HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Byggkvalité, en bortglömd parameter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2008/04/04 :  13:45:33  Show Profile Send Snutten a Private Message
Startar denna tråd då jag vill diskutera byggkvalité på hifiprylar.
Upplever ganska ofta att man inte bryr sig så mkt om detta, utan mest hur det låter för pengarna. Men hur kul är det när ens dyrt inköpta grejer (joda det finns dyra/pålostade prylar som har dålig byggkvalité) går sönder? Jag tycker recencenter (och konsumenter)av hifi bör fokusera mer på hur bra en produkt är byggd, men det verkar som om det saknas kompetens för att bedöma detta, skärpning!

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/04/04 :  13:58:11  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
En intressant fråga. Vilka parametrar skall beaktas vid bedömning av en produkt och i vilken ordning?

Ljud?
Pris?
Användbarhet?
Design?
Byggkvalité?

Troligtvis finns olika vägar att gå, men summan blir nog en avvägning mellan ovanstående. Kanske finns fler saker jag inte kom på i skrivande stund här...

Edited by - rannagarden on 2008/04/04 13:58:38
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/04/04 :  14:33:51  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jag tycker för min del att det ganska ofta kommenteras på parametrar som rör byggkvalitet eller känslan därav. t.ex. anslutningar, vikt, chassiuppbyggnad, allmän känsla i reglage etc, att de sedan inte har några utnötningstester får man ju ha förståelse för.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/04/04 :  15:42:25  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

quote:
hur kul är det när ens dyrt inköpta grejer (joda det finns dyra/pålostade prylar som har dålig byggkvalité) går sönder? Jag tycker recencenter (och konsumenter)av hifi bör fokusera mer på hur bra en produkt är byggd, men det verkar som om det saknas kompetens för att bedöma detta, skärpning!


Det man kan göra är att titta på specar på ingående komponenter, men kontaktdon, potentiometrar, kanter på högtalare och så vidare är mycket svårbedömda. Livslängd är svår att bedömma utan provning. Hmmm... jag undrar hur man skulle göra en sådan bedömning? Några ideér

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/04/04 :  16:43:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
En viktig bit i detta tycker jag är när man ser recensioner där man tagit bild med locket på apparaten bortmonterat.
Såna bilder säger mig väldigt mycket i alla fall. Fast det är klart, man får ju ha lite inblick i det tekniska då.

Men bara ljudet är inte nog, går apparaten sönder så hjälper det ju inte att den lät bra när den var hel.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2008/04/04 :  18:17:20  Show Profile Send Snutten a Private Message
Bernt: ja när locket är av på bild kan man ibland få en uppfattning om lödningar, komponenter osv, men ofta är bilderna för små.
Vore bra men en beskrivning av detta vid test.

Edited by - Snutten on 2008/04/04 18:27:10
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/04/04 :  21:38:52  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Håller med för tex min Vincent ser riktigt ren o ordentlig ut inunder locket, är dock ingen riktigt bra komponent kännare.

Men trotts det fina inre funkar den mindre bra...

Men som tidigare sagts så även om där är dyra fina komponenter så hjälper de inte mot kall lödningar mm.

Vad göra frågar jag med....

MvH
Go to Top of Page

octavius
Member

114 Posts

Posted - 2008/04/04 :  21:45:48  Show Profile
Arcam har enl mig lite dålig passform i sina knappar, plus att de känns och ser billiga ut.

De låter ju underbart om deras produkter, men för den summan man betalar så kan man tycka att det skulla gå att få till byggkvaliten lite bättre!


Rullebulle
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2008/04/04 :  21:59:58  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Jag har varit med konstruktören av Intelligent Sound och tittat när han satt ihop mina högtalare, och där är det riktigt hantverk med crimpade kablar och alla element skruvas för hand med mejsel och inga moment-nycklar eller skruvdragare är tillåtna.

Även dämpmaterial är noga utvalt och "förpackat" i sydda påsar.

Tror inte att så många tillverkare lägger så mycket tid på ett högtalar par som dom gör.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2008/04/04 :  22:07:05  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
quote:
alla element skruvas för hand med mejsel och inga moment-nycklar eller skruvdragare är tillåtna.



Hmm..skulle nog tro att momentnyckel/skruvdragare gör jobbet säkrare o bättre än att skruva för hand..eller..?
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2008/04/04 :  22:17:16  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Ja jag är inte säker men tror att "känslan" försvinner lite med användning av dylika.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/04/04 :  22:27:14  Show Profile Send Lovan a Private Message
Du menar känslan av feldragna skruvar?
Handtillverkat i all ära men vissa saker görs bättre av maskiner än människor.

Problemet med byggkvalité(mekanisk uppbyggnad) är att det kostar pengar. Man kan hoppas att mera pengar gått ner i design och komponenter istället för i chassits byggkvalité. Men det kan mycket väl ha hamnat nån annanstans i form av reklam eller vinst också...
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2008/04/04 :  22:30:26  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Det hoppas jag oxå, NÄR chassit inte har nån betydelse.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2008/04/05 :  00:21:41  Show Profile Send geldis a Private Message
Jag hatar när elektronik går sönder. Att saker med tiden åldras är en sak men att prylar är så "delikata" för att kunna erbjuda välljud är inte acceptabelt enligt min uppfattning. Kvalité är kvalité när det gäller konstruktion och att bygga. Det går att bygga bra produkter som håller och låter väldigt bra,det är bevisat genom åren.

Spelar ingen roll hur bra det låter om utrustningen inte "levererar" utan att det är ett ständigt strul eller oro för nästa "driftstopp".

Att en del fabrikanter erbjuder livstids garanti eller har väldigt långa åtaganden kan bero på två saker: de är så säkra på sina produkter att de tar ingen risk eller så är det nödvändigt för att inte slås ut från marknaden.
mvh

geldis
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/04/05 :  01:13:48  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ett problem med just elektronik är att "byggkvalité" många gånger har med designen av ex. kretskort att göra.
Ett typexempel är att en känslig komponent är monterad för nära ex. en effekttransistor som blir väldigt varm. Det kan mycket väl resultera i en välljudande konstruktion och det är inget uppenbart "fel" men livslängden på komponenten i fråga kan förkortas rejält, en komponent som borde hålla i 20 år kanske bara håller i 2 år.

Problemet med den här typen av "felkonstruktion" är att de är omöjliga att upptäcka för an potentiell köpare av en ny konstruktion(och oftast är de väl inte kända för konstruktören heller, de brukar dock visa sig så småningom), det är ju inget som är löst eller "rasslar" när man skakar lådan.

Dock tycker jag fortfarande det faller inom ramen för vad som menas med "byggkvalité".
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2008/04/05 :  01:30:14  Show Profile Send geldis a Private Message
Jag håller inte nmed dig:
quote:
Dock tycker jag fortfarande det faller inom ramen för vad som menas med "byggkvalité".


Det är inte rimligt att skicka ut produkter på marknaden med den inställningen.

Prylar som låter bra men går sönder vart annat år rosar inte hifimarknaden. Tvärtom kan du köpa på Elgiganten saker som fungerar hur länge som helst för en spottstyver.
Jag vet att att det handlar om olika saker men köparen vill att prylarna håller väldigt länge, går det sönder skall det vara ett rent undantag.

Det kan hända naturligtvis, men inte att en komponent med en viss montering förväntas gå sönder, och att det är acceptabelt...

mvh

geldis
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/04/05 :  02:10:54  Show Profile Send f95toli a Private Message
quote:
Det är inte rimligt att skicka ut produkter på marknaden med den inställningen.


Nej, det är väl just det jag menade. Jag tror inte någon tycker det är acceptabelt, men likväl händer det.
Men problemet är att det inte är en uppenbar brist i byggkvalitén på samma sätt som ex. en "plastig" ratt.
Men det faller som sagt fortfarande -enligt mig- inom definitionen av kvalité, det är dock en mer "subtil" del som inte är lika påfallande som ex. chassits konstruktion.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/04/05 :  08:02:33  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Den upplevda kvalitetskänslan är enkel att bedömma. Verklig kvalité och livslängd går inte att få grepp på lika snabbt och lätt.

Ett stort problem som f95 är inne på är att "kvalité" och "byggkvalité" är relativa begrepp. Det finns ingen standard för vilka egenskaper som innefattas av begreppen. Det Ni pratar om här ovan är begreppet "livslängd".

Det är ruskigt svårt att testa för livslängd. Ett sätt är att använda så kallade accelererade testmetoder. Ofta kommer man dock fram till att även om testmetoden försöker beskriva verkligheten så skiljer det. Tex beter sig plastmatrial annorlunda när åldring infaller ihop med slitage. Man får helt enkelt inte samma utfall mellan testmetoden och det som sker i verkligheten.

Som sagt, det är ett svårt område det här.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2008/04/05 :  08:23:59  Show Profile Send Merkurius a Private Message
I ordet byggkvalité rymms mycket tycker jag. När du skriver detta:

quote:
Jag tycker recencenter (och konsumenter)av hifi bör fokusera mer på hur bra en produkt är byggd[...]


...vet jag inte riktigt vad du syftar på. Hur bedömmer man att en produkt är bra byggd? Ska den hålla länge? Är den bra byggd om den "genererar" ett bra ljud? Om den är komplicerad att bygga och om den är byggd på professionellt sätt, är det då bra byggkvalité på den?

Om jag skulle bedömma mina högtalares byggkvalité genom att bara titta på dem skulle de få ett högt betyg av mig

Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2008/04/05 :  09:57:30  Show Profile Send geldis a Private Message
Det jag menar är att även bra design av exempelvis kretskort, och god kunskap om hur tex. komponeneter kommer fungera över tid i en konstruktion är kvalité. Motsatsen är dålig kvalité och risk att saker går sönder. Här är vi ju ofta utlämnade till fabrikanten och vi får hålla tummarna och hoppas att de vet vad de sysslar med. Visst är svårt för en komsument att alltid kunna göra den bedömningen själv bara genom att titta på det öppenbara. Ett snyggt yttre som "andas" kvalité kan väl även luras?
mvh

geldis
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2008/04/05 :  10:40:47  Show Profile Send boombox a Private Message
Bryston t ex har 20 års garanti på sina förstärkare. Det tycker jag ger kvalitetskänsla. Jag gillar definitivt produkter som andas kvalitet, utan att vara alltför flashiga.
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/04/05 :  11:28:26  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
quote:
Tvärtom kan du köpa på Elgiganten saker som fungerar hur länge som helst för en spottstyver.


Har många bekanta som gjort dylikt och deras grejor bara funkar o funkar, hur ska jag förklara för dom att min Vincent är bättre när den inte klara av att leverara musik prob fritt i 4 månader ens.....
Visst den låter kanske lite bättre men den funkar ju inte

Suck.....

MvH

Edited by - Daniel_S on 2008/04/05 11:29:50
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2008/04/05 :  13:42:07  Show Profile Send Bland a Private Message
Kvalité är en parameter. Tyvärr något som är mycket svårt att veta för en kund. Allt handlar om tillit. Personligen köpte jag ett nytt mycket dyrt försteg,av känt märke, som lät mycket bra - som ytligt sett kändes som ett "kassskåp". Men byggkvalitén, där inne, hade en del att önska. Efter ha åkt in och ut i verkstaden under en längre period, ett år, la den helt av. Jag ringde och var mycket arg. Företaget tog tillbaka försteget och jag fick tillbaka halva summan. Så här efterhand kan jag tycka att jag borde fått häva hela köpet - en sådan dyr produkt borde hålla mer än i tre år. Då, var jag bara nöjd av bli av med eländet. Köpte istället ett betydligt mindre dyrt försteg och inga problem har jag... Byggkvalité och pris hänger inte alltid ihop.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/04/05 :  19:56:20  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag finner en trygghet i att prylarna har väldokumenterat lång livslängd och att de utan problem kan ta lite törnar om det skulle bli några, detta har genomgående varit en tanke vid mina inköp.

Det känns liksom gutt att veta att de prylar man har är skapta för tuffa tag under lång tid (upp til 30 år i vissa fall) utan att falera, en skön känsla, och vad det byggkvalitè beträffar så är det driftsäkerhet som är prioriterat framför ett vackert yttre, och det passar mig aldeles utmärkt, kvalité som passar mig med andra ord. (är ju inte så jäkla snygg själv :)

Inte Hifi skulle man kunna tycka, men jag anser att de funkar bra som det också, även om det är på proffs sidan jag har tittat när jag köpt mina prylar.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2008/04/05 20:00:35
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2008/04/05 :  20:21:45  Show Profile Send Magoo a Private Message
Ett inte helt ovanligt sätt att säga att "vi har bra kvalitet" är att förpacka prylarna ordentligt, ofta mer noga än vad som behövs för att säkra leveransen. Förmodligen bara för att det är ett billigare sätt att ge en kvalitetskänsla än genom dyr finish och dyra material på prylarna.

comfortably numb
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/04/05 :  20:35:13  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Det jag menar är att även bra design av exempelvis kretskort, och god kunskap om hur tex. komponeneter kommer fungera över tid i en konstruktion är kvalité. Motsatsen är dålig kvalité och risk att saker går sönder. Här är vi ju ofta utlämnade till fabrikanten och vi får hålla tummarna och hoppas att de vet vad de sysslar med. Visst är svårt för en komsument att alltid kunna göra den bedömningen själv bara genom att titta på det öppenbara. Ett snyggt yttre som "andas" kvalité kan väl även luras?

Jag håller med dig. Exemplet med kretskort och värme är ju möjligt (för företaget eller personer med extrema labb hemma) att ta värme-bilder, gärna vid kallstart, efter 5 minuter på #189; effekt, efter 10 minuter, efter 30 minuter, osv.

Tyvärr kommer marknadsekonomin in i det hela och denna typ av kvalite som - med all rätt - efterfrågas i denna tråd kostar rätt stora pengar för företag, något som till slut måste betalas av kunden. Om vi antar att två företag är lika duktiga på tekniken och att få det att "låta bra", så blir ju priset högre för det företaget som inkluderar denna typ av kvalitet i sina produkter. Dessutom riskerar det företaget att bli förbiåkt av konkurrenterna pga TTM är för lång för nya produkter.

Marknaden idag lockar ju till frekventa modellskiften, ny yta, nya buzz-words, med mera.

Med detta inte alls sagt att jag inte uppskattar och jobbar för kvalite.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000