HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Klass-A och rörförstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2008/04/14 :  17:20:47  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Erik: jag har ingen teknisk förklaring till varför jag gillar vissa transistorbaserade klass AB, A, B eller klass D. Lika lite förklaring varför jag gillar vissa rör förstärkare. Jag hittar inte nån gemensam nämnare tyvärr rent tekniskt. Jo en...kort signalväg. Knappast nån hejdundrande överraskning isåfall...

Jag lyssnar, låter det bra så spelar det mindre roll vad det är för klass eller för teknologi för min egen del. Men jag måste säga att jag fördrar hellre ett bra klass AB än ett bra klass A, inte minst pga det slöseri med energi som är i en klass A förstärkare. Men det är inte av yppersta vikt i sammanhanget, för det viktiga är ju hur det låter till syven och sist.

Du slog huvudet på spiken ang. rörförstärkare och nya tillverkare vill jag påstå.

/Jonas

Edited by - jonash on 2008/04/14 17:23:56
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/04/14 :  17:43:53  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jonash: Som det framgår av min tråd är det det ofta ej nödvändigt med höga uteffekter i en välgjord rör/Klass-A förstärkare. Audion Silver-Night förbrukar endast c:a 200 watt i högeffektläget. Jag tycker inte det är mycket att haka upp sig på. Jag nämnde även att vissa farikanter är mycket frikostiga med sina "Klass-A watt" ett flertal av dem arbetar inte i Klass-A överhuvudtaget!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/04/14 :  18:35:06  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Revintage: Vi kanske skulle dra igång en Quad 2 tråd, vad tycks?

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/04/14 :  20:22:02  Show Profile Send reVintage a Private Message
Erik: Solklart skulle vi kunna köra en sådan. PM:ar ett schema med lite grundidéer. Ska bara mäta upp en OPT först för att komma fram till om impedansen passar för 6B4G. Känns inte helt klockrent då trafon antingen måste kopplas för 7600:8ohm eller 3200:8ohm.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3348 Posts

Posted - 2008/04/14 :  20:26:35  Show Profile Send Bardis a Private Message
En intressant skillnad mellan rör och transistorer är att rör går för fullt om man inte stryper dem ner till sin arbetspunkt. Detta gör att röret har elektronerna tillgänliga hela tiden tills musiksignalen kommer och släpper lös dem genom att påverka styrgallret.

Transistorer måste startas i gång och biaseras upp till sin arbetspunkt.

Detta tror jag är en av skillnaderna som gör att rör har den där levande sublima lystern.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2008/04/14 :  23:33:28  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Ja, eller så gillar man helt enkelt den distorsion som rören ger..

Vilket som, det är J-VLIGT dumt att stirra sig blind på rör, transistor, klass A, B,U,Z eler vad det än må vara. Det bästa vi har är väl ändå öronen...

/Jonas
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2008/04/15 :  02:26:49  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Ser fram emot eran Quad tråd Erik och reVintage det ska bli intressant!!

Mvh
Magnus

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/04/15 :  07:48:28  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jonash: Det är inte elektronrören som alstrar hög distorsion, utan det är förstärkaren de ingår i som ibland är så konstrurerad att den lämnar hög distorsion. Sammma förhållande gäller för transistorer, men där det ofta motkopplas hårt, vilket som vi vet ger oönskade sidoeffekter. Vi må även skilja på jämn och uddatonsdistorsion. De udda övertonerna kan vara aggresiva och hörbara vid små nivår, medan de jämna bla maskeras av vårt öra och därför inte blir besvärande i samma utsträckning som de udda övertonerna. De jämna överyonerna kan givetvis minskas genom motkoppling, men varför motkoppla när det ej
är nödvändigt?

Att det skiljer i ljudkvalitet mellan olika förstärkare tror jag vi alla är överens om. Och jag pratar inte om nyanser, utan det är kraftiga hörbara skillnader. Dessa skillnader grundar sig givetvis på hur förstärkaren är utförd. För att gå till grunden och försöka förstå hur den arbetar, måste vi givetvis känna till arbetssättet.
I annat fall arbetar vi helt i blindo. Och då det finns ett flertal hemmarörbyggare här på forumet, kan det kanske vara av intresse för dessa att titta på¨de olika arbetssätten och hur dessa påverkar den totala ljudkvaliten.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Bardis
Member

3348 Posts

Posted - 2008/04/15 :  07:54:44  Show Profile Send Bardis a Private Message
Vill absolut dissekera de olika arbetssätten.

Lite OT. Men i gitarrförstärkare vill man i bland åstadkomma viss distortion för att få ett mer mustigt ljud.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/04/15 :  08:28:33  Show Profile Send reVintage a Private Message
I gitarrförstärkare vill man ha ibland ha ett visst distortionsspektra vid överstyrning för att som Bardis säger få ett mustigt ljud. Men de rörbestyckade gitarrförstärkare som anses låta bra (SKRYT: http://www.revintage.se/fuzzreVintage.pdf) har samma konstruktionssätt som välljudande hajfaj-dito. Bl.a. är frånvaron av NFB för det mesta förklaringen till varför vissa gitarrförstärkare anses låta bra.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2008/04/15 :  17:38:30  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Erik,

nog finns det väl exempel på transistorsteg som inte har nån motkoppling alls? Om jag inte tror fel så säljer vi till och med ett sånt för bilbruk..

/Jonas
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/04/16 :  06:54:30  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jag har under alla mina år aldrig såvitt vad jag vet stött på någon halvledarförstärkare som saknar motkoppling. De flesta DC kopplade transistorförstärkare kräver motkoppling för att överhudtaget fungera. Nu måste jag erkänna att jag inte har någon större erfarenhet av bilstereoförstärkare. Visserligen är "Hi-Fi" ett relativt begrepp, men börjar vi inte sjunka väl djupt nu när vi blandar in bilstereo?

Det är märkligt att det inte går att göra en faktabaserad tråd utan att det skall spåra ur på detta sätt!

erikasson@telia.com

Edited by - Erik Andersson on 2008/04/16 07:03:14
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/04/16 :  09:39:25  Show Profile Send reVintage a Private Message
Håller med om att tråden ballat ur. Trodde att den skulle leda till tekniska diskussioner om RÖR och olika klasser.

Ang. bipolära transistor kan man ju säga att de alltid går i A2, AB2 eller B2 eftersom de drar basström (analogt med rörförstärkares gallerström). Det kan ju vara en av anledningarna till att det är svårt att få till det. Dilemmat med MOSFET är, som jag har förstått det, att de har stora spänningsberoende kapacitanser på gaten vilket inte heller det verkar vara så festligt. Kan iofs tänka mig någon form av halvledare i emitter/source-följarkoppling på utgången, men inte som förstärkande element. Avslöjande just att jag är nyfiken på hybrider.

Men jag föredrar att vi diskuterar RÖR, som inte heller är så enkla att handskas med, i den här tråden!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/04/16 09:40:13
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/04/16 :  10:45:56  Show Profile Send Lovan a Private Message
EA: Kolla upp First Watt F4. Förvisso bara en follower utan gain men ingen motkoppling

Edit: Revintage var den på spåret med sourceföljare

Edited by - Lovan on 2008/04/16 10:47:09
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/04/16 :  11:01:50  Show Profile Send reVintage a Private Message
Lovan: Ang. sourcefollower, citat Erno Borbely "it operates with 100% local feedback"! F4 innehåller två komplementära sådana i kaskad.

Och förvisso, det är med lokal motkoppling som transistorer öht kan fås att fungera i audiosammanhang.

Kan vi släppa diskussionen om grus-förstärkare nu? Eller varför inte starta en tråd om rör- kontra transistorförstärkare för dem som vill dryfta det ämnet?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/04/16 11:08:29
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2008/04/16 :  16:33:28  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Erik,

inga fördomar nu....det finns bilHiFi steg också, vi har flera stycken som kostar samma som hemma HiFi steg som låter bättre....

Du kan väl kika på följande, http://www.celestra.it/eng/products.html

Välj VA series, välj VA210.

/Jonas
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/04/16 :  17:04:05  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Som jag tidigare nämnt är "Hi-Fi" ett tämligen relativt begrepp. Men jag tycker och troligen fler med mig att vi nu håller oss till ämnet, dvs RÖR OCH Klass-A!

erikasson@telia.com

Edited by - Erik Andersson on 2008/04/16 17:08:38
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2008/04/16 :  18:15:25  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Erik,

helt okej. Men om du vill får du gärna gå in på länken jag gav dig och ge ditt omdöme baserat på det som står skrivet ang Zero feedback på det slutsteget. Du kan PMa dina åsikter om du kikar in där.

mvh Jonas
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/04/16 :  19:31:11  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jag bemödade mig att läsa lite men det är bara den gamla vanliga smörjan,handtillverkad i våra laboratorier osv. Dessutom användes tydligen Darlingtonkopplade utgångssteg, hur förklarar du då strömmotkopplingen som uppstår i denna koppling? Om du vill diskuera bilstereo, kan du inte starta en egen tråd med det?

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2008/04/16 :  21:48:20  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Nej, jag vill inte diskutera bilstereo, eller bil HiFi som jag kallar det. Jag bad bara om din input.

Helt OT: I övrigt så borde alla som har fördomar mot bilHiFi bege sig till en tävling - dessa fördomsfulla personer skulle få sig en eye-opener. Det finns bilar som låter bra mycket bättre än hemmaHiFisystem för flera hundra tusen. Och det sägaer jag i egenskap utav att själv dömma bilarna och i egenskap utav att ha erfarenhet från tunga hemma HiFi system.

/Jonas
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000