HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Klass-A och rörförstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/04/08 :  12:06:47  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jag har fått förfrågningar om Klass-A artikeln på min gamla hemsida på Triod-Ljud AB. Så på allmän begäran återger jag den här. Artikeln behandlar ämnet endast flyktigt.

Klass A och rörförstärkare

I en Klass-A förstärkare drives slutrören med full effekt oberoende av insignalen. Detta innebär att effektsteget är redo för direkt signalpåverkan. I och med detta flyttas effekten från röret över utgångstransformatorn till högtalaren. Detta betyder även att den kritiska optimala arbetspunkten för röret ej flyter med signalen. Vid Klass-A drift kan en exakt beräkning av förstärkarens egenskaper göras, vilket är omöjligt då arbetspunkten flyter med signalen. Som den gör i Klass-AB eller B.

Nackdelen med Klass-A drift är den relativt låga verkningsgraden (50% för pentoder,25% för trioder). Men på grund av den låga distorsionen vid full effekt upplevs högre ljudtryck jämfört med Klass-AB/B förstärkare med "mera watt". Klass-A levererar full rikedom vid låga volymer, vilket är Klass-B förstärkarnas kanske största problem. Klass-A förstärkarens slutrör belastas mest vid tomgång och minst vid fullt effektuttag, tvärtemot Klass-B kopplingen. Många mindre seriösa tillverkare är mycket frikostiga vid specificeringen av sina "Klass-A-effekter". Maximal "Klass-A" effekt kan enkelt räknas ut med ledning av rörens maximala anodförlust,vilken finns angiven i rörböckerna. Tex: Ett visst rör har en maximal anodförlust på 30 watt, i Push-pull blir det för två rör 60 watt. Då Klass-A driften har 50% verkningsgrad blir den maximala uteffekten 30 watt. Vid triodkoppling är verkningsgraden 25%, effekten blir då 15 watt.

Vid Klass-B är tomgångseffekten mycket låg, det innebär att strömmen som musiken kräver måste arbetas upp i slutrören för varje transient. Denna upparbetning sker från nätdelen med sina passiva komponenter signalinblandade. Naturligtvis sker då en ogynnsam tidsskillnad mellan musiksignalen och upparbetsströmmarna. En Klass-B förstärkare blir därmed dålig på att återge snabba transienter. Som tidigare nämnts flyter arbetspunkten med signalen, detta medför bla att en Klass-B förstärkare besitter olika klangegenskaper vid olika nivåer. Vid svaga nivåer tex. brukar Klass-B förstärkare vara helt odugliga. De är mer lämpliga för popkonserter, idrottsanläggningar, hemmabio, illalåtande sk bergsprängare, bilstereo mm, där effekt premieras före välljud.

Klass-AB är en blandning av Klass-A och Klass-B. Förstärkaren arbetar då i Klass-A för små effekter och Klass-B i höga effekter. Resultatet av detta är mycket tvivelaktigt då övergången mellan Klass-A och B i en dylik förstärkare är obestämd. Detta orsakar de mest underliga fenomen med musiken. Här tillkommer dessutom transienta distortionstyper vilka kan vara svåra att mätmässigt analysera. Man skiljer även på Klass AB1 och Klass AB2, där AB 1 arbetar inom gallerområdet medan AB 2 arbetar med gallerström. Flertalet Push-Pull rörförstärkare på marknaden arbetar i Klass-AB2, de är av den anledningen försedda med justerbar bias. För att kunna utnyttja den pålagda energin i en Klass-AB 2 förstärkare måste den kraftigt motkopplas i annat fall blir effektökningen i det närmaste noll. Följden av detta är knappast gynnsamt för musikåtergivningen.

I och med att rören arbetar i Klass-A finns det möjlighet att använda auto-bias, vilket innebär många fördelar. Bla blir det mycket enklare för drivsteget att förse effektrören med odistorderad signal. Men den största vinsten är att krånglet med biasjusteringar helt utgår. Det har visat sig vara knepigt på många förstärkare på marknaden, det har tom visat sig att flera verkstäder inte vill utföra detta. Av den anledningen har många övergett funderingar på att köpa rörförstärkare av rädsla för kommande strul. Med autobias elimineras alla dess problem. Det är rekommedabelt att varje rör har sin egen biaskrets (katodmotstånd) helt oberoende av det andra röret i förstärkaren.

En single-end förstärkare MÅSTE Klass-A kopplas
En Push-Pull förstärkare kan arbeta i såväl Klass-A som Klass-B
En Klass-B förstärkare (eller AB) MÅSTE arbeta i Push-Pull
En Klass-A pentod/tetrod förstärkare MÅSTE kopplas med autobias
En småsignalförstärkare (tex försteg) arbetar ALLTID i Klass-A

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Edited by - Erik Andersson on 2008/04/08 12:11:14

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/04/08 :  12:10:30  Show Profile Send reVintage a Private Message
I hear and obey!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

BddB
Medlem i AÖ

231 Posts

Posted - 2008/04/08 :  15:08:37  Show Profile  Visit BddB's Homepage Send BddB a Private Message
Tackar för upplysningen
"En Klass-A pentod/tetrod förstärkare MÅSTE kopplas med autobias"
Varför är det så?

http://bennspcb.se
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/04/08 :  15:57:45  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
När gränsen på gallerutrymmet nås inträder gallerström och anodströmmen börjar variera. Då är det Klass-B vi talar om.
Detta sker inte vid autobias.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

maal
Member

803 Posts

Posted - 2008/04/08 :  21:41:30  Show Profile Send maal a Private Message
Tack Erik! Perfekt läsning för en rör-rookie som mig .
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/04/09 :  07:49:19  Show Profile Send Zombie a Private Message
I vilken kategori faller en gammal Quad II?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Bardis
Member

3348 Posts

Posted - 2008/04/09 :  08:19:15  Show Profile Send Bardis a Private Message
Jag tycker det hade varit mycket kul om Erik Andersson skrev en bok om sina gedigna erfarenheter.
Kan man förhandsbeställa ett signerat ex????

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/04/09 :  08:20:21  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Quad II är faktiskt en Klass-A förstärkare, den är också av den anledningen kopplad med autobias. Dessvärre användes gemensamt katodmotstånd för båda rören, det innebär bla om ett av rören av någon anledning strejkar, kommer det andra röret att strömrusa mer eller mindre.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/04/09 :  10:45:26  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Bardis: Tyvärr ar jag mindre bra på att uttrycka mig i ord. Men med någon form av spökskrivare skulle det kanske gå.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/04/09 :  19:00:33  Show Profile Send reVintage a Private Message
Ang. Quad-IIs gemensamma katodmotstånd så är det i praktiken problemfritt. Om ett av rören går sönder bör man ändå byta hela paret då matchatär det som gäller. De flesta auto-bias förstärkare har gemensamt katodmotstånd. Quaden är en mycket trevlig konstruktion som lätt kan modifieras till pseudo-trioddrift.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/04/09 :  21:06:27  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Det gäller bara att passa förstärkaren och omedelbart bryta strömmen om ett rör strejkar. Jag vet många fall där det ej blivigt gjort. Vad som då ofta händer är att förstärkaren blir kraftigt överhettad och impregneringsmassa börjat rinna ut från transformatorerna ned på förstärkarens sidor. Med kortslutna varv i transformatorerna som följd

erikasson@telia.com

Edited by - Erik Andersson on 2008/04/09 21:11:10
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/04/09 :  22:13:47  Show Profile Send reVintage a Private Message
Men den där svarta guckan luktar ju så gott när den blir varm och klibbig.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/04/09 :  22:18:38  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Ja visst, det glömde jag

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/04/09 :  23:24:29  Show Profile Send Zombie a Private Message
Det går att separera den gemensamma biasen till separat på en Quad II...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/04/10 :  08:00:52  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Det låter sig göras, enda skillnaden blir att signalen från katoden då kommmer att passera avkopplingskondensatorerna på sin väg till den extra lindningen på utgångstransformatorn.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2008/04/10 :  13:20:57  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Erik:

hur pass "aktuella" skulle du säga att dina bedömningar är, vad gäller åsikterna om att både klass AB och klass B är i det närmaste förkastliga för förstärkning och återgivning av musiksignalen?

(det jag givetvis tänker på är att det sällan står att tex en Bladelius Grendel eller ern ASR Emitter II eller en Audinet AMP låter dåligt, liksom att ganska många börjar erkänna till och med switchade förstärkare som likvärdiga bra klass AB/B steg)

mvh Jonas
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/04/10 :  15:06:02  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jonash:

Själv upplever jag hårt motkopplade Klass-AB/B förstärkare som trista och uddlösa. Detta gäller både rör och transistorförstärkare.
Men att för den skull kalla dem "förkastliga" tycker jag är att gå bra långt. Det kan diskuteras vad som faller under benämningen dåligt. Bara för att någonting är bäst behöver inte allt annat vara skräp.

erikasson@telia.com

Edited by - Erik Andersson on 2008/04/10 15:07:00
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2008/04/10 :  15:44:11  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Erik,

ja, jag antar att smaken är som baken. Har du lyssnat på nån utav de förstärkarna jag nämnde?

Det skall ju sägas att de "högt ansedda skribenterna på HiFi&Musik" har ett par utav dem som referenser på tidningen, och de testar även en hel del rör-steg...

Själv har jag en annan åsikt om hela den här förstärkerihysterin, men det är intressant att höra andras åsikter i ämnet.

mvh Jonas
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2008/04/10 :  17:08:54  Show Profile Send Sundström a Private Message
Det finns säkert olika sätt att lyssna och uppfatta musik på. När jag fick fatt på en rörförstärkare (a-drift) så upplevde jag att kraftiga ljud inte skymde ljudet från svagare instrument. Det blev lättare att höra alla samtidiga instrument.

Edited by - Sundström on 2008/04/10 17:11:07
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/04/10 :  19:24:23  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jonash: Meningen med den här tråden var att på ett enkelt och otekniskt sätt förklara hur Klass-A förstärkare fungerar jämfört med de mer vanliga Klass AB/B förstärkarna. Jag vill inte här diskutera mina lyssningsintryck av de förstärkare som finns på marknaden idag.
Endast generella utlåtanden mellan de olika arbetssätten.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2008/04/10 :  23:08:14  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Erik,

huvudet på spiken, "generella".

mvh Jonas
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/04/13 :  13:16:03  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jonash: Om du som du skriver har andra åsikter i detta ämne varför inte framföra detta här på forumet? Det finns säkert många här som är intresserade att ta del av dina kunskaper.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2008/04/14 :  00:57:33  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Erik: nej jag tror inte så många är intresserade. Det var bara det att jag tyckte din "artikel" var lite väl skönmålande för rör och i synnerhet klass A drift.

Jag har en kompanjon på jobbet som byggt studios i 30 år, han var tillfrågad att bli VD för Carlson på 70talet, och han slängde nyss ut sina egenkonstruerade rör till förmån för transistorbaserad klass AB...

Vet inte vad jag vill ha sagt med det, mer än att din sanning är nån annans kräkmedel. För att sätta hårda ord på det. Personligen har jag inget principiellt emot rör alls, och inte heller klass A (annat än att det är vidrigt rent energimässigt), men jag har hört lika många dåliga klass A rör steg som jag har hört dåliga transistorbaserade klass AB...

mvh jonas

Edited by - jonash on 2008/04/14 01:00:43
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/04/14 :  07:25:42  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jonash: Jag tycker, och jag tror även att många här på forumet skulle vara mycket intresserade att ta del av vad du tekniskt backar upp dina synpunkter med. Skriv och tyck! Det är väl vad forumet är avsett för.

Den "nya rörvågen" (vilken jag deltog aktivt i på 80-talet) har tyvärr attraherat många oseriösa lycksökare i branschen. På senare år har det från ett land med mindre gott rykte i andra sammanhang, dykt upp rörförstärkare nästan som svampar ur jorden. De flesta av dessa alster besitter en högst medioker ljudkvalitet ibland till och med usel. Men detta är inte rörens fel utan beror på andra orsaker.

Tyvärr har detta medfört att många har tappat förtroendet för rörförstärkare när de funnit att en billig Rotel eller något liknande bättre svarat upp på kravet för ljudkvalitet.

Summan av kardemumman är att det finns såväl dåliga som bra rörförstärkare.

erikasson@telia.com

Edited by - Erik Andersson on 2008/04/14 07:27:50
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/04/14 :  11:10:27  Show Profile Send reVintage a Private Message
För att återgå till det som tråden handlade om:

RÖRFÖRSTÄRKARE!

Klurade lite på QuadII, som Zombie frågade om, och kom fram till att det trots allt är en klass-AB förstärkare som går i Klass-A upp till ca 10W och i klass-AB till klippning strax ovanför 25W.

Då denna förstärkare har viss motkoppling via primärlindigarna vore det intresssant att koppla om dessa för att eliminera NFBn samt att byta ut KT66orna till ex.vis 6B4G. Dessutom skulle man byta ut EF86orna mot branta trioder ex.vis 6C45. Den befintliga paraphase-invertern är dock bra med högt utsving.

Kanske det skulle bli en riktigt go förstärkare! En DHT QuadII utan motkoppling helt i Klass-A verkar trevligt. Förpackningen är ju dessutom snygg som f-n.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/04/14 11:47:19
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2008/04/14 :  11:46:53  Show Profile Send byZan a Private Message
Hej Erik!

Tycker och tror att din förklaring om div. förstärkares om/men/varför o s v är perfekt för oss noviser i ämnet. Gillar forumet och allas kunskaper och åsikter.
Har själv ett nytt rör-riaa som väckte ett mer intresse för "rör prylar" och detta efter inkoppling till vad jag trodde, det perfekta ljudet

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000