HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Audiovector S3 Super
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/04/07 :  14:14:25  Show Profile Send OcA a Private Message
Var nere en sväng och lyssnade på dessa burkar hos Lefflers i stan. Drivning av Marantz och CD från samma tillverkare. Kablar var Audioquest av nån sort. Sen körde vi Klämbox analogt också - lät super!

Vilket ljud!

Blev mäkta imponerad av framförallt basen som var bråddjup, snabb och torr. Dessutom var den otroligt rolig att lyssna på musik med. Det svängde som tusan helt enkelt!

Har aldrig tidigare hört Audiovector och mina förutfattade meningar om dem stämde inte för fem öre. Jag trodde de skulle vara väldigt korrekta och ganska grå i ljudet, men det var tvärtom! Färgsprakande fyrverkeri och mangelfaktor med bevarat finlir!

De hade även en Squeezebox som vi körde analogt till Marantzen och det lät riktigt bra det med... Kanske inte helt i klass med CD-spelaren för 15k, men inte långt ifrån faktiskt...

Jag blev iaf så till den milda grad impad att jag tror det föreligger risk för ett inköp av ett par i framtiden... Sedan att de går att uppgradera är ju inte dumt heller.

Lyssnade även på storebror i samma serie, men för "min" musik (rock, metal) så blev det lite för högupplöst och skramligt med den förfinade diskanten. Gillade den lite mindre detaljerade i lillebror bättre.

Något som fastnade i huvudet efteråt var just basförmågan och dess dynamik. Har aldrig hört en basreflexburk med en 6,5" spela med en sådan auktoritet och tyngd som dessa. Helt otroligt! Det bara tjongade till helt enkelt!

Ska bli kul att få återkomma för en mer seriös demo där jag plockar med mina slutsteg, kablar osv för att utvärdera på plats. Tyvärr är inte vårat hus klart än, så ett hemlån gör ingen nytta i dagsläget.

Vad tror ni om ett par vitlackade?

Provade i samma veva Monitor Audio RS8 samt någon sorts Canton av billigare modell, men det lät inte kul. RS8 var för luddiga och slöa i basen och Canton lät rätt vassa, burkiga och platta. Men det skiljer ju en rätt bra peng mellan dem och Vectorn, så det är väl egentligen ingen rättvis jämförelse...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2008/04/07 :  16:32:48  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Kul med en positivt intryck av S3:orna, Audiovector brukar ju inte hyllas här särskilt ofta
Dina intryck stämmer bra med AV's intentioner av sitt ljudideal tycker jag.

kul också att du jämförde med Monitor Audio burkar, de däremot, brukar ofta rosas...

Vitt är snyggt

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/04/07 :  16:44:16  Show Profile Send OcA a Private Message
Nej, det var lite grann därför jag blev så positivt överraskad! De lät helt enkelt hur bra som helst i alla register!

Monitor Audio däremot var väldigt beslöjade, sävliga och försiktiga i ljudet. Inga krutpaket direkt...

Man kanske ska upp på guldserien för att göra en rättvis jämförelse dock?

Jag gillade iaf AV starkt! De passar klockrent för det jag ska spela på dem och kan även spela finstämt. Lyssnade på en Sissel-platta också - gåshud!

SKa bli kul att prova dem med mer explosiv elektronik än Marantzen som jag tycker är lite go och rund i klangen, lite för mysig. Tror nog det kan bli än mer dynamiskt och luftigt än vad det redan var.

Överraskning nr två var ju Squeezen som lät ruskigt bra redan med analog utgång! Snacka om hifi-bomb!

Spelade en gammal Maiden-låt jag lyssnat på hundra gånger och upptäckte helt nya saker på låten via Squeezebox -> Marantz -> AV!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2008/04/07 :  17:22:16  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
...Har faktiskt beställt en Squeezebox Duet från en kompis i NY, så snart behöver man ingen CD-spelare ska bli *mycket* intressant

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/04/07 :  17:35:42  Show Profile Send OcA a Private Message
Jag trodde inte mina öron faktiskt... Lät helt fantastiskt bra även jämfört med Marantz-spelaren för 15k! Skulle inte vilja säga sämre ljud, snarare annan karaktär. Lite mer neutral, mindre fyllighet och värme och mer klipp i ljudet. Hängde sedan på en betydligt dyrare signalkabel och det blev ännu bättre. Kort sagt, en imponerande demo av den lilla lådan. Användarvänligheten slår vilken CD som helst med hästlängder och ljudet är det sannerligen inget fel på. Särskillt diskanten var bra! Tydlig, detaljerad, luftig och utan en hint av hårdhet.

Att haka på en skaplig DAC på den borde skrämma vettet ur vilken dyr CD som helst...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2008/04/07 :  18:00:03  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Lite nyfiken bara,vilken maiden-låt var det du spelade?

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/04/07 :  20:08:49  Show Profile Send OcA a Private Message
Körde både Wasted Years och Stranger in a strange land... Det var inte de remastrade varianterna, utan "original CD'n" som de rippade. Stor skillnad på ljudet mellan dessa utgåvor...

Sitter och fnular på hur det skulle funka med Naim-elektronik till dessa pjäser? Måste vara ett sjujävla sväng helt enkelt!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/04/07 :  21:07:41  Show Profile Send matte76 a Private Message
Förmodligen, men även en stor risk för lyssningströtthet och vasshet...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/04/07 :  21:52:06  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Förmodligen, men även en stor risk för lyssningströtthet och vasshet...
De mindre integrerade naim förstärkarna kan i viss mån sakna lugn och spelar inte fullt ut homogent vilket kan leda till lyssningströtthet, i det dyrare segmentet sitter emellertid allting mycket bättre på plats och det är både musikaliskt och behagligt att lyssna på tycker jag.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2008/04/07 :  22:12:36  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Med reservation att jag inte lyssnat på de nya S3:orna utan utgår från M3/Mi3/Mi3SE så tror jag nog att det kan vara en bra kombination. Vasshet är inte något jag förknippar med Naim (har haft en ordentlig hemmaevaluering av CD5i och Nait5 och äger nu CD5x/112x/150x) och så länge vi inte pratar Avantgarde modellen så tycker jag inte att Audiovectors diskant borde vara överkänslig för det heller. Sedan beror det ju på rum etc hur pass slanka eller fylliga högtalarna känns och därmed om varmare elektronik skulle vara en fördel.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

mieron
Starting Member

28 Posts

Posted - 2008/04/07 :  23:44:03  Show Profile Send mieron a Private Message
Jag kan faktiskt med erfarenhet säga att jag inte alls upplevt Naim som vass med AV. Har lyssnat en hel del på mina med Arcam, Primare, Onkyo och Naim och den jag föredrar är Naim. Den lirar med en helt annan glöd än de andra, Arcam är inte alls dum den heller men Naim är lite roligare helt enkelt.

Sen har jag även fått bevisat att vita S3 Super låter bäst!

Avantgardemodellen låter riktigt riktigt bra, högupplöst och väldigt detaljerat ett tag, sen blir man lätt trött utav den biten och längtar tillbaka till ett par Super och spelglädjen!

Mitt system: http://www.minhembio.com/mieron
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2008/04/08 :  01:11:44  Show Profile Send NewMount a Private Message
Kul att du hittat ett par 'talare du gillar!
De verkar ha basporten riktad nedåt (som på mina OA58?), vilket brukar borga för bas som sprids och känns.
Jag skulle dock inte tro att du får samma dynamik som i Klipsch (som du var inne på) eller i renodlade horn (t.ex. Klipsch Heritage-serien), eftersom S3 med största sannolikhet har mycket lägre känslighet. Har inte själv hört S3, men de Audiovector jag hört har låtit helt OK.

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/04/08 :  08:55:52  Show Profile Send OcA a Private Message
Nej, det blir nog inte alls samma attack och tryck som med en horntalare, men de kanske man tröttnar på snabbare också? Dessutom är AV mycket snyggare, något som faktiskt också spelar roll när de har central plats i vardagsrummet...

Ja, den nedåtriktade basporten förklarar nog en hel del av den dynamiska och rumskopplande basen! Smart lösning och det lät inte alls basreflex (blåsljud, kompression osv) vilket jag endast tycker är positivt! Har man vant sig vid transmissionline bas är det svårt att tänka sig något annat faktiskt... Men dessa burkar verkar lovande!

Ska ta en provlyssning av K3 Signature också för att se vad de presterar... De blir nog kanske små i mitt nya rum, men alltid kul att prova!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2008/04/08 14:57:48
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/04/08 :  15:05:23  Show Profile Send huzze a Private Message
K3 Super vet jag av egen erfarenhet kan spela hyfsat starkt och med mer bas än vad man tror när man ser de små elementen. De vill ha effekt dock.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/04/08 :  15:17:48  Show Profile Send OcA a Private Message
Effekt har jag...

Kan bi-ampa med 4x300 watt 8 ohm eller brygga 2x800 watt i 8 ohm... Borde räcka...

Är väl kvartsvågspipa i dem också? Rätt spännande! Vet ju att 5" i rätt kabinett kan spela bas, det är ju det jag har nu...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/04/08 :  15:35:31  Show Profile Send huzze a Private Message
Ja något åt det hållet (Helmholtzresonator tror jag det heter). De trivdes ypperligt med NAD C372.
Risken om du poppar för högt är ju att du bottnar dem, slaglängden är inte så stor.

Edited by - huzze on 2008/04/08 15:36:31
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/04/08 :  16:04:40  Show Profile Send OcA a Private Message
Har ju filter inbyggt i stegen, så jag kan skära med 12db branthet vafritt från 0-125hz... Tror itne det är nån fara då om man tar bort de lägsta frekvenserna (som de ändå inte klarar av)...

Ska bli kul att jämföra S3 mot K3!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/04/08 :  18:30:41  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Sedan beror det ju på rum etc hur pass slanka eller fylliga högtalarna känns och därmed om varmare elektronik skulle vara en fördel.

Jag har lärt mig med åren att hålla mig till elektronik samt högtalare och kablar som är så neutrala som möjligt, det är utan tvekan lättast att få till ett system utan speciella färgningar då.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2008/04/08 20:50:41
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/04/08 :  22:16:30  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Ska bli kul att jämföra S3 mot K3!

När jag var runt och lyssnade på högtalare runt 6000kr för ett tag sedan (i detta fall Canton GLE409) så lyssnade jag också på K3 super och S3 (billigaste modellen) pga att de råkade vara uppkopplade och att man var lite nyfiken EFTER alla hyllningar på dessa Audiovector modeller. Och jag såg säkert ut så här när det spelades på K3 super för de lät inte bra i jämförelse emot de betydligt billigare Canton GLE409. Fanns inte en punkt som K3orna var bättre på utan de lät allmänt burkigt i jämförelse emot GLE409. S3orna däremot lät helt okej men de kostar också som tre par GLE409 som i sig är en enormt prisvärd högtalare
Men för egen del så är jag egentligen inte så förvånad då en del Audiovector modeller som man hört genom åren inte har imponerat, FÖRUTOM DÅ M3 Super (den äldre serien) som jag tycker är en klart bra högtalare och mina upplevelser av denna model stämmer bra med dina intryck av S3 Super OcA. Har fått intrycket att just M3 Super var extra poppis, så Audiovector har kanske lyckast att även få till just Super modellen i S3-serien

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/04/08 :  22:54:52  Show Profile Send OcA a Private Message
Jag tror det var just nån GLE modell av Canton jag lyssnade på i veckan och de lät enligt mina öron rätt platt, burkigt och stelt... RS8'orna var klart mer organiska i ljudet, men samtidigt lite tröga och blöta i basen.

Just S3 Super var något i hästväg! Satt och fånlog mest hela tiden faktiskt...

Att storebror i samma serie lät mer analytiskt är ju inte så konstigt och till viss musik lär det funka bra, men till hårdrock som är rätt skramlig blev det lite för mycket.

Angående K3 Signature så har de fått rätt bra omdömmen i pressen, om man nu tror på sådant...
Vad skiljer egentligen K3 Super mot Signature? Jag har lite svårt att utröna vad som skiljer?

Audiovector verkar vara lite av en vattendelare - antingen tycker man om eller inte, verkar inte finnas något mellanting.

Ska iaf bli skoj att boka Lefflers nån lördag förmiddag och lyssna igenom burkarna mer ordentligt. Dessutom är de, som jag redan sagt, förbannat snygga högtalare!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/04/08 :  23:46:47  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Jag tror det var just nån GLE modell av Canton jag lyssnade på i veckan och de lät enligt mina öron rätt platt, burkigt och stelt...

Jämför GLE409 emot K3 super som sagt, så skall du få höra burkigt ljud

Ps. GLE409 är mycket neutrala och detaljerade, så jag förstår mycket väl att de hyllas i pressen. Men smaken är som baken som sagt, och jag köpte inte dem själv heller pga att jag tyckte att basen var i slankaste laget för min smak.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2008/04/08 23:47:39
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/04/09 :  00:37:01  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Vad skiljer egentligen K3 Super mot Signature? Jag har lite svårt att utröna vad som skiljer?
K3 Sign har en extra "stagning" på baksidan av högtalaren, sen har jag hört att det ska vara annat filter och annan diskant, men det kan säkert Lefflers mer om. Sen har de en annan fot som ska vara bättre. Mest prisvärd tror jag ändå att Super fortfarande är, även på K3.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/04/09 :  00:37:53  Show Profile Send huzze a Private Message
FBK: Där ser man. Jag tyckte aldrig de var burkiga...
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/04/09 :  08:47:30  Show Profile Send OcA a Private Message
Burkigt ljud är ju aldrig kul... Det ska "släppa" direkt från högtalaren, annars går de bort.

Men, smaken är som den berömda baken och det jag uppfattar som bra ljud behöver ju inte vara allas uppfattning. Det är ju det som gör denna hobby så rolig!

Men de är duktiga på Lefflers. Jag berättade vad jag ville ha för typ av ljud och hur mycket det fick kosta. Pang bom så hade de hittat rätt högtalare i sortimentet på endast ett par minuter.

Sedan börjar det bli dags att titta över kabelsituationen hemma... De Straight Wire jag har idag finns det bättre alternativ för, men det är en helt annan historia. Dessutom går det ju att i framtiden driva S3 Super aktivt, vilket verkar mycket spännande! Bara att hitta ett Mackiesteg till och investera i ett aktivt filter, samt en drös med kablar...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2008/04/09 :  11:00:03  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Man ska vara lite försiktig med sina bedömningar av hur högtalare låter, vare sig det är positivt eller negativt. Det beror så mycket på rummet och kringutrustningen. Jag hyser inget tvivel om att AV säkert kan låta både som OcA och som FBK uppfattade dem, och det utan att ens lägga på personliga preferenser på ljudet.
Ett exempel: AV M3 Signature har beskrivits av ett flertal personer här på forumet som ljusa och tunna. Jag har själv uppfattat dem lite åt det hållet när jag spelade dem på längden i mitt rum och kombinerat med Arcam elektronik från tiden det begav sig (lite ljus) var det absolut inte bra. Därmed kombinerade jag dem med lite varmare elektronik (Vincent SV233). Jag har också hört dem beskrivas som bastunga där basen överväldigar mellanregistret. Något lite åt det hållet kan det också bli i mitt rum när jag spelar dem på tvären.
Sedan är det ju också så att samma uppställning i samma rum kan uppfattas på olika sätt av olika personer. Tur är ju det för annars hade vi antagligen haft ett väldigt litet utbud av tillverkare att välja mellan!

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2008/04/09 :  11:43:06  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Trevligt! Var det Lefflers i Linköping eller Norrköping?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000