Author |
Topic |
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2008/04/14 : 12:06:32
|
Varma Koppen, helst Kyckling eller Potatis/Purjulök. |
A balanced diet is a cookie in each hand. |
|
|
henrickpettersson
Member
359 Posts |
Posted - 2008/04/14 : 17:12:17
|
quote: Findus 600g fiskgratäng med dillsås är en riktig höjdare. Mätt blir man också. En fördel till är att den inte innehåller så mycket konstigheter heller om man tittar på innehållsförteckningen (jämfört med andra fördigmatprodukter såklart)
hmm...det finns väl grader av hur illa det kan vara men jag tittad på innehållsförteckningen på en sådan där gratäng i affären det fanns modifierad stärkelse med som en ingridiens, dvs. transfetter eller att det finns en stor risk att det är ett transfett.
Sedan hittade jag några andra skumma saker E471, E472 och E472c, vet inte vad detta är, konserveringsmedel kanske.
Inga smakförstärkare iaf. det är positivt |
|
|
MullBenkt
Member
1276 Posts |
Posted - 2008/04/14 : 21:06:03
|
Soldatens ärtsoppa! Mums! Även Felix Ravioli och Findus klassiska fiskgratäng med dillsås
|
|
|
MullBenkt
Member
1276 Posts |
Posted - 2008/04/14 : 21:08:47
|
E471 och E472 är mono- och diglycerider av fettsyror och används som emulgeringsmedel. E472c borde vara centerhögtalaren i serien? |
|
|
henrickpettersson
Member
359 Posts |
Posted - 2008/04/14 : 23:24:39
|
här sitter jag och muttrar över att jag hittar skumma ingridienser när jag har ett helt uppslagsverk med E-nummer i boken "den hemlige kocken" Dessutom finns det i boken förklaringar till vad de är för någonting och vilket användningsområde de har.
E450-Stabiliserings-, konsistens- och vattenbindande medel. Även bakpulver E471-Emulgeringsmedel E472c-Mono- och diglyceriders citronsyraestrar-Emulgeringsmedel
Så enkelt var det eller kanske inte |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2008/04/14 : 23:29:12
|
quote: modifierad stärkelse med som en ingridiens, dvs. transfetter eller att det finns en stor risk att det är ett transfett.
Ehum, sen när blev stärkelse fett?
Det går säkert att ha andra synpunkter men fett är det väl ändå inte. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
henrickpettersson
Member
359 Posts |
Posted - 2008/04/15 : 21:45:43
|
quote: Ehum, sen när blev stärkelse fett?
Det går säkert att ha andra synpunkter men fett är det väl ändå inte.
Sorry, blandade ihop det med att tillverkarna inte skriver ut "transfett" på innehållsförteckningen.
Det skrivs ofta "delvis härdade fetter" eller för den delen "modifierad" Vad jag har fått lära mig så kan det betyda att produkten innehåller transfetter men det är inte säkert att så är fallet. Läste och tänkte nog vad jag ville att det skulle bli. |
|
|
tober
Component.se
1318 Posts |
Posted - 2008/04/15 : 23:43:34
|
Felix Gulashsoppa eller Findus köttsoppa funkar fint.
Även vanliga små paket med nudlar, lite bacon/svamp till och sen på med en massa chili. Enkelt och gott.
Färdiga pannkakor funkar också.
Färdig risgrynsgröt blir det också till och från.
Annars en vettig snabbmat på vägen hem är en kebab med bröd. Dock inte färdigmat att värma. =)
|
Driver sajten component.se. |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2008/04/16 : 00:00:55
|
quote: Färdig risgrynsgröt blir det också till och från.
Färdig risgrynsgröt är mmmm.. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2008/04/16 : 07:57:12
|
Snabbmat - det var länge sedan det var ett vanligt alternativ...
Men när det begav sig:
* Ärtsoppa på burk eller korv - snabbast och enklast, m a o godast per kronminut
* Felix ravioli - men den behövde blandas upp med en färsk tomat för att var ätbar; helst ska den gratineras med osttäcke i ugnen också för att hamna på en rekommendationslista
* Bruna bönor på korv; fast då behöver man ju lite falukorv el dyl för att få till middagen
En "favorit" annars är ju
* Kokta makaroner serverade med ketchup och ett glas mjölk!
"Favoriten" finns i en lyxvaraiant också:
* Kokta makaroner med riven ost
Något jag provat och som inte rekommenderas:
* Häll inte punschen direkt i ärtsoppstallriken för att spara in på punchglasdisken
Något som jag inte provat men som vann en snabbmatstävling i ett radioprogram en gång för länge sedan:
* En burk bullens pilsnerkorv + 1 påse potatismospulver; Värm korven i sitt eget spad, ta upp korvarna och blanda ut lagom mängd potatismospulver i korvaspadet. Kan vid lägerelden tillagas helt utan andra hjälmedel än kosnervöppnare; burken används som kokkärl och omrörning sker medelst pinne (skogs-).
Numera kokar jag STORA omgångar med olika röror (oftast tomatvariant) som fryses in i portionsförpackningar. När jag behöver lite mat snabbt tar jag fram en omgång och varierar med vad kylskåpet i övrigt innehåller - lite skinka, paprika, korv, oliver eller... Serverar med ris eller pasta.
mvh/ Jörgen G
edit: Kom på att jag beskrivit hur man gör en sån där tomatröra för infrysnig i den här tråden: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=65138&whichpage=2
|
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
Edited by - Jörgen_G on 2008/04/16 08:15:33 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2008/04/16 : 09:09:36
|
quote: E471 och E472 är mono- och diglycerider av fettsyror och används som emulgeringsmedel. E472c borde vara centerhögtalaren i serien?
Tack för ett gapskratt tidigt på morgonen!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Mattias
Member
1671 Posts |
Posted - 2008/04/16 : 10:30:25
|
Nu går jag lite mot strömmen med ett OT inlägg. Maten i dessa frysta förpackningar kan hända kan vara goda och så men man skall passa sig för att överkonsumera detta. Det är inte mycket i en sådan fryst matlåda som är bra. Företagen har inte lagt många kronor på maten ifråga och framförallt inte lagt någon energi för att göra det nyttigt. Se bara alla E-nummer på förpackningen. Däremot har man jobbat hårt med smakupplevelse. En liten varningsindikation kan ju vara priset på produkten.
Jag säger inte att allt är dåligt men det finns mycket dåligt inom detta område.
Vi hade hälsoundersökning på jobbet och en kille på jobbet som oftast levde på sådan mat (samt ingen motion). Han hade bland de sämsta värdena på hela företaget (>700 anställda) Han blev omhändertagen och satt på helt annan diet. Killen blev varnad i tid och lever nu på helt på hemlagad mat och mår mycket bättre.
Äter själv ibland sådana produkter för det är ju faktiskt ganska smidigt. Fisk i sås med potatismos brukar funka rätt bra.
/Mattias |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2008/04/16 : 11:19:00
|
Är fullt på din sida, Mattias! På förra sidan skrev jag:quote: Märkligt! Jag har precis börjat läsa denna: http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9170373159
Tipset är att göra egen mat och frysa ner portionsförpackad eller 2-portionsförpackning. Använd så råa och naturliga råvaror som möjligt, gör storkok (t.ex. på söndagen) och ladda maskinerna för 10 portioner.
quote: Fast naturligtvis finns det också dem som är starkt emot dem och skulle aldrig köpa sånt.
Jag gör det otroligt sällan och alltid under protest. Nån gång när jag jobbat över är det ett av få tillgängliga alternativ, men skulle jag jobba över oftare skulle jag ta med egen mat.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
Posted - 2008/04/16 : 11:56:39
|
Risgrynsgröt är ju oftast riktigt trevlig i "korvform" - tycker faktiskt att Euroshopper, Coops blåvita och änglamark är dom bästa...
En annan favorit är ju Lohmanders Bearnaise Original http://www.lohmandergruppen.com/product-2331-sv.html - den är faktiskt riktigt bra och är helt klart i närheten av hemgjord bea...
Pytt i panna funkar ju oftast och en och en annan fiskpinne och färdig schnitzel har väl slunkit ner oxå...
Men annars är ju alltid hemlagat att föredra...
Mvh Jocke |
Med vänliga hälsningar Jocke
Mitt system! Maila mig! |
|
|
dmr
Member
222 Posts |
|
MullBenkt
Member
1276 Posts |
Posted - 2008/04/16 : 17:59:57
|
Engelholmaudio wrote:
Tack för ett gapskratt tidigt på morgonen!
Jag har mina ljusa stunder |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2008/04/17 : 16:34:40
|
Här kommer en guide för att inte bli fet av snabbmaten.
1. 4-5 gånger högre halt av kolhydrat mot fett, i gram. 2. Omättade fetter är bättre än mättade. 3. Komplexa kolhydrater är bättre än enkla. Läs kolhydrathalt, ofta anges sedan av dessa är blah % socker, lite socker är bra, mycket kolhydrat är bra med lite socker alltså.
Nu är det här tvärtemot Atkins, men i linje med sund GI och gamla värderingar när det gäller kost.
edit: omättat är bättre än mättat, jag är jetlaggad. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
Edited by - Claes_Ireland on 2008/04/17 16:47:13 |
|
|
boombox
Member
759 Posts |
Posted - 2008/04/17 : 17:29:16
|
quote: Soldatens ärtsoppa!