  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Problemet är att det kan smaka "gott" men som regel är fruktansvärt industrialiserat och processat.

Alla färdigrätter ifrån Felix, Findus osv och som är FRYSTA smakar rent ut sagt illa, man undrar vad det är för sörja som de stoppar i den maten... Så jag vägrar mer eller mindre att äta sådant.
Utan ska det ätas snabbmat som det blir ibland så blir det färdigrätter som inte säljs som frysta då de smakar lite bättre.
Eller allra helst så blir det kroppkakor,blodpudding och sådant som då kanske tar lite längre tid att fixa än mikro rätterna.
Men allra helst så äter jag vanlig svensk husmanskost, men det tar också klart längre tid att fixa

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

HiFiHåkan
Member

73 Posts

Posted - 2008/04/14 :  11:03:46  Show Profile Send HiFiHåkan a Private Message
Findus 600g fiskgratäng med dillsås är en riktig höjdare. Mätt blir man också. En fördel till är att den inte innehåller så mycket konstigheter heller om man tittar på innehållsförteckningen (jämfört med andra fördigmatprodukter såklart)

Finns med alaska pollock eller hoki, hokivarianten brukar vara godast. Annars tycker jag inte att färdigmat är någon höjdare, speciellt inte dessa "portioner", alltså hela rätter i ett litet tråg med plast över. Då tar jag hellre en gorbys eller två som är till för att snabbvärmas.
Go to Top of Page

dmr
Member

222 Posts

Posted - 2008/04/14 :  11:55:15  Show Profile Send dmr a Private Message
Jensens Gulasch med Tokajer-vin

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000