HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 någon i västerås med en NAD 3020?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2008/04/08 :  21:27:23  Show Profile Send HNK a Private Message
har läst en del om den här klassikern, skulle va kul och provlyssna den!

är det någon i västerås som har en för utlåning skulle de va perfekt.

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/04/09 :  07:19:36  Show Profile Send Vox a Private Message
Tyvärr inte en 3020, men väl in 302.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/04/09 :  08:01:27  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jag var med om att introducera NAD 3020 en gång. Idag kan jag väl ärligt tala om att det var fråga om en manipulation. NAD 3020 var kopplad efter skolboken inget speciellt egentligen. Ljudmässigt var den bara en i mängden på den tiden. Men den väckte uppmärksamhet genom sitt låga pris (den var billigt utförd också). När jag sålde dessa i stora mängder jämfördes 3020:an med mångdubbelt dyrare apparater (som definitivt inte gjorde skäl för pengarna) och då lät nästan vad som helst bättre även Naden. Om någon trots allt föredrog den dyra förstärkaren, så frågade jag om de tyckte den var värd 20 ggr mer. Svaret blev utan undantag nej. Än idag anser jag inte att jag lurade någon, tvärtom hjälpte jag många att inte lägga sina surt förvärvade pengar på mer eller mindre värdelös dyrfi.


Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/04/09 :  08:38:38  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Var det inte NAD som hade det där med Soft Clipping?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/04/09 :  10:28:37  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Stämmer, soft clippingen bestod helt enkelt av 2 dioder vända år varsitt håll och förkopplade med tröskelmotstånd. Märkvärdigare än så var det inte. Genom detta förfarande klipptes amplitudtopparna av vid en viss nivå. Detta förfarande härstammar från Hedenhös.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2008/04/09 :  12:02:06  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Erik, du som har koll: Stämmer det att Protons konstruktörer kom från NAD? Jag hade en 520 som var riktigt trevlig. Den såg ut som en NAD 3020 fast var betydligt mer välbyggd, och lät lite renare.

Någon som vet vad som hände med Proton förresten?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/04/09 :  12:29:07  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Det är också vad jag hört ryktesvägen, rykten är rykten men det är fullt tänkbart att det ligger en del sanning i detta.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2008/04/09 12:29:48
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2008/04/09 :  14:10:17  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag äger en 3020 av tidig årgång renoverad men nya kondingar m.m den låter trevligt men det som drar ner betyget är det inbyggda försteget som är värdelöst, jag utnyttjar bara slutsteget.

Jag har hört att det fanns någon form av samarbete mellan en konstuktör från nad och proton och att proton ville göra en NAD 3020 killer om det stämmer vete tusan då rykte har en tendens att förvrängas.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/04/09 :  18:04:23  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Var det inte NAD som hade det där med Soft Clipping?

Har fortfarande... Går att välja om det ska vara inkopplat eller inte på t ex C372.
NAD rekommenderar att det är avslaget om man inte tänker kräma på alltför mycket.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2008/04/09 :  18:08:30  Show Profile Send Eref a Private Message
Hade en NADförstärkare som kom precis innan 3020 (tror konstigt nog den hette 3030) som jag tyckte lät snarlik 3020(som jag senare hade).
3030 var dock lite trevligare på det sättet att den hade lite fler in o. utgångar.
Men den hade en för tiden lite mer konventionell design.

Det som påstods med NADförstärkarna var att de klarade av även att driva väldigt lågohmiga högtalare samt att de kunde ge väldigt mycket effekt under kort tid.

3020 var väl också en liten sensation designmässigt. Man kunde koppla bort tonkontrollerna, man kunde använda för- o slutsteget separat. F.ö. var den väl lite "audiofil"-minimalistisk.
Den hade en grå anti-look som kändes sympatisk på den tiden.
Och den var billig.

Jag gillade mina NADstärkare väldigt mycket och tycker fortfarande om ljudet.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000