HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Binda sitt elavtal eller inte ???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2008/04/08 :  20:08:41  Show Profile Send mace a Private Message
Tjohej

Vi har bott i hus i lite mer än ett halvår nu och funderar på om man skall binda eller inte binda

I ärlighetens namn så har vi inte haft någon vidare koll på elpriset under alla år utomlands eller åren i lägenhet i Sverige.

Hur gör/tänker ni andra som inte har eget kärnkraftverk på tomten??

När på året skall man binda, om man skall binda??

Nu har vi:
quote:
Rörligt elpris Mars månad.
Exl. energiskatt & moms 37,7
inkl. energiskatt & moms 80,9

(Månadsvärdet spotpriset Nord Pool + Kraftaktörernas påslag 3,5 öre/kWh + elcert.avg.)

Fast avgift med 375 kr (inkl. moms) per år och anläggning tillkommer



Man kan även ha fast pris:
quote:
1 år exl. 54,5 inkl. 101,9
2 år exl. 57,5 inkl. 105,6
3 år exl. 57,9 inkl. 106,1



Tillsvidare är inte med i leken


Hmmmmmmmmmmmm

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2008/04/08 :  20:31:39  Show Profile Send Anton a Private Message
Om man vill slippa den fast avgiften på 375 kan man t.ex välja Vattenfall som leverantör.

Just nu är väl rörligt det vettigaste.
Hur stor är årsförbrukningen?
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2008/04/08 :  21:11:32  Show Profile Send Jamo a Private Message
Det här är ett sätt att se på saken:

Fast pris är ett slags trygghet, en försäkring mot häftiga svängar i elpriset, och denna trygghet/försäkring får man betala en liten slant för. Rörligt pris brukar i det långa loppet vara billigast, men det gäller att ha tillräckligt stark ekonomi att klara pristopparna när de kommer.

Tillsvidarepris är ett otyg som man kan lägga åt sidan med ett enkelt telefonsamtal om ett elavtal med en el-leverantör.

Edit: Jag ser att du har två frågor till. Personligen har jag rörligt pris. Det är nog inte lätt att spekulera i bindningstidpunkterna, dels så svänger det inte så mycket och dels så speglar de kraftbolagens gissningar om ett medelvärde på kraftpriset flera år framöver.

Hälsningar Jamo

Edited by - Jamo on 2008/04/08 21:32:06
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2008/04/08 :  22:22:56  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Hur stor är årsförbrukningen?

Svårt att säga. De förra ägarna låg på 19-21 tusen kWh. Vi har bott i huset sedan Oktober. 1/10-31/3 gjorde vi av med ca. 8000 kWh. Sedan bytet av mätare förra månaden så har vi fått en ny beräknad årsförbrukning!! 13188 kWh!
Jag vet inte hur förhållandet vinter/sommar-halvår är?

quote:
Fast pris är ett slags trygghet


Och jag som har både hängslen och skärp....och karborre

M


mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2008/04/15 13:20:12
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/04/15 :  13:49:29  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jag skulle nog personligen valt 3 år fast. Jag har svårt att tro att elpriserna är påväg någonstans än uppåt de närmaste åren.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2008/04/15 :  14:23:39  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
mace - variationerna i elförbrukningen är ofta stora. Beroende på allt från hur ofta man är hemma och lagar mat, vilka som som är hemma och elkonsumerar, vilka apparater man har stående stand by eller elåtgång för uppvärmning med mera. Vi har väldigt olika beräknade årsförförbrukningar beroende på vid vilka tider på året de två avläsningarna som ligger till grund för beräkningarna är gjorda.

Vad som är normalt för er familj i det huset mace, det komer ni att märka så småningom och dessutom variera vartefter familjen växer upp, flyttar ut och ni som pensionärer plötsligt vill ha det skållhett inomhus.

För övrigt är valet av elavtal en djungel. När vi räknade på det i höstas föll valet på tre år med Vattanfall. Dessförinnan hade vi haft ettårsavtal med Fortum några år. Hur läget är nu har jag ingen susning om - det dröjer ungefär 2 1/2; år innan vi ska kolla in detta igen. Att inte behöva bry sig om elpriset några år framöver är i och för sig värt några kronor märker man nu när man inte behöver göra det på ett tag.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2008/04/15 14:26:09
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000